Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-11 på alla områden
-
3 poängJag sitter hellre 20 dygn i en bekväm sävlig båt än 18 dygn i en orolig krävande båt. Men vi är ju alla olika, en livlig båt är nog roligare att segla aktivt än en trögare dito men det förutsätter ju att man vill segla aktivt. Jag skall långsegla men det är inte seglingen i sig som lockar mig, snarare möjligheten att resa till ställen man inte kommer till på annat sätt och att det är smidigt att man har sitt hem med sig. Lite som att köra husbil, de flesta gör ju inte det för att de är passionerade bilförare utan för att de vill se sig omkring.
-
3 poängJag tror inte att vi ska vara alltför rationella för då försvinner mycket av livsglädjen. Och båtlivet är ju i många avseenden just livsglädje. Visst är pengar viktigt men jag sitter hellre på pallen i verkstan och fipplar med ett intressant båt-, motor-, utrustningsprojekt än sitter vid skrivbordet och väntar på nästa månads kontobesked. Som tur är så är vi alla olika... 😉
-
3 poängSkall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-) Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall. Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor. Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg. Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också... Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna. Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå! PS Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)
-
2 poängStöldrisken hör till stor del ihop med var man bor, en klubbkompis bor på en mindre ö i Gbg's skärgård och han låser inte dörren. Vet att många inte låser stuvar mm i båten för om en tjuv vill ta något så blir det brytskador om man försöker låsa med de klena lås som sitter på flertalet båtar. I min hemmahamn (Grefab) är det få som går nattvakt för de tycker att det är så lugnt dvs inga stölder. Jag gick ensam på mitt pass när det skulle varit 4-5 man. Ingen stjäl en segelbåt har jag tänkt själv och hört av många båtkompisar. Familjen som jag köpte segelbåten av satte in stöldlarm när en segelbåt stals på Styrsö och jag tror man tog båt och tjuv någonstans i Danmark. Jag var bättre förr (kroppen förfaller över tid ...)
-
2 poängMärkligt - för när JAG växte upp på 70-80-talet stals det grejer. Minns bl a när de plockade motorhuv och den amerikanska fronten på pappas kompis Volvo 240 en helg när den stod parkerad på båtklubben. Minns också när jag kom hem i tio-elvaårsåldern till radhuset, och såg att en ruta var inslagen och tjuven var kvar inne. ...men sådant hände aldrig för..?
-
2 poängNu vet jag inte riktigt hur lång min badbrygga är, men iallafall 80cm. Det stämmer, svepradien ökar ju då båtens vridcentrum hamnar någonstans vid drevet eller propellern, eller något framför, beroende på båtens tyngdpunkt etc. Åtskilliga är dom pålar, bojar och annat som jag törnat i, visserligen i låg fart och med en kraftig gummilist. Ibland även medvetet satt i sb hörnet på badbryggan i en flytbrygga etc då jag vrider ut båten med bogpropellern. Nu har jag även ankaret hängande på badbryggan sb-sida, och det vill man ju inte ha i bordläggningen på närliggande båtar... Det gäller att se upp och tänka på vad som finns bakom akterspegeln. Men det är inget större problem egentligen, bara man tänker på det. Så en ordentlig gummilist runt den nya badbryggan rekommenderar jag, och om möjligt placera ankaret så att det inte sticker ut så mycket, om plats finns, finns det fällningsbeslag till ankaret som man fäller in i badbryggan. Backkamera är ju heller aldrig fel, jag köpte en billig sådan som kopplades till en videoingång i plotter. Nu tittar den mest på ankaret men vid trånga manövrar är den bra att ha. Det är främst när jag lämnar flytbryggor där man tömmer en speciell tank och sådana där man fyller på någonting annat i andra tankar, som badbryggan med ankaret har kommit i konflikt med bryggans skoning. Det är ju ofta rätt trångt vid dessa bryggor och det är inte alltid man kan backa diagonalt med hjälp av drevet dikt bb och stötta med bogisen åt samma håll.
-
2 poängStröm i överflöd😃 Bara att smacka dit. Krävs väl ett kilrepsspår på svänghjulet eller en remskiva. Hade en gång en Solo 2 hp, som vi svarvade ett spår i svänghjulet med ett svarvstål monterad i en ordentlig hållare i båten (på motorn).
-
2 poängDen gamla 50-wattaren 65×65 cm är utbytt mot en 100 W panel (85x67 cm) som med frakt kostade knappt 1 000:- kronor. https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V/100W_12V_shingle_cell_850mm Lite pyssel att fixa en kopplingsbox eftersom just den panel jag ville ha saknade sådan. Tillägg: Slarvigt skrivet, den har kopplingsbox med en plus- och en minuskabel med MC 4-kontakter som utgång. Vi har vår panel på pinne i aktern så det blev en tillfällig box med kopplingar och en diod inuti, men det kanske redan finns en diod. Jag saknar sådan information från leverantören så jag tog det säkra före det osäkra så länge.
-
2 poängDen enda nackdelen jag kan se, förutsatt att det blir snyggt gjort och att den sitter fast ordentligt, är att det är lättare att ta i badbryggan när man lägger ut från tex en flytbrygga där man legat långsides. Min badbrygga är inte särskilt djup men den har fått sina törnar vid liknande tillfällen.
-
1 poängJag tror nog att 280T har trimtilt. Jag hade faktiskt ett sånt på en av våra båtar just med en AQD40, dessutom ombyggt med DP-tillsats. Men Du har helt rätt i att AQD40 blir magert på i rumpan på Fjord 700. AQD40 som 1977 hade 124 hk ska, förutom båten, även knuffa tillkommande ungefär 100 kg drivlina framåt...
-
1 poängProva med butyltejp, rulla ihop och peta ner i hålen, kanske silvertejp över. Efter kappseglingen petar man bort butylen och fyller igen med glasfiberspackel. Butyltejpen Kan vara bra även till framtida tätningar. Lycka till på kappseglingen!
-
1 poäng
-
1 poängDär jag bodde på den tiden när allting var bättre var inte inbrottet uppfunnet. På slutet av 80-talet följde vi med flyttströmmen till mer bebodd del av landet. Medan vi bar in grejor från flyttbilen hann en "inbrottare" sno åt sig grejor ur den nya bostaden. Med statistikens hjälp går det mesta bevisa, svaret beror ju bara på hur man ställer frågan...😉
-
1 poängOm du tänker byta motor så tänk då en annan motor. Aq 40 är urgammal och delarna fasas ut sedan antar jag att du har ett tillhörande 280 drev med tillhörande sköld 280. Ingen bra kombo. Diesel är rätt men satsa hellre på en 41 a med 290 drev, då har du trimtilt och en säker sköld som inte sitter monterad med vagnsbult. Ser 41 or på blocket emellanåt och den båten behöver 200 hk annars blir den trött.
-
1 poängMina föräldrar drabbades av villainbrott x 5. Vi själva hade inbrott i lägenheten en gång. Det senaste klarades upp. Bilinbrott och stöld av en icke registrerad donatorbil som knappt gick att köra har jag också drabbats av. Stöld av brevlåda, vad säger ni om det? Har iallafall ett avancerat villalarm numera. Jag har haft inbrott i båten x 2 under vinteruppställningen i en av de största Grefabhamnarna, numera har jag båten hemma på tomten. Detta har resulterat i litet paranoija. Jag låser och larmar båten, tar med batterifrånskiljarnas nycklar hem. Har några små anordningar som jag håller hemliga för att båten inte skall startas och både larmet och AIS som kan skvallra om båtens position. Även kamera inombords. Mycket av utrustningen är graverad med mitt personnummer och det finns även sådan där DNA-märkning, som syns i UV-ljus.... En båtgranne med en 26-fots snipa har dock gått steget längre, han har låst fast snipan med en godkänd låskätting. Det är väl inte direkt den båttyper som är hetast att stjäla.... Jag funderar på om man kan ordna med ankarfällning när larmet lösts ut..?
-
1 poängDu vill ha öppet fördäck? Yamarin har fina sjövärdiga båtar. Om du kan tänka dig inombordare så är Uttern 6402/S64 kanske lämplig.
-
1 poängDet var väl nu kanske 30 år sedan jag var ute med ett kompisgäng och fiskade efter plattfisk, med bottenmete med blänke, upphängare och agn. Det gick rätt så bra, mest rödspätta, men även fyra fjärsingar. Dom krokades inte av i båten, utan stoppades ner i en spann med krok och lina som klipptes av, och så togs dessa omhand i land, då med grova handskar och långkäftad tång. Jag har nu sett att det i sportfiskebåtar ofta hänger grova arbetshandskar på strategiska ställen, måhända skall dom användas om man får fjärsing på kroken. Man läser ju emellanåt i SSRS logg att man hjälpt fjärsingstuckna. Jag fann tretton noteringar om sådan tillbud. Så här ser den ut, bra att veta! Gifttaggar finns på gällocken och i en av ryggfenans strålar. Ovana fiskare tar ett tag med näven runt fisken och kan då sticka sig på tre ställen samtidigt.
-
1 poängLägg därtill att 90 % av den vakna tiden tillbringas "utomhus". Att segla över en ocean på 23 dygn eller 19 dygn är stor skillnad, men det är ju inte så många oceaner man ska segla över. Om det tar två eller 2,5 dygn att segla mellan två öar har inte så stor betydelse. Efter den första oceanseglingen är alla andra sträckor korta. Perspektiven förändras. Vi tyckte det var långt att segla till Gotska sandön (11 timmar) före vår Stilla havet-segling, men ganska normalt att segla non-stopp Stockholm - Haparanda i fyra dygn efter. Jag menar inte att hastigheten är oviktig, men jag tror inte man ska stirra sig blind på den. Välj en båt som är trivsam ovan däck för alla ombord samtidigt både under segling och i hamn, det är där den största delen av tiden tillbringas om man ska segla i varma vatten.
-
1 poängAntar ni menar eS95/eS97? Man kan köra LH3 på dessa. Funkar bättre men man missar tex online updates och får själv ladda ner på SD-kort, stoppa in i burken osv. En varning för eS9x dock att de har dålig touchscreen. Jag fick min eS97, som hade kortis i touchscreen precis vid MOB-"softknappen" så den släppte MOB markers varje sekund typ ;-), utbytt av RM i England. Hade diskussion med köpe stället (Erlandssons Brygga) men de hade inga kunder med problem sa de och ville inte ta "fajten" med RM. Fick nummer till RM i Göteborg som kände till problemet med dessa men klagade på RM England som inte ville utöka garantin (min enhet var 5 år). Ringde RM England förberedd med massa argument (hade andra strul också sedan början med denna enhet) men behövde inte använda dem 🙂 "Oh that unit... yes they are bad. Send unit in and we return you a new Axiom 9 Pro back". Så nu har jag en sprillans ny Axiom 9 Pro (pro varianten har knappar/ratt också) som har fungerat hittills iallafall. Bra support åtagande till slut även om det tog tid.
-
1 poängJag har förlängt min badbrygga 35 cm i hela båtens bredd så nu är den ca 0,8X3 meter. Ligger förtöjd längs med bryggan och har inte upp levt att det är några problem, även fast jag måste vända 180 gr när jag ska iväg. Båten är närmare 10 m med badbryggan och jag ligger i en å som är 12 m bred. Men jag har ju hjälp av en sån däringa mackapär som kallas förlig bogpropeller som tillverkas åt oss som inte kan köra båt enligt vissa😎. Efter 35 år på sjön både som fritidsskeppare och yrkes utövande så har jag insett fördelarna med både för och akter bog.
-
1 poängDe va varmt å finfin doppis vid fifång häromdagen å kanonsegling från nynäshamn å söderut idag. Å så dök ts upp. Trevligt
-
1 poängSjälvklart sele med kort lina vid segling utomskärs. På däck oavsett väder och i hårt väder även i brunn. Jag har jackstaysband hårt sträckta längs däck och dubbla enmeterslinor. Har inte testat om det är tillräckligt kort. Läste ett test i en engelsk båttidning som visade att om linan är så lång att personens ansikte hamnar i vattnet och båten gör mer än ett par knop så har måste båten stoppas mycket fort, klart under en minut, för att inte risken för drunkning skall vara överhängande. Att falla i vid ensamsegling är ett mardrömsscenario även med sele. (Och det är klart att jag har hjälm när jag cyklar, i alla fall för det mesta...)
-
1 poängIdag sökte jag på OEM nummer och då upptäckte jag att Autodoc som jag köper en del bildelar från även har tex oljefilter som passar till min D2-55 i båten. Beroende på fabrikat pris 30-121 kr: https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/3840525
-
1 poängDet var kanske tur att du var hemma. Jag fick en del fjärsingar för ganska många år sen, men valde att inte ta upp dem ibåten, utan slog koss dem mot båtsidan. Under den perioden var en äldre man, en ihärdig makrillfiskar, som blev stucken. Han blev mycket illa därann - i båten. Har för mig att han klarade att kontakta sjöräddningen, som kom ut och hjälpte honnom.
-
1 poängJag kanske förklarar det självklara, men det är ju en hyfsad skillnad mellan att frivilligt dela på FB/IG och att få nyllet inspelat på nån jävels egenuppsatta kamera där hen tycker man parkerar fel eller petar i näsan eller vad det nu är. Kameralagstiftningen har utgått från att det inte är upp till var och en, utan Länsstyrelsen, att avgöra om det finns ett berättigat intresse att kameraövervaka. Som sagt tycker jag polisen borde få övervaka mycket mer och båtklubbarna också. Hemma är det ju inga problem, där får du sätta upp hur många kameror du vill så länge du skyltar och inte filmar utanför din egen tomt. Men igen, nuvarande lagstiftning är inte till för att vara taskig mot folk utan för att man ska slippa spelas in på film överallt. Den lagstiftningen borde nog uppdaterats för ett tag sen.
-
1 poängAnledningen till att lagen hittills varit så hård är att vissa är oroliga för att de sker en glidning mot att staten/polisen ska börja övervaka folk godtyckligt, ungefär så som NSA började göra i USA efter Patriot Act. Jag är själv för mer övervakning för att stävja kriminalitet, men det underlättar om man fattar varför vi är var vi är idag, för det är ingen slump. Personlig integritet väger oerhört tungt, kanske för tungt, i Sverige.
-
1 poängSå tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred. Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff. Det VAR bättre förr.
-
1 poängPolisen tog kort på stöldgodset och därefter fick jag värdera det. Troligtvis är det för att de togs på bar gärning som det fungerade på det viset. Bifogat är en film när tjuvarna har stulit kameran och lagt den i en plastpåse tillsammans med övrigt gods. Man hör när polisen anländer. 1599068170134.mp4
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00