Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-09 på alla områden
-
4 poängTänkte att jag ska vara duktig och återkoppla i de trådar jag skapar som har frågor i sig. För ett par veckor sen satt jag och kollade lite på Blocket och såg plötsligt en båt som verkade riktigt intressant. Väldigt mycket stämde och kändes rätt. Jag snackade med brorsan och efter flera timmars samtal mellan oss bröder, mellan ena brorsan och säljaren och mellan mig och säljaren, så bokade vi in oss på en visning dagen efter, på förmiddagen. Det hade varit flera spekulanter där och kollat redan, och fler var väntade under helgen. Så inget att vänta med. På förmiddagen dagen därpå åkte så ena brorsan och jag till södra Tjörn och mötte upp säljaren. Bilderna i annonsen ljög inte. Det var verkligen ett toppenexemplar. Utsida och insida i utmärkt skick. Ser man till den lista jag skrev i startinlägget så blev utfallet så här: Jag vill ha: - partialrigg med bra möjligheter att justera och trimma > Partialrigg! - bra möjligheter att ensamsegla, dvs inget konstigt i praktiken kräver flera personer > Inga konstigheter, fall dragna till sittbrunnen, autopilot, m m - rorkult > Rorkult! - full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken) > Ca 185 cm i salongens bakre del, och kanske 170 i framkanten - fullt godkänt! - bom över huvudhöjd när man står i sittbrunnen (än en gång ca 180-185 cm) > Bommens underkant verkar vara på ca 177-178 cm - nästan helt godkänt... - toalett intill nedgången för god höjd (och kanske möjlighet till dusch) > Nix, toan är mellan salong och förpik, men rymlig och bekväm trots det! - lättåtkomligt motorutrymme > Ja, gott om plats runt motorn och åtkomst både bakifrån och framifrån enkelt! - hyfsat nyrenoverad eller bytt motor > Motor bytt 2005 till en då ny 23-hästars Iveco/Lombardini med 120S-drev. - begynnelsestyv och generellt ganska styv eftersom den kommer att ensamseglas mycket > Modellen är erkänt styv! - fenkölad, gärna med skädda framför rodret > Check och check! - propeller framför rodret > Japp! - hyfsat platt fördäck, som man enklare kan vistas på både under färd och i hamn/för ankar > Fina, platta ytor att gå på runt båten och ganska slätt fördäck. Han vill ha: - kojplatser för fyra fullvuxna, helst med salongen "fri", dvs två sovplatser fram, två bak > Två fullängdsplatser i förpiken, en i stickkoj under sittbrunnen, samt 2+1 i salongen, där ena kan användas utan att "bädda" matplatsen med bordet. - full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken) > Japp, se ovan! - stark och tyst inombordare > Stark och mycket tyst! Så tyst att jag glömde att motorn var igång under visningen. - bra toalett > Manuellt pumpad, fräsch stol, rymlig och lätt att komma in i. - bra pentry/kök > Tvålågig gasolspis med ugn, diskho och vask, kylbox, duschmunstycke för disk, extremt mycket förvaringsutrymmen! - ratt (men kan tänka sig rorkult) > Inte ratt, men han sörjer inte det. - tvåbladig, flöjlande/fällande propeller > Trebladig, fast propeller. Tyvärr. Men det får duga så länge. - hyfsat nyrenoverad eller bytt motor > Japp, se ovan! Vad är det för båt då? Jo, en Beason 311. Skrovet är samma som en senare Beason 31, men den är partialriggad från fabrik i stället. Hela båten är för övrigt fabriksbyggd, och inte 3/4-fabrikat som för så många andra Beason. Vad vi kan bedöma är det en av de fem sista båtarna som lämnade fabriken i mitten av 80-talet. Inredningen är oerhört fin, inklusive dynorna. Allt är fräscht och helt, förutom lite blekt trä här och där. Sol och ålder tar ut sin rätt. Teaken i sittbrunnen behöver nåtas om på några mindre ställen, men det är smått. Sittbrunnskapell fick vi också med. Motorn är härligt kraftfull! Vi körde hem båten i lördags, när det var rätt kraftig vind. 12-14 m/s stadigt på öppnare ställen, med 18-19 i byarna. Vi hade motorn på ca 2400 varv i princip hela tiden, och inte ens rakt mot vinden och korta, branta vågor sjönk farten - den höll sig stadigt på 6.2-6.3 knop vad vi än gjorde. Några minus finns det ändå. Seglen är enligt säljaren rätt gamla och förhållandevis slitna. De har dock varit inne för översyn och service inför 2020-säsongen, och bl a byttes UV-skydd och fallhornet på rullförseglet. Den fasta propellern är också ett minus ur seglingssynpunkt, men en likvärdig flöjlande eller fällande kostar 20 000+ och så viktigt är det inte för oss i detta skedet. Vindinstrumentets givare var trasigt (i fästet, men kan förmodligen lagas) och låg inne i båten. Skovelhjulsgivaren för loggen var tydligen också urplockad och ersatt med plugg. Kanske behöver den bara rensas - har inte hunnit undersöka saken än. Prismässigt lyckades vi också klara oss inom det önskade intervallet, med ett slutpris på 139 000 kr. Då fick vi även med täckställning och ett par riktiga täckpresenningar. Vagga följde inte med, men jag har kompisar som nyss köpt en Beason 31 och fick med en vagga som de inte får använda (de ligger i en Grefab-hamn och där står hamnen för det) så den får vi låna över vintern. Ibland ordnar det sig finfint! Nu ska jag bara fixa min kassa rygg till nästa år så jag kan segla också.
-
2 poängÄr inte kompetent att ta ställning i frågan, men tack Mellgard för att du väcker debatt. Skulle behövas i många andra miljöfrågor, t.ex. den skandalösa plastpåseskatten
-
2 poängDå vill jag vill ha mobila lyktstolpar. Dom lyser upp farlederna på natten och dras ner till botten och försvinner när det blir ljust igen. 😁
-
2 poängTjenare, bästa klick-troll! Detta är ännu ett exempel på stolliga påstådda opinionsinhämtanden. Ser med intresse fram emot nästa!
-
2 poäng
-
2 poängJodå Peter Visst finns det mekaniker som servar din motor. Det kan ju möjligtvis va så att du befinner dig på felsida på Sverige och att kompetensen hos de som du kan få tag på, inte är så hög. Å andra sidan är det ju inte så svårt att serva en motor med de vanligaste åtgärderna - inte ens för mig som är totalt ointreserad av motorer och mer ser dem som ett nödvändigt ont. De 40 första åren som jag hade innombordsmotorer i mina båtar gjorde jag alla servicåtgärder och mindre reparationer på dem. Även nyistallerat och plockat i och ur motorer (av olika anledningar). De senaste åren har jag, pga av stigande ålder, besvärande rygg och på andra sätt vacklande hälsa, låtit de unga friska pojkarna - som inte gör annat än jobbar med båtar och motorer - göra nödvändiga serviceåtgärder. Fast varje gång jag får fakturan tänker jag.........
-
1 poängGrundfrågan är väl om det är olagligt att ha gammal TBT-färg under andra färglager. Det finns många bör/rekommenderas/ o.s.v. angående dessa gamla färgrester. Att det inte är tillåtet att måla på sådan färg sedan många år är nog alla överens om men hantering av gamla färglager ger mer svävande svar. Det skulle vara intressant om någon hittat någonstans att det är olagligt (lag/förordning eller liknande som är beslutad av någon instans/myndighet som har rätt att fatta ett sådant beslut). Först då kan det pekas med hela handen och beslutas av båtklubbar att färgen ska bort eller hindras att läcka ut på något annat sätt. Sen kan klubbarna ha regler för båtbottentvätt o liknande för att minska miljöpåverkan på uppläggningsplaner men det behöver inte nödvändigtvis innebära borttagning av färgen om rengöringsreglerna följs. Tyckande räcker som bekant inte för att lagföra.
-
1 poängJag har också varit student;) När jag gick en liknande utbildning kring millennieskiftet utvecklade min grupp en soptunna med fyra fack för enklare källsortering... lite kul att nästan alla hushåll i Skåne har en liknade lösning ute vid gatan idag. Det var första terminen så vi tog den inte vidare, sen hoppade jag av och bytte studieinriktning.
-
1 poängDet här filtret är en lite äldre modell. Du får nog leta hos båttillbehörsbutiken eller båtmotorfirma för att hitta utbytesdelar till det. Det är stor skillnad på konstruktion för oljefilter o bränslefilter så de är inte utbytbara. Sen brukar det sitta ett mindre finfilter i en hängande kopp på motorn eller vid insprutningspumpen (följ slangarna från förfiltret-bränslepumpen...). Det insatsfiltret hittar du med lätthet hos båttillbehörshandlarna. När du bytt filter (antingen förfilter, finfilter eller båda) så måste du få ur luften ur bränslesystemet. Det finns en handpump på bränslepumpen, du kommer att känna om pumpen står uppe på en kam så det inte pumpar. Vrid svänghjulet en bit med en hylsnyckel o prova igen tills du känner att du kan ta ut pumpslagen, då behöver du inte bry dig om den bortrostade markeringen på motorn. Gör filterbytet medan båten är i sjön så du har kylvatten och kan köra med motorn efter filterbytet. Du kan riskera tjuvstopp om det finns luft kvar och det vill du inte ha i samband med sjösättningen. Om båten redan står på land så vänta tills våren. För egen del så tar jag intervallen för filterbyte med en nypa salt. Jag kör istället båten på fullvarv en stund ungefär varannan timme. Då förbrukar den max bränsle. Om det går bra så räcker genomsläppningen i filterna för min normalkörning. Filterna blir igensatta efterhand så i praktiken blir de bättre efterhand tills det tar stopp. Jag har självklart extrafilter med ombord och kan byta om de blir dåliga. Mina filter har suttit i åtta år o jag har inga planer på byte ännu. Däremot är det viktigt att dränera på vatten som du gjort så det inte kommer in i insprutningssystemet, då kan det bli dyra reparationer.
-
1 poängDen droppar för att det är en antik o fullständigt kass konstruktion! Det sitter ett litet tunt gummimembran under toppmuttern, detta ska täta mot en metallkant som oxiderar och därför läcker det. Det finns servicesatser men problemet kommer att återkomma. Byt till en modern vakumventil istället. En sådan kostar obetydligt mer än servicesatsen till din gamla och efter bytet så kommer aldrig läckageproblemet att återkomma. Ventilen på nedanstående bild finns med olika dimension på anslutningarna så du måste först kolla innerdiametern på kylvattenslangarna så du får rätt modell.
-
1 poäng
-
1 poängDet du skriver i början är exakt det jag ska undersöka : vad det kan finnas för behov. Fast just inom mobil belysning. Det var uppgiften Har heller inte fått specificerat om båtstorlek eller vidare utrustning eller vad det ska resultera i. Därför vi ska börja med en undersökning!
-
1 poängJag tror inte att vi ska argumentera som mycket om huruvida det är ett troll eller inte och ännu mindre hur uppgiften är utformad. Jag tycker att det verkar mycket långsökt att någon skulle komma till vårt forum och påstå sig vara en KTH-student för att fråga oss om vad vi är intresserade av för mobilt ljus. Att ens komma på en sådan tanke känns väldigt avlägset. Det är väldigt uppenbart att vi har en ung student här som har fått i uppgift att hitta på något man kan skicka med nyproducerade båtar som säljs till privatpersoner. Det verkar som att han själv har hittat på att det skulle vara någon lampa. Var lite stöttande istället! Själv skulle jag gärna vilja ha en lampa man kan fästa på pulpeten så att den kan fungera både som körljus och lanterna. Tänker att det är viktigt att ha händerna fria när man kör båt.... Det ska alltså lysa både framåt rätt starkt och runtlysande enligt alla regler för lanterner. Dessa ljus ska kunna tändas och släckas individuellt i förhållande till varandra. Jag har inget ljus alls på min båt just nu och förlitar mig på mobilens ficklampa när det blir mörkt. Ännu har jag aldrig varit ute så sent att jag behövt den. Hamnen har bra ljus på både bryggor och pirar och det blir aldrig riktigt mörkt pga. alla ljusföroreningar då hamnen ligger stadsnära.
-
1 poängKTH Dåligt att du trunkade en del av texten i ditt citat. Läs här, KTH
-
1 poängJag har en 7.6 m båt på en Fogelstatrailer som är specad till max 7.2 m och det funkar utmärkt. Eftersom vinschtorn, vaggor och axel är flyttbara kan man justera dessa så att de passar för båtmodellen.
-
1 poängVilken jävla idiot! Själv hade jag i ren ilska dragit fart på utombordaren (eller vad nu segelbåten har för motor) och jagat i fatt den saten. Givetvis hade det inte funkat, men ändå! Jag försöker att inte hetsa upp mig för det ofog som en del håller på med men sånt här gör mig riktigt, riktigt förbannad. Nonchalans dragen till sin spets.
-
1 poängDet finns nog en stor mängd medlemmar som kommit och gått under årens lopp. Endel bara tappar intresset. Andra övergår till någon annan hobby. Någon går i vredesmod. Någon går i vredesmod och återkommer smygande med ett nytt alias. Och så finns det den där typen jag glömde i min lista: "Hen som kom och gick" Hen skapar en profil, ställer en fråga och syns sedan aldrig mer till. Gjorde en gång misstaget att skriva en smärre historik över ett mindre finskt båtvarv som en "kom och gick" frågade om. Det hela blev en avsevärd uppsats som trådskaparen aldrig svarade på. Efter det har jag inte satt stor möda på förstagångsttådskapares spörsmål. Ibland glömmer vi att säga tack när någon gjort jobbet åt oss....
-
1 poäng
-
1 poängHej Jo,, lovar att testa noga 🙂 . Förstod jag rätt, se bif PDF. relä implemention.pdf
-
1 poängHmm, dubbla Racor filter med vakuummätare hade varit läckert men jag droppade det från min lista pga inköpspriset. Racor filtret skall även ha en kula som funkar lite som backventil. Dräneringskran tipset var perfekt, tack för det. # Beskrivning av storrengöring av 500 FG https://pbase.com/mainecruising/rebuilding_a_racor_&page=1
-
1 poängDet låter bra! Då blir det nog inga problem för mig, min båt väger ca 500 kg.
-
1 poänghttps://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/overdrag/biloverdrag-619204/ Köpt två stycken och sytt ihop till en, täcker båten ner till relingslisten där sluter resåren åt blir perfekt, inget damm och skit på däck eller i båt, ventileras bra då det är fiberduk.
-
1 poängPs. Väljer du Racor, se till att köpa till dräneringsventiler till botten av filterhållarna, original sitter det bara en vanlig plugg där.
-
1 poängVW Touareg har dragvikt för släpvagn från 2000 till 3500Kg beroende på motorstorlek m.m. det är väl den personbilen som jag hittat som får dra mest.
-
1 poängSka ha min båt på trailer i vinter för första gången så tråden kom lägligt. Hur är det att måla bottenfärg när den ligger på trailer? Det verkar trångt. Drar ni den lite bakåt för att komma åt hela botten där rullarna annars ligger? Jag är van vid att lyfta och då kan man ju måla de sista fläckarna när den hänger i slingorna.
-
1 poäng
-
1 poängDu menar bandet? Då har du alldeles för kort lina/band ute. Vid fiske skulle jag ha närmre tre gånger vattendjupet och vid nattsömn 4-5. Här är det ingen skillnad på blyad lina eller band.
-
1 poängDen klarar vikten lätt, till ekipagets nackdel ät att den ska förvaras nät ts inte transporterar båten, sen kan båten bli lite svår att lastsäkra på den typen av fordon. Men allt går ju såklart....
-
1 poängMitt ekipage väger fullastad med 57 m3 (19+38) bensin/diesel cirka 64 ton! 😉
-
1 poängÄr band så mycket bättre? Där ser man. har känslan av att det är sämre, en det är bara vad jag trodde det är. Spelet i sig är (nog, vet ej) på båten sen -82, som är båtens födelseår så det börjar bli gammalt och trött. Linan börjar oxå bli sliten. Rullen som linan löper i är lite blank och slirig, men det kan man sandpappra upp, ungefär som rullar på gamla skrivare när pappret fastnar och slirar. Nagelfil eller sandpapper. Det är det där med kedjan oxå, som George nämner, den är ju knappt 20-25 centimeter, och det är inte mycket att hänga i granen när det är lite guppigt och man ankrat, exempelvis vid fiske. behövs inte mycket gupp för att vi ska driva. Detta gör även en osäkerhet vid naturhamnsankring och vinder kommer från sidorna eller akterifrån, behövs inte mycket för att det ska släppa då. Detta gör att jag vill byta från band till blyad - Och då helt blyad från början till slut
-
1 poängTack allihopa tror det blir så här. Tar BE kort. Är teorin svår förresten? Köper en begagnad släpkärra som klarar 2500kg och uppåt. Båten är ju knappt 8 meter så måste väl ha en vagn som tar båtar upp till 7,2 eller liknande? Förresten funkar det eller måste trailern ta båtar till mer än 8 meter? Sen lånar jag en bil som klarar mina 2200 - 2400 kg drygt o trailar utan risk för böter mm. Tack för alla svar hittills;)
-
1 poängDessa 2 förslag är faktiskt vad jag tänkte mig skulle fungera under en längre seglats, man kan lätt stå i den mittersta delen Comar Comet har kanske frågetecken kring hur bra jag får plats i sovkojen men det är ju enkelt att prova
-
1 poängKänns ju som ett skolexempel på lämplig vagn till båten, utan att ha koll på vad vagnen tål och vad båten väger.
-
1 poängGrovstålhandske över kulan ett mycket rejält lås. Betongklump framför vikt 2500 kg.
-
1 poängHar inte varit några problem under de 6 år den stått på den, är ju höglast däck. Glöm inte lås den ordentligt, lätt frakta iväg. Stödpunkter, står på sex kölrullar och har fyra vaggor så den står med ett jämnt tryck stadigt och bra.
-
1 poängTyvärr så blir man ganska trött och seg av att köra styrpulpetbåtar i den storleksklassen så långa tider, risken är stor att du är riktigt seg i skallen i några dagar efteråt. Jag tycker att du skall köpa en bra 80-trailer och skaffa ett lämpligt körkort - det blir en investering som du får nytta av i många decennier.
-
1 poängHar nyss gjort ännnu en resa å denna gång från Klädesholmen-Tjörn till Oskarshamn. Sträckan Falsterbo till Sandhammaren samt över Hanöbukten gäller det att anpassa så man inte möter vågor å vind från fel håll. Trist sträcka som tar på krafterna. Bör helst inte vara ensam där. När jag gick från Falsterbo- t.Kåseberga var det såna vågor så jag tror inte du skulle kunna göra 20 knop med den båten bilden visar. Om ens vara ute i det vädret. Med segelbåt blir det annorlunda. Så att vänta in rätt väder är nått du skall ha med i planeringen. Det är kanske lättare hitta en kompis med BE kort å köra på trailer. Om allt är okej så får du köra i 80. annars inte dumt att ha E tilläget, mången hästfolk har skaffat sig det. Har du räknat på soppan?
-
1 poängJag är av samma åsikt efter att ha haft bandankarspel i förra båten och nu stångat huvudet blodigt med traditionella ankarspel i nuvarande båt, först den senaste säsongen har jag fått det att fungera hyfsat men inte alls lika smidigt som bandankarspelet. Nackdelen med band är nu att man i allmänhet inte kan ha kätting närmast ankaret, men det är beroende på installationen.
-
1 poängJag skulle aldrig byta från band till lina. Lina krånglar alltid någon gång när tillfället är olämpligt. Hade jag ett bandankarspel (har haft det och låtit montera det i tidigare båtar) som krånglar skulle jag främst försöka hitta ett nytt spel som passar med tidigare hål, rullar etc. Om spelet inte går att laga dvs.
-
1 poängThere's a place in Gothenburg called "Davids Mekaniska", trading in older diesels and their parts. He might very well have what you need, but it's more of a "handshake and cash" than a "sleek web services and global shipping options" place. The website at http://www.davidsmekaniska.se/ just states a phone number. Might be worth a call.
-
1 poängTill nästa år kan ni testa att måla ena halvan av båten med en färg och andra med en annan (främre och bakre halvan då!) för att kunna avgöra skillnaden.
-
1 poäng
-
1 poängGissa var på västkusten vi är idag Fick flashback av ”SOS En segelsällskapsresa”. Ledtråd: Vi är på en liten ö, Janne Schaffer spelade här för några dagar sedan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00