Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-22 i Forum Inlägg
-
9 poängRUFF-avdrag..? Renovering, Uppgradering, Fräscha till och Få bort bottenfärg..?
-
3 poäng
-
3 poängHej och välkommen till MG! För det första kan du skippa att fylla tanken, man får i värsta fall i storleksordningen en matsked kondens under en vinter, men troligen mindre. Utombordare går oftast på bensin och bensin blandas idag med 5 % etanol som tar upp vatten bra. Förr använde man karburatorsprit på vintern vilket i stort sett bara var etanol. Reglerna för "30-kärra", dvs. ett efterfordon kan du läsa här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/ och här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ I korthet och lite grovt. Ett efterfordon för båttransport får i princip se ut hur som helst och föraren bedömer om det är okej att använda släpet, men det får inte vara fjädrat. Utan bromsat släp måste dragbilen med last i bilen väga minst lika mycket som det man drar. Med bromsat släp finns inga begränsningar. För att köra 150 meter skulle jag inte göra så stor apparat av detta om jag inte var osams med grannen och grannen var polis. Lycka till! Mackey.
-
3 poäng
-
3 poängJag tycker det är jättebra med skatt på alla båtar som har ett värde över värdet på en Comfort 32 från 1980. 😉 Sedan tycker jag skatt på golfklubbor skulle vara bra och varför inte en elbilsskatt, fast den kanske man ska vänta med till det finns lite flera elbilar. Sist men inte minst tycker jag bokstaven O ska beskattas och ev. en bokstav till.
-
2 poängVettig gissning. Såvida inte tillverkaren anger vad som är långsamt. Skicka ett mejl och fråga?
-
1 poängMen höjd skatt är ett enkelt sätt att slippa ta itu med varför gemensamma kostnader har ökat så mycket att det krävs skattehöjningar. Jag tycker att man ska vara lika försiktig med att sänka skatter som att höja dem. Det känsliga med höjd skatt är att staten beslutar sig för att ta av sina invånares inkomster, utan att du som enskild individ kan säga nej. Samma sak kan jag i och för sig känna med skattesänkningar: jag skulle gärna se att t ex skolan och polisen fick massor med mer pengar, men det styr jag inte över varken i höjningar eller sänkningar. Det värsta exemplet jag kan komma på just nu är faktiskt SVT/SR som kostar så in i helvete mycket pengar med både tveksamt utbud och tittarunderlag. Så tveksamt att man var tvungen att göra det till en ”avgift” per hushåll, eftersom för många mindre nogräknade naturligtvis gav fan i att betala TV-licens. Tur att Slöseriombudsmannen finns och uppmärksammar sånt där.
-
1 poäng
-
1 poängDet går helt i linje med vad sittande regering tycker är bra. In med stora globala jättar - det är bra PR! Att dom inte betalar skatt i Sverige "såg man inte komma". Att dessa typer av företag står för stora utsläpp tänker inte heller sittande regim på - dom ser totalen - vilka kan man sparka på? Jo privatpersonerna. Snart blir det än mer skatt på både el och bränsle, kanske högre fordonsskatt och en kilometerskatt på båtar - allt för att hålla nere snittet.. Men vi kanske inte ska ha så stora krav på våra politiker - det är väl inte så många politiker som har arbetslivs erfarenhet? Dom flesta har ju kommit från skolan direkt in i politiken (ve och fasa om dom skulle bli kontaminerade med verklighetsförankring).. Då kanske vi ska vara lite stolta över vår svetsminister - han har ju iallafall varit svetsare...
-
1 poängKanske en jaktkanot, blekingeeka eller likande vilka kan seglas samt hänga på en liten utombordare. Finns i olika storlekar i trä och vissa modeller även i glasfiber. Några länkar: http://www.xn--nystrms-e1a.se/blog/grisslan/att-dacka-en-jaktkano/ http://www.lunds-boat.com/2007/jaktkanoten/jakt-1.html Olika typer av roddbåtar som tål havssjö med utombordare. Några länkar: https://fiskefiskar.se/basta-baten-for-fisket/ https://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180311/test-batnytt-testar-fyra-snurrebatar/
-
1 poäng
-
1 poäng"Sociala medie"-baserad drevbenägenhet och tendensen att på förvaltningsnivå tvinga fram symbolhandlingar istället för att sätta sig in i fakta bakom frågan?
-
1 poängDet kan man undra när det kostar 16 miljoner att försöka utvisa 81 personer, har jag för mej att dom sa på nyheterna. Att hålla koll på och begränsa kostnader är inte Sveriges starka sida.
-
1 poäng
-
1 poängJa. För mig var det en helt okänd slang. Nämns inte i någon manual. I min motor sitter det en 8mm mässingsplugg. Till skillnad från oljetömningslangen som har en 12mm plugg. Slangen är väldig kort så man bör sätta på en extralang för att få ner det en hink eller dunk. Det underlättar om man använder en pump för att köra det till en dunk då det är 12 liter som skall ut. Nu har jag monterat en kulventil där istället.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängProblemet är nog att många inte förstår skillnaden mellan serie-och parallellkoppling.
-
1 poängSom andre båtägaren här så blir jag fascinerad över de slående likheterna med inredningen i HR 312 från andra halvan av 80. All in all så hoppas vi på många sköna etapper i denna 😎
-
1 poängPrecis tvärt om, faktiskt. Efter ett regn syns tydligt var nåten är dålig - det är där vattnet stannar kvar, dvs där jag markerade. Så bilden är perfekt och utmärkt för att visa på läckage.
-
1 poängFantastiskt tydlig bild. Ringade in dina läckage i däcket; även det övre läcker på flera ställen.
-
1 poängDu måste som sagt ta bort nåten också, och ersätta den med epoxy. Personligen hade jag tagit bort hela däcket och målat enligt förslag ovan från Peka67 - det är minst arbetsinsats, om du inte vill lägga ner en massa arbete och ändå ha ett läckande däck, förstås... Varför man skulle behöva höja/bygga på däcket 20 mm förstår jag ej.
-
1 poängDet låter som om däcket är slut. Synliga skruvar brukar tyda på det. Nytt gäller, men har du tur kan du ta bort skruvarna och försänka om dem, det beror på hur mycket marginal det finns, dvs hur mycket teak som finns kvar. Men om däcket är ”svampigt” så tyder det på rost och vatten under teakdäcket, och då måste det bort och rosten behöver åtgärdas, så som Peka67 skriver. Men är det ”för dyrt” att åtgärda på ett sätt som håller... tja... då får du nog leva med ett läckande däck... tyvärr.
-
1 poängMarinshopen har både Merc och Yamahareservdelen. Till Merc kostar den 3117 kr. Samma del köpt som Yamaha kostar 6818 kr. Ännu ett exempel på Yamahas ockrande på reservdelspriser. Men, i ärlighetens namn brukar det vara tvärt så att delar till Mercaha är ngt billigare som Yamahadel. Jag har antagit att detta beror på att det blir ytterligare ett led som skall tjäna pengar på Mercdelen. Möjligen har Merc en anna källa än Yamaha till denna IAC. Finns på Ebay också till betydligt bättre priser.
-
1 poängProblem med tomgång på 4-takt EFI kan bero på Idle Air Control-ventilen (IAC). Du ser den som (10) i denna sprängskiss. Jag tog sprängskissen för motsvarande Yamaha, då den inte verkar finnas tillgänglig som reservdel till Mercury. Du vet säkert redan att det du har under kåpan är en svartmålad Yamaha. Den är dyr som attan, så det är inget man byter på chans. Googla runt och kolla på vilka tomgångsproblem andra med samma power head haft. "Idle" är ett nyckelord om du skall söka. Här är ett exempel: https://forums.iboats.com/threads/04-merc-115-hp-4-stroke-efi-idling-problem.349348/ Ventilen går säkert att testa, men ev. behöver man tillgång att kunna koppla upp sig mot motorn för att fixa detta. Servicen hade varit ett mycket bra tillfälle att få detta gjort. Ev. går den att göra ren med t.ex. CRC Carb Cleaner.
-
1 poängSen gäller det ju att veta vilken av dom tre topplockspackningarna det kan vara som pajat? Det är ju onödigt att riva och byta alla. Börja med det enkla kolla termostat och värmeväxlare.
-
1 poängNär jag hade samma problem som dig tillverkade jag två "a-formade" delar av trä, satt med skruv o h mutter så det gick att fälla ihop. En precis framför båten, en bakom och en lång överliggande bräda som takås sen rörisolering runt bågen som är runt rutan så pressningen inte nötte mot rutan, sen band jag fast detta i vagnen med två spännband över presenningen infäst i vagnen. Funkade bra för mig.
-
1 poängJag tycker det finns två sätt att gå på grund där ettan inte räknas. Mer eller mindre medvetet när man försiktigt letar sig in till en fin natthamn eller lika försiktigt försöker sig på att passera ett sund med många grynnor. Omedvetet när man tjongar på för fulla segel.
-
1 poängJag har en kopia på ett handritat sjökort över sydkosters skärgård fån nån gång på 1940-talet. Det kortet helt fantastiskt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00