Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-12 på alla områden

  1. 4 poäng
    Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor. Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.
  2. 3 poäng
    Så tur att man hade päron som såg till att man föddes och växte upp i en hederligare del av landet. Och behovet av att flytta till de mer ohederliga delarna av landet har heller aldrig infunnit sig... 🙂
  3. 2 poäng
    Du kan ju kontakta Miljöpartiet och anmäla Ditt intresse för att mäta solljus under båtbryggor... 😎
  4. 1 poäng
    I onsdags hade jag inbrott i motorbåten, en liten daycruiser med inombordare. Som tur är hade jag övervakningskamera som filmade inne i båten och tjuvarna kunde tas på bar gärning. Polisen kom tjugofem minuter efter att jag ringt (alla polisbilar var upptagna, så de fick skicka en bil från Stockholm City), men trots det kunde tjuvarna gripas på bar gärning med stöldgodset i handen. Bland annat stal tjuvarna övervakningskameran samt en del andra pinaler. I början av filmen hör man diskussioner kring hur de ska kunna stjäla båten nästkommande dag, vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt. Innan diskussioner kring gränskontroller och liknande börjar, tjuvarna var svenska förmågor och hade troligen inte för avsikt att exportera båten. Mina tips för att undvika stöld: - Inombordare - Övervakningskamera
  5. 1 poäng
    Räkna med att du har dubbla framflödet jämfört med motorns förbrukning, dvs anta att returflödet är lika mycket som motorn förbrukar. Det kan visserligen variera väldigt mycket, men är något att utgå ifrån i alla fall. I deplacementfart lär din motor inte dra mer än kanske 5-8 l/h. Det motsvarar 80ml/min, alltså 0,08 l/min, och detta i skillnad mellan fram- och returgivaren. Om sensorn du har behöver 0,8l/min så är det hela 48l/h, dvs systemet kommer antagligen inte visa något riktigt värde förrän du kör nära max. Tänk sedan på att i synnerhet returflödet är tämligen ryckigt på de flesta dieslar (ofta behövs flödesutjämnare även med "fina" givare), så har givaren problem redan med det jämna vattenflödet är risken stor att det blir ännu värre på motorn. Lägg där till att givarna fram/retur måste bete sig väldigt lika eftersom det ju är differensen som är intressant. Dvs ett litet fel procentuellt sett blir snabbt en stor förbrukningsskillnad: Om det t ex är 60l/h fram och 40l/h på returen (=förbrukning 20l/h, 0,3l/min) och framgivaren ger +10% och returgivaren -10% blir felet inte 20% utan 50% (30l/h istället för 20l/h i diff). Inte orimligt antagande, då det verkar vara först i denna häraden som din sensor börjar visa stabila värden. Vill inte låta pessimistisk, men du bör försöka hitta givare som är mycket känsligare. Det är inte så lätt, då de flesta är gjorda för att mäta flöden i just vattenslangar, ett flöde som är kanske 10 ggr högre än det man har i bränsleledningen. Men de finns, inte minst inom industri och medicin.
  6. 1 poäng
    Nu har jag införskaffat Biltemas lindragare och skall montera den på båten. Den verkar vara ok kvalitet om man är amatörfiskare. Får väl ta loss den efter användning och skölja med sötvatten så skall den nog hålla. Om vi är två i båten och skall dra 12 tinor och varje tina tar ca 1-1,5 minut då lindragaren får jobba medans generatorn samtidigt jobbar och det laddas medan man förflyttar sig till nästa tina så borde batteriet klara det. Tack till er som kom med lite tips.
  7. 1 poäng
    Någon som tyckte det var kul med rutiga flaggor? Var var det? Brofjorden? Greenpeace!
  8. 1 poäng
    För att det är kan vara tröttsamt att dra upp tinor fulla med hummer för hand, dock inget jag råkade ut för... Se bilden i min länk ovan, man lägger linan i hjulet och så gör elmotorn jobbet. Nuförtiden är det högst 6 tinor per fritidsfiskare, det var kanske värre förr när man fick ha 14 tinor var
  9. 1 poäng
    Då låter inte AQD40 med 130 hk och högre motorvikt som något vidare val i TS Fjord 700 tycker jag.
  10. 1 poäng
    Tur att du har din signatur! "Dessutom har jag ofta fel, men det står jag ut med...😉" Fast jag tror nog det stämmer att brottsligheten tidigare var större i storstadsregionerna och nu spridit ut sig mer över hela landet.
  11. 1 poäng
    Det gjorde det inte heller. Mitt inlägg vara bara en kommentar på Ditt inlägg där Du skrev: "satsa hellre på en 41 a med 290 drev, då har du trimtilt". Givetvis ska man sikta på så nya prylar som möjligt.
  12. 1 poäng
    Något är med största sannolikhet fel på starten, precis som @kossor skriver. Drevet verkar inte skjutas in/greppa in. Plocka av starten och titta in i änden med drevet, inte sällan kan man se saker med blotta ögat. Det faktum att den påstås vara "nybytt" är snarare en varningsklocka som visar att även säljaren nog hade problem med detta. Kontakta även förra ägaren och ställ lite artiga men tydliga frågor - om det är möjligt.
  13. 1 poäng
    Om nu inte styrhjälmen nr 12 har släppt från gaffel eller drev, men du skrev ju att inget rör sig vid drevet vilket talar för att detta inte är fallet.
  14. 1 poäng
    Tackar för alla svar georg_ohm👍
  15. 1 poäng
    Hej! Är inte det en sådan där jättedyr fjärrstyrd batterifrånskiljare, eller ”huvudbrytare”? Om autobaten fungerar ordentligt tycker jag absolut att du skall behålla den. Om du tar bort den skall du ersätta den med en godkänd batterifrånskiljare. Det är både säkerhetsmässigt och praktiskt och även ett krav i nyare båtar att en sådan skall finnas. Alltså någon central batterifrånskiljare måste du ha. När man sanerar i elsystem tycker jag det är enklare att börja bakifrån, alltså längst bort från batterier och generatorn, i elsystemets kapillärer, att där ta bort onödiga kablar och gammal utrustning som inte längre har någon funktion, och sedan successivt jobba sig in mot elsystemets centralare delar. Man byter ut kablar efter behov. Att göra en total makeover innebär däremot att man river ut allting och börjar från scratch, det kan ju vara bra, men är ofta väldigt tidsödande och man finner ofta att allting inte behöver bytas ut.
  16. 1 poäng
    Det var väl nu kanske 30 år sedan jag var ute med ett kompisgäng och fiskade efter plattfisk, med bottenmete med blänke, upphängare och agn. Det gick rätt så bra, mest rödspätta, men även fyra fjärsingar. Dom krokades inte av i båten, utan stoppades ner i en spann med krok och lina som klipptes av, och så togs dessa omhand i land, då med grova handskar och långkäftad tång. Jag har nu sett att det i sportfiskebåtar ofta hänger grova arbetshandskar på strategiska ställen, måhända skall dom användas om man får fjärsing på kroken. Man läser ju emellanåt i SSRS logg att man hjälpt fjärsingstuckna. Jag fann tretton noteringar om sådan tillbud. Så här ser den ut, bra att veta! Gifttaggar finns på gällocken och i en av ryggfenans strålar. Ovana fiskare tar ett tag med näven runt fisken och kan då sticka sig på tre ställen samtidigt.
  17. 1 poäng
    Kände att det var dags för en uppdatering. Jag köpte den där Nissan (Tohatsu) 90hk motorn som jag tror är från början av 90-talet. En trecylindrig 2-taktate och jag fick ge endast 5000 kr eftersom skicket var "okänt". Och då följde reglage med, samt en propeller i dåligt skick med ett blad av. Men han sa att han körde med den för 5 år sedan och allt funkade som det skulle då, och efter det hade den legat i varmgarage hela tiden, så jag tänkte att det inte kunde hänt så mycket och jag hade rätt! När båtmotorn väl var hemma så startade den direkt och verkade gå som den skulle och med en bra skvallerstråle. Oljetanken är pluggad så blir att blanda bensinen direkt i tanken men det tycker jag bara är bra. Här är videobevis på första uppstarten: Sedan hade jag ren tur och hittade en begagnad alu-propeller som passade på den som jag gav 500 kr för (se bifogad bild). Nu sitter båtmotorn på båten men lyckades "förstöra" styrningen på båten... Så hur mycket jag än vill kan jag inte prova båten med nya motorn tills jag fixat med styrningen. Funderar ev på skaffa hydraulisk styrning då jag är trött på vajerskiten jag inte lyckas få till... (Jag har tänkt att köra en del i grumligt vatten så känns säkrast med aluminium-propeller speciellt då jag är nybörjare)
  18. 1 poäng
    Byt trissan och köp dyneema-lina. Blir enklare , stummare och billigare än att hålla på med vajer.
  19. 1 poäng
    Skapade precis ett konto här på maringuiden.se och upptäckte att jag inte kan lägga till flera båtar under rubriken "Mina båtar" under mina "profilinställningar". Funkar bara att lägga upp en rubrik, en text och en bild som syns på min profil. Ser att många användare har flera båtar upplagda med info om t.ex. inköpsår, inköpspris, omdöme, förbättringar, för- och nackdelar som är sökbara i "Medlemmars båtar". Jag är en van IT-människa men kan inte för mitt liv lista ut hur jag lägger upp flera båtar med dessa detaljer. Är detta en känd bugg eller behöver jag utökade rättigheter? Mvh / Christian
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...