Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-30 på alla områden
-
2 poängDet är ju alltid roligt att få återrapportera när felet är avhjälpt. Det var dåliga lödningar på kretskortet där reläerna för bränslepump och fläkt satt. Lite nytt tenn och värmaren går hur bra som helst igen:)
-
2 poängHej igen. Jag aktiverad sumpen och flyttade tråden det handlande om dit. Letade även upp den gamla klassikerna Fart? Man måste vara inloggad för att läsa i denna delen. Hitta gärna fler inlägg som "passar" här! Happy hunting! //stavhammar
-
2 poängJa kära medlemmar. Det var ett beslut taget snabbt efter anmälan. Jag var inte ens på hemmaplan vid tillfället. Så ber om ursäkt om det framstod som "skitnödigt" 🤓 Skall fundera och bolla runt att använda Sumpen som plats för den typen av trådar. Inga problem med att det skämtas och att humor är en viktig del av livet tycker både jag och @siteadmin. Skall prata med @siteadmin och hitta på något bra. Kanske bara för inloggade eller för en viss nivå av inlägg och så vidare. Trevlig onsdag till er alla! //stavhammar
-
1 poäng@stavhammar, var tog tråden Hur många personer behövs det för att byta ett oljefilter vägen? Varför är MG så skitnödigt att man inte får skämta? Nu kan det ju vara så att något olämpligt postats, men då kan man väl ta bort det olämpliga istället för att ta bort hela tråden. Tråden finns inte ens i sumpen som den borde göra. Jättekonstigt! Censur kan behövas, men skämt behöver sällan censureras. Vad är kontroversiellt i detta, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53846
-
1 poängVilken perfekt födelsedagspresent! Men jag anser att födelsedagspresenten till Din sambo blir dubbelt så mycket värd om Du överraskar sambon med att även Du går förarintygskursen. Och tänk så mycket roligare Ni får på sjön när Ni kan dela på fröjderna. Delad glädje är dubbel glädje. Det där med båtpraktik? Njae, om inte Kustskepparintyget står för dörren så kan Du nog hoppa det ett tag. Se till att vara ute på sjön så mycket som möjligt, ta det lugnt och njut av de trivsamma stunderna. På sjön finns plats för oss alla.
-
1 poängNej. Det räcker faktiskt med att hitta någon som har Kustskepparen och att denna intygar att du varit med på momenten:
-
1 poängJo det går bra att köra ner sugslangen i röret men då måste du förvissa dig om att du verkligen kommit ner till lägsta punkten med sugslangen. Om du har en tät adapter mot röret så vet du att du suger från rörets slutände.
-
1 poängDetta gillar jag att jobba med och det funkar säkert utmärkt. Som framgår av den länkade tråden är specialfettet framtaget för att råda bot kvitter vid lågfart som vissa verkar kunna drabbas av. Om du inte kör så mycket lågfart så spelar det kanske ingen roll och skulle det knittra kan du ju fixa det till nästa säsong.
-
1 poängDet heter inte nätforum, det heter Internetforum eller bara forum. Ev. kan man säga webbaserade diskussionsforum på Internet. OBS! Jag försöker skämta och om ni tycker jag misslyckades så låt i alla fall bli att anmäla inlägget. 😇
-
1 poängKontakta Christian på Automarin. Vi har vinterförvarat med mast på hos honom tidigare.
-
1 poängDet var inte jag som anmälde... det var också ett skämt så Mackey uppfattade det hela helt rätt. Fast det är ju svårt med skämt på nätforum...
-
1 poängVi tänkte lagt upp båten på västkusten i år, men bla. corona kom emellan. Fick några svara som du kanske kan ha glädje av.
-
1 poängEgentligen behöver vi väl inte förstå hans beslut men det skulle kunna vara så enkelt att han överger denhär planen och skyndar till nästa. Om de e så, är ju åter-segling ingen bra ide. Jag vet inget om gubben mer det lilla jag sett spekuleras bl.a. här men han verkar definitivt köra mer verkstad än snack och drömmar. Sen oavsett vad folk pysslar med finns det alltid specialister på "läktaren". Hoppas han har gjort det för sin skull, inte publikens.
-
1 poängPrecis som Peter skriver och inte bara att det kan bli flammigt. Mahoghny mörknar när linoljan torkar så det kan bli svårt att avgöra mängden bets.
-
1 poängFinns två skolor. Betsning före oljning ger bättre inträngning och man framhäver mer strukturen i träet, men är svårare för det riskerar att bli flammigt. Betsning efter oljning är inte heller enkelt, svårt att få på tillräckligt med bets. Jag brukar betsa efter oljning, men det är som sagt en smaksak 🙂
-
1 poängTvå semesterveckor i medelhavet, en på katamaran och en på enskrov. Klart billigare än att köpa fel båt och sedan byta.
-
1 poängDet skulle nog kännas lite läskigt att ligga och sova i förpiken när det automatiska systemet fyller hela båten med ballonger
-
1 poängFinns flera filmer på youtube. Ex. nedan visar mer än du behöver, men det kan ju vara intressant framöver. Vad jag tror inte framgår är att Yamaha rekommenderar att smörja drivaxeln med ett WR No: 2 specialfett vid monteringen i vår.
-
1 poängVar beredd på att det är ganska tungt, men det är mest viktigt till våren när man ska lyckas få ihop det igen. På min F150 är det 14 mm och 13 mm hylsor. Lite marinfett på gängorna skadar inte när du skruvar ihop det igen.
-
1 poängNu har jag varit på SXK Båtmekanikarkurs. Där argumenterade läraren för att göra all service på hösten i följande ordning. 1. Byt motorolja efter varkörning, i sjön eller på land. 2. Byt bränslefilter och lufta systemet. Då har man möjlighet att se om dieseln är förorenad och om man måste rensa tanken. 3. Byt luftfilter om det behövs. 3. Sötvattenkör motorn och vinterkonservera med glykol. Då vet man med säkerhet att motorn startar när du lägger den i sjön på våren. 4. Fyll upp tanken, om den inte behövde rensas.
-
1 poängSå enkelt är det, men växla inte när den är avtagen, eller växla inte på växelhuset heller. Så allt hamnar på samma sätt. Oljan är i sitt utrymme framför propellern. Gissar att det sitter sex skruvar strax ovan antikavitationsplattan och en under den lilla fenan, på min f150 får jag loss fenan genom att ta bort en gunniflärp och skruva loss den. Ta loss växelhuset när motorn är upptiltad efter som drivaxeln är rätt lång.
-
1 poängYrvind var en av pionjärerna i långfärdsseglingens och ensamseglingens ungdom och byggde båtar som inte fanns några facit för eller tidigare exempel på. Han gjorde färder med dom som var exceptionella för sin tid oavsett båt och han fick en av seglarvärldens mest prestigefyllda utmärkelser för det. Han använde material som var nya och oprövade och han fick även hålla ett personligt föredrag för kungen om sina båtar och seglingar. Mer lyckad entreprenör i båtvärlden är väl svårt att hitta och det typiskt svenska är nog att sitta och raljera över någon som är gammal och sticker ut oavsett vad de åstadkommit under sina liv?
-
1 poängJag har testad idag, och det kommer bort it två delar precis som ritning! Bara losna bult på klämning. Ingen gräv behovs!
-
1 poängDet borde gå utmärkt att transportera stöttorna på ett takräcke. Ibland kan det underlätta att först surra några brädor till takräcket och därefter surra fast stöttorna ovanpå. Oftast varierar maxlast på takräcke mellan 50-100 kg, kontrollera vad som gäller för avsedd bil.
-
1 poängKan man köra 12 meter mast på taket Sth-Gbg. Går det säkert bra att köra stöttor. Tänk på vikten, surra ordentligt.
-
1 poäng
-
1 poängTror när jag köpte och körde hem mina att alla fyra gick in i bagaget, de är ju stapelbara, men luckan fick vara öppen
-
1 poängJag har kört mina på taket, men bara två åt gången. Fick åka två gånger istället. Men det gick bra. Transporterade dem mellan Uddevalla och Lysekil, drygt 3 mil.
-
1 poängHar köpt Kina-EVA och lagt det på tofterna i en aluminium-Buster. Först gjorde jag rent efter den gamla beklädnaden minutiöst och rentorkade med aceton. Sen maskerade jag ytan som inte skulle ha EVA, och målade på ett lager på aluminiumtofterna av lösningsbaserat kontaktlim. Efter nån kvart lade jag dit de självhäftande EVA-bitarna och pressade fast dem med att rulla ett tretumsrör hårt mot dem. Tofterna är lite konkava men denna mjuka beklädnad sväljer detta utan problem. Nu har det bara varit ute i sol och regn en sommar, men det ser ut som nytt och har inte någon tendens att släppa. Det finns två utföranden av EVA-teak. Den ena har fasade kanter, den andra rätvinkliga. Jag föredrar den fasade varianten, då den är lättare att borsta ren.
-
1 poängKlart intressant artikel. Inga egentliga överraskningar, speciellt slutsatsen där dom intervjuat sina egna kaptener, vad dom föredrar - det är klart att en katamaran är enklare att hantera med dubbla motorer långt ifrån varandra och att dessa är bekvämare med mindre sjöhävning och minimalt med lutning. Att det dessutom är dyrare är ju ganska förståeligt, visst om man jämför kvadravolymen så blir ägande kostnaderna likvärdiga. Dock tror jag inte att man antingen tittar på en 40 fot katamaran eller en 55 fot enskrovare - eller var nu jämförbar storlek hamnar, jag tror att man tittar på båtar som är ungeför jämnlånga, jag är ju känd för att ibland ha fel - om det finns någon som defacto tittar på att köpa en för sig ny båt antingen kat eller enskrovare - om man tittar på jämnlånga eller volym jämna?
-
1 poängSå där blir det om man inte slipar ner och lägger på 1-2 lager lack varje år. Bort med ALL lack. Skrapa och värm med värmepistol. Slipa Olja Betsa Lacka många lager med mellanslipning.
-
1 poängVit rök beror ofta på att det är för dålig genomströmning för sjövattnet. Om det är för lite vatten i avgaserna förångas det och syns då som vit rök. Kan vara för tätt i t.ex. värmeväxlare, oljekylare eller avgaskröken.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00