Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-25 på alla områden
-
2 poängLite före och eft er....inköpt jan 16 och seglad en säsong. ej färdig under däck men en bit påväg.
-
2 poängHej En sorptionsavfuktare fungerar bättre om du inte har mycket värme i båten .Sorptionsavfuktare Hälsningar Ove
-
1 poängJa absolut finns det vi har haft alfa laval i 25 år beredare då fanns bara koppar men alfa hade redan då rf. Men till båt är de ju ofta på 15-20 liter så små serier, så små köper du ju inte på land.
-
1 poängOj vad jag gjort. till att börja med slipat ner hela båten ,plastat upp ny akter/badbrygga samt doghuose .spacklatt upp alla skador slipat spacklat slipat och så vidare i oändlighet.grundmålat hela båten med epoxy samt epoxybehandlatt botten.sprutat fribord samt däck med täckfärg.bytt alla fönster samt dubbelbasat fönster i akryl till doghouse och TYVÄR målat dessa med samma tvåkomp som skrov.........en vecka efter montage var alla fönster fulla av sprickor. amatörernas afton....akryl tål inte tvåkomp färg, gör om gör rätt dom nya fönstren är i uv förstärk polykarbonat. svetsatt byggt om för och akter pulpit samt en båge till solpanel i aktern även en atlantbåge till doghouset EJ monterat samt instrument båge till styrplattsen EJ monterat peket är ochså hemma smeat. det som är kvar utsides är att montera dom sista rostfria detaljerna. strömintag på badbryggan ,nytt ankarspel samt innertaket till doghuoset. oops höll på att glömma bog propeller monterad vetus55/24v egen lösning med halv och helfart. inombords är väl det bara förpiken som är "färdig" tilläggs isolerad från vatten linjen och upp samt tak nya längsgående skåp samt byggt om styrbords garderob till att inhysa 1st kenny tvättmaskin. pentry rivet samt återmonterat efter isolering, bygger just nu en ny kylbox 85l med en drag frys 35l under. toalett i stort färgigt bara det där sista kvar...... akterhytt en bit på väg blir en dubbel säng 145X210 nattduksbord .fåtölj samt en garderob, navplatts plus salong rivs i vinter.....tanken är att korta soffan akter ut för mer durk yta. just de ja..rivit all el och vatten blir nytt monterat allt efter som. glömt en hel del på vägen men finns en del foton...bara fråga på.
-
1 poängMaterialet i beredaren är i rostfritt i regel tex slingan. Koppar på land.
-
1 poängLite av en svag syra i det sista sköljvattnet borde vara skonsamt mot kapellväv och tråd. Det man kan ha hemma är väl citronsyra eller ättiksyra. Om man först sköljer noga med vatten och avslutar med en blandning av någon/några deciliter 12 %-ig ättika per 10 liter vatten borde man få en mindre aggressiv rest på kapellet som dessutom vädras bort efter en tid. Synpunkter från @Caribic410 önskas.
-
1 poängMitt tips är att läsa på tidvatten, gå på utsidan av öarna, stanna och övernatta på de öar som har djuphamn och lite djupare ränna in.
-
1 poängStålull har en förmåga att släppa små bitar som ger rostspår om man inte får bort allt. Jag föredrar Scotch-Brite eller fint sandpapper. Det är stor skillnad i hållbarhet och effektivitet på original Scotch-Brite och plagiaten.
-
1 poängDet är klart att man kan resonera som du. I en tidigare båt hade jag två solcellspaneler på en vridbar stång i aktern. Det var naturligtvis det optimala. Jag försökte alltid vrida stängerna och vinkla panelerna så att de alltid hade bästa möjliga läge mot solen. Sen fanns det vissa nakdelar med att ha solpanelerna monterade på det viset. På in nuvarande båt går det inte att sätta stänger på samma sätt. ar ingen pulpit i aktern. Jag skulle naturligtvis kunna borra två hål i däcket eller i akterruffen och montera och plasta fast ett rör, där jag kunde sätta ner mina två solcellspanelshållare - jag har dem kvar. Som alternativ skulle jag kunna bygga en targabåge. Har funderat på bägge alternativen, men det är en prioriteringsfråga. Först monterade jag de gamla solcellspanelerna tillfälligt, uppvinklingsbara, på däcksalongstaket, så att jag snabbt fick igång laddningen på den "nya" båten. Då kunde jag vinkla upp den ena panelen mot solen om den sken från ena sidan av båten. Min sjutbara rufflucka har inget vanligt garage, utan skjuts in under däckssalongstaket. Varinningen går i några 10 mm plastslanga. Det fungerar nästan aldrig, utan om det regnar så rinner det in vatten i båten. Byggde en utvändig lucka av en solcellspanel och 4 teakribbor. Med tips från "Pseudonym" här på MarinGuiden fick jag dessutom konstruktionen helt tät när det gäller vatteninträgning. Den utvändiga luckan går att vinkla upp mot solen - om solen skiner förifrån. Mina två andra solcellspaneler på en tun plåt, monterade jag direkt på däcksalongstaket. Om man absolut skall se till maximal prestanda, är mitt montage det absolut sämsta. Ur praktisk synpunkt passar den lösningen mig. Jag har gjort ett mycket medvetet val på denna båten precis som jag gjorde ett mycket medvetet val när jag valde att montera mina två solcellspaneler på stänger i aktern på min förra båt. Att bara förorda en enda lösning på ett problem och idiotförklara alla andra - det är ganska omoget.
-
1 poängJo det gör det - men den är så dyr i förhållande till nyttan att det är bättre att använda de pengarna till en extra solpanel som är horisontellt monterad; det ger mer effektökning.
-
1 poängSådana använder vi i våra båtar https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/luftforbattring/elektriska-avfuktare/sorptionsavfuktare-004681/ Hade vanliga avfuktare tidigare, men precis som Ove-T skriver här ovan så är sorptionsavfuktare bättre.
-
1 poängExtremt nöjd med denna, MITSUBISHI ELECTRICMJ-E16VX Använder den i badrummet hemma när inte båten behöver den Finns b.l.a hos Proffsmagasinet
-
1 poängHåller med men om alkalien hunnit fräta sönder trådarna så är det kört. Bättre ta mer utspädd, varm lösning, under lång tid om möjligt. Mekanisk bearbetning finkar ju åxå renhöringsmässigt men sliter ännu mer. Stark varm lösning. Kort tid, neutralisering/sköljning många ggr.
-
1 poängHåller med dig i ditt inlägg, använde ss jag med i våras bra resultat, förutom att jag inte impregnerade kapellet efter tvätten. Detta märkte vi behovet av efter en natt i spöregn. 🙈😱
-
1 poängJag har "löst" problemet genom att ha en 25W solpanel monterad platt på luckgaraget och en 80W solpanel monterad på akterspegeln. Vi ser till att ankra med aktern mot solen då vi är ute och får då rejält med ström från 80W panelen. När båten ligger stilla i hamn blir batterierna toppladdade av den lilla 25W panelen (och ibland blir det kanske lite sol på akterspegeln också). Inget extra luftfång från panelerna vid segling och de löser uppgiften att ladda batterierna på ett bekvämt sätt.
-
1 poängLite dåligt med uppdateringar här. Men så här ser motorn ut i dagsläget, ska lacka frontkåpa, termostathus och ändarna till oljekylen. Känns som att uppstarten är rätt nära nu 😁
-
1 poäng
-
1 poängJo, det funkar väldigt bra med horisontella paneler på sommaren (när de flesta använder sina båtar), bättre ju längre norrut man befinner sig eftersom solen går upp tidigare och ner senare där. En panel vinklad mot söder missar en stor del av solinstålningen när solen står i väster, norr och öster. Bäst är naturligtvis att vinkla mot solen hela tiden (räcker ofta att justera en gång varannan timme när man ligger stilla, men hela tiden om man förflyttar sig), men vill man inte hålla på så från kl. 03 till 21 så är ett plant montage helt okej.
-
0 poängHundaemäj... När det gäller båtar, så kan man tydligen lägga solpaneler plant med t ex däck. Jo, jo. Jag tror på detta intill ekvatorn. Men nu är vi i norden! Va fel de har tydligen, vad som skrivs på forum. Som monterar solpaneler mot typ solhöjden i syd! Stämmer det som skrivs på t ex detta forum, så kan man lägga ut solpaneler över hela gräsmattan hemma. Plus är givetvis på köpet, att man slipper klippa gräset. .
-
0 poängTror du verkligen på vad du skriver... "Lika bra effekt", som vaddå? Att du inte bryr dig typ? Som du resonerar kan du gott gå ned i batteri kapacitet t ex. Men jobbigt är det, medges, att engagera sig och kolla vart solen befinner sig. .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00