Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-18 på alla områden
-
2 poängResultatet av 1 dl Oxalsyrakristaller till 1 l vatten och sen i med tapetklisterpulver tills det blir en smet som stannar på skrovsidan. Blev så rent i vattenlinjen att jag fick ta upp till listen...bara penslat på och spolat med vattenslang, ingen skrubbning!! Mvh Andréas
-
2 poängLite dåligt med uppdateringar här. Men så här ser motorn ut i dagsläget, ska lacka frontkåpa, termostathus och ändarna till oljekylen. Känns som att uppstarten är rätt nära nu 😁
-
2 poängJag är rätt säker på att det var Fjord 650 och inte 700 som hade Fjord 21:ans skrov precis som kossor säger. 650 bygger på Fjordskrov och 700 är en KMV2300 med Fjord-dekaler, båda är dock lika breda, 2,5 m.
-
1 poängInte varit vid båten på en hel vecka snart (första hela veckan sen april). Haft massa seriespel att hinna ikapp i veckan. Nästa vecka/helg blir det ut igen.
-
1 poängHär finns alla bra tips tycker jag. http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Förbered så mycket som möjligt innan du kör fram till mastkranen så slipper du känna dig stressad när kön växer. Detta kan man göra (en del är självklart, men man ser de som gör det vid mastkranen). Ta av segel. Ta bort bommen. Ta bort allt som går ner till sittbrunnen. Bind upp alla lösa tampar (fall mm) mot bommen så att de inte är ivägen. Lätta alla vant (de på sidorna) och för- och akterstag. Ta bort de nedre/innre vanten och bind upp mot masten. Koppla loss allt elektriskt mm. Osv, osv. När du glider fram till mastkranen ska det bara vara att skruva loss två vant och två stag, inget annat. Kolla gärna hur några andra gör och säg att du kan hjälpa till om du/de vill, men säg att du inte mastat av någon båt tidigare så att de vet. Detaljerna står i boken jag länkade till. Lycka till! Mackey
-
1 poängÄr just nu några distans väster om Kyrkesund, på väg i 5 knop söderut. En härligt go dyning, blåser lagom och solen skiner. Så här skulle alla dagar vara. Jag njuuuter! Lite käk skulle iofs inte sitta i vägen. Det får nog bli en pizza i Skärhamn lite senare. Ohoj på er! 👋
-
1 poängVi har nu kommit till Lagos på Algarvekusten i Portugal. Vi lämnade hemmahamnen den 11/6 och lite småfix har vi haft med båten: - Ny länspump - den gamal rostade strömkabeln av på - Dragkedjor på kapellet har vi bytt - Toaltten läckte vatten - vi bytte alla packningar och ventiler - Stopp i bottenventil - Läckage i vaskavlopp - Läckage i tryckvattenpumpsfilter (nytt filter) - Ny landströmskabel Marinco - Ny Octopus till dykutrustningen - Förtöjningsfjäder till ankarspelet Så inga stora saker och båten håller ihop fortfarande. Nu väntar vi på bra vindar för att ta oss till Madeira. Ser bra ut på tisdag och framåt. Coronamässigt har det inte varit några problem. Danmark närmade vi oss inte (eftersom svenskar inte var välkomna). I Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien var det ingen som ställde några frågor. I Portugal fick vi besök av kustbevakningen som ville se pass, båtregistrering. Vet ej om det berodde på Corona. Vi skulle gärna ha stannat på Kanalöarna, men karantän orkade vi inte med så vi seglade förbi. I Frankrike, Spanien och Portugal måste man reistrera sig i varje hamn man kommer in i med pass, försäkringsbevis och båtregistreringspaper. Flera länder har munskyddstvång. I Spanien även utanför butiker, restauranger. I övriga länder har det räckt med att ha munskydd inne i butiker och restauranger. I vissa länder är varannan dusch/toalett avstängd i marinorna i vissa är allt öppet. Summa sumarum, än så länge har det fungerat bra att långsegla.
-
1 poängDet är inte säkert att trådskaparen vet. Träffade en man igår som inte visste hur många cylindrar en V6 motor har. Så man skall inte ge sig faan på att allt är så självklart.
-
1 poängGrattis och lycka till, skapar du en egen tråd här nu så säg till,, kan vara kul att följa:)
-
1 poängJa den verkar ju innehålla samma mängd oxalsyra som Shark bite (5-15%) fast till halva priset
-
1 poängJa det stämmer nog.Jag ser nu att akterspegeln är annorlunda.Den verkar bredare i vattenlinjen än 21an.Är den dessutom 1m?längre så kanske den viktar upp 40motorn bättre?
-
1 poängFjord 21 an är väl 6,40 lång, denna är ju en meter till. Det har suttit en v6a i och tittar man på vattenlinjen nu och plus hundra kilo till ligger den inte mycket djupare.
-
1 poängLossa propellern och lägg lite marinfett på splinesen så den inte fastnar, då lossanrndet om man behöver byta den i framtiden. Jag smörjer varje höst.
-
1 poängSorry! Jag ville bara uppmärksamma Yopphedi på att det finns en begränsning. Funkar lätt polering är det ju okej, men om man varje år polerar extra mycket på vattenlinjen så...
-
1 poängBlanda i bränslestabilizator i bensinen Kör motorn med sötvatten och spraya sedan konservering i luftintaget tills den stannar(Kan även ersättas med oljeblandad bensin typ 5-6%) Byt växelhusoljan Fetta in smörjnipplarna med marinfett. Byt anoder om de ser dåliga ut Byt impeller var 3e år. En bra pålitlig maskin som brukar tuffa på problemfritt bara den blir servad.
-
1 poäng
-
1 poängHur man tänkt och hur man väljer att göra är inte lika viktigt som att man har tänkt ut en lösning som man tror på och att man vet exakt vad man ska göra. Kanske ska detta även vara nedskrivet så att alla ombord kan plocka fram en beskrivning på vad som ska göras i olika nödsituationer.
-
1 poängNu är jag klar med detta. Vart en hel del jobb främst att gräva ur gamla skummet. Mätte nya skummet noga och blandade enligt instruktioner så vart det nya skummet perfekt. Det jag märkte var att expansionen påverkades märkbart av temperaturen. Jobbade utomhus i aug så var ju varmt varje dag men kunde skilja 10 grader från dag till dag och ju varmare det var desto mer expanderade det. Gick åt dryga 30L vätska för att fylla hela durken på en 20fots båt. Båten är nu ca 100kg lättare och flyter som den borde igen.
-
1 poängJag är lat. 😎 Ställer dynorna på högkant i båten. Ingen luftavfuktare Bra ventilation i båten när säsongen är slut. Till våren läggs dynorna på plats igen. Funkat bra de senaste 20 åren. Släpa dynor, bära upp på vinden, nä det får vara för mej. Slipper vid säsongstart, bära ner från vinden, släpa till bilen, lasta, kånka ut till båten.
-
1 poängJo, en spridares fjäder mattas ju främst av antalet injektioner, men en fjäder mattas ju även av inspänning över tid. Jag anser därför att det borde vara motiverat att ange både drifttimme och ålder.
-
1 poängRekommenderar en fettspruta med böjlig slang (inte rör). Lätt att bryta nipplarna annars. Fråga mig ☹️
-
1 poäng
-
1 poängLägger in app i tråden som förvisso bara fungerar om man har Victrons batteribanksmätare eller deras andra produkter (tempmätare, solcellsregulator ect.) # Victronconnect Har även en annan kul app som jag använder till foto. Går att redigera och lägga texter osv. Brukar göra det på nya naturhamnar med info om vart, vindar mm. Bifogar med ett exempel från 2019 # Snapseed
-
1 poäng41 A hade problemet att de rykte avgaser, kändes som de gick lite fett. På B verisionen är detta ändrat och åtgärdat annars i princip lika motor.
-
1 poängVarför krångla till det med 12 volt och kabeldragning när det räcker med ett batteribyte en gång om året. Det räckte i den jag hade tidigare, med marginal. Samla ett par tomglas så har du råd😃
-
1 poängCalexicowood skickar mycket väl emballerat till angiven adress. Jag köpte plank i några olika dimensioner och Calexicowood skickade foton till mig för att jag skulle kunna välja den ådring och struktur jag ville ha. Efter leverans ringde de och frågade om allt var till belåtenhet.
-
1 poängHej Här är bilder på ett test vi gjorde på västkusten. Två kopparrör, det övre utan anod, det undre med anod. Se skillnaden i beväxning efter en kort säsong i saltvatten. Hälsningar Ove
-
1 poängBilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod. Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt. Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.
-
1 poängEtt A av trä i fören som står på marken, ett dito i aktern. En 22x45 liggande mellan dessa. 2-3 st små A:n på båtens däck. Lägg mattbitar över ändarna på den liggande regeln. Häng ut fendrarna längs skrovsidorna för bra ventilation. Lägg en press av god kvalitet över, dvs minst 160g/m², förslagsvis 10x6 meter. Fäst pressen i ändarna i nocken, häng till hälften fyllda 1,5 l PET-flaskor eller liknande i alla öljetter längs sidorna.
-
1 poängNoa ställningar är rejäla och lätta att anpassa till olika fästpunkter på båten. Vet inte hur din båt ser ut men här kan du se en liten bild där ställningen är under uppbyggnad! Lycka till! Min ställning förljde med när jag köpte båten med den säljs bl.a på Hjertmans.se 3900kr för en 8 m båt
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00