Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tack!! laddat ner PDF:n och har registrerat för en dieselmotor kurs i Oktober !! . Denna sparar jag när jag går in i väggen! men nu har jag en kurs och material att tugga igenom. Tack så hemskt mycket 😄
  2. 2 poäng
    Hydraulpump och slangar är ett bra tecken på hydrauliska varianten.....😀
  3. 1 poäng
    Kompletterar med ytterligare en beskrivning på Baatplassen.no.
  4. 1 poäng
    Vad tror du att du skulle fått för svar om inte några av oss försökt gett lite tips och konstruktiva idéer. Inga, svar noll. Du kallar dig newbie och gick med i forumet för några dagar sedan, men gillar inte svaren du får utan är lite halvt otacksam för att svaren inte hjälper dig. Tyckare, ingen erfarenhet etc etc, vad tror du att du skulle få för svar på ett forum, ett expertutlåtande???? På en motor och drev som inte fanns i den kombon. Du verkar ju redan ha lösningen klar med avseende på 100 drev, så varför ställa frågan. Tyvärr så med den attityden brukar svaren utebli, det har funnits några medlemmar som kommit in som nya och inte gillat svaren, dom har lämnat ganska omgående. Brukar bli så på dom flesta forum. Men lycka till med din båt och motor.
  5. 1 poäng
    Det där ser inte ut som plastpåse. Jag tror set är luftblåsor i tillverkningen som du fått hål på. Du borde kunna känna en lukt av ättika om det är plastpest. Nu är det kanske svårt där båten är blästrad, men det borde lukta något kan man tycka... Jag har varit igenom samma process som du, så kolla tråden
  6. 1 poäng
    Då fick jag svar från Garmin, klipper in det nedan ”Dom går att lacka, Men undvik tjockt lager med färg samt färg som innehåller någon typ av metall. Är färgen helt fri från metall är det inga bekymmer. ” så svaret är ja, men såklart utan metall i färgen. Tackar Garmins support för återkoppling! Och såklart tack för alla era svar!
  7. 1 poäng
    SP-A och SP-A1 klarar sig med motorolja. SP-A2, SP-C och SP-E vill ha syntet 75W-90, samtliga DP fr.o.m. DP-A2 likaså, förutom DP-G som vill ha 75W-140.
  8. 1 poäng
    Hej ! Mät c/c avstånd på hålbild samt höjd på dina nuvarande kuddar, sedan kollar du på nätet efter firmor som säljer maskin/motorkuddar. Där brukar finnas bra måttspecar samt viktuppgift. Men är vikten jämnt fördelad på motorn så blir det vikten fördelat på x antal kuddar. Men jag tror att du får bra hjälp och råd när du väl kontaktar aktuell firma.
  9. 1 poäng
    Byte av anoder, kontroll och ev byte av remmar och remspännare, test och ev byte av glykol etc. Kommer inte ihåg allt som specats på mina servicar. Är det en auktoriserad Penta meck så ska de köra analysprogrammet som VP tillhandahåller dyrt.
  10. 1 poäng
    Testade igen. Trimmade ut betydligt mer än jag gjort tidigare, kom upp till 5500rpm och ca 46-47 knop. GPS historiken säger 49 knop. Så allt får nog anses vara som det skall.
  11. 1 poäng
    Alternativet till en förhållandevis kostsam landtransport är att segla och gå för motor några dagar mellan Västervik och Vättern, Västervik-Mem ca 65 nm, 2 dagar Mem-Motala, 2 dagar Kanalen stänger tydligen den 30/9. Du slipper även ta ner masten. https://www.gotakanal.se/media/2381/skepparguidese2019-20.pdf Sjötransport kan nog ordnas genom att söka efter någon som seglar/kör båten till slutdestinationen. Eller ta det själv i etapper så blir det ett litet äventyr och du får erfarenhet av båten och kan fundera på eventuellt förbättringar som kan göras innan nästa säsong.
  12. 1 poäng
    Stämmer som YamaHans skriver... det är safe. 64 & 65 ok. Även 68DC borde gå in då den är 2,54 bred. Höjden bör vara något högre än 64/65. 76DC är jag tveksam till, den är dessutom 2,60 bred. Min port är 3m bred och är det inte hundra plant så kan den bli en utmaning med 2,65. Hur djupt är ditt garage? Mitt är drygt 8m och min 65:a gick in med 1dm marginal. Har precis köpt en Yamarin 80DC och den måste jag vinterförvara på annat ställe, alternativt utomhus. //BB
  13. 1 poäng
    Min skottska själ blev extra glad för firman @Mackey tipsade om kan fylla min G3 flaska för 225 kr. Gäller bara att kolla öppettiderna innan jag kör dit med min tomma G3. På deras hemsida står det ”Vi har även möjlighet att fylla flaskor med norsk, dansk och tysk koppling” Jag googlade med fel sökord så det bidde ingen träff.
  14. 1 poäng
    ..och sedan man kollat prispolitiken betr. VP reservdelar, finns det en 'plan B' : http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm
  15. 1 poäng
    Kryssarklubben (SXK) och kanske även studieförbunden har en kurs "Båtmekaniker". När jag gick den var den väldigt bra, men det är många år sedan nu.
  16. 1 poäng
    Ladda förslagsvis ner "MD5 for Dummies" vilken innehåller en massa bra information.
  17. 1 poäng
    http://gasolgoteborg.se/gasolflaskor-priser/ fyller dina flaskor.
  18. 1 poäng
    Fördelen är väl att man inte fyller båten med vatten från översköljande sjö. själv har jag en Max 2 Coupe’ vilket är något av ett budgetalternativ till en riktig ”jeep”. Det är en bra sjöbåt men det finns ju begränsningar i hur mkt översköljande sjö den fixar.
  19. 1 poäng
    Jag kollade i Hydrographicas Hamnguiden 8 och där skrev de "Den håller i alla fall 2 meters djup". Trots att det vara 40 år sedan den muddrades sist.
  20. 1 poäng
    Kan inte riktigt se ditt fel men jag hade en överlappande kustlinje på en ny GPS. Supporten sa då att jag förmodligen hade en global uppdateringskarta på samma kort som sjökortet och sa att jag skulle ta bort den från kortet (den var uppdaterad på plottern). Om du ger dig på detta så försäkra dig om att du gör rätt så du inte står utan ditt köpta kort.
  21. 1 poäng
    Sign @alubatar lär ju kunna beskriva vad som funkar och vad som inte gör det i al-kvalitet.
  22. 1 poäng
    Nähe vad har du inte fått hjälp med då. Du verkar inte ta åt dig av tipsen utan envisas med din så kallade sakfråga. Att du vill behålla din maskin är ok och är ditt val, inget som vi andra bryr oss om. Det var bara tips, som du skriver, i all välmening. Du verkar inte heller vilja få till det med 280 skölden, då du brister i kompetens. Men du verkar ju ha fixat motorn så helt handlingsförlamad verkar du ju inte vara Dock så måste ju motorn ur för att fixa ett avgasrör. Du har fått rådet att inte dra ut avgaserna genom akterspegeln, som då är din sakfråga, då det kommer att låta som faan, vilket du själv var inne på i det inledningsinlägg. Men kan du leva med det så kör på det. Dock kan det ju vara lite nobelt att tänka på omgivningen som kanske inte uppskattar ditt skränande och genomträngande avgasljud. Som jag skrev en V8 mullrar rätt så skönt med raka rör, dock inget behagligt i långa loppet. En fyra låter illa med rakt rör, alltså direkt störande. Slutsatsen blir ju att antingen drar du ut avgaserna genom akterspegeln eller så fixar/tillverkar du ett avgasrör som passar. Att få hjälp av någon som gjort liknande, och hänger på Maringuiden, är nog obefintlig med den ovanliga drivlinekombon och båt
  23. 1 poäng
    Kan bara hålla med. Båten blir kladdig och kan inte vidröras när man badar om man inte vill se ut som Ida i Lönneberga när Emil målat henne så hon skulle se ut att ha Tyfus. Och att ta upp efter en som har polerande bottenfärg är ingen som vill eftersom kranbanden blivit nerkletade av färgen. Hade det på vår första båt, men aldrig mer. Fast har du det redan så är det nog enklast att blaska på ny, för den måste ju bort för att någon annan skall fästa.....
  24. 1 poäng
    Förutom att jag tycker polerande bottenfärg är skit (och så tycker de flesta varv och båtklubbar) så är det bara att blaska på nytt ovanpå.
  25. 1 poäng
    Nej, pulversläckare är verkligen inget lämpligt alternativ vid långsegling. Ingen vill väl förstöra sin motor, el och instrument eller hela båten 1000 M från närmaste hamn... Nära kusten är ett par pulversläckare smidigt och effektivt och de tål minusgrader. Navigation till närmaste hamn och sanering löser sig... Så här skulle jag troligen ha utrustat min egen båt om jag skulle vilja långsegla. En rejäl CO2-släckare fast monterad för att släcka en brand i motorrummet, en skumsläckare för övriga större bränder, en MAUS för en lite större brand i pentryt, en brandfilt för lite mindre bränder och en 6 kg pulversläckare att använda om inget annat har fungerat. Kanske skulle jag dubblera någon släckare eller komplettera med en 2 kg pulversläckare i någon del av båten som har långt (lång tid) till en släckare.
  26. 1 poäng
  27. 1 poäng
    Jag skulle lägga tid och pengar på något annat än att laga något som är helt. Vattenupptagningen i glasfiberarmerad plast är väldigt liten. Någon här på MG gjorde ett litet experiment som bekräftade detta. Man kan få böldpest, men det är väldigt ovanligt. Det är mest ett problem för tidigt tillverkade båtar när man inte var så noga med blandningen av plasten.
  28. 1 poäng
    Eon är mer ett tidsmått och inte ett rumsmått, men du kanske menar att det tar vääääääääldigt lång tid att gå från ruffluckan till förpiken. 😉 Vi lever nu i en eon som pågått i mer än 500 miljoner år. Sorry...
  29. 1 poäng
    Jo, det var jag också. Har haft två olika bandankarspel och bägge har varit bättre än de för lina som jag haft (2st Engbo av olika årgångar). Ankarspelet är fantastiskt ffa när man är ensam ute.
  30. 1 poäng
    Inte direkt svar på din fråga, men en reflektion: Jag hade i många säsonger ett bandankarspel, Ancharomatic, i en Nimbus (nu såld) som var något större än din båt. Det ankarspelet var jag väldigt nöjd med. Men så som jag hade gjort installationen funkade det inte med kätting närmast ankaret, men i Bohuslän med en Brucekopia så fick jag oftast bra fäste i botten ändå, ibland hissade jag ut en tyngd på bandet för att ändra ankarets angreppsvinkel mot botten. I nuvarande litet större båt har jag bytt ut Lewmars Pro-Fish mot Lewmars HX1, Pro-Fish grundkonstruktion har mer att önska, HX1 är bättre men inte optimal. Jag har skrivit en hel del om detta här på forumet, om du söker kanske du finner. Balders som man monterar innanför akterspegeln har jag sett demovarianter av, ser ju bra ut så långt. Lewmar har en liknande konstruktion, men dess kablarer, linhjul (om jag nu stavade rätt) skiljer sig åt. Vad jag förstår av liknande trådar med olika frågeställningar ang. ankarspel är att linhjulen inte alltid får bra grepp om linan, det var samma för mig. Och blöt lina beter sig inte likadant som en torr, därför bytte jag till kätting i hela längden. jag var innan det kättningmotsåndare... Så kolla noga innan köp!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...