Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-26 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jooo, några Marexmodeller har faktiskt varit ett av alternativen på min lista också, så den/de har studerats nära. Det är snygga och eleganta båtar. Men de faller på detaljer och prislapp för vår del. Trots att de tillverkas på andra sidan Östersjön är de ju inte lågprisbåtar direkt. Vi vill ju ha dörr och ett rejält maskinrum/lastutrymme under akterdäck och då är t ex 330 Scandinavia lite trång inne jämfört med Skilsö 35. I synnerhet måste det vara separata bäddar i 2:a-kabinen (snart vuxna sonen och dottern vill inte dela säng). Dessutom finns den inte i produktion än. Men inte ens 375 har separata bäddar (2+2), och den är dessutom en halv gång till upp i pris vilket är långt bortom vår horisont. Ändå får man inte ens dubbelvask i pentryt ! Detta är en sak jag inte begriper - diskar aldrig innehavare av större båtar ? När diskvattnet är fyllt i diskhon och man kommer på att något behöver sköljas av - ja, då går inte det. Och var gör man av soporna ? Och var hänger man diskhanddukarna ? Nä, det stör väl designen...😣 Det är tyvärr allt färre större motorbåtar idag som verkar designas för någon annan målgrupp än ett pensionärspar, som man dessutom tror oftast äter den huvudsakliga måltiden på restaurang och - om de har med sig några fler - möjligen gästas av ett annat pensionärspar. Om något av barnen (i vårt fall) om ett par tre år vill följa med inkl sin respektive och kanske t.o.m. ett barnbarn så får de ju inte plats i de flesta moderna motorbåtar. Även om de så kostar över 4 miljoner. Om de inte vill bo primitivt i salongssoffan eller bädda under kapellet på akterdäck förstås. Faktum är att man sover nästan lika ordnat och får plats fler sovandes i en gammal liten Albin 25.... Mina vinterprojekt blir således att komplettera, anpassa och slutföra den nya båten. Men förbereder en del redan nu. Gjorde t ex igår klart en hissanordning till TV:n så den - likt original - med ett knapptryck åker ner och gömmer sig i ett pentryskåp. Men inte en 32" som varvet levererar utan "bara" en billig liten 22". Nå'n måtta får det vara 😄
  2. 2 poäng
    Nja, där håller jag inte med. Kopplar man bort pluskabeln så håller sig batteriet fräscht länge. Det är bara nyttigt för ett laddat batteri att förvaras svalt/kallt. Självurladdningen blir lägre.
  3. 2 poäng
    Det är i praktiken ingen skillnad på underhållet för plast och aluminium. Skillnaden är att man kanske kan uppskatta matt aluminium, men inte matt plast. Att vaxa sex meter styrpulpet går ganska snabbt, så arbetsinsatsen är inget att oroa sig för tycker jag.
  4. 2 poäng
    Jo, visst separerar det som det ska och för TS lär det vara en ”nobrainer”. Jag är väl den som har ”lekt med dioder” men med den nivå som TS är i just nu ville jag inte gå in på det. (Lösningen är iofs väldigt enkel, man lurar helt enkelt skiljerelät att spänningen är lägre än den är så det bryter (inte sluter alltså) kontakten mellan bankerna tidigare. För detta krävs en diod och en ”sockerbit”. Svårare än så är det inte.)
  5. 2 poäng
    De flesta som skriver här på MG gillar inte den där typen av batteriväljare (1, 2, 1&2). Bättre att sätta in ett skiljerelä från Biltema, lätt att installera, hållbart och billigt, som sköter laddningen av bägge bankarna och låta all förbrukar-el dras från förbrukarbatteriet. Sen skaffar du två separata strömbrytare/batterifrånskiljare av lite bättre kvalitet och låter dessa styra uttag från start- resp förbrukarbatteriet. En solpanel behöver bara ladda förbrukarbanken. Startbatteriet behöver i de flesta fall inte laddas under säsong.
  6. 1 poäng
    En annan sak att tänka på, bortsett från storleken, eftersom ni ska åka i sötvatten är att sjön lätt blir krabb. Detta ställer större krav på skrovformen om man vill hålla farten uppe. Har man en lite mer rundbottnad båt får man räkna med att dra av en hel del redan i måttlig vind, eller skaffa njurbälte. Båtar med vassare v-botten går då bekvämare i fart men kräver kraftigare motorer än den andra kategorin. Rent säkerhetsmässigt är det ju annars en bra sjö eftersom den innehåller mer land än vatten. Det finns små öar överallt man kan smyga in o gömma sig bakom om man tycker det är gropigt. Vill man kunna ta sig fram i skaplig fart i en lite friskare bris bör man dock försöka hitta recensioner om hur den tilltänkta båten beter sig i krabb sjö.
  7. 1 poäng
    Kompressorn får inte plats inne bakom kylen så den är upphängd på sidan av kylskåpet, vid leverans är de skruvade bakpå kylen, men det är så grunt in mot skrovsidan så man blir tvungen, ta löst den och hänga upp på skruvar vid sidan av. Skenorna självdragande men det räcker inte, så vi har gjort låsklackar till lådorna.
  8. 1 poäng
    Hälla olja i turbon vid montering? En del tycker att man ska göra det. När Du bytt turbon kan det vara intressant att kolla trycket. Jag har i år bytt turbo på 4 motorer, i och för sig AD41:or, och inget av de nya turboaggregaten gav det tryck som de ska göra. Lycka till med "projektet". 👍
  9. 1 poäng
    Nej den kröken tycker jag absolut du ska byta, hur kul är det att krypa ner dit igen om två år när den pissar in sjövatten. Gör det ordentligt nu när du ändå håller på. Nästa gång är mitt i semestern och då är det absolut inget roligt jobb, unna är som unna är som vi säger här, när du byter krök kolla då även över avgasröret, det brukar korrodera alldeles under bälgen, byt även bälgen när du ändå håller på. Glöm inte beställa packningen till kopparröret på knäet alltså dumping anslutningen. Knäet kommer omålat så grunda det noga, köp sedan pensel färg på färgaffären de blandar penta grön, pensla sedan på flera lager. Gör likaså på turbon finns ingen grund bara tunn sprayfärg på den rostar igenom på en sommar, grunda pensla sedan håller det. Och du turbon ser ut att gjort sina bästa dagar, vad jag kan se. Å fy fasen aquador, där behöver man ju skohorn för att komma till turbon, inget för en tungviktare direkt. Den får du dit ta bit för bit dela upp det på ett par dagar ta det lugnt metodiskt så går det bra, har du fått bort det får du dit det. Jäklas det så brukar jag gå och ta en kaffe eller en öl och fundera på polering, sedan på det igen, då brukar det rulla på. Hemma här brukar vi ha lördagsträff i garaget ( gubbträff ) dra några öl skruva lite lösa de problem som kvarstår rätt trevligt. Hälla olja i turbon ? Nja du får tryck dit direkt ganska grov ledning, sedan brukar jag låta den stå och gå på tomgång en halvtimme, innan jag rör den, sedan har du lite inkörningsperiod, innan du låter den spela ljuvmusik. Jag är väl övernitisk, men har bytt olja efter 10 timmars gångtid, på såväl traktor som båt. Viktigt att du alltid låter turbon varva ner på tomgång ett par minuter innan du stoppar motorn, då lever den lite längre. Ligger du i salt eller sött? // Peter
  10. 1 poäng
    Packningen mellan turbo och motor är det absolut rekommendation på att byta om man tagit bort turbon, enl VP.
  11. 1 poäng
    Du tänker rätt i båda fallen, men RF fri krök tycker jag verkar överarbetat, din motor lär ju vara 15 år iaf och det är säkert kröken med. Ska du ha båten 20 år till är det väl ok med RF, annars skulle jag gått på en originalare. Lycka till med demontering och återmontering, vad sitter det i för båt?
  12. 1 poäng
    Nej, vi har nog läst rätt. Att du sedan skrev fel är en annan sak. Och egentligen heter de Rodahl Marine, utan "s"... Men återigen, det är nog den franska firman som jag nämnde som är pappa till tätningen.
  13. 1 poäng
    Våtslipa är bra om man inte vill damma ner eller använd en maskinslip med dammsugaruttag. Lämplig utrustning går att hyra på maskinuthyrningsfirmor. Lycka till! Mackey
  14. 1 poäng
    Dessa diskussioner ang bensin vs diesel brukar bli långdragna på detta forum. Beroende på hur man räknar kan man ju får ekonomiska fördelar på båda drivmedlen. Men ägaren till båten på bilden ångrade sig kanske att han inte hade köpt en båt med en dieselmotor.
  15. 1 poäng
    Det beror på var i kretsen mellan batterier och solcellspaneler och resten av elsysytemet skiljerelät är inkopplat. Nu är det ju inte detta trådskaparen frågar om, men jag har både Skyllermarksrelän och Biltemas skiljerelä, det senaste är kopplat till den ena solcellspanelen, som förre ägaren av båten hade instellerat. Första säsongen underlade jag ibland vad det var som klickade emellanåt under durken, det var ju skiljerelät som slog till eller i från då solen kom fram respektive gick i moln. Det är redan skrivet, men min erfarenhet av dessa batteriväljare är också negativa, jag hade en gång en sådan i en båt och glömde ofta att slå om den för att spara startbatteriet när vi kom i hamn... Så mitt råd är att ersätta batteriväljare med två ordentliga ”huvudströmbrytare” (som egentligen heter batterifrånskiljare) och så koppla i hop batterierna med valfritt skiljerelä, Biltemas är klart billigast och enligt omdömen här så fungerar det väldigt bra och håller bra kvalitet.
  16. 1 poäng
    Går att få Marex med axel, 1 drev/2 drev, 1 motor eller 2 motorer. Jag och min fru är väldigt sugna på en sådan, men väntar ett tag till.
  17. 1 poäng
    Såg först nu, men riktigt snyggt gjort. Extra stilpoäng för urgröpningen för knoppen på handtaget. 🤗
  18. 1 poäng
    En nackdel med skiljerelä är om man kör fasta solceller. Upptäckte ganska fort att den separerar inte som man vill att den ska göra. Några här har lekt med olika dioder och motstånd för att "lura" reläet att sluta kretsen tidigare (över min kompetens). Själv köpte jag fjärrstyrda brytare för att eliminera problemet som jag hade. Jag kör med ett BT relä samt ett Bluesea relä.
  19. 1 poäng
  20. 1 poäng
    Det kan vara värt att ha i minnet att det finns två typer av skiljerelä: Det du ritat in på skissen är inte spänningsavkännande, utan styrs av generatorns D+-terminal (laddningslampan). Kallas ibland för Skyllermarks-relä. Funktionen är att reläet sluter när motorn är igång = båda batterierna laddas. När motorn stannar öppnar relät = batterierna separeras. Biltema-relät som nämns ovan fungerar lite annorlunda. Det sluter när spänningen på startbatteriet stiger över en viss nivå, typ 13,3V. Och öppnar när spänningen sjunker under 12,8V. Vid en enkel installation spelar det ingen större roll vilket man väljer. Fråga 1: Ja, men nackdelen är att du riskerar att ladda ur båda batterierna om du glömmer att ställa om batteriväljaren. Fråga 2: Ja, men samma risk föreligger här och det blir fler tillfällen att göra fel.
  21. 1 poäng
    Lyfter tråden! Har beställt en diablotank samt anslutningslock. Är lite nyfiken på hur du har gjort med tömningen? Går utloppet med en slang ned i tanken, eller hur så att säga sugs skiten upp?
  22. 1 poäng
    Ja. nu är jag på gång med min helrenovering. Inget billigt projekt. Bör stanna på ca: 40,000:- Då byter jag allt som har med förslitningsdelar att göra. Tyvärr så har de uppstått ett problem med vevaxellagerna. De tillverkas inte längre enl Volvo. Då de verkar finnas två serier av AD41B och jag har den tidiga modellen så har dom tagit bort dessa. Bedrövligt måste jag säga. De visade sig att de nya lagren som jag fick i helrenoveringssatsen var 2mm smalare än de som satt i. Också vevstakslagren var smalare men de finns tydligen med samma mått (270111). Väntar på dessa från Marinparts.se. Jag kommer att byta samtliga insugsventiler + säte och en avgasventil som hade fått skador vid haveriet. Jag byter alla kopparhylsor för spridarna. Jag lämnar in min topp för provtryckning för kontroll av sprickor. Detta är bara en försiktighetsåtgärd. samtidigt får den firman fixa inslipning av ventiler. Nu väntar jag bara på att få börja återmontera allt. Lite roligare än att plocka isär.
  23. 1 poäng
    Här kommer en statusuppdatering. Nu har jag gnista och motorn startar med startgas. Felet var att tidigare ägare hade använt fel dödmansgreppnyckel (Yamahanyckel). Med en tjockare nyckel så fungerar tändningen igen. Av detta har jag lärt mig att man alltid ska göra en ordentlig felsökning och inte gå på vad tidigare ägare säger, även om denna råkar vara mekaniker. Om jag hade följt stegen i en vanlig felsökning hade jag sparat ett par timmar i garaget. Som tur är så är inte projektet över riktigt än. När jag skruvat ihop motor och tank och fyllt på bensin så visar det sig att bensinpumpen inte fungerade. Motorn har stått i 3-4 år enligt tidigare ägare, den gamla bensin har lämnat väldigt mycket avlagringar både i pump och förgasare. Förgasaren är rengjord och nu också pumpen, men membranen gick tyvärr inte att rädda. Så nu har jag beställt nya membran och packningar som förhoppningsvis kommer att få fart på pumpen igen.
  24. 1 poäng
    Nu är vi på Tenriffa och har innan dess besökt El Hierro, La Palma, Madeira och Porto Santo. Inga problem att komma till dessa öar. I Porto Santo fick vi ta ett kostnadsfritt Covid-test som vi fick svar på dagen efter. Därefter fick vi gå iland och röra oss fritt. Nu väntar några veckor på Teneiffa, La Gomera och Gran Canaria innan vi seglar över Atlanten med ARC. Lite småreperationer ombord, men inget allvarligt än så länge.
  25. 1 poäng
    När det börjar gå långsammare än 30 känns det lite segt...😀
  26. 1 poäng
    Jag lagade ett 25 år gammal teakdäck på min (plast)båt: tog upp ribborna, hyvlade dom ner till 5..6 mm tjocklek och limmade tillbaka med epoxi. Lagade samma gång en del fuktskador i sandwichen (lik rostskador i en stålbåt..). Det var jobbigt men enkelt och billigt, gjorde det själva i tre etapper. http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak_dack_revision.html
  27. 1 poäng
    Lite info till TS: Även om tätningen heter RM och initialerna är desamma, har den inte mycket att göra med nämnda båtföretag. Fabrikatet är nog snarare Eliche Radice och tätningen RMTA... någonting. Dock ger inte ens PDF-broschyren på deras hemsida mer info än att den kan användas för upp till 30 knop, alltså inget mer än du redan vet. Frågar du mig är dock din båt garanterat "långsamgående", men det är ju bara en åsikt, inte mycket värd om något skulle bli fel 😉. Men maila dem, de lär kunna svara på din fråga betydligt bättre än Båt-återförsäljaren RM.
  28. 1 poäng
    Oklart - jag hade en 24-fotare då, med rätt breda skarndäck och ett litet akterdäck. . La säkert 60-80 timmar på jobbet. Om jag gissar lite... säg att det var 0,3 x 7 m x 2 plus lite till... säg fem kvadratmeter... vad blir det; 16 timmar per m2..? Men. Jag skrapade då manuellt. Idag hade jag köpt en Fein multisåg, och ett nåtverktyg. Sedan hade jag fräst med handöverfräs. Borde då gå att göra på halva tiden. Säg 8-10 per m2 då..?
  29. 1 poäng
    Nu när bränsletanken var på plats så kunde jag äntligen montera skotbalken, framhyvlad ur två hoplimmade stängselstolpar av ek, och den manuella länspumpen. Pumphandtaget sitter nära till hands fästat under skotbalken.
  30. 1 poäng
    Ja, vet inte om det är någon sort avundsjuka eller bara gammalt gubbsnack att saker ska vara som de alltid varit eller liknande. Jag har enkelmontage med drev och skulle aldrig drömma om att inte ha bogpropp på båten. Helt ovärderligt för mig med bogprop + trådlös fjärr iom att jag åker en del själv med ungarna och när frugan väl är med är intresset att hjälpa till ganska ljumt.. Skiter fullständigt vad gnällspikarna tycker om bogprop.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...