Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-15 på alla områden
-
3 poängEndera för mycket luft (läckage) eller för lite bränsle. Är det en motor med spridare, kan det kanske behövas en luftning av bränslesystemet ända fram till spridarna. Lossa, i tur och ordning bränsleröret vid varje spridare, till ev luft pyser ut. Detta med motorn igång. Sen finns, det då i s f en anledning till att luft kommit in.
-
2 poängEnergi- och klimatrådgivarna i Halland håller några Energiföreläsningar på distans via Teams. De två första föredragen handlar om eldrift i båt och bil: 2020-09-16, kl 18-19 Elmotor i segelbåt 2020-09-22, kl 12-13 Myter om elbilen Information kring dessa föredrag: Anmäl dig till ylva.jalming@halmstad.se eller 035-13 74 28 senast 15 september respektive senast 21 september så får du en länk till föreläsningen som går på Teams. https://www.halmstad.se/byggabomiljo/energiochklimatradgivning/energiforelasningarhosten2020.32457.html
-
2 poäng41 A hade problemet att de rykte avgaser, kändes som de gick lite fett. På B verisionen är detta ändrat och åtgärdat annars i princip lika motor.
-
2 poängHej och välkommen till MG och grattis till en bra och rolig båt! Jag tycker inte du ska börja med att slipa bort "fägen" som egentligen är gelcoat, ett några mm tjockt färgat plastskikt. Börja med att se om du kan få båten snygg för hand på en liten undanskymd yta genom att Tvätta en yta på ca. 5x5 dm noga med nästan vad som helst. Det viktiga är att du får bort sådan smuts som kan ge repor. Rubba en yta på ca. 3x3 dm med någon bil- eller båtrubbing. Rubbing är en finkornigt slippasta. Tvätta bort och se om du fått en någorlunda jämn och halvblank yta. Om inte, rubba mera osv. Tvätta noga när steg 3 är klart. Dags att polera med bil- eller båtpollish till ytan är blank och snygg. Pollish är också en slippasta, men finare än rubbing. Lyckas du få ytan någorlunda snygg så är det "bara" att göra resten av båten. Då rekommenderar jag maskin och en slipduk som heter Abralon som finns i många grovlekar. För att testa som jag beskrev ovan kan du låna ihop lite produkter så slipper du köpa något du kanske inte behöver sedan. Du får säkert snart flera tips, både i linje med vad jag föreslår och helt andra.
-
2 poängBra att den var på land så du kan inspektera den. Men provkör innan köp!
-
1 poängVattnet i hinken måste nå till impellerns nivå. Alltså högre än kavitationsplattan.
-
1 poängMm, då är nog nästa steg och lossa riggen och se om impellern snurrar. Kan ju vara tillverkningsfel så vilket släppt. Hylsan snurrar men inte gummit.eller så fungerar inte sprinten. Du kan ju lossa riggen, ställa i en hink och fylla på vatren och koppla en borrmaskin på drivaxel och se om den pumpar när den inte är monterad på motorn.
-
1 poängHm, skulle kunna vara för lite vatten i hinken. Hur högt upp gick vattnet. Du behöver i alla fall ha vatten så de täcker antikavitationsplattan.
-
1 poängHur tillförde du vatten till motorn? Brukar sitta en låskil mellan axel och impellern, fick du dit den?
-
1 poäng
-
1 poängPrognosen för västkusten var kanon med start igår måndag, vi bestämde att träffa segelkompisar på Vinga. Tänkte att det blir väl gott om plats en måndag i september. Vi hade tur som fick hjälp att förtöja inne i den minimala bassängen sedan var där fullt (för Tomas var inte där och såg till att optimera förtöjningarna). Ett antal 38-40 fotare förtöjde väster om bassängen. Totalt 12 båtar. Vi var några besättningar som grillade och satt Corona säkert i ”Brända fläsket” regnskydden som Vinga Vänner fixat till. Idag tisdag tänkte vi gå till Läsö, fel vind och lite dimmigt, okay plan B gå mot Tjörn. Ute på Dana Fjord blev sikten 50-100 m, radar på. Sökt ”nödhamn” och hoppas på lite klarare sikt i eftermiddag.
-
1 poängTja,åxå ett alternativ förstås, jag försöker nog att få bort den gamla ändå,
-
1 poäng
-
1 poängNu har jag fått tid över att kolla på förgasaren och den går hur fint som helst nu. Tack för hjälpen utan er expertis hade jag inte lyckats själv Säsongen blev väll kanske lite kort för mig men nästa år då jävlar!
-
1 poängEftersom man måste skruva bort vipparmsbryggan när man ska efterdra, vilket erfodrar att man ställer om ventilspelet efteråt, är det nog så att merparten struntar i att efterdra. På min motor kunde jag dra en hel del till vid efterdragningen.
-
1 poängNär en motor går på tomgång går det ju inte åt lika mycket bränsle effekt uttaget ökar ju om du lägger i växel. Jag skulle gå igenom och kolla över filter samt slanganslutningar så luft inte letar sig in i systemet. De problem du beskriver brukar bero på luftinblandning.
-
1 poängEller också måste det vara hål i båten, det lilla röret på bild dränerar ju motorbrunnen, och borde således inte kunna fylla båten med flera hundra liter vatten, röret mynnar ju i regel ut ovanför vattenytan.
-
1 poängJag har inte gjort det över ett välvt däck själv ännu, men jag har hjälpt en kompis med ett sånt jobb. Vi gjöt en epoxiskiva plant, i lite större format än vad vi behövde. Skar och slipade till den efter en plastmall och sedan passade vi in den på däcket, främre delen av fördäck. När vi sedan la ut och limmade teak på den så spände vi upp den med några små bitar trä i mitten under den och fäste den i bordet med dubbelhäftande tejp i ytterkanterna på skivan. På så sätt fick vi en hyfsat lika välvd form som däcket. Hela den färdiga biten blir ganska böjlig i alla fall, åtminstone åt ena hållet över däcket, så det fungerade fint att limma allt ihop på däcket när vädret tillät. Hur stora bitar man kan göra så här beror nog på hur välvt däcket är, och till slut blir det otympligt förstås. Jag tycker att en av fördelarna med att göra så här är att man kan göra det mesta av jobbet med teaken inomhus i skydd av väder och vind utan att man behöver ha hela båten inomhus.
-
1 poängDenna typ har jag använt hela denna sommar och kört ankarspelet på A och B och även bogpropellern på C och D. Har funkat bra så jag är nöjd med den. https://www.ebay.com/itm/DC-12V-4CH-Channels-Wireless-Remote-Control-Relay-Switch-4-Transmitters-Receiver/164310564468?hash=item2641ac3e74:g:1~IAAOSwoapfH~xM
-
1 poängOvanligt länge för fjolliga 954kr som kunde sättas in samma dag utan detta strul med min tid för att överbevisa och anmäla till ARN. Lite civilkurage och mån om sina kunder trodde jag dom var.
-
1 poängEn bit målad plywood i rätt tjocklek och slipade hörn, med ett borrat hål för lysdioden skulle förmodligen lura de flesta på nån meters avstånd.
-
1 poängTycker det verkar som din motor inte får tillräckligt med bränsle, har du kollat över bränsleledningarna så allt är tätt, motorn kan bete sig så om du har luftinblandning i bränslet. Hade du olja som sugs upp i loppen skulle den vara så slut så du inte fick igång den, och den skulle sota och ryka rejält. Likaså skulle du ha en väldigt hög vevhusventilation och oljeförbrukningen skulle vara stor.
-
1 poängHar idag tappat ur oljan i drevet, iår har vi kört 36 h motor mer blev det inte. Men jag kan inte förstå de som säger att drevoljan inte behöver bytas årligen när man ser hur oljan ser ut efter så få timmar. Denna klet ska sedan ligga runt axlar och i lager hela vintern och klibba fast. Spara inte in på oljebyten i drevet det blir i slutänden ingen besparing.
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00