Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-05 på alla områden
-
3 poängDu måste köra glykol, dels för rostskyddet i limporna, dels för att du kan ha vatten ståendes kvar någonstans, som du ej fått ur motorn. Risken du tar om du inte kör i glykol blir då att något fryser sönder, det fenomenet brukar leda till stora rep kostnader på våren. Likaså bör du kontrollera att ditt drev inte tagit in vatten i oljan under sommaren. Finns drev som legat i en hög under båten på våren. Orsak vattenintrång som leder till sönderfrysning.
-
2 poäng
-
2 poängJag köper mina på Biltema, plockar bort niten i mitten på bladet och sedan använder jag det hålet för att skruva fast armen med.
-
2 poängHej Jag har det mesta i blå boken exklusive den gamla skepparexamen som inte finns med i blå boken, dock inte högfart. Jag är också ledare för kurser i förarintyg, Radar och SRC. Vid en start på en förare för några år sedan kom det in en kille som just blivit pensionär. Han berättade att han för att dryga ut pensionen hade en båt han skulle hyra ut och hade köpt ytterligare en som också skulle hyra ut. Han sa också att jag har seglat sedan jag var femton år och kan detta men jag fordrar av de som hyr av mej att ha minst förarintyg och för skams skull måste jag också då ha det. Min kommentar var att vad bra, då är vi ju två som kan lite det skall nog bli en bra kurs. Inte tu tal om att en som seglat i 50 år har lärt sig mycket och det märkets på kursen, men när kursen var klar kom en rolig kommentar från honom. Jag hade inte en aning om att det var så mycket jag inte kunde, men va roligt det var att gå kurs, har du några fler kurser jag kan gå? Han gick sedan både Radar och SRC. Hälsningar Ove
-
2 poängNär man kollar på oljefilter till MD2030 i Watskis webshop står det att det är samma oljefilter till MD2010, som till MD2030. Det är alldeles fel 2010 har ett mindre filter än 2030. Det som du har fått är till en 2010.
-
2 poängDet verkar som du har missat att köra igen glykol på sjövattensidan!!!
-
1 poängI går körde vi hem vår nya båt. Ca 40 nm längs mellersta Bohuskusten. Det var som att färdas genom ett minfält. Vita, neongröna, gula, klarröda, mörkröda, rödbruna och BLÅ(!) kulor i kluster i dussintal tvärs över farleden på flera ställen. Fruktansvärt stressande att hela tiden behöva stå och stirra framåt för att hinna upptäcka dem bakom vågkammarna i drygt sex timmar. Och då hade vi ändå dagsljus. Ja, förutom sista sjömilen, där det var så mörkt att brorsan fick sitta framme i fören för att förhoppningsvis hinna se dem i tid. Han såg inga, och vi fick inga i propellern. Kanske fanns de ändå där och vi hade tur - vem vet? Hur man ska göra om man färdas när det är helt mörkt, det förstår jag inte. Det känns fullkomligt livsfarligt under hummerfiskeperioden. Jag fattar inte hur man tänker när man lägger ut tinor mitt i en farled! Kan önska att KBV skulle göra ett dagligt svep längs alla farleder och bara kroka i och dra upp alla som ligger farligt placerade. Och sen, i den mån det går att identifiera ägaren, polisanmäla.
-
1 poäng
-
1 poängNejdå, jag menar en riktig momentnyckel av större modell som man kan ställa in. Har mindre momentnycklar för helt andra ändamål också (men Ncm känns inte gångbart här). Har kollat upp maxmoment för de nya bultarna. Manual till motor och backslag hittar man direkt på nätet men själva fästet var det tyvärr lite värre med. Motorn är en Solé Diesel Mini-26 med ett backslag som bör heta RONIM-V även om jag tyvärr inte lyckats hitta något namn på varken det eller fästet.
-
1 poängNavigationsgruppen etablerar sig nu i Frihamnen så då kanske de kommer att köra dylika kurser i rörigare vatten än Mälaren framöver.
-
1 poängFör vilken typ av båt är den där vagnen avsedd för? Finns väl ingen köl som når ner till kölrullarna.
-
1 poängSåklart en viktig aspekt.hat inte haft det problemet men beror såklart på både b0ten och vagnen. På ts vagn är det ju någon metallkant strax innanför rullarna man kanske kan skava emot om man kommer fel, något för ts att kolla i vår om han överväger ta bort gummihjulen.
-
1 poängJag tycker att kölrullen är mindre förlåtande om man inte kommer perfekt vid båtupptagninen (och det gör man inte) - risk för rejäla repor på botten.
-
1 poängBara nyfiken - var har du båten, eftersom du köpte spolmuffen i Jkpg ?
-
1 poängI vår båtklubb har det sen 70-talet varit krav att inom 1 år skaffa sig Förarintyg. Kurs anordnas varje vinter i klubbhuset. Dessutom kör jag Båtmekaniker kursen men den är frivillig. Bägge kurserna ger förutom kunskaper en social gemenskap mellan gamla och nya medlemmar. Återstår att se hur det funkar denna vinter i Coronatider.
-
1 poängSån utrustning på "farliga" ställen kan väl få klassas som hitte/vrak-gods? Då kanske det skulle bli självsanerande utan att behöva blanda in skattemedel?
-
1 poängHej Troligen en Volvo Penta MD 2, MD 2A då den har dynastart, tillverkades mellan 1964-1970. MD 2 B hade oftast riktig startmotor och växelströms generator, kan nog också funnits med dynastart. MD 2 B hade oftast insex i påfyllningslocket på ventilkåpan, tillverkades mellan 1970-1975 Kan du hitta motornumret går det att ta reda på när den är tillverkad. Hälsningar Ove
-
1 poängNja, det var tyvärr inte mycket om att hantera vågor och svall. Vi körde i Mälaren och där är det inte riktigt lika stökigt normalt som i de vatten jag trafikerar utanför slussarna. Det var mest högfartsgirar och undanmanövrar vi tränade på med en RIB. Lite man över bord och tilläggningar också. Jag hade önskat hantering av svall och vågor som en stor del av praktiken. Tror det blev 4600 i kostnad inkl. NFB-examen.
-
1 poäng
-
1 poängHar också kört med Biltemas, så snart originalbladen gav upp (vilket var oroväckande snabbt). Visst, inte rostfria, men gjorda för att sitta i vintersaltslask klarar de tillräckligt länge på båten. Minns att de hade någon silikonbelagd lite mer "longlife" som jag köpte sist, och dessa har sedan suttit på i 10 år och funkar än.
-
1 poängJag kollade på watskis webshop på oljefilter till Volvo Penta. Det är inte mycket som är rätt där. Bland annat ett filter som motsvarar 471034 som är till 40-41 motorer. Watski påstår att det passar på 32 och 42-44, och till och med till HS1 backslag. Alla dessa har andra oljefilter.
-
1 poängDet finns videor på youtube där man tar isär filter och kollar filtermaterialet. I en av dem var FRAM absolut sämst, fast man tror att det har hög kvalitet. Det hade ungefär hälften så stor filteryta som det bästa. För länge sedan såg jag ett reportage om pirattillverkade oljefilter som man tog isär och kollade. På ett stod det "Sliced pineapples" på insidan av plåten. Man hade använt gamla konservburkar.
-
1 poängEtt förtydligande. Ovanstående har helt rätt men ditt kylsystem består av två delar. Dels det slutna som består av glykolblandning (kallas sötvattenkylning) och dels ett sjövattensystem som kyler sötvattensystemet. Det är alltså sjövattensystemet som du måste köra igenom glykolblandning i för att undvika frostsprängningar.
-
1 poängDu ska inte köra glykol och sedan tömma ut det. Du ska tömma ut vattnet och sedan köra igenom glykol för att säkerställa att det inte står vatten kvar någonstans som fryser under vintern. Glykolen skall vara kvar för att även rostskydda alla ytor i värmeväxlare, oljekylare och avgassystem osv. Kossor skriver fortare än jag
-
1 poängNej absolut har de inte det, men det är stor skillnad på vad beställaren av filter kräver för filtreringsförmåga. Därav kan det gå att köpa billigare filter som inte omfattas av lika hårt krav. Kan en tillverkare spara 50 öre per enhet så gör den det.
-
1 poängKöper aldrig bränslefilter på B T. Bilen med insprutare stannade efter några hundra mil. Tätt i bränslemängdsregulator, (Saab 900.) När jag öppnade filtret var filtermaterialet endast limmat halva varvet. I stort sett öppet. Ingen ersättning, då jag öppnat filterburken, för att konstatera felet. 🥵
-
1 poängAtt dra "för kung och fosterland" är inte alltid detsamma som att ha dragit "rätt". I synnerhet inte när det - som i ditt fall - verkar sitta skruv/bult/mutter av fel sort och dimension, samt kanske också fel hållfasthetsklass. Kilspår förekommer knappast i samband med klämkoppling, däremot sitter det med största sannolikhet en kil i andra änden av axeln, på den koniska delen som propellern sitter på. Man skall inte börja bygga om innan man i alla fall provat att rätta till det som redan sitter. Försök hitta fabrikat på klämkopplingen samt en manual eller uppgifter om skruv/bult som skall sitta där, samt med vilket moment de skall dras. Hittar du ingen data om skruv/bult så verkar ju M10 (8.8, kanske 12.8 ?) vara en utgångspunkt, men åtdragningsmomentet bör gå att hitta. Lossa befintliga bultar, axeln skall då gå att få ur men absolut inte glappa märkbart - då är det fel dimension på fläns kontra axel. En risk kan vara att flänsen är i tum medan axeln är i mm, t ex 1"-fläns (25,.4mm) till en 25mm-axel. Passar "nästan"... Ofta kan man behöva tvinga i en spårmejsel i spåret för att öppna upp en aning och få lös axeln. Även om du inte får ut så mycket så inspektera det du ser - både av flänsinsida och axel - så det inte finns alltför mycket märken efter slirningen. Återmontera sedan med rätt bultar (byt gärna samtliga) och dra till rätt moment. Börja med dem längst in (mot motorn) och gå bakåt mot öppningen om ingen annan instruktion finns. ---------------- En annan sak - du har ju inte haft båten så länge. Har du talat med tidigare ägare om problemet och det faktum att det är lite "Cajsa Warg" (man tager vad man haver) över bultarna i klämflänsen ? Vem har bytt motorn ? Tyder ju på att man helt enkelt slarvat bort dem, var det en ny maskin följer nämligen (rätt) bultar med. Det är inte fult eller att man är orimligt besvärlig att tala med föregående ägare, vilket många drar sig för.
-
1 poängDet kan du nog göra. Det får nog anses vara rätt. Vikten ska ju vila på kölen och sidostöttorna hålla balansen. Och det är ju snudd på mitten och båten lär vara lika stark där hjulen är som i mitten. I alla fall för vinterförvaring. Jag hade sovit gott. Ser ut som du skulle kunna demontera lufthjulen, då skulle den ju stå på de massiva kölrullarna. Kanske något för nästa säsong men lägg ingen tanke på det i år.
-
1 poängOljefilter ska man köpa original det kan skilja i filtreringsförmåga mellan pirat och original, köper du original så passar de till din motor. Ja du kan byta filter längre fram det kommer inte forsa ut olja såvida du inte har motorn igång.
-
1 poängOljan rinner inte ut ifall motorn är avstängd. En liten skvätt kommer förstås rinna ur filtret, men det gör det även om motorn töms på oljan innan.
-
1 poängÄven om oljefiltret sitter rätt långt ner på en MD2030 är det ändå en bit ovanför sumpen (oljetråget). Har inte motorn varit igång på någon timme eller mer bör nästan all olja redan då ha runnit tillbaka ner i tråget. Jag tror därför - tvärtom mot @per_62 - att det fungerar att byta filter utan att tappa ur oljan igen. Just för att oljenivån är betydligt lägre än filtret när motorn inte är igång. Däremot kan det sannolikt rinna ur en slatt som ligger kvar i kanalerna just där eller i själva filtret när du lossar det (men knappast "större delen"), så ha ordentligt med papper eller liknande under. Jag hade som sagt provat. Börjar det - mot all förmodan - välla fram och inte bara smårinna när du lossar filtret så är det ju bara att skruva åt det igen. Edit: På din fråga om filtret kan passa även om det är mycket mindre är svårt att säga. Men om det är diametern som är mycket mindre som i ditt fall känns det tämligen vanskligt, då det ju skall täta mot en fläns som inte brukar vara så mycket mindre än filtrets ytterdiameter. Edit2: När bytte du filter senast, hur många gångtimmar sedan ? Filtret är ju en rent mekanisk sil. Bytte du förra året och inte har kört tokmånga timmar kan du sannolikt vänta med filterbytet till nästa år. Det är viktigare att byta oljan.
-
1 poängJag har faktist en sån. Den var med en båt jag köpte i Stockholm år 2000. Båten var så full med grejer, så jag började med att tömma den på allt. Fyllde en hel täckt släpkärra. Det var ju dynor och en mängd segel som tog upp mycket plats och så tror jag att nån tidigare ägare hade köpte en pryl av varje i en hel båtkatalog - bland annat Uven. Uven såg jag nyss när jag var nere och städade i garaget. Den har hängt på väggen där i 20 år och där verkar det ha fungerat. Har aldrig sett nån mås inne i garaget, så uven får nog hänga kvar.😉
-
1 poängBrukar det inte också vara så att skruvarna är monterade korsvis med skallarna åt olika håll? Om det nu suttit en skruv eller bult i det genomgående hålet kanske den kan återfinnas i kölskarpen under backslaget länspumpa där och se om du finner någonting.
-
1 poängKanske tidigare ägare haft samma problem som du, och borrat ett hål i axeln i tron att det skulle sitta en bult där ? Sedan fått samma (riktiga) förklaring som du fick av @Pentax och då låtit bli att montera bulten. Med rätt åtdragningsmoment (de bör dras med momentnyckel) slirar inte en klämkoppling av typen du har - vid avsedda laster och krafter. Förutsatt givetvis att det är rätt dimension på koppling/axel så klämfästet inte går stumt. Har någon gång råkat ut för båtägare som smort axeln innan montering i flänsen "för att det skall vara lättare att få i den", och det är ju förstås inte så bra. Men med rätt åtdragningsmoment och klämkraft brukar den inte snurra i alla fall. Edit: Det ser ut som att du har en brokig samling olika skruv och mutter på din klämkoppling. Vanligen skall det vara samma typ, och dessutom rätt hållfasthetsklass m.m. Kolla detta samt dra åt den med rätt skruv/muttertyp och till rätt åtdragningsmoment.
-
1 poängVitsen med klämkoppling är att det inte behövs någon kil eller pinne genom axeln. Om axeln håller rätt dimension sitter det ändå. Om det är hål i axeln beror det säkert på att man återanvänt axeln när man bytte motorn. Kanske har den gamla kopplingen suttit lös och slitit på axeln. Jag har monterat åtskilliga klämkopplingar utan kil utan problem. Det är väl någon båt med 315Hk V8- motorer och klena axlar som det inte funkat på.
-
1 poängKil och kilspår i medbringare och axel är det enda som är tillförlitligt för att det inte ska slira. Hålet är inte för någon bult, utan rörelsecentrum när klämskruvarna dras åt, utan detta hål i slutet av slitsen blir det en brottanvisning där hålet är.
-
1 poängTack för informationen och förtroendet! Det skall förnyas av sig självt av Google Trust Service eftersom vi har vår infrastruktur i Google Cloud. Men har det på kolla upp listan inför årsskiftet. Precis som serveransvarig. Trevlig helg!
-
1 poängBult borta. Packningar kommer på mån/tisdag. Har lagt lite material där skadan fanns. Har slipat ned idag och det ser väldigt fint ut nu. Om det läcker efter den här TLCn så finns det hål som jag helt enkelt inte hittar. TDC och. 464 är uppmätt och nya märken på svänghjul satt. Nu är det bara att vänta på packningar och nya skruvar. /T
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00