Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag har aldrig haft problem med min oljesug, likadan som Julas men inköpt hos Hjertmans. Det gäller att oljan är varm, och man får vrida och greja litet med sugslangen så att den inte böjer sig uppåt nere i tråget. Jag suger ur oljestickans hål, har inte hittat något annat (KAD43) Men i förra båten satt det en TAMD31 och där fanns det även ett annat hål, eller rör, båda fungerade att suga ur. Men tvärs emot vad som sagts, så måste iallafall min olja vara varm, den har då större viskositet och låter sig lätt sugas upp. Jag suger sedan litet diesel efter oljesugandet, så att slangen blir ren.
  2. 2 poäng
    Jag köpte den här pumpen på Erlandsons. Den fungerar till det mesta. Byggde om kabeln för att passa till en 12-uttag. Jag skruvade fast den på en träplatta. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2020/Motortillbehor___Styrsystem/OLJEBYTARPUMP___KIT_12L_-_12V?id=04505 Jag kompletterade med andra nipplar då jag har en 12 mm slang för att tömma olja. Det medföljer en nippel för 16mm-slang. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/3_8_SLANGFASTE_INV_12MM?id=05123 Jag köpte den här slangen. Det står inte uttryckligen att den tål olja med det skall EPDM-gummi göra. https://www.swedol.se/bilvrmeslang-epdmpg-1000958.html
  3. 2 poäng
    Vilket jag inte har något emot. Ofta kommer det bra input även när själva frågan inte besvaras. Lite som ett samtal i verkliga livet.
  4. 2 poäng
    Nej, bränslekopplingen kommer inte att öppnas bara för att du stoppar ner den i en dunk. Det är en fjäderbelastad kula som mekaniskt måste tryckas in.
  5. 2 poäng
    Har 3 säsonger 3 olika båtar i bagaget nu. Hade Kapell på de två första dc modellerna. Senaste blev en Hyttbåt och nu känner jag att jag hittat hem. Även de varma dagarna behövdes kapell för solskydd. en del nyare hyttbåtar (tyvärr inte min) har en stora panoramataklucka som gör att du i princip kan sitta under bar himmel och köra. Exempelvis Axopar 28 med flera.
  6. 2 poäng
    Vi hade kapell över akterdelen och i viss mån doghouse på vår första båt (7,60), men stängbara sovutrymmen. När det var dåligt väder (och det är det oftare än man tror) eller sent vistades vi sällan "uppe" för det var kallt och fuktigt. Lite kanske för att man drar in regn/fukt varje gång man går in och ut eftersom kapellet måste öppnas. Efter detta bestämde vi att det skulle vara båt med dörr. Det är inget vi ångrar. Nästa båt blev en "hyttbåt" (8.70 i vattenlinjen, min avatarbild) med ett gigantiskt akterdäck för storleken. Några år senare skaffade vi kapell till akterdäcket och fick den bästa av två världar - ett "uterum" där man kan skala av sidorna och som funkar som "veranda" (och där vi tillbringar den mesta tiden när vädret tillåter) och en innedel att dra sig till när kylan kryper på. Men fortfarande "uppe". Visst kan man sakna "hårrufset", men det går ju att sitta på fördäck med autopiloten på. Eller sitta på akterdäck, eller ha huvudet upp i luckorna. På senare år blev det värmarutsläpp även på akterdäcket och det fungerade då även på sena höstkvällar med kapellsidorna nere. Förbrukningsmässigt så är den som ChristersN:s Saga 315 upp till 6-7knop (dvs snål som en snipa), men lite mer optimerad skrovform för att inte dra lika mycket och bli lite stabilare i farter ända upp till 25-28 knop (fortfarande med rak axel). Nu är det dock en ny båt på gång, "naturligtvis" hyttbåt. Men denna har skjutdörr och nedsänkbar mellanvägg till akterdäcket så den blir som en öppen om man vill. Dessutom med halva salongstaket skjutbart så även den blir öppen. Singelmotor, rak axel, snipsnål i låga farter men toppfart 30knop. Tror det blir den bästa av båda världarna. Fast nu är vi uppe på lite större båt motor, 10-11m, och troligen en annan prislapp än det du tittar på.....
  7. 1 poäng
    Jag funderar på att göra samma byte från profish till hx1. Försäljaren sa att de har samma mått - men du var alltså tvungen att lägga till en distans för att få plats med hx1an ? (Min båt har en liknande reling som stick ut lite bakåt så jag undrar om jag kan få in en hx1 utan att bygga om lådan till ankarspelet)
  8. 1 poäng
    Så här gör jag Biltemas "stora sug" kopplar till kompressorn hemma, och sedan till oljesugröret inte oljestickanshål, se till att ha en övergång som är rak, dvs slang som har rätt innerdiameter så den går över röret så det inte blir några strypningar, tar någon minut att tömma motorn trots att oljan är kall då jag byter någon kväll hemma på gårdsplan.
  9. 1 poäng
    Köpte en sån i våras, det var 1500 spänn rakt i sjön... Funkar inte för mig och fan vet varför. Den suger, det gör den. Testat från dunk bl a, men när jag kör ner slangen i röret suger den då fan inte - Så i mitt fall kan man säga att... Den suger potta
  10. 1 poäng
    Har haft lite olika båtar har nu en 10m båt daycruiser, med kapell, vi använder våran båt uteslutande på sommaren (Lägger i i maj och tar upp slutet av augusti) . Jag kan inte tänka mig att ha hytt båt mer, mina ungar höll på att dö av värmeslag bara i HT båtarna, nej när vi åker båt så vill vi vara ute inte inne. Sen håller jag med om att den sista timmen innan man går och lägger sig, och de gånger man vaknar upp av att det regnar. Skulle det vara lite mysigt med en hyttbåt, men det finns inte en chans att det väger upp alla dagar på sjön med kanon fint väder under bar himmel. Jag har spenderar några dagar med att bli kokt i en glasshytt i egna båtar och kompisarsbåtar, aldrig mer, dessutom så gillar jag som nu att sittbrunnen känns som en plats, dvs inte en som sitter inne och kör, och de andra ute. Samt att man kan prata med de som sitter på fördäck över rutan. Men det är så jag använder båten. Är man ute med endast frun och ska lösa korsord i april alt november förstår jag att behovet är annorlunda.
  11. 1 poäng
    Roade mig i helgen med oljebyte av D2-55, rymmer 10,5 liter olja enligt VP. Har en 9 liters oljesug men ingen koppling till röret på motorn, gummihattens inre diameter är 11 mm. Sög ur 7 liter från röret (tog ca 15-20 min) mha en tunn slang som kopplas på en lite grövre slang till sugen. Inte nöjd som vanligt, flyttade sugslangen till oljestickans rör, fick ur grovt 1,5 liter. Nu är vi uppe i 8,5 liter. Säg 0,5 liter i filtret ==>> 9 liter. Diffen mot 10,5 liter beror nog på att nivån på oljestickan var ca 30-40% mellan min och max märket. Det är mitt troende idag. Letar efter en elektrisk sugpump som tar liten plats mtp seglingen söderut för 9 liters sugen tar för stor plats ombord.
  12. 1 poäng
    Jag googlade på artikelnummer och kom till en sida där det verkar gå att handla, https://www.minlada.se/shop/forgrening-med-spjall-3x80-mm Finns säkert andra också. Tillägg: https://www.webastocenter.se/tillbehor/luftsystem/forgrening-med-spjall-3xo80-mm/
  13. 1 poäng
    Jag tillhör släktet - underhåll på rätt sätt. Jag bytte olja & filter i helgen som var. Efter att ha haft motorbåt med relativt stora motorer under många år så tycker jag att delar till en i mitt fall VP D2-40 är riktigt billiga. 5 liter olja, ett litet filter nu på hösten. Till våren byter jag dieselfiltren och impellern. Vad vill jag ska hålla så länge som möjligt och strula så lite som möjligt? Motor och segel, då gör jag som tillverkarna rekommenderar, jag tror att det finns en anledning till att dom har en speciell typ av olja, att filtren skiljer sig - det har jag sett - originalfiltren är tätare. Ny olja har en konserverande funktion som försvinner efter ett antal timmars körande - varför det är bra att byta på hösten. Angående det senare så anser jag att det är bättre att byta varje höst till en "temaolja" än att köpa original var 3:e år - för att man kör så lite.
  14. 1 poäng
    Undrar då hur varven gör som kan leverera nya båtar färdigmålade med epoxi + bottenfärg. Där väntas inga 15 veckor bara för att vänta ut polyestern....🤔 Det var en bra fråga. Fast - jag tror inte att jag som privat båtägare skulle vilja satsa på att göra ett så past stort jobb som också kostar en hel del pengar, för att sen kontatera att jag får problem i efterhand.
  15. 1 poäng
    Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.
  16. 1 poäng
    Jag saknar mitt Quick Balder med blyad lina som jag hade i förra båten, funkade också felfritt under de tre åren vi ägde den båten. I nuvarande båt sitter det ett Ankarlift som är en svensk konstruktion men det har bråkat betydligt mer på grund av att jag tycker att det är svårt att justera den gummitrissa som ska trycka linan mot kabelaren. Och är det inte rätt justerat så slirar linan till och från. Hoppas att du hittar ett spel du blir nöjd med Kenneth_S.
  17. 1 poäng
    Det är inte gängorna som tätar. Röret är konat i änden, det är den som tätar mot ett säte i cylindern. Kanske har konan på röret spruckit.
  18. 1 poäng
    En stor oljesug i hålet för oljestickan. Fungerar kalasbra. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/spilloljesug/olje-vatskebytare-192056/ https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-2000017049
  19. 1 poäng
    Summa summarum så blev det ett nytt ankarspel istället & försäljning av elmotorn. Mer vinterjobb 🙂 /Johan
  20. 1 poäng
    Det är nog inte i första hand tyngden som gör att den drar mycket vid högre fart utan skrovformen. Att cruisa rakt och stabilt upp till 5 knop under halvlitern är en positiv effekt av skrovformen.
  21. 1 poäng
    Byttes ut mot spännremmar, de kommer att kapas när alla nya kablar och slangar är på plats. Ett tips när man ska montera remmarna är att smälta upp ett hål i stället för att borra, borret fastnar lätt i fibrerna.
  22. 1 poäng
    Kloka ord i tidigare inlägg. Är båten av lite storlek hade jag definitivt valt båt med hytt. Är båten lite mindre, då blir det vare sig hackat eller malet med hytt och dörrar. Det blir lite för lite av mycket. Båt är kompromisser. Vill man både kunna vara inne och ute? Fiska? Sola, bada? Jag har kapell och svär ibland över det men inser att båtar i den storleken jag har så är kapell en vettig kompromiss då jag tycker det blir för plottrigt med hytt om man samtidigt vill kunna vara "ute". Så börja med vad båten ska användas till, sen vad det får kosta och hur stor ska den vara. Blir det lite storlek så är nog hyttbåt suveränt, är det mindre båt, då blir det för mycket kompromisser för det ska bli smidigt.
  23. 1 poäng
    Kom på det att jag hade två sneda stag som stabiliserade. En fram och en bak som gick snett från ryggåsen och till a:na. En annan båt hade en snarlik konstruktion men fick ett stag i sittbrunnen också, staget var som en klyka upptill där ryggåsen vilade, satt med vagnsbult och staget vilade på durken på en bit plywood med liggunderlag mellan plywood och durk för att inte repa.
  24. 1 poäng
    Går det att skruva bort rutan lätt, eller är det förenat med en massa jobb? Hursomhelst, när jag hade en styrpulpetbåt (utan vindruta) så snickrade jag till en ”sax” eller om du vill ett kryss där den övre delen blev en klyka. Nedre delarna placerades på aktre sittbänken. Förut i surrades i en hajfena som fanns på fördäck. Men där kam man ju också ha en sax eller ett X. Sedan en ås av 5 x 5 cm regel (tvåtum, tvåtum). Jag använde sedan rostfri vagnbult att foga samma grejerna med. Då den båten stod väldigt vindskyddad på en villatomt gick det bra med billig lättviktspresenning, men en sådan blåser annars väldigt lätt sönder i den första höststormen. Som redan föreslagits kan du ju ha två A också med en ås.
  25. 1 poäng
    Enklaste är att skaffa en täckställning som står på backen. Om ställningen är lång finns oftast en stödpinne att sätta i mitten av båten. Tex https://www.seasea.se/a-ställning-ekonomi-5-5m?gclid=EAIaIQobChMIsrrbw_m47AIVzOvtCh1EOQiOEAQYAiABEgKhavD_BwE
  26. 1 poäng
    Innovativ lösning på försegling av genomföring...
  27. 1 poäng
  28. 1 poäng
    Nu har jag hittat ett lämpligt projekt...😅 Efter tio trevliga år med snipan var det dags för något nytt, det blev en Bertram från 1972. Riktigt snygga linjer, men myyyycket att göra...
  29. 1 poäng
    Den är ju praktiskt taget klar att sticka iväg med. En ny fock och lite sjökort så är det Kanarieöarna nästa.
  30. 1 poäng
    Blev en viss skillnad...
  31. 0 poäng
    Jag frågar om kostnaden för att byta spridare. Skicket på den trasiga spelar ingen roll...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...