Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-02 på alla områden
-
4 poängJag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har. Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-) Allvetaren: - Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte. Ovetaren: - Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta. Sverker/konsumentjuristen: - Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening. Begbåtsköparen: - Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen. Advokaten: - Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten. Arbetsskyddsombudet: - Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra. Scenarioskaparen: - Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon. Läkaren: - Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp. Försäkringsjuristen - Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare. CE- märkesfetischisten: - Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag. Käpphästryttaren: - Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar. SD-tourettarn: - Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs. Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Miljöaktivisten: - Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna. Antimiljöaktivisten: - Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken. Särskrivningspolisen: - Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska. Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. Den ovetande båtköparen - Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är. Och slutligen några som på något oförklarligt sätt hänger samman: - Hen som frågar om en Biltemaprodukt. - Hen som frågar om olja - Hen som frågar om olja från Biltema. Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)
-
3 poängNyss fick jag en varning från min webbläsare att certifikatet gått ut för sidan. Bara så ni vet. @siteadmin @stavhammar
-
2 poäng
-
2 poäng@patrikflink de två händelserna har med största sannolikhet inget med varandra att göra, såvida du inte gett ditt visa-kortsnummer till MG. Inte ens då är det speciellt sannolikt faktiskt. Däremot kan man undra hur någon har kommit över ditt kortnummer, för det har nog inte skett via MG utan något annat ställe du handlat på. .
-
1 poängI egenskap av trådskapare såg jag mig förpliktigad 🙂 Många tänkvärda synpuknter där från Georg och så fick vi ett par forumtyper till på listan, utmärkt! Jag har själv lite väl lätt lätt för att låta tangenterna knattra och det är lätt hänt att det blir långt. Fast å andra sidan orkar jag läsa också. Ju mer specifikt ett forum är desto bättre är stämningen. I ett smalt ämne har de flesta samma mål och deltagarna har lite samma sätt att tänka, då är det lättare att stämningen på en god nivå. På facebookgrupperna verkar det ofta så att det fungerar fint fram tills att gruppen får för många medlemmar. Då hittar tråknissarna in och till slut är det ingen som gitter göra nya inlägg för man vet att det som är intressant hamnar i skuggan av struntsnacket om bisaker.
-
1 poängDen där var bra. Är det någon som kommer ihåg denna "medlem"? Kallade sig roddarn.
-
1 poängDet heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
-
1 poängSå gör jag också, använder pallbockar. Som extra säkerhet kan man ju alltid sätta dit låsbara hjulmuttrar så tjuven kan inte sätta på andra trailerhjul, t.ex stulna från trailern bredvid.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängHej @patrikflink Som @Brunnsviken skriver så har detta inte med varandra att göra. Vårt certifikat gick ut igår och jag hade missat att instruera serveransvariga om detta. Mitt fel med andra ord. Sedan efter lunch idag så är certifikaten nya och uppdaterade samt fungerande. Vart kortuppgifterna läckt någonstans är svårt att säga något om förutom att det inte har med maringuiden att göra. Det har hänt mig vid tre tillfällen under årens lopp med dom kort jag har. Bankerna är idag snabba på att notera när det sker något konstigt vilket är bra! I ett av fallen så vet jag hur det hamnat på avvägar. Det var ett köp på Bali i butik med manuell kassa, inte blipp eller chipp. Sedan fick jag ett sms av American Express om att jag skulle kontakta dom. Gjorde detta via telefon och informerade om att jag faktiskt var på Bali och att jag handlade i butiken. Två dagar senare samma grej men då undrade dom om jag åkt vidare till Mexiko... Nej för fanken sa jag och då spärrad dom kortet och skickade ett nytt. Vilket låg på hotellet 36 timmar senare. Service på hög nivå det. En annan gång så spärrade Handelsbanken mitt bankkort utan att informera för det var misstänkta köp. Irriterande eftersom det var jag som julhandlade till min systerson. Konstiga grejer att handla tyckte dom. Fick nytt kort i brevlådan dagen efter. Men då var det ju ingen fara tyckte dom. Inte lika trevlig service. Ja ja det blev långt detta men i korthet. Banken täcker alla förluster som sker på otillbörligt sätt. Vi har inte några kortuppgifter. Trevlig helg! //stavhammar
-
1 poängMärkte för någon vecka sedan på Androidplattan att i alla fall om jag gick in på maringuidens förstasida och klickade på något så öppnades sig fortfarande något helt annat. Testade just nu på min Androidtelefon (egentligen för att checka säkerhetscertifikatproblemet), och fick samma sak där. Hamnade på något "bitcoin24.me" med en sida som försökte likna DN. Väl inne i forumet är det sannolikt kanske lugnare med skräpet nu, men jag använder normalt numera inte MG på telefonen då beteendet på sajten känns alltför osäkert.
-
1 poäng
-
1 poängÄr nog inte alls konstigt. Som jag skrev så var det inte ok för ett par timmar sedan på jobbdatorn, och det beror (kanske) på att certifikatet faktiskt inte började gälla förrän 10:38 UTC, dvs vid lunchtid idag (12:38) svensk tid. Så under f.m. så fanns ju inget gällande certifikat alls då det gamla gått ut och nya inte börjat gälla. Får kolla på måndag igen, men ser ingen säkerhetsvarning på denna datorn i alla fall. Sedan gäller det nya ju ganska kort tid (går ut redan i slutet av detta året), men du är väl på alerten och förnyar det i tid innan dess
-
1 poäng
-
1 poängKan inte kolla på jobbdatorn nu, men för ett par timmar sedan var det inte ok. Dessutom var det i alla fall då fortfarande samma gamla och nu även inaktuella certifikat, då dess slutdatum var igår. Men kollar på måndag.
-
1 poängHej igen Detta är nu löst och nya certifikat är installerade. Nya från Google och dessa skall tydligen uppdatera sig själva så dom skall inte gå ut igen. Skall dock övervaka detta till årsskiftet så det funkar korrekt. Tack för informationen och testerna av detta! //stavhammar
-
1 poängYes har kollat med Aqua Marina och väntar på ett svar, Sen googlat efter en propeller men får mest fram själva elmotorn. Hitta en T-19 men har ju ingen aning om den skulle passa till en t-18
-
1 poäng
-
1 poängDet var inte jag som anmälde... det var också ett skämt så Mackey uppfattade det hela helt rätt. Fast det är ju svårt med skämt på nätforum...
-
1 poängHej på er...flöjtande master oj voj.... Men först Mackey...skall jag tolka det som nått positivt att du tänkte på mig? Hm..... å vafför däfför då kan en tänka..... 😀 Okej. Låg i Kristianopel med en segelbåt, (kom hem härom dan), vinden vände. Så började det att sjunga i en mast, sen i en annan å sist även i min. Gott folk, inte riggen utan själva mastliket, rännan där travarna går som ger upphov till detta. Finns enkel botemedel. Ta ett par tre travare å några meter ca 8 mm tjock lina mellan dem å hissa upp den i mastrännan. Borta! För övrigt helt rätt att endast luften i en flöjt vibrerar å inte själva flöjten. Men det är en annan historia.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00