Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-27 på alla områden
-
4 poängLycka till med din metod! Du får säkert bra gehör från de du önskar påverka. Principiellt har jag inget emot att du - eller andra - krigar för att vis att TBT inte är något problem, men dina metoder är märkliga och väldigt nära gränsen för hur en rättshaverist ofta agerar. Det är sällan någon som lyssnar på en rättshaverist, även när denne har rätt, så mitt råd är att du ska byta strategi och försöka vinna gehör för din ståndpunkt istället för att försöka vinna genom att luras.
-
2 poängHar läst så mycket jag orkat (och jag orkar läsa mycket!) i denna tråd och är imponerad över debatten. Att ni orkar! Men, @Mellgard, hur tror du att du ska kunna vinna gehör hos någon del av läsarna genom att sätta upp ”fällor”? Så fort någon konstaterar att denne är lurad tappar den helt respekten för den som lurats!
-
2 poäng
-
2 poängEn förening kan ha egna regler/stadgar och fatta beslut enligt stadgar bara de inte strider mot några lagar.
-
1 poängEDIT: Får be om ursäkt, det var jag som tittade dåligt. När jag stegade ner under "01" så dök L1, L2, L3 upp! 🙏 (3 Leasure-kanaler ska det ju vara enligt Wikipedia, L3:an används i Finland, Island och Norge, det är därför de inte listas på Stockholm Radios sida).
-
1 poängJag har samma modell. På produktsidan där jag köpte den står det särskilt att L1 och L2 ingår. Radion är 13 mil från mig men jag ska förmodligen dit närmaste dagarna och kan kolla då.
-
1 poäng
-
1 poängMen du har väl ett tillhörande instrument som sladden går till? Saknar du det kan du lika gärna leta efter ett nytt logg+ekolod.
-
1 poängDin båt tillhör kategorin långsam båt. Du har en slang kopplad till axeltätningen och den har dragits till en punkt minst 30 cm över vattenlinjen. När du driver en deplacementbåt till skrov-hastighet, sjunker aktern ner och fören reser sig. Detta, och även båtens hydrodynamiska egenskaper, höjer lätt vattentrycket vid axelns utgång varvid om trycket överstiger 30 cmH2O, uppstår ett lekage. Din lösning är den rätta med undantag av att i ditt fall skulle det vara bäst att montera en liten genomföring vid relingen och föra ut vattnet. Se bara till att slangen är omsorgsfullt fastgjord. Om den faller ner under vattenlinjen kan båten sjunka... Halvplanande/planande båtars problematik är en annan. Där kan trycket vid ovannämnda punkt bli negativt varvid stävröret töms och packningen överhettas. Detta försöker någon kompensera genom att tillföra kylvatten genom avluftningsslangen. Dock är det ett faktum att ifrågavarande tätning är olämplig för dessa båtar.
-
1 poängFör att han inte vill styras av kvällspressens löpsedlar och moralpoliser på facebook utan av vetenskap, fakta och korrekt handläggning av myndighetsärenden?
-
1 poängOm du använder Biltemas relä behöver du inte veta vad som är D+. Enklare att koppla in som sagt...
-
1 poängTack så hemskt mycket för alla råd och tips. Det blir att satsa på ett skiljerelä istället för batteriväljare. Känns bättre att göra det ordentligt när man ändå är igång och fått bra med tips. Har en vp aq130, är det någon på som har koll på vilken kabel som är D+ från generatorn? Tyvärr vet jag inte exakt vilken generator det är, tänker om det brukar va någon standard eller så? Googlat lite men har inte hittat något glasklart.
-
1 poängJag har två paneler, huvudpanelen kom med senaste versionen men jag upptäckte efter halva sommaren att slaven på flybridge har äldre version. Ska kolla på det innan sjösättning. Men det stämmer nog som du skriver, ladda ner uppdateringen på USB och plugga in i enheten.
-
1 poängNja, där håller jag inte med. Kopplar man bort pluskabeln så håller sig batteriet fräscht länge. Det är bara nyttigt för ett laddat batteri att förvaras svalt/kallt. Självurladdningen blir lägre.
-
1 poängDet beror på var i kretsen mellan batterier och solcellspaneler och resten av elsysytemet skiljerelät är inkopplat. Nu är det ju inte detta trådskaparen frågar om, men jag har både Skyllermarksrelän och Biltemas skiljerelä, det senaste är kopplat till den ena solcellspanelen, som förre ägaren av båten hade instellerat. Första säsongen underlade jag ibland vad det var som klickade emellanåt under durken, det var ju skiljerelät som slog till eller i från då solen kom fram respektive gick i moln. Det är redan skrivet, men min erfarenhet av dessa batteriväljare är också negativa, jag hade en gång en sådan i en båt och glömde ofta att slå om den för att spara startbatteriet när vi kom i hamn... Så mitt råd är att ersätta batteriväljare med två ordentliga ”huvudströmbrytare” (som egentligen heter batterifrånskiljare) och så koppla i hop batterierna med valfritt skiljerelä, Biltemas är klart billigast och enligt omdömen här så fungerar det väldigt bra och håller bra kvalitet.
-
1 poängTog lite tid då jag väntat på torrsättning (ville inte lyfta båten en extra gång...) Plockade loss yttre koppan inklusive bladen. Dessa rörde sig utan problem och jag kunde inte se något skräp. Provade att starta systemet utan kåpan = fortfarande fel. Tog loss motorn/servo och kunde se att skruven satt i ytterläge, skruva manuellt enligt instruktioner för att se om det låst sig och den gick att skruva utan problem. Provade att starta systemet igen = fortfarande fel. Kontaktade Jocke på Båtsystem som lovade skicka ett nytt servo. Fick detta i förra veckan och provade att koppla bort gamla och sätta dit det nya = Fungerar igen Så allt bra så långt. Mina tankar + Enkelt att byta med färdiga moduler + Mycket serviceminded (Jocke på Båtsystem) - Servot gick sänder efter en sommar. Otur men visst funderar man på kvaliteten på lång sikt. - Båten måste lyftas för att byta servo då detta sitter i interseptorn. - Dyr motor/servo (pris 4 056 kr).
-
1 poängDet kan vara värt att ha i minnet att det finns två typer av skiljerelä: Det du ritat in på skissen är inte spänningsavkännande, utan styrs av generatorns D+-terminal (laddningslampan). Kallas ibland för Skyllermarks-relä. Funktionen är att reläet sluter när motorn är igång = båda batterierna laddas. När motorn stannar öppnar relät = batterierna separeras. Biltema-relät som nämns ovan fungerar lite annorlunda. Det sluter när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå, typ 13,3V. Och öppnar när spänningen sjunker under 12,8V. Vid en enkel installation spelar det ingen större roll vilket man väljer. Fråga 1: Ja, men nackdelen är att du riskerar att ladda ur båda batterierna om du glömmer att ställa om batteriväljaren. Fråga 2: Ja, men samma risk föreligger här och det blir fler tillfällen att göra fel.
-
1 poängDe flesta som skriver här på MG gillar inte den där typen av batteriväljare (1, 2, 1&2). Bättre att sätta in ett skiljerelä från Biltema, lätt att installera, hållbart och billigt, som sköter laddningen av bägge bankarna och låta all förbrukar-el dras från förbrukarbatteriet. Sen skaffar du två separata strömbrytare/batterifrånskiljare av lite bättre kvalitet och låter dessa styra uttag från start- resp förbrukarbatteriet. En solpanel behöver bara ladda förbrukarbanken. Startbatteriet behöver i de flesta fall inte laddas under säsong.
-
1 poängJag tycker det är jättebra med skatt på alla båtar som har ett värde över värdet på en Comfort 32 från 1980. 😉 Sedan tycker jag skatt på golfklubbor skulle vara bra och varför inte en elbilsskatt, fast den kanske man ska vänta med till det finns lite flera elbilar. Sist men inte minst tycker jag bokstaven O ska beskattas och ev. en bokstav till.
-
1 poängTror inte mitt problem ligger här då det sjunger lika bra med storseglet hissat. Har replik så ingen luft passerar förbi rännan. Nu när båten är upptagen och jag kikat närmare på masten så finns lite öppna hål i toppen från borttagen lanterna och något enstaka annat beslag. Tävlingsbåt hos tidigare ägare. Ska tejpa alla öppna hål jag inte använder i vår så får vi se. Känslan är att det borde göra susen.
-
1 poängKör motorn varm med sötvatten. Spraya sedan konserveringsspray i insuget så att motorn går ner i varv. Stäng sedan av efter typ 15 sekunder av hostande. Ta ur termostaten över vintern och gör ren(bra, men många struntar i detta). Fetta in smöjnipplar och byt växelhusolja. Innan du börjar det hela(gärna tankningen innan) bör du ha hällt bränslestabilisator i bensinen, annars bör du tömma ur bensinen ur förgasarna. Gör du detta och byter impeller, anoder och bränslefilter lite då och då har du täckt in det mesta...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00