Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-03 på alla områden
-
4 poängJag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har. Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-) Allvetaren: - Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte. Ovetaren: - Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta. Sverker/konsumentjuristen: - Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening. Begbåtsköparen: - Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen. Advokaten: - Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten. Arbetsskyddsombudet: - Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra. Scenarioskaparen: - Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon. Läkaren: - Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp. Försäkringsjuristen - Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare. CE- märkesfetischisten: - Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag. Käpphästryttaren: - Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar. SD-tourettarn: - Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs. Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Miljöaktivisten: - Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna. Antimiljöaktivisten: - Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken. Särskrivningspolisen: - Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska. Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. Den ovetande båtköparen - Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är. Och slutligen några som på något oförklarligt sätt hänger samman: - Hen som frågar om en Biltemaprodukt. - Hen som frågar om olja - Hen som frågar om olja från Biltema. Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)
-
4 poäng
-
3 poängDet heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
-
2 poängVitsen med klämkoppling är att det inte behövs någon kil eller pinne genom axeln. Om axeln håller rätt dimension sitter det ändå. Om det är hål i axeln beror det säkert på att man återanvänt axeln när man bytte motorn. Kanske har den gamla kopplingen suttit lös och slitit på axeln. Jag har monterat åtskilliga klämkopplingar utan kil utan problem. Det är väl någon båt med 315Hk V8- motorer och klena axlar som det inte funkat på.
-
2 poängKil och kilspår i medbringare och axel är det enda som är tillförlitligt för att det inte ska slira. Hålet är inte för någon bult, utan rörelsecentrum när klämskruvarna dras åt, utan detta hål i slutet av slitsen blir det en brottanvisning där hålet är.
-
2 poängPå en båtmässa en gång, visade en konkurrerande firma en videofilm på en måspropeller, som satt litet högt placerad, under denna satt det en mås som duckade varje gång som propellerns armar passerade.
-
2 poängTack för omdömet! Ingen har tidigare nämt forumdeltararen ”romanförfattaren” men det kanske inte behövs...
-
2 poängYtterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt. ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉
-
1 poängHej, Har nyligen skaffat en båt med inombordare för första gången. Har bara haft utombordare tidigare så jag har en trolig nybörjarfråga. Jag fick problem förra helgen med att propelleraxeln började slira i infästningen till backslaget vilket av allt av döma beror på att det saknas en bult i fästet. Axeln sitter bara fast med de fyra bultarna runt om. Det finns även ett hål i fästet som visas med pilen i bilagan och motsvarande hål i själva axeln där det ser ut som att det borde sitta en genomgående M10 bult. Min fråga är: Bör man sätta i en vanlig bult där eller är det tänkt att man ska ha något motsvarande en brytpinne eller brytbult för att skona propeller och annat vid en eventuell grundstötning? Det rör sig om en dieselinombordare på 25hk så inte direkt fråga om några jättekrafter men tydligen tillräckligt mycket för att det släpper utan denna bult trots att de andra fyra var väldigt hårt åtskruvade.
-
1 poängAluminium är ett bra material de första åren, sämre över tid. Rf är vad som gäller.
-
1 poängOm du med motorkurs menar det som officiellt kallas: Båtmekaniker intyg, så finns det med i Blå Boken
-
1 poäng
-
1 poängGissar att 4,3 l motsvarar maxmärket på oljestickan och att den larmar under minmärket. Hände mig också att plastslangen böjde sig i oljetråget så man inte visste var den slutade, men när jag bytt värmepump i huset blev det kopparrör över och ett sådant löste problemet.
-
1 poängEnda erfarenheten jag har är av en bekants Scand 35:a. Visst läckte det som "svettning" ur fogarna på den och det var där det upptäcktes, men även aluminiumbottnen var ganska illa åtgången och porig. Var bara en tidsfråga innan det hade börjat läcka mer och ur hela botten. I hans fall svetsades en ny nederdel av tanken in och problemet var borta. Men du kanske har inspekterat tanken invändigt ? Tänker bara som så - om det har blivit sådana porer att det läcker i svetsfogarna är risken stor att det är illa på andra ställen också. Dessutom är ju frågan om hållfastheten är tillräcklig om fogen börjar bli så porig. Allt ovan gäller dock en gammal tank. Du skriver inte om det är en nysvetsad med poriga svetsfogar redan från början (så blir det ofta när jag själv svetsar ). Då är det kanske en annan sak och ingen risk för sidor och botten. Men även då hade jag låtit göra om svetsningen, finns inget värre än "båtlukt" (diesel) i sängkläder och allt som varit i båten....
-
1 poängSå tråkigt det blev vid tänkt byte av oljefilter... Större delen av oljan lär väl rinna ut om du byter oljefilter utan att tappa ur oljan. Förslagsvis skaffa ett nytt oljefilter och gör därefter följande: Tappa ur oljan i motorn Byt oljefilter Fyll på oljan igen. Att vänta några dagar med detta torde väl inte ha någon betydelse. Samt med båten på land och kall olja så tar det längre tid att tappa ur oljan men det ska nog fungera.
-
1 poängJag har faktist en sån. Den var med en båt jag köpte i Stockholm år 2000. Båten var så full med grejer, så jag började med att tömma den på allt. Fyllde en hel täckt släpkärra. Det var ju dynor och en mängd segel som tog upp mycket plats och så tror jag att nån tidigare ägare hade köpte en pryl av varje i en hel båtkatalog - bland annat Uven. Uven såg jag nyss när jag var nere och städade i garaget. Den har hängt på väggen där i 20 år och där verkar det ha fungerat. Har aldrig sett nån mås inne i garaget, så uven får nog hänga kvar.😉
-
1 poängTycker också det ser helt rätt ut. Ta det lite försiktigt när du ska sjösätta bara. Jag har varit med om att den kan börja halka snett och styra dåligt med hjälp av kölen när det är så. Troligen hade det inte varit någon fara utan mest jag som är nojjig.
-
1 poängJag hade en båtplats för min bohusjulle ett par år på Guleskär, Kungshamn. Där ligger ju lite fiskindustrier och liknande. Ganska nära min plats hade man satt upp en uv på en stång. Det var nog måsarna mycket tacksam för. Det satt nästan alltid en mås på uvens huvud.
-
1 poängKan tyvärr inte svara på någon av enkät-delarna eftersom jag, enligt hur jag ser mig själv, vet mycket om litet. Eller som man också kan säga; vet mycket om vissa detaljer. Klassar jag därmed, i och med detta svar, in på Ovetaren? 😉 Och om övriga här vet jag (också) mycket lite 😇🙄.
-
1 poängDet ser helt rätt ut i mina ögon, min akter vilar också på gummihjulen och inte på rullen. Det viktigaste är att tyngden inte villar på gummihjulen längst ut åt sidorna för dessa skall främst hålla balansen.
-
1 poängKanske tidigare ägare haft samma problem som du, och borrat ett hål i axeln i tron att det skulle sitta en bult där ? Sedan fått samma (riktiga) förklaring som du fick av @Pentax och då låtit bli att montera bulten. Med rätt åtdragningsmoment (de bör dras med momentnyckel) slirar inte en klämkoppling av typen du har - vid avsedda laster och krafter. Förutsatt givetvis att det är rätt dimension på koppling/axel så klämfästet inte går stumt. Har någon gång råkat ut för båtägare som smort axeln innan montering i flänsen "för att det skall vara lättare att få i den", och det är ju förstås inte så bra. Men med rätt åtdragningsmoment och klämkraft brukar den inte snurra i alla fall. Edit: Det ser ut som att du har en brokig samling olika skruv och mutter på din klämkoppling. Vanligen skall det vara samma typ, och dessutom rätt hållfasthetsklass m.m. Kolla detta samt dra åt den med rätt skruv/muttertyp och till rätt åtdragningsmoment.
-
1 poängOk, tackar för infon! Jo det känns ju logiskt nu när du säger det. Får nog kolla upp det där med kil låter det som. Men en sak jag inte förstår är varför det finns ett hål av exakt samma dimension i själva propelleraxeln på precis samma ställe men det kanske finns en förklaring till det med?
-
1 poängSök och läs gamla inlägg från signaturen Anemos om det ligger kvar. Han var en fena på att skriva mycket konstigt under påverkan av subtila drycker på fredagskvällarna.
-
1 poäng
-
1 poängKanske är det någon av de kommande världsledarna som är modellen för hur vi uttrycker oss och beter oss?
-
1 poängJag har 11 liter i motor + filter, brukar få ut omkring tio liter. Det har hänt flera gånger att jag sölat ut innehållet i filtret, olja på fingrarna och ett varmt filter som tappas ned i kölskarpen, nu försöker jag undvika det genom att trä en plastpåse över filtret innan det skruvas loss och en sådan där oljesugsduk under filtret.
-
1 poängHär är vi kanske något på spåren. Hur utrycker sig fulla människor mot varandra när de är oense? Nu menar jag inte att alla på forum sitter och krökar, men det kan ju vara en bidragande orsak för att få igång lite dålig stämning. Har det väl börjat hänger andra på ovetande om att det är ett fyllo som dragit igång bråket.
-
1 poäng2,5 dl i de mindre filtren och 5 dl i de större, på ett ungefär. Av erfarenhet vet jag att sugsonden till oljesugspumpen böjer sig en del när den träffar insidan av oljetråget och suger luft när nivån sjunker. Det kan vara litet pilligt att få till det bra. Motorn skall ju vara varmkörd ordentligt, och då finns det ju även olja högt upp i motorn som så småningom rinner ned i tråget, så man får ju ta det lugnt och ha litet tålamod. Men om det nu står litet gammal olja kvar som blandar sig med den nya är väl det egentligen ingen fara, om man nu är ordentlig och byter oljan varje höst?
-
1 poängÄr det inte så att elektromagneten skall dra när man vill stoppa motorn? Menar att när man vrider nyckeln till vänster så får magnetspolen ström och gör stopprörelsen.
-
1 poängGillar inte heller den varianten. Har man rätt förutsättningar går det ändå ganska fort att skifta mellan bockar och vagn(ungefär samma höjd på pallningen och något att fästa båten i baktill när den ska av trailern). Men då måste man ju också lösa en bra förvaring av vagnen så inte den heller blir stulen...
-
1 poängEtt inte allt för ovanligt fel är att när man vrider nyckeln till ändläget så stannar inte motorn. Om man släpper tillbaka den litet så aktiveras stoppventilen. Ingemar
-
1 poängMan kan fundera på var gränsen går för nar många upplever att de kan vara lite otrevligare än vanligt? Här är är skalan (tror jag)... Öga mot öga. Telefon/dator med ljud och bild. Telefon/dator med ljud. Textmeddelanden/chatt med korrekt identitet. Textmeddelanden/chatt anonymt med viss möjlighet att lista ut vem någon är. Textmeddelanden/chatt anonymt nästan helt utan möjlighet att lista ut vem någon är. Jag tror att man börjar släppa lite på tyglarna redan i pkt 4 (typ Fasebook/Twitter), men väldigt försiktigt och kanske mest av misstag och i stridens hetta. Det är nog vanligast att man försöker skriva "listiga" inlägg som indirekt smutskastar den andre. Pkt 5 är väl ungefär Maringuiden och här funkar det oftast bra tycker jag, men absolut inte alltid. Flashback är väl ett typexempel på pkt 6 och där kan oförskämdhet, smädelse, glåpord, mm. hagla, men det finns också intressanta och vänliga diskussioner. Så tror jag.
-
1 poängOrkar inte läsa igenom alla 9 sidor... Men uttrycker mig således: Körkort på land har vi idag på alla motordrivna fordon. Även i luften, varför inte på vattnet? Fattar inte varför det ska ältas om? Känns självklart även på sjön, inte intresserad av att möta "Filippa" 7 år ratta en bil mötandes på vägen i en Porsche eller en Windy 43 på sjön. Mera körkort åt folket!!!
-
1 poängJag tycker det är intressant att se hur kommunikationen mellan människor påverkas av anonymiteten på forum. På forum är det helt OK att bete sig på sätt som inte överhuvudtaget skulle komma ifråga vid ett fysiskt möte öga mot öga. MG är definitivt inget undantag i detta fall.
-
1 poängSug ur motoroljan innan du lyfter ur motorn, så slipper du få den i båten. I hålet under skylten, och ett likadant på andra sidan, är det tänkt att man ska sätta i en 12mm rundstång som man pallar upp på sidorna av bädden med en bit fyrtumsregel på var sida. Då är drevet i rätt läge och hänger inte i bälgen. Glöm inte packningen mellan motor och drev. Jag brukar använda ett par långa M10 skruvar, som jag sågat av skallen på och konat i änden, som styrpinnar när motorn ska monteras
-
1 poängJa kära medlemmar. Det var ett beslut taget snabbt efter anmälan. Jag var inte ens på hemmaplan vid tillfället. Så ber om ursäkt om det framstod som "skitnödigt" 🤓 Skall fundera och bolla runt att använda Sumpen som plats för den typen av trådar. Inga problem med att det skämtas och att humor är en viktig del av livet tycker både jag och @siteadmin. Skall prata med @siteadmin och hitta på något bra. Kanske bara för inloggade eller för en viss nivå av inlägg och så vidare. Trevlig onsdag till er alla! //stavhammar
-
1 poängRisken uppstår om kylvattnets injektionspunkt i avgaskröken ligger under vattenlinjen, detta oavsett om motorn är direktkyld eller har värmeväxlare. Scenariot bygger på att hävertverkan suger in kylvatten, igenom impellerpumpen, och att vattnet först fyller ljuddämparen och de lägre liggande delarna av avgassystemet, för att sedan stiga och rinna in i cylindrarna via utsugsventilerna (förutsatt att denna "tröskel" också ligger under vattenlinjen). Vacuumventilen bryter häverten genom att släppa in luft vid undertryck. Därför måste ventilen placeras över vattenlinjen, gärna med viss marginal. Ventilen måste sitta på pumpens trycksida, men kan placeras både före och efter en eventuell värmeväxlare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00