Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-23 på alla områden
-
2 poängDemontera räckesfoten (helst utan att röra de andra, annars måste det göras en del jobb där också). Rengör från gammal tätning (Sika) Fräsa/kratsa ur i sprickan. Har du tur är det bara i gelcoaten, men har den spruckit kan det vara p.g.a. sådana stora rörelser att även laminatet spruckit. Inte jättetroligt (det är segare p.g.a. lamineringen), men det ser du. Då får du fräsa lite till.... Lägg ny topcoat (alternativt först reparera under). Kan vara spännande att hitta rätt färg. Slipa och polera upp. Fyll igen gamla skruvhålen noga med epoxi så skruvarna har något att fästa i Borra nya skruvhål, lägg ny tätning och montera tillbaka Frågan är väl dock inte om du hoppas kunna laga det utan först och främst om kollegan vill låta dig försöka göra detta reparationsjobbet på hans/hennes båt. Dessutom uppenbarligen utan att ha någon erfarenhet eller har gjort innan. För det krävs eftertanke och omsorg för att få det bra/snyggt.
-
2 poängHar haft kylboxar med peltierelement- odugligt. Har nu en sån här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2020/Inredning___VVS/KYL_FRYSBOX_25L_OCEANCOOL?id=09052 Mycket nöjd, men inget man bär omkring. Om jag idag skulle skaffa något för dagsturer blev det en enkel box utan vare sig kompressor eller annat aggregat, kompletterad med kylklampar
-
2 poängHej hopp. Har inte fått hem henne än. ska besiktigas och vinterskonserveras innan affären är klar. Troligen inom ett par veckor. Då ska jag försöka få in lite fler bilder.
-
2 poängTas ur båten på hösten, om vädret tillåter dammsugs och luftas dom utomhus, sedan lagras dom på min inredda och torra vind. På våren öppnas takfönstret och dynorna puttas ut på taket och så glider dom ned på båten som står alldeles nedanför... rätt praktiskt!
-
2 poängPlockar ur all textil, hela båten ren inuti, tvättar rent allt invändigt och dammsuger ur hela båten, samtlig textil i garaget förvaras luftigt.
-
1 poängDet har blivit korrosion på aluminiumlisterna runt fönsterrutorna och jag behöver byta dem. Är det någon som vet var man får tag i sådana lister?
-
1 poängEftersom jag har båten hemma på min tomt plockar jag i princip inte ut någonting när den ligger i hamnen, möjligen matvaror och sådant, resten plockas ut hemmavid då den står intill huset, men jag vet hur det blir, även om man har en kombibil som blir fullastad och då har man ingen sikt bakåt i den inre backspegeln, flera lass brukar det bli också. Det är egentligen inte klokt vad mycket bra att ha grejer man har ombord, men skulle någonting lämnats hemma så saknar man säkert just den prylen.
-
1 poängI Västerås sköts det av kommunen. På min fråga till dem om när de stängs för säsongen fick jag svar att de stänger när det blir frysrisk, oftast i mitten av oktober. Min tråd är alltså löst🙂
-
1 poäng
-
1 poängDubbla är inte CE-krav på motorns interna kylvätskesystem, men på anslutningar under vattenlinjen på sjövattensidan - ja. Men nu är nog TS båt så gammal att CE inte var uppfunnet då. Likväl är det väldigt mycket bra saker som står i CE-kraven som mycket väl kan appliceras på äldre båtar. Dubbla klämmor (där det får plats) på kritiska system, även de som inte direkt får båten att riskera sjunka, är ingen dum idé.
-
1 poänghttps://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Kyla/Kylbox/220V_ADAPTER_OCEANCOOL?id=09055
-
1 poängJa, fast om TS lossar de där lär de inte gå att få dit igen så det löser sig nog naturligt. Dubbla motriktade rostfria slangklämmor rekommenderas (och är väl ett CE-krav).
-
1 poängPassa samtidigt på att byta de bedrövligt rostiga slangklämmorna, innan de går av ! Annars kommer kylarvätskan att tappas av automatiskt när du minst vill det....
-
1 poängSignaturen @melle har ju åkt till mellanamerika, köpt flerskrovsbåt och seglat över stilla havet tre gånger nu så där kan du säkert få bra info.
-
1 poängTänk om 😉! Kyl öl och ev annat hemma och fyll en vanlig kylväska av frigolit tillsammans med någon/några kylklampar. Köp större kylväska om det krävs mer utrymme pga kylklamparna. Du sparar mycket pengar och vikt jämfört med en kylbox som du kan köra på 230 & 12 V.
-
1 poängOm vi återgår till ämnet så är den nya panelen mindre känslig för att vara felvinklad. Perfekt vinklad ger den nu 60 W och vriden 30° från solen ger den 49 W. Den gamla panelen var känsligare, ungefär 20° vridning klarade den innan den tappade mycket effekt. Man kan ju räkna på areaminskningen, men det gör jag inte nu...
-
1 poängSom Mackey var inne på, så behöver man svalkande luft i sittbrunn. Jag ställde frågan till Ruby Rose (Youtube) för ett tag sedan, så här svarade de. Även om man väljer en äldre katamaran så kan det säkert bli bra om man har (ordnar) öppningsbara fönster och dörrar. Att korsa Atlanten lär väl inte ske alltför ofta, men jag skulle ändå valt en modell med centerboard, och undvikit fast köl (kanar inte). Sedan hade jag varit noggrann med att ha tillräckligt med bromsade rep att lägga ut bakom båten vid behov. Gott om besättning vid överfart och stark belysning som kan tändas vid behov. Annars är nog katamaran det mest optimala att ha för charter, tror jag.
-
1 poängDet slog mig just att ovan nämnda hembränningsapparat kan ha flera funktioner...
-
1 poängJag skulle vilja sätta radar högre på listan än AIS. Radar visar land, båtar som inte har AIS och andra föremål som inte finns på sjökortet. Med tanke på vad du @capitain skrivit tidigare så kanske du kan gruppera efter: - vad båten kräver för trygg och säker framfart - vad du vill ha i fråga om komfort och underhållning - vad betalande gäster kan väntas kräva i form av komfort, underhållning och nöjen? Båtens system bör inte kräva mer el än vad solpaneler och huvudmaskin kan generera. Du kanske accepterar en dusch varannan dag och däremellan en tvättlapp och en hink i sittbrunnen medan betalande gäster kanske förväntar sig att duscha varmt efter varje dopp och 2-3 rätter vid varje lunch/middag? Då kanske elverk, watermaker och stor frys är "nödvändigt" för att hålla den nivån. Ser man på Delos så är ju hembränningsapparat ett måste.
-
1 poängTill listan har jag kortvågsradio och vindroder, men saknar elverk. När det gäller navigation bör man ha gott om reserver. Plottern först, sedan ett antal telefoner/plattor och till sist papperskort.
-
1 poängMenar du vad som är väsentligt för en trygg, säker och trevlig långfärdssegling? Need to have: EPIRB Solpaneler Batteribank Inverter AIS Livflotte Flytvästar, seglarkläder Extra ankare lina/kätting Gasoltuber Navigation sjökort mm Good to have: Frys Sattelittelefon/lösning Nice to have: Watermaker Elverk Rostfri båge för jolle, solpaneler mm Enklare dykutrustning Fiskeutrustning SUP.ar mm Säkerhetsskåp
-
1 poäng
-
1 poängDet går utmärkt att fästa ett sling runt undre spridarparet och sedan sätta t ex storfallets skothake runt wiren på kranen. Tar men då hem på storfallet så reser sig masten för att till slut stå lodrätt. Glöm bara inte att dra en lina från skothaken och ner så man kan dra ner fallet igen vid påmastning. Har med detta sätt mastat både av och på en 34-fots Najad med rejält överdimensionerad mast, helt ensam.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängOm du verkligen menar att en travare i plast klarar två tons last så måste jag påstå motsatsen. En stark plast har brottgräns runt 10 kg/mm2. För att klara två ton krävs alltså väldigt kraftiga travare. Det krävs mer än 200 mm2 plast! Det jag säger är att man bör vara försiktig med att lyfta tunga master i likrännan, dvs se till att det man använder för att lyfta i likrännan med är rätt långt och kanske ska man kolla med en riggverkstad också. Ja, jag tror att det är så. Jag vet inte, utan jag har en känsla av att det kan vara vanskligt att lyfta en tung mast i likrännan. Denna känsla baseras på god kunskap om hållfasthet.
-
1 poängTroligen orkar inte den motorn med duoprop. Om du tänker försöka ändå så måste du ha 2,30 utväxling. Jag har haft duoprp på en B 30 (AQ170) på en 17 fots båt och det var på gränsen. Ingemar
-
1 poängVad tråkigt med decubitus. Men du får väl ordna med förebyggande luftväxlande madrasser, hudvård och kanske även kosttillskott. Sedan är det ju ba att sitta uppe emellanåt och ta en promenad, det är bra för cirkulationen.😘 Man kan ju få "hallon- eller jordgubbsmärken" på överkroppen, men det drabbar ju nästan bara små barn .. Vad då elak? Jag?
-
1 poäng
-
1 poängNu blandar Du och ger. Med statligt bolag avses företag där staten är huvudsaklig ägare. Med privatägt bolag avses företag som inte ägs av stat, kommun eller landsting. Att statliga samt privatägda bolag lyder under samma lagstiftning är en helt annan sak. Arctia/Meritaito ägs till 100% av finska staten och är därmed statliga bolag.
-
1 poängPrivat företag? Nejdå, såväl Arctia som Meritaito är statligt ägda företag: "Meritaito Ltd was founded in 2010 after the reorganization of the Finnish Maritime Administration. From the begining of 2019 Meritaito was merged to Arctia Group. We are 100% state owned company with turnover of 59M€ in 2019."
-
1 poäng
-
1 poängKör också avfuktare men väljer ändå att ta hem dynorna och, som du säger, det är rätt pyssligt att transportera många dynor i en personbil. Blir väl tre-fyra resor för min del för att få hem allt. Gör likadant. Vill inte ha näring till möglet kvar i båten över vintern - även om jag har tre stora durkslag med sommarvägsalt och såna där gelé-klumpar som luktar gott och ska förhindra mögel. Och så stänger jag förstås till hela båten och stänger alla luftintag inkl avloppen till handfat och diskho.
-
1 poängJag har surfat runt en hel del och det finns ganska många som faktiskt seglar på stora vatten med serieproducerade båtar i allmännhet och Hanse i synnerhet. Många som gjort både ett och flera varv med sin fenkölade båt utan problem. Suttit och räknat på vad det skulle kosta att uppdatera vår kärra med det som vi tror är vettigt i form av främst säkerhet och bekvämlighet där landar vi på ca 300 -350 000 kr inklusive två nya segel (genua & gennaker). Skulle vi köpa en större äldre avsedd båt blir det generellt sätt betydligt mer pengar, många gamla saker som skall uppdateras och bytas. Skulle vi köpa en mindre lite äldre avsedd båt som redan har mycket av utrustningen (HR37) så behöver vi hosta upp ungefär 1 miljon till + diverse säkerhetsutrustning - tveksamt om vi tycker att HR har så mycket mervärde, visst säkert bra med långköl, men mindre trängre båt.. Nu säger säkert någon klyftig - Ja du ser man får vad man betalar för.. Säkert.. Samtidigt så betalar man för Namnet på båten oxå - vilket gör att dom har ett skrämmande högt 2:a hands värde. Ändrar sig dom ekonomiska förutsättningarna otroligt så blir det en AMEL från mitten av 2000 talet. Om inte så tror jag att vi fortsätter på utslagen bana. Det finns en risk i att ha en "sjösäker" båt - man kanske utsätter sig för risken man inte gjort annars. Vi har en båt från 2012 där vi vet hur skicket är - ståenderigg och mast, bom (seldén) är från 2016, jag har snart skruvat i och ur varenda skruv i båten så jag tror mig ha koll på det mesta. Det finns räcken att hålla sig i runt i hela båten, det kanske kan kompletteras med något extra. En tvättmaskin vill min fru gärna ha så det blir en spännande uppgift att hitta lösning för den. MEd lite större batteribank närmare 1000Ah och två stöddiga solceller så klarar man sig utan elverk. Hellre komma ut med den båten vi har än inte komma iväg alls. Som min fru sa igår efter många långa diskussioner om båtens varande eller utbyte - om vi tycker att det är otrevligt på atlanten när vi är på väg söderut kan vi ju alltid vända och kuska runt i medelhavet ett år, det finns ju dom som har det värre.. Vad dom allra flesta sagt så är den värsta biten över Biscaya..
-
1 poängHur har du försökt? En lite polygrip på axeln mellan A och B samt en tång på B? Kan vara vänstergängad.
-
0 poängTar man bomuthalet som exempel så är det ju inte bara travaren som tar kraften utan även skotet. Ha ha ser att jag skapade förvirring och förstår varför när jag läser igen Men på bommen är det inte bara travaren utan även bomuthalet som tar upp krafter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00