Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag har två st TAMD 60 C som jag tömmer oljan på med Biltemas pump https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljebytarpump-2000034861 Maskinerna innehåller 20 liter/maskin och det går fort att suga ur oljan även fast oljan är kall. Man skall tänka på att denna pump kan pumpa år två håll som styrs av knappen, så kolla att den pumpar åt rätt håll. Jag suger oljan via oljesticksröret som man gör på dessa maskiner. Jag är jättenöjd med denna pump.
  2. 1 poäng
    En femlitersdunk räcker. Blanda 50/50 så får du tio liter blandning. Det räcker.
  3. 1 poäng
    Det är ju ett ganska kul vinterprojekt som kan göras inomhus och utan risk för att du har sönder något som är allt för dyrt. Har själv haft gamla Evinrude och Yamaha som jag mekat på. Är det inte blocket som är sprucket så går den säkert att få till som ny 👍
  4. 1 poäng
    Jag har en D4-260 I-B och har hittat båda avtappningarna och även en slang som sitter på bb sida där msn kan tömma glykolen. Slangen ser ut som den man suger ut oljan med på SB
  5. 1 poäng
    Ok stort tack för kloka tankar #animap! . Du har säkert rätt i detta.... Får bli ett vinterprojekt att plocka isär o undersöka helt enkelt. Nån som har smarta tankar innan jag börjar plocka isär så tar jag gärna emot.
  6. 1 poäng
    Nej, det spelar ingen roll om det blir kvar en skvätt gammal glykol. Men ett av syftena med att byta är ju att bli av med gammal gegga som lagt sig i botten av motorblocket. Därför är det nog bäst att tömma genom bottenventilerna. Om du pumpar genom påfyllningslocket så blir mycket av denna gegga kvar i motorn. Att glykolen har svårt att rinna ut beror oftast på att det ligger gammal gegga o rostflagor i botten av motorn. Då är det bara att peta o spola med vatten så att det sköljs ur. När jag bytte glykol i våras så tömde jag först genom bottenventilen, sedan fyllde jag med vanligt vatten o varmkörde innan även detta tappades ur o så fyllning med ny glykolblandning. @anuba Jag har inte samma motor som dig så jag har inga tips om placeringen av avtappningsställena.
  7. 1 poäng
    Hoppas du blandade glykolen med vatten innan du slog i det i systemet?
  8. 1 poäng
    Den gröna färgen verkar vara Gelshield epoxygrundfärg. Jag hade skrapat bort löst sittande färg och sedan slipat bort en yta av minst fem cm runt den bruna glasfiber man kan se för att då kunna avgöra om det finns några sprickor ner i laminatet. Om det inte gör det så lägg på några nya lager med epoxygrundfärg och sedan ny antifoulingfärg. Ny vit gelcoat behövs inte då epoxyfärgen är tätare mot vatteninträngning än vad gelcoat är.
  9. 1 poäng
    Jag skaffade en sådan här i år: https://caso-design.de/en/p/caso-maitre-3500-mobile-double-induction-hob-3500-watt Driver den via en 48V bank (lifepo4) och inverter 3000W sustain, 5500W peak. Då får jag låga strömmar då matlagning ju kan ta lite tid. Trodde jag... med induction går det ju sketasnabbt I praktiken ser jag förbrukning på ca 1kWh per dag max i matlagnings-energi, mer typiskt kanske hälften. Prototypade i år, nu gäller det bara att hitta någon bra gimbal induction/oven lösning... Har kontaktat Force (de gör fina gasol spisar och även el, fast då inte induction) och de tittar på induction lösning men ingen tidsplan. Så fråga även leverantörerna så de ser att det finns intresse för detta. 😉
  10. 1 poäng
    Tror inte ditt problem har med termostat eller impeller att göra. Då hade motorn blivit överhettad alt. inte kommit kylvatten alls. Om det börjar komma mycket vit rök ur avgaserna efter att du har kört ett tag, så indikerar det tyvärr ofta att kylvatten läcker in i cylindrarna. Kan vara topplockspackningen som gått eller om värre är, sprickor i locket eller blocket. En tålig utombordare kan köra så här, utan att stryka med direkt, men det är absolut inte bra. Bör plockas isär och ses över.
  11. 1 poäng
    Angående oljefilter från Biltema finns det åtminstone en fysisk kopia av förteckningen i mitt varuhus. Men man har valt att ta bort den digitala informationen från webbplatsen. Varför vet jag inte. Men det är bara någon tia billigare än Orbitrade, men om man söker på Autodoc efter 3840525 så får man upp många alternativ. Exempelvis att det är samma som Perkins 140517050. Motorolja kan man köpa på dunk billigt på exempelvis granngården. 832,5 kr (925 kr) för 20 liter 15W/40.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Segelbåten mastade vi av förra helgen och torrsättning är bokad nästa helg. Passar på att ta en sväng med lilla motorbåten. Stack ut efter lunch och har nu tagit natthamn på svaj utanför Arholma med havsutsikt. Värmen är på och något bad blir det inte tal om ...
  14. 1 poäng
    Sunread progressiva solbrillor av sporttyp med lässtyrka i nederkant o "fönsterglas" rakt fram.Lässtyrkan är avpassad för att läsa plottern på lite avstånd. Brillorna har antireflex o polarisationsfilter. Glas o bågar är böjda vid sidorna av ansiktet så det inte ska komma in ströljus från sidan. Bekväma så jag ofta glömmer bort att jag har dem på mig. Problemet med polarisationsfilter är att även plottern har någon form av polarisationsfilter i skärmen. tittar jag rakt fram på plottern så är allt OK. Lutar jag huvudet lite på ena hållet så mörknar plottern och blir allt mörkare ju mer jag lutar skallen. Lutar jag åt andra hållet så händer ingenting med plotterskärmen. Så om bilden försvinner - prova att luta skallen åt ena eller andra hållet.
  15. 1 poäng
    Jag har också sådana, har haft i flera år, inköpta hos Hjertmans. Kompletterade med flytande senilband. Men nu när jag fyllde lika många år som året då jag var född, minus 1900, blev det ett besök hos optikern, med ett par progressiva glasögon av mycket hög kvalitet, som dessutom blir mörka i UV-ljus, även polariserande. Optiken sade att dom inte funkar bakom vindrutan då den inte släpper igenom UV-ljus, men det är väl fel på vindrutorna i både bilen och båten, för glasen mörknar även där, men klart inte lika mycket som utomhus. Det blev rätt så dyrt... men optikerna skall ju ha mat på bordet dom också. Förut med billiga läsglasögon (i tre olika styrkor) fick jag välja om jag ville se instrumenten ombord eller diverse sjömärken, eller hastighetsmätarna eller trafikskyltarna, nu ser jag alltihopa! Funkar även att titta på TV med
  16. 1 poäng
    En helg på Möja. På vägen ut så va det en del trafik men söndageftermiddagen så såg vi max en handfull båtar under gång, på 2 timmar. Helt fantastiskt när det är så lugnt och höstsolen värmer. Appropå höstsol, vad använder ni för brillor när ni ligger mitt i solgatan? Har två par och shiftar. Dom ena är bra i solen men då ser jag inte plottern. Dom andra är medelbra till allt men inte låg höstsol på sjön 😂
  17. 1 poäng
    50% urladdning är rekommendationen för bly-syra-batterier så att de inte åldras alltför fort. Baxlagets räkneexempel var med 18650-celler med Li-jon eller LiFePO4-teknik som kan laddas ur ner till ca 10% av kapaciteten, men man ska kanske räkna med min 20% för att ha reserv att komma i hamn (och lite marginal för att inte passera "the point of no return" för batterierna). Jag frågade en skeppare som kör eldriven passagerarbåt hur han hanterar om det börjar bli dåligt med effekt i batteribanken? "Då är det bara att sänka hastigheten. Med lägre fart så räcker det för att köra en längre sträcka", var hans enkla svar.
  18. 1 poäng
    Ibland finner även en blind höna ett korn 😂
  19. 1 poäng
    På sjön är det bra med system som har redundans, och det får du med 2 generatorer. Ännu bättre om det finns en sammankopplingsbrytare så att du enkelt kan starta motorn med förbrukningsbatterierna, eller driva förbrukarna med startbatterigruppen om behov skulle uppstå. /Gripen
  20. 1 poäng
    Även jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet.
  21. 1 poäng
    Motståndet i luft är ju inte så stort så det blir inte så mycket större effektivtbehov bara för att propellern snurrar fortare. Ner med propellern i en hink/tunna så får du rätt förutsättningar. 360 W borde ju bli 360/12 = 30 A, men då krävs det att propellern får jobba, inte bara snurra lite fortare i luft. Däremot är det märkligt att säkringen ryker när du backar. Utan att ha tänkt något vidare på det så kan man gissa att det blir någon strömspik när man polvänder. En ren killgissning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...