Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-09 på alla områden
-
5 poängNja, att det funkar när man är själv, det tror jag. Jag trillade i på väg hem från Gotland en blåsig dag i augusti för några år sedan. Har alltid en kort lina med 3 krokar som antingen glider längs en hårt spänd dyneema lina som går från för till akter, eller som jag krokar i masten om jag måste göra något där. Föll över mantåget strax akter om masten och blev hängande på utsidan, i höjd med mantåget precis ovanför fribordet. Lyckades skada ena axeln i fallet så jag kunde inte ta mig upp över mantåget igen. Jag hade en 20m lina efter båten, med en liten boj i änden. Båten seglade fint med autopiloten i sådär 6-7 knop. Det tog en stund får jag lov att erkänna innan jag till slut lossade linan i selen som jag hängde i... Fånga linan efter båten var inte så svårt, men det var sjukt jobbigt att dra sig tillbaka till båten igen, upplevelsen av fart var mycket större i vattnet än sittande i sittbrunnen. Väl uppe igen liggandes flämtande i sittbrunnen så insåg jag att hela manövern hade tagit närmare en timme. Det var kallt och jobbigt. Lärdomar: Linan som säkrar mig borde vara ännu kortare, då hade jag trillat innanför mantåget. Öva att ta dig tillbaka på en lina efter båten i lite fart, om du tänker använda en sån. Jag kommer alltid ha en när jag går över öppet hav, speciellt när jag är själv.
-
2 poängJag har en som sitter permanent på plats med tryckknappar i toppen och sedan rullas den enkelt upp och läggs ovanpå. Den har isydda 'lattor' som gör att den ligger stabilt och fint med viss tyngd när den är nerrullad, och det gör den även lätt att rulla upp.
-
2 poängJag har gjort en fast installation av en SodaStream i vår båt. Jag hade en med trasigt plasthölje som jag rensade från all överflödig plast för att få ner formatet. Sedan letade jag och hittade en vrå inne i ett skåp där jag kunde få in flaskan o ventilhuvudet i vrån så den skulle gå att fästa på ett enkelt sätt. Ett par hyllor passades in i vrån o skruvades fast i skotten med en vinkelprofil i aluminium mellan träkloss o skott. Den ena hyllan som apparaten står på är hel och den övre hyllan som stödjer ventilmekanismen är urskuren som ett U så mekanismen får ett stöd undertill när det ska tryckas på gasnings-spaken. Den nedre hyllan är monterad så det ryms en reservflaska med kolsyra under hyllan. Både reservflaska o användningsflaskan hålls på plats med varsitt kardborreband. Justeringar efter initiala monteringen: Jag upptäckte att kolsyreflaskorna inte var exakt lika grova i halsen o jag hade självklart passat till den övre U-klossen till en flaska med smal hals, Så den fick justeras för att rymma även modellen med grövre hals. Bitarna var självklart lackade, o monterade innan detta upptäcktes... Jag bifogar ett foto på installationen. Det är inte det bästa fotot jag tagit. Jag fick använda "selfieobjektivet" på mobilen för att någorlunda kunna se på skärmen vad det var som skulle med på bilden... Dessutom var det lite skumt inne i skåpet. Monteringen fungerar till belåtenhet. Det är lått åtkomligt att skruva fast en vattenflaska och gasa. SodaStreamern sitter ur vägen och inkräktar inte på utrymmet i skåpet där den sitter intryckt. Man får självklart vara lite försiktig vid hanteringen så man inte bryter sönder det strippade ventilhuvudet. Det finns ju en del stöddelar i en komplett maskin som saknas i min installation.
-
2 poängSå tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred. Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff. Det VAR bättre förr.
-
1 poänghttps://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/greps-pa-bar-garning-nar-de-lastade-stulna-batmotorer
-
1 poängLåt oss hoppas att de får sitta ett tag och beläggs med inreseförbud.
-
1 poäng
-
1 poängDen är ju praktiskt taget klar att sticka iväg med. En ny fock och lite sjökort så är det Kanarieöarna nästa.
-
1 poängFör den som är på jakt efter en riktigt välrenommerad långseglare vill jag tipsa om den här OE 36:an till salu på blocket. Hon kan inte jämföras med övriga OE 36:or utan är från början byggd för långfärd med många förstärkningar, bla hela skrovet, om jag inte minst fel. Den som köper tror jag inte blir besviken. Hon har seglats lite överallt på jordklotet och bla varit i Japan. Nej, jag har inga känningar med säljaren. Jag känner bara till båten lite grann.
-
1 poängPrecis. Jag återkommer när hon är uppe och verktygen är framme. Men tack för din input!
-
1 poängJag är inte ens i närheten av lite insatt.😀 Att använda en fuktmätare på en plastbåt är busenkelt. Det svåra är att tolka de utslag den gör. När en oförstörande fuktmätare indikerar "fukt" på en plastbåt måste man undersöka vad det beror på. En anledning kan vara fukt. Andra kan vara ett skott, en förstärkning, beslag osv osv. Har du ett hålrum i plasten kan den till och med missa ett fuktigt område. På en plastbåt ger de egentligen bara en referens gentemot ett tort område. Man mäter på en yta man vet är torr och sedan jämför man övriga mätpunkter mot den torra. Ungefär. Man får inget procentvärde utan bara en indikation att det kan vara fuktigt. I trä får man fukthalten i procent men i plast, som sagt, enbart en indikation. Vad jag vet i alla fall skall jag säga. West System har givit ut ett antal publikationer som beskriver olika scenarier som kan behöva lagas. Tror att även nm epoxy har gjort det. Vårda din plastbåt är en bok som innehåller en hel del matnyttigt. Här är en sida som beskriver lite av svårigheterna med fuktmätning på en plastbåt. På den siten finns oerhört mycket matnyttigt att läsa om hur man undersöker båtar samt vanliga fel osv.
-
1 poängKoppla ur elchoken vid solenoiden. Aktivera chocken så många gånger att du känner dig övertygad om att säkringen borde gått. Om så inte är fallet sitter felet sannolikt i själva spole, i annat fall i ledningen fram till solenoiden.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängIntressant lösning. Hudraulstyrning är toppen. Men dyrt. Tryggt när man kan släppa ratten utan att den snurrar och svänger motorn. Ger säkerhet i och med inga oväntade styrutslag. Bekvämt att kunna släppa ratten. Sen finns det nfb-styrning som är vajerdriven men med broms i rattväxeln så ratten kan släppas. Haft sådan med, rejält lyft ut både komfort och säkerhetssynpunkt jämfört med vanlig vajerstyrning. Mitt tips, i första hand hydraulik och andra hand nfb.
-
1 poängMitt ankarspel funkar bra men är känsligt om linan blir smutsig, då går den väldigt trögt ut. Kan räcka med en enda ankring på lerig botten. Då får man ta en svamp och rengöra i samband med att linan går ut/in. Det har också hänt att linan tvinnar sig, då kan det ta stopp på vägen ut. Bra då med inspektionsluckan för att snabbt dra ut det tvinnade och låta linan löpa. Ska sätta dit en swirvel närmast ankaret till nästa säsong, får se om det hjälper.
-
1 poängInstallationen är lik min, tror att jag fick idén genom bilder på just din båt som jag sett på nätet. Min inspektionslucka har jag satt i boxen men det ska kunna gå att komma åt om du lossar länspumpen också, själva pumpen var lätt att lossa minns jag (~fyra skruvar). Eventuellt måste du lossa slangen på insidan för att komma åt och det är också enkelt om man gör rätt (genom att öppna/trycka på hållaren för slangen, jag lyckades krångla till det genom att försöka lossa skruvarna där). Men har du ingen större lucka i akterkajutan där du kan se och komma åt linan där den lägger sig? Där kan man också ev komma åt linföraren men då måste man nog vara två, en som samtidigt trycker in linan utifrån.
-
1 poäng
-
1 poängSpännande, när du fått ordning på allt kommer båten gå som ett spjut. Lycka till!
-
1 poängDu ger dig in i ett krångligt konfigurerande när/om du ska blanda de olika NMEA-standarderna. Som nybörjare ska du nog vara försiktig med att försöka få alla funktionerna i båda plottrarna. Se N2K som en utvecklingsmöjlighet och använd dig tillsvidare av NMEA0183. (Jag vet inte gränssnittet på din ekolodsgivare om den har båda gränssnitten så försök koppla ett gränssnitt till respektive plotter). Lite enkla grunder: NMEA2K sänder/mottager till/från många enheter samtidigt och fungerar utan att behöva konfigureras. Ett litet frågetecken bara är styrning av autopilot, jag vet inte hur det skulle fungera att försöka styra en autopilot från den ena eller andra plottern växelvis (nu har du inte N2K i autopiloten så det är ett ickeproblem just nu). Efterhand som du kompletterar så sträva efter att övergå till N2K. NMEA 0183 kräver i många fall konfigurering för att fungera (rätt NMEA-strängar måste vara inlagda i mottagaren, ibland finns de grundinlagda, ibland behöver de kompletteras). En NMEA0183-enhet kan sända till flera enheter så att få upp logg, ekolod, temperatur mm bör kunna fungera med rätt konfiguration. Det är bara att grena respektive kabel och ansluta till mottagaringången på respektive plotter. Att styra en komponent från flera olika sändare kommer att bli krångligt. Hur ska autopiloten veta vilken plotter den "ska lyssna på". Mitt förslag: Anslut logg, ekolod, tempgivare mm till dina båda plottrar och försök konfigurera så informationen kommer upp på skärmen. Bestäm vilken plotter du vill använda för att styra autopiloten, koppla in o försök konfigurera. Jag har bara försökt konfigurera autopilot mot plotter i en båt. Då var det autohelms egna datagränssnitt i autopiloten o NMEA0183 i plottern. Jag gav upp efter att ha försökt krångla mig igenom ett antal olika konfigureringsförsök. Autopiloten fick fortsätta att enbart användas med kompassstyrningen. Angående temperaturgivare så brukar de finnas i logg- eller lod-givare och då kommer de med i NMEA-signaleringen. Men rätt sträng för att ta emot temperaturinfo måste vara inlagd i NMEA0183 i plottern. Är det anslutet via N2K så identifierar det sig själv. Sen är det bara att leta upp temperaturvisning på skärmen.
-
1 poängKände att det var dags för en uppdatering. Jag köpte den där Nissan (Tohatsu) 90hk motorn som jag tror är från början av 90-talet. En trecylindrig 2-taktate och jag fick ge endast 5000 kr eftersom skicket var "okänt". Och då följde reglage med, samt en propeller i dåligt skick med ett blad av. Men han sa att han körde med den för 5 år sedan och allt funkade som det skulle då, och efter det hade den legat i varmgarage hela tiden, så jag tänkte att det inte kunde hänt så mycket och jag hade rätt! När båtmotorn väl var hemma så startade den direkt och verkade gå som den skulle och med en bra skvallerstråle. Oljetanken är pluggad så blir att blanda bensinen direkt i tanken men det tycker jag bara är bra. Här är videobevis på första uppstarten: Sedan hade jag ren tur och hittade en begagnad alu-propeller som passade på den som jag gav 500 kr för (se bifogad bild). Nu sitter båtmotorn på båten men lyckades "förstöra" styrningen på båten... Så hur mycket jag än vill kan jag inte prova båten med nya motorn tills jag fixat med styrningen. Funderar ev på skaffa hydraulisk styrning då jag är trött på vajerskiten jag inte lyckas få till... (Jag har tänkt att köra en del i grumligt vatten så känns säkrast med aluminium-propeller speciellt då jag är nybörjare)
-
1 poängPå min nuvarande lilla trimaranjolle har jag en släplina på 15 meter med ett par knutar på. Då jollen endast väger strax över 90 kg så lär nog min egen kropp bromsa den rätt rejält med mig bakom hängandes i denna linan. Att koppla mig till en säkerhetslina är inte att tänka på om jollen skulle slå runt och man hamnade under vattenytan utan att kunna koppla loss sig med alla andra linor som då kanske är i vägen, dessutom med en mast som då kan ligga över alltihop.
-
1 poängNi behöver inte oroa er, Dava har behandlat sig enligt råd på 1177 och även besökt vården, vilket visade sig onödigt... vilket finns att läsa tidigare i tråden. 😉
-
1 poängSkall man gå vidare med sin gamla motor? Frågan kan knappast ställas ur andra perspektiv än rent filosofiska. Ekonomiskt sett är det knappast försvarbart. Fast inget med båtliv är ekonomiskt försvarbart. Däremot är det värt varenda slant ur andra synvinklar :-) Om båten har samma ekonomiska värdebild som motorn lönar det sig inte att köpa en ny motor till den heller. Tröttnar man på ekipaget står man där och försöker sälja en gammal billig båt med en ny dyr motor. En svårsåld kombo i de flesta fall. Att köpa en annan begagnad motor till sin gamla båt är ett vågspel. Den nya gamla motorn kan krångla precis lika mycket som din gamla gamla motor. Med de två resonemangen blir det plötsligt inte ett helgalet alternativ att renovera den motor man redan har. Utgifter blir det hur man än försöker. Tricket är att börja genast på hösten. Skruva isär motorn och se vad som behöver göras och skaffas. Det kan ibland ta lite tid att få tag på delar och ifall man behöver lämna in motorn för jobb på någon motorverkstad så rinner vintern snabbt iväg. Var i ett lite liknande läge med min gamla bil i vintras. En liten skåpbil från 2004 som började få lite väl högt tryck i kylsystemet, typiska symptom på dålig topplockspackning. Skruvar det mesta själv men det här verkade lite väl stort. Ringde en bekant som har verkstad. Lite knappt 1000 €uro (Finland) skulle det gå på att byta topplockspackning. Ungefär hälften av vad bilen är värd. Det hade jag kunnat ta. Men om felet i stället varit en spricka i toppen hade kalkylen inneburit hela bilens värde. Ville inte chansa så jag bestämde mig för att skruva sönder bilen själv. För att få av toppen på en sån här bil måste motorn ur. Overall och handskar på! Efter några veckoslut i garaget knattrar bilen igen till priset av lite packningar och en topplocksplaning för säkerhets skull. Som bonus passade jag på att byta kamrem, vattenpump, koppling och lite annat smått och gott när allt ändå stod på golvet. Dumt? Kanske. Men nu vet jag vad jag har. Det hade jag inte gjort om jag bara köpt en annan begagnad bil. Kunde stå där med samma problem en månad senare med den också... Har också skruvat ihop motorn som sitter i båten själv samt en massa andra liknande grejer. Pysslar hellre ute i garaget än glor på TV hela kvällarna. Alla har inte lust att skruva och mecka eller vill ens förstå varför man skulle göra det. Fast känslan när man får igång motorn man själv haft i bitar och fått ihop igen går inte att slå! PS Kom ihåg: Att mecka båtmotor är också båtliv :-)
-
1 poängAnledningen till att lagen hittills varit så hård är att vissa är oroliga för att de sker en glidning mot att staten/polisen ska börja övervaka folk godtyckligt, ungefär så som NSA började göra i USA efter Patriot Act. Jag är själv för mer övervakning för att stävja kriminalitet, men det underlättar om man fattar varför vi är var vi är idag, för det är ingen slump. Personlig integritet väger oerhört tungt, kanske för tungt, i Sverige.
-
1 poängDet är nog väldigt olika. Bäst är att ha en fender i slutet på linan så att man kan ha den bakom rumpan och åka med. Det är för övrigt rätt roligt...
-
1 poängGött det ordnade sig, i alla fall för stunden. Du kan ju passa på att rengöra anslutningarna och kanske försiktigt klämma lite på kontakterna innan du trycker dit dem om det är vanliga kabelskor så det blir bra kontakt. Men ibland är det inte svårare än att lirka lite,
-
1 poängHej, utomskärs använder jag 3 krokar och ej elastisk livlina. Ena bandet är kortare än den andra. Krokarna har spärrar mot ofrivillig öppning, som visas på din bild. Inomskärs seglar vi utan livlinor. Revning sköts helt från sittbrunnen, vilket minimerar däcksjobb när det gungar på havet.
-
1 poäng
-
1 poängToppen att polisen tog dem på bar gärning. Berätta gärna vilka komponenter du använde för övervakningen/larmet så är det lättare att överväga att köpa dito prylar.
-
1 poängStörre motorer har ingen "originalpropeller". Det brukar ingå att förste köpare får prova ut en propeller som funkar till aktuell båt. Jag tror inte att detta skett med den motor du har nu, eller också blev det helt fel alternativt har någon okunning av någon anledning senare monterat fel propeller till båten.
-
1 poängGrattis till en fin båt! Jag hade elektriska trimplan Lenco på min 63BR och nu på min 76DC har jag hydrauliska Bennett. Jag har varit nöjd med båda. Fördelen med elektriska är ju att det tar liten plats. Hade nog valt elektriska till din båt. När det gäller högtalare monterade jag dem i aktersoffan, de tar lite plats i stuvfacket men funkar utmärkt.
-
1 poängVälj den båt som du har råd att motorisera med den största motorn som båten klarar. Jag har haft en 63BR med 150HK som jag sålde till denna sässong, välj inte mindre än 150HK på 63DC och köp till trimplan. 63BR gick fantastiskt i sjön med 150Hk. Samma gäller 64:an med 150HK på känns väldigt klent. Sök på forumet, här finns flera ägare till 64:or kolla vad dem har för motorer men jag gissar att dem säger inte mindre än 200Hk till en 64:a. Själv kör jag en 76:a med 300Hk och är supernöjd skulle aldrig välja en mindre motor än max det båten är godkänd för. Ger dig en rolig båt med bra bränsleekonomi och en båt som är lättare att sälja.
-
1 poängVisst är 1000 timmar mycket men om man jämför med en bil (5-7000 mil) så är det inte så mycket. Låt vara att en båtmotor får jobba mycket hårdare men den körs ofta inte med korta sträckor som är skadligt för motorer. En båtmotor får ofta bra service. Det finns många dieslar från 60-talet som tuffar på fortfarande. Kolla på skicket på båten i övrigt. Är den bra skött i övrigt är sannolikheten att även motorn är bra skött stor. Kolla även servicebok om det finns. Lycka till
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00