Tråkig inställning, de vet väl inte själva eller inte orkar ta reda på.
Det kan inte vara så enkelt att det är olika versioner, ex med värmare, teakdäck, dubbla batterier å lite sånt på ena och inte på andra?
För mig låter det som väldigt mycket plast som sparats in i så fall. Antingen är den nya båten flortunn och skör, eller så var den gamla byggd som pansarbåt...
I min instruktionsbok (2002:a) står det ca 880 kg exkl motor. Jag räknar med ca 1100 kg totalt med motor (Mercury F115).
De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)
Skall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-)
Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall.
Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor.
Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg.
Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också...
Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna.
Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå!
PS
Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)
Du behöver säkert en nu propeller, gummibussningen utanför det inre rör som träs över propellee axeln har släppt i vulkningen. Gör ett märke på propellermuttern och ett mittför längre ut från centrum. Framkalla slirning en kort stund räcker. Om märkena rört sig inbördes så byt propeller. Kan ev. lagas men det lönar sig sällan.