Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-06 på alla områden
-
4 poängADEC 530 från 1974 med fast rostfri tank . Vi köpte den nyligen med full tank, diesel. Och den drog tydligen inget bränsle, eller? Det kändes oroväckande. Tankmätaren gick upp till FULL så snart jag kopplade in huvudbrytaren. Jag började med att mäta resistansen på givaren ovanpå tanken. Inget utslag, (oändligt motstånd alltså) kom det fram spänning eller? Spänning fanns, så jag demonterade givar armaturen Analog, med all elektronik nedsänkt i bränslet, nästan full tank! Tog hem armaturen och började Googla efter reservdelar (1000:- ) Därför började jag mäta var det fanns avbrott. Det är en lite(!!!) finurlig konstruktion med mätdelen, reostat och flottör, kan förskjutas upp/ned för att anpassas till tankens djup. Flottören kan också flyttas så att man antingen har europeisk eller amerikansk standard med 180 eller 0 Ohm för full tank. När jag mätte ned till direkt på anslutningarna fick jag rätt värden , 180 till 8 Ohm för full till tom tank. Var fanns felet? Obefintlig kontakt mellan den förskjutbara delen och den fasta delen med flatstiftskontakterna. Varför , korrosion eller plasten som hade kroknat eller hårdnat, vet ej! När jag istället lött på två ledare mellan den rörliga bottendelen och toppen med flatstiftskontakterna fungerade allt igen.
-
3 poängBara en tanke: måste det vara en planande båt? Planar den inte blir ju allt billigare. Vi har kört 7 knop hela sommaren och tack vare autopilot har jag inte saknat att åka fort en enda gång:) jag vet att jag är i minoritet, de flesta vill kunna förflytta sig fort men med en deplacement båt blir kalkylen för motorn mycket trevligare och då kanske det är mer ok med en viss osäkerhet om framtiden.
-
2 poängTycker allt blivit väldigt svårt angående fossildrivna maskiner. Om jag ska byta motor eller båt hur ska jag tänka. Idag finns inget alternativ till en större båt planande än diesel motor. Ska man lägga en halv miljon på en motor man kanske inte kan använda om 5-10 år. Likaså är vi i bilbytartankar, ska ha en större bil för att dra tungt med som ligger i personbilsklass, men de hybrider eller eldrivna får inte dra 3200 kg, så där är man utlämnad till fossildrift. Kostnaderna är ju rätt rejäla både för båtmotor och bil. Det har blivit så svårt att sia framåt, så man vet inte vilket ben man ska stå på. Så till frågan hur tänker ni här på MG.
-
2 poängJag tänker lika som dig, men dagens politiker tänker inte alls ( Ursäkta ) det är helt ok att flyga, för det ska vara allas rätt, och flyget smutsar inte ner mmmm eller hur. Vi uppmanas att näthandla, gods reser långa sträckor med starkt nedsmutsande fordon osv. Men bilen är livsfarlig, jag köpte i fjol en golf diesel som drar cirka 0,35 liter / mil. Den känns ju inte som den är ett milöproblem. Sen kommer vi till sjön där en del klåfingriga eller avundsjuka politiker börjar förära sig över att båtarna blivit för stora och har för stora motorer. Detta är ju oron att det kommer förbud mot att köra dieseldrivna båtar då utsläppen är för stora, rätt var det är kommer väl en bonus båtus. Hur man ska tänka och våga lita på folkvalda när allt snart är farligt, ja ni vet hur debatten är. Vågar man köpa en nyare båt med nyare motor, vågar man köpa en ny bil, för rätt av så är de förbjudna och pengarna borta. En segelbåt är nog rätt safe köpa för den är ju miljövänlig, och det hade jag gärna om tiden fanns och jag bodde så det gick. Mycket funderingar ja, men oron och ovissheten hur man ska agera och tänka i dagens samhälle kvarstår.
-
2 poängJag går i samma tankar. Har nu testat en hybridbil, tja, den rullar ju. Men i stadstrafik startas bensinmotorn hela tiden då batterierna inte hinner laddas tillräckligt (det är en ”Titta*”den har ingen laddkabel). Likadant då man sätter på värmen... eller AC’n. Blev erbjuden att låna eller hyra en helelektrisk bil för att par veckor sedan, men skulle då åka 2x 65 mil och det gick inte, eller med övernattning om det fanns tillgång till ladduttag. Så det blev min dieselcitroën. I planande större motorbåt på 5 ton... ja en stund... läste en artikel på På webbplatsen Dagens Båtliv. Måhänada var det ett tag sedan den artikeln skrevs, så utvecklingen har kanske gått litet framåt, men jag tror inte att jag kan åka i samma hastighet och med samma räckvidd som med KAD43 och 400 liter diesel. Men man kanska kan kompromissa, ha en elmotor för in- och utfart ur/ i hamn, samt i kanaler och andra ställen med fartbegränsning. Bara det var man skall bygga in batterierna? Och i vilka hamnar kan man ladda med annat än 230 med obligatoriskt spänningsfall längst ut på bryggan och avsäkrat med 8A. Nä, det är nog realistiskt att tro att vi får vänta minst en elbilsgeneration till, och ytterligare tid tills dess att man kan framföra annat än mindre lätta båtar helt med eldrift. Mitt i Göteborg vid Brunnsparken ligger det sedan ett bra tag sedan en elbilsaffär. -Har du sett elbilsaffären? -Ja den syntes la bra! * Säga vad man vill om Skoda, men den är tjeck!
-
2 poängSen har vi ju Groggaren , som bara skriver när han tagit ett järn eller två. Och då blir det inlägg där han talar om det rätta sättet att göra saker på, och att alla som inte gör så är idioter.
-
1 poängI går körde vi hem vår nya båt. Ca 40 nm längs mellersta Bohuskusten. Det var som att färdas genom ett minfält. Vita, neongröna, gula, klarröda, mörkröda, rödbruna och BLÅ(!) kulor i kluster i dussintal tvärs över farleden på flera ställen. Fruktansvärt stressande att hela tiden behöva stå och stirra framåt för att hinna upptäcka dem bakom vågkammarna i drygt sex timmar. Och då hade vi ändå dagsljus. Ja, förutom sista sjömilen, där det var så mörkt att brorsan fick sitta framme i fören för att förhoppningsvis hinna se dem i tid. Han såg inga, och vi fick inga i propellern. Kanske fanns de ändå där och vi hade tur - vem vet? Hur man ska göra om man färdas när det är helt mörkt, det förstår jag inte. Det känns fullkomligt livsfarligt under hummerfiskeperioden. Jag fattar inte hur man tänker när man lägger ut tinor mitt i en farled! Kan önska att KBV skulle göra ett dagligt svep längs alla farleder och bara kroka i och dra upp alla som ligger farligt placerade. Och sen, i den mån det går att identifiera ägaren, polisanmäla.
-
1 poängAbsolut, ska försöka hinna med o lägga upp lite bilder allt eftersom arbetet fortgår 😀
-
1 poängI morgon ska jag ta reda på om det finns divinycell i botten på Nimbus. Detta tror jag föga att det finns någon sanning i, för har du divinycell i botten så kan du inte skruva fast genomföringar eller göra någonting. Har haft diskussion med Nimbus angående detta för flera år sedan, och konstaterar att man alltid lär sig något nytt. Men jag har svårt att tro det. I de Nimbusar jag krupit runt i har det iaf varit homogen plast i bottnarna. Likaså finns inget trä i akterspegeln som det fanns förr. Finns bara en liten träplatta som bultarna till skölden är dragna igenom resten i aktern är homogen plast. Grejen är ju det att med distansmaterial i bottnen på en snabbgående båt så blir den skör, du får inte samma styrka för slag med divinycell. Likaså om du ska palla upp båten så blir ju laminatet mjukt. Men jag låter något vara osagt alltid lär man nytt och får lära om. Får jag tag i rätt person i morgon så ska jag ta reda på huruvida det ligger till.
-
1 poängNär jag köpte min dieselbil var det en miljöbil, häromåret var den inte längre någon miljöbil längre, det satte den tidens politiker stopp för. Så det är sannerligen inte lätt att veta, som trådskaparen redan varit inne på. Det känns ju som vanligt, att okunniga politiker fattar beslut som blir väldigt konstiga och inkonsekventa.
-
1 poängJo du har helt rätt. Själv åker vi en hel del och bränslekostnaden oavsett om det skulle kosta 20:- / l så är det inte en stor kostnad. I plan förbrukar jag cirka 24 - 25 liter / h, och i 6-7 knop är förbrukningen försummbar. Anledningen till mitt inlägg är om man skulle vilja byta upp sig till något nyare båt eller uppdatera befintlig med nyare motor, så kvarstår frågan om man törs, upplever att man hamnat i ett vakum där man varken vet ut eller in. Lika med bilbyte, törs man lägga 400 sek på en ny bil, som ska fungera under 12-15 år, när vi dagligen matas av politikers underfundighet på nya avgifter lagar och påbud.
-
1 poäng
-
1 poängFunderar lite på vad som kan få ett skiljerelä att hålla på och knäppa av och på med allt avstängt. Ett skiljerelä slår ju inte till förrän vid drygt 13 volt och såvida du inte har solceller, batteriladdare eller motorn igång kommer ju batterierna själva aldrig upp i det. Så min förklaring är nog att man råkat koppla ihop minus på ena batteriet med plus på det andra och följaktligen fått en seriekoppling och 24 volt in till reläet. När reläet slår till kommer antingen ena eller båda batterierna att kortslutas beroende på var den andra kabeln från skiljereläet är inkopplat. Spänningen kommer då snabbt att sjunka och reläet slår ifrån, sedan kommer det att fortsätta slå till och från tills ena eller båda batterierna är tomma pga alla kortslutningarna. Så om det är felet borde lösningen i så fall vara att kontrollera att bara minus-polerna på batterierna är ihopkopplade med varandra och att skiljereläkablarna är rätt kopplade till respektive plus pol. En annan möjlig förklaring är ju naturligtvis också det du var inne på att själva skiljereläet är trasigt.
-
1 poängNej. Ingen framför ett fartyg som ligger för ankar. För att någon skall kunna framföra fartyget behöver det vara på väg. Vad gäller ”väsentlig uppgift” hävdar ”Båtfolket” som kämpar för att lagen avskaffas att man kan bli bötfäld om man t ex planerar en rutt när man är förtöjd och har druckit en öl. Att ingen blivit dömd sedan den texten kom in i lagen 1989 talar emot det, även om det inte bekymrar dem. Texten avser t ex om man har en person som styr, och en som navigerar - då skall båda vara nyktra, vilket känns rätt självklart.
-
1 poängJo det är vad jag har gjort. Jag vet att jag har sett sådana förut. Förmodligen ett meningslöst tillbehör som endast har varit till glädje för försäljarna.
-
1 poängMed stor sannolikhet kommer det att finnas flytande drivmedel av dieseltyp av icke-fossilt ursprung som är tillåtna att använda. Typ HVO-diesel eller liknande, som ju redan idag finns på marknaden i mindre mängd. Oron borde väl snarare handla om vad dessa kommer att kosta om några år, med stor efterfrågan och otillräcklig tillverkningskapacitet, samt möjligen även brist på lämplig biomassa att tillverka från. Som segelbåtsåkare med kring 50 motortimmar/säsong (à 1,5 liter, högst) känner jag ingen större drivmedelsoro inför framtiden. Med en stor, snabb och törstig motorbåt hade jag nog gjort det...
-
1 poängFinns det någon signal-LED-lampa i strömbrytaren som det passerar ström genom. Då kan det kanske bli spänningssatt på någon bakväg med en låg spänning men som tar så lite effekt att det inte är mätbart i battmetern. 0,8 volt ligger ju i trakten av diodförlusten. Signal-LED-lampor matas ofta en annan väg än "huvudvägen" till strömbrytaren.
-
1 poängStyrbord/babord kan ju ligga lite olika till vad gäller solsken vilket förmodligen gör skillnad. Kommer nu inte ihåg om det var bra eller dåligt med sol för tulpaner och snäckor. Tror det var gynnsamt.
-
1 poängDet verkar inte bättre än att vänta ett tag till på elbil. Vill man dessutom kunna dra lite tyngre verkar det vara en hopplös ekvation. Annars är det väldigt lockande att fylla ladugårdstaket med solceller och köra elbil. Angående solceller får man tydligen inte producera mer el än vad man gör av med själv. Verkar helknas. Fast jag har inte satt mig in i det hela än så jag har troligtvis fattat saker och ting käpprätt åt pipsvängen. Tyvärr kostar elbilarna en hel del. Men det lokala taxiföretaget har börjat köra Tesla. De menar att extrakostnaden i inköp är inkört ganska snart. Kanske något att fundera på. Håhåjaja, det blir nog en Citroën C3:a igen...diesel.
-
1 poängJo men du har aldrig laminat i botten på båten, där du har det är i däck och skrovsidor, ej i akter och botten som sagt. Att man har det på övriga ställen är för att få ett vridstyvare isolerat och tystare skrov. Vet att det finns någon segelbåt som hade laminat i botten, det slutade tyvärr inte så bra.
-
1 poängDigital multimeter? Finns det någon sådan där USB= laddare i närheten som stör instrumentet? Har du fortfarande 0,8V med den röda mätsladden oansluten? Är instrumentet inställt för att mäta likspänning, DCV eller =V? Billigare multimeter låter sig ibland luras av störningar runtikring. Prova att mäta med olika mätområden, om du har tillgång till en gammal analog mätare så testa vad den ger. Prova också att ansluta den svarta mätsladden, minus, någon annanstans. Om detta ger samma resultat bryter din strömbrytare inte korrekt, det kan vara fukt eller något annat i den. Prova en annan strömbrytare.
-
1 poängBästkusten är "nerlusad" av dom. Billig båt, men sisodär med kvaliten och utförandet.
-
1 poängGippa med gennaker gjorde jag genom att ha skoten på utsidan (framför) gennakern. När vinden var rakt bakifrån släppte jag ut skotet och drog åt det andra. När vinden tog tag igen på andra sidan var det bara att skota lite till. Smidigt och odramatiskt.
-
1 poäng
-
1 poängLite märkligt att ni säger att det inte finns några delar till dessa motorer, kyllimpan är väl det enda jag kan se som är svår att ersätta. En rostfri kostar upp mot 18000:- Har själv en 171C sedan 6 år tillbaka, och den är servad och underhållen med nya delar från bl.a. drevdelar.se. Kamremmen är förstås ett måste att byta med jämna mellanrum samt sträcka om den varje år. Annars en kanonmotor stark med bra vrid och en härlig gång.
-
1 poängDet var en drömbåt för mig med när jag växte upp i norra bohuslän på somrarna, de var riktig fräcka. Hade sedan en 74:a i 16 år. Ja det är det så du bör kunna se inifrån hur skadan ter sig ut. Det är tämligen tjock botten ~10 mm vill jag minnas, det var ett antal år sedan, då jag monterat genomföringar men tjockare i kölen förstås.
-
1 poängUndrade bara, för vad jag lärt mig är att samtliga produktioner hade dubbelskrov, förutom just 28 an av någon märklig anledning, just dubbelskrov har ju varit Nimbus ledstjärna genom hela produktionen av båtar. Men de tidiga 26 orna hade uppenbarligen inte det, då bara i däcket. Var ju i början av produktionen så dubbelskrovet hade kanske inte vuxit fram riktigt än. Minns dessa 26 or då de var nya, var riktiga atlantångare otroligt stora, var få förunnat att äga en sådan, och minns däcken som knastrade från fabrik, i solvärmen.
-
1 poäng
-
1 poängHej! Du ska laminera som i Alt.1, precis som du själv trodde. Däremot när det gäller att laga hål så har du lärt dig fel, man börjar med den minsta biten.
-
1 poäng
-
1 poängRäknar om lite, så siffrorna blir begripliga. Du körde 24 knop. På 12 minuter kommer du knappt 5 M. Du förbrukade då 2 liter/M. Ja, det känns rätt mycket.
-
1 poängHej och välkommen till MG! För oss som inte vet, var ligger Fiskarfjärdens båtklubb?
-
1 poängKör inte med Biltemas färg men det var fler tulpaner i år än förra året då det i och för sig satt mängder av små blåmusslor runt dreven
-
1 poängI vår båtklubb har det sen 70-talet varit krav att inom 1 år skaffa sig Förarintyg. Kurs anordnas varje vinter i klubbhuset. Dessutom kör jag Båtmekaniker kursen men den är frivillig. Bägge kurserna ger förutom kunskaper en social gemenskap mellan gamla och nya medlemmar. Återstår att se hur det funkar denna vinter i Coronatider.
-
1 poängHelt utanför ämnet, men är det inte härligt med ett så här litet forum där man känner igen de flesta medlemmar och har en uppfattning ungefär vad de skriver om.. Gick med i en facebookgrupp om båtfix. En timme efter att någon har skrivit en fråga så har hen 127 olika svar och hälften har inte orkat läsa mer än frågan...
-
1 poängOljan svartnar tämligen snabbt. 100h skulle i en bil motsvara 600-700 mil, och det lär inte vara någon större risk att vänta med filterbytet till nästa gång. Även om det är från Biltema 😉. F.ö. är Watskikatalogen full av missar och konstigheter. Reagerade när de för många år sedan fick någon ny stjärna som skrev texterna om brytare/omkopplare. En brytare med två anslutningar - simpel strömbrytare blev plötsligt "2-polig" och en massa annat "konstigt". Oj, vad fel det blev fick jag som svar. Men rättades det till ? Nope. När jag gjorde zinkanodtest åt PB var det just en anod som utmärkte sig åt det sämre hållet. Den var f.ö. även dyrast. Den kom från Watski.... Man får inte alltid vad man betalar för.
-
1 poängJa, dränera vattnet ska absolut göras på hösten, filterbytet får man göra som man vill med. Men om man ändå håller på att pilla med filtret så kan man ju passa på att slänga i ett nytt filter, finns inga nackdelar med det.
-
1 poängGissar att 4,3 l motsvarar maxmärket på oljestickan och att den larmar under minmärket. Hände mig också att plastslangen böjde sig i oljetråget så man inte visste var den slutade, men när jag bytt värmepump i huset blev det kopparrör över och ett sådant löste problemet.
-
1 poäng4,3 är nog inklusive oljefiltret, så räkna bort 0,5 liter där, och att det förbrukats någon dl under sommaren och att det kanske inte varit exakt fullt ifyllt osv. Själv åker jag kad 42 går 11 liter i den inkl oljefilter, brukar få ur lika mängd jag fyllt på. Du skulle kollat volymen på oljestickan hur mycket du hade i tråget innan du sög ur oljan. Använder elektrisk sugpump och jag har aldrig haft problem med kvarstående olja tråget blir rent, så också antagligen i ditt fall. Du hade säkert ej mer olja i.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00