Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-19 på alla områden
-
2 poängVi har ett bandankarspel med 20-25 kg ankare ingen kätting, kanske kan få plats med 40 cm kätting. Smidig installation och tar liten plats, men det är dom fördelar som finns. Jag hade rekommenderat ett spel med blyad lina, betydligt bättre än bandankarspel, mer tyngd hela vägen, ligger säkrare och lugnare. Vår båt fladdrar fram och åter med rumpan, sånt har jag inte upplevt när jag haft blyad lina.
-
2 poäng
-
2 poängÖhh, hela idén med radio är liksom trådlös... 🙂 Det finns - eller fanns i alla fall tidigare - VHF.er med fjärrkontroll där man kan styra alla funktioner. En VHF i innemiljö och en fjärrkontroll i utemiljö tror jag är en bra lösning för den som använder sin VHF mycket.
-
2 poängJag satt den här för min vikbara solcell, rätt eller fel vet jag inte, men den fungerar https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Genomforingar_Dackskontak/DACKSKONTAKT_2-POL,5A?id=05766
-
1 poängJust nu hjälper jag ett kompispar att köpa en bra segelbåt. Vi har tittat på några, och en sak jag blev påmind om var att de flesta båtar verkar ha VHF-radion inne i båten, normalt sett vid navigationsplatsen om den finns, men annars vid elcentral eller liknande. Är detta en rest från tiden när de inte var vädertätade och var tvungna att vara inomhus och skyddade? För det är ju ohyggligt opraktiskt. Det är ju i sittbrunnen man behöver radion. Eller är folk bara så lata och ointresserade att de låter radion sitta bortglömd där inne för att de inte använder den? För i dag är ju alla vädertätade och kan sitta ute i alla väder, året runt.
-
1 poängVarför skulle ett hemmabygge ha en stansade skylt? Mina tankar går österut, typ en 70-talsbåt från Sovjetunionen. Kanske finns det en intressant historia om en flykt i roddbåt över Östersjön. Detta är bara spekulationer.
-
1 poängTanken är att jag ska kunna använda sjövatten eller fylla tanken vid kaj med sötvatten. Vatten till kaffet har jag en annan tank till i fören. Spol uttaget är tänkt att jag kan fylla tanken till duschen och spola däck o ankare m.m. Shunt blir det men orkade inte rita in den. Har tittat på en pump som ger 18.5 L/min 4,2 bar, tror det kommer att räcka.
-
1 poängHalloj! Mitt problem är löst. Jag såg till att kontakten mellan 'mätprobarna' och shunten blev bra eller bättre och då visar mätaren 0 A i förbrukning vilket verkar stämma bättre med verkligheten då inga förbrukare är inkopplade förutom mätaren själv.
-
1 poängduo prop ger bättre riktningsstabilitet och manöverduglighet (särskilt vid lågfart / backning). Har det själv men på en inombordare. Däremot kan du förbättre egenskaperna på singelpropeller genom att köra på en fyrbladig variant. Jag skulle ändå välja mercuryn, särskilt med tanke på att det är en stor prisskillnad också.
-
1 poäng
-
1 poängE, i, y, ä och ö är mjuka vokaler och k före dessa uttalas som c/tj , t.ex. kex->"tjex". A, o, u och å är hårda vokaler och k för dessa uttalas som k, t.ex. katt. Gällande knap säger saob: https://www.saob.se/artikel/?unik=K_1527-0045.29vX&pz=3
-
1 poängJa, men det är skillnad på de tekniker som används för fjärrkontroller över korta sträckor. De är samtliga genomgående dåliga till usla. Om vi undantar de båtar som har invändig styrplats, så kan jag inte föreställa mig hur det är fler situationer där man använder radion inne i båten jämfört med från sittbrunnen. Låt säga att man ropar på nån på kanal 16. Den har man förmodligen förvald. Sen bestämmer man att man går över på en annan kanal. Då ska man alltså lämna sin post, sluta styra båten, klättra ner i båten, ändra kanalen, och sen klättra tillbaks upp i sittbrunnen. Snacka en stund, och sen gå ner igen för att ändra tillbaks till 16. Du får väl hålla med om att det framstår som helt rubbat!
-
1 poängDet är många som gör den förändringen på Vega, som ju har en ganska medioker roderkonstruktion från början. När man låser rodret så ställer man det i en vinkel som gör att båten går rakt (Normalt sett är det ju en smula lovgirighet) och det är sedan vindrodret som sköter justeringar. Men prova du, det kanske fungerar, men jag hade som sagt aldrig tagit bort det ordinarie rodret. Att Hydrovane och liknande vindroder har svårt i rullig sjö grundar jag på erfarenheter av de som seglar med sådana roder, de blir inte lika effektiva och snabba som ett pendelservo, båten går då mer slingrigt.
-
1 poängJag brukar alltid köra fast mitt ankare ordentligt vilket i de flesta fallen brukar medföra att jag sedan behöver bryta loss det med motorkraft. Man sover dock gott 😀 Håller till på ostkusten där det oftast ankras i lera. 16kg delta till 6-7 tons båt.
-
1 poängBåten hade bra balans och det var inte mycket rodertryck så länge båten gick rakt men det var ganska brant sjö som slog undan fören och vindrodret fick jobba tillbaka det. Som sagt så gick det ju, men jag upplevde att det låg på gränsen. Men visst var det mycket press på seglen, jag hade tre rev i storen och en liten näsduk i fören, vi gjorde 8 knop och hade rejält med lutning. Vind upp till 18 med lite högre i byarna.
-
1 poängTrådlöst är inget att lita på. Och man måste ju fortfarande till radion för att ändra kanal och liknande, antar jag, så man vinner inget på det.
-
1 poängSå var det i våras dax för ännu en demontering av värmaren från rakettillverkaren volvo flygmotor, ja den hörs kan man ju säga,,, Det började med en lite svalare helg då värmaren startades och efter ett tag började det lukta,,, då hade pumpen börjat läcka nån droppe då och då men det föll ner på ljuddämparen som var varm,,,, så det blev en sval natt i ruffen, En bit krympslang löste problemet då detta har hänt förut på dessa pumpar men det är tror jag ett litet membran i änden på pumpen som släpper ut lite tillslut, nu sitter det en krympslang där och stoppar detta, Samtidigt rengöring av ett pyttelitet filter inne i pumpen, kan varit problemet med! passade på attt ljuddämpa eländet med och det blev ett bra resultat, Köpte värmebeständig isolering och klädde inne i lådan samt i locket.
-
1 poängRaymarine EV-100 brukar förordas av många har jag sett. Något helt annat än en rorkultspilot. Jag har själv en enkel rorkultspilot, och den får ofta fungera som en hjälpande hand, och är ovärdelig i många situationer - men inget jag skulle satsa på för att korsa hav med.
-
1 poängInte mer ström, men ja - de kostar mer. Och är smartare och snabbare; lär sig följa vågrörelser mm så man slipper slingrande gång genom vattnet (som också kan skapa slänggippar).
-
1 poängOk Tack för svaret har tittat på bilderna och färgen på skrovet är inte det samma se bild. I vilket fall som helst så är vi mycket nöjda med båten. Har även ansökt om medlemskap i klubben men har inte fått något svar ännu.
-
1 poängDet beror ju på... kopplar du autopiloten till vindinstrumentet så slipper du slänggippar. Och har du dn bättre autopilot än de enklaste för rorkult väsnas de inte, och det skall du nog ha om du vill ha en autopilot för långsegling.
-
1 poängRegelverket från Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet anger om toatömning att: "... kan dock ske på olika sätt, antingen genom anläggandet av en egen tömningsstation eller genom samordning med en närliggande hamns mottagningsanordning." Så något absolut krav att det ska finnas mottagningsanläggning i varje hamn finns inte. Däremot finns det krav på att alla hamnar ska ha en avfallshanteringsplan där det beskrivs hur avfall från hamnverksamheten hanteras. Planen kan krävas in av TS och bör upprättas i samverkan med kommunen. I planen kan t.ex. hänvisning till närbelägen mottagningsanläggning ske enligt TS regelverk. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Om-hamnar-och-mottagningsanordningar/
-
1 poängJag har ett Lewmar Pro-series i fören med 30 m kätting + isplitsat rep som aldrig matats ut. Ankarvikt 12 kg (+ kättingens vikt). Jag har aldrig känt behöv av att släppa på kabelaret för att låta ankaret åka ut med frifall. Ankring sker helst på 6-10 m djup och jag upplever att det går tillräckligt fort att låta ankarspelsmotorn mata ut kättingen till det djupet så ankaret tar botten och även fortsättningen till ca 3 ggr djupet eller mer beroende på vindprognoserna. Vid upptagningen kör jag in kättingen tills båten står rätt över ankaret. Duttar lite försiktigt med ankarspelsfjärrkontrollen så kättingen står sträckt (det märks när fören vickar nedåt). Det brukar gå rätt fort då att bryta upp ankaret så det släpper från bottenleran och kan hissas upp. När jag dragit för hårt så har kabelaret slirat så bromsen verkar lagom åtdragen. Min rostfria kätting får lägga sig som den vill i ankarboxen (kilformat utrymme i förstäven på segelbåt) och har aldrig kinkat vid utläggning. Galvad kätting som blir lite trögare kan nog ha svårare att glida på plats i ankarboxen utan att bilda kinkar (bara en killgissning, jag har aldrig provat). I aktern sitter ett Ankarlift från Båtsystem med 60 m blyad lina. Ankarvikt 15 kg (+ blyade linan som inte är speciellt tung per meter jämfört med kättingen i fören).För akterspelet uppskattar jag att det är frifall när jag går in mot någon brygga/klippa för stävförtöjning. Najningarna med mässingstråd för att sänka hastigheten på spelet innan ankaret är helt uppe o stoppa när ankaret är inne är bara ett skämt. De första najningarna gnagdes rätt snart bort av drivhjulet. Båtsystem rekommenderade att lägga epoxylim över najningarna för att de skulle hålla. Inte heller det fungerade o nu kör jag helt utan sensormarkörerna. Står i aktern o har koll på upptagningen istället. Spännhjulet med gummi slits rätt hårt. Nummer två börjar sjunga på sista versen. Nu vet jag det och har redan ett i reserv liggande. I somras upptäckte jag att en orsak till snedslitaget på spännhjulet är att hjulet har mycket utrymme att åka i sida o alltid lägger sig i ena sidoläget. Nu har jag stoppat in en stor bricka på ömse sidor av spännhjulet och det verkar ha fått spelet att arbeta jämnare. Tidigare har drivhjulet ofta slirat lite för lätt men även detta verkar ha minskat efter sidjusteringen av spännhjulet. Tekniken vid utläggning är att släppa ner ankaret så det hänger fritt under rullen på badplattformen. Då åker det alltid ut när jag släpper det med fjärrkontrollen. Vid enstaka tillfällen har det blivit kink på linan så den låst sig vid ingången i ankarspelet men det märks på att båten stannar o dä är det bara att stoppa ner handen i stuvfacket o rycka till så släpper det. Kinkarna beror nog på lite för trångt utrymme för linan o för låg fallhöjd under spelet. Vid upptagning har jag samma teknik som för stävankaret att dra in linan tills jag står över ankaret. Sedan dutta tills ankaret släpper från leran o sen är det bara att hissa i rask takt. Jag tycker att båda mina ankarspel fungerar bra efter att de blivit injusterade. Båda varianterna fungerar bra för mig att både lägga ut o ta in ankarna med. Med stigande ålder är det skönt för ryggen att slippa slita med fastgrävda ankare. Det är nog som oftast att det tar lite tid att lära sig prylarnas egenheter o trimma in dem för att känna sig helt nöjd. Bandankarspel har jag ingen erfarenhet av. Tidigare hade jag Ankarolinaband till ankaret och det saknar jag inte, framförallt vid svajliggning så var det helt kasst p.g.a. sin stumhet.Jag misstänker att bandankarspel är lika kass för svajliggning då de har samma stumma band. För akterankring mot brygga/klippa så fungerar de stumma banden helt OK.
-
1 poängJag skulle absolut ångra att lägga 3 000:- kronor på något jag använder max fyra, fem gånger om året när jag kan få något liknande för 900:- kronor. Vi har en 15 A laddare för 600:- kronor från Clas Ohlson och den gör vad den behöver höst, vinter, vår och en till två ggr under säsong. I övrigt behöver vi ingen laddare eftersom vi har solceller. Som vanligt är det bäst att först klargöra behovet och sedan välja produkt. Har man av någon anledning behov av att ladda ofta är Ctek säkert ett bra val.
-
1 poängDet låter som att vi alla tror att det inte påverkar funktionen så mycket (ej blymönja, metallic, magnetisk färg etc). Foliering/plastic dip är bra förslag, ska absolut fundera på dem. Passade också på att ställa frågan till Garmin, återkommer mer deras svar. Tack för alla svar
-
1 poängJapp. Och jag hittade den. Den såg lite "glappig" ut. Jag vickade och tryckte på den. En stund senare försvann problemet helt igen. Lite svårt än att veta om problemet faktiskt sitter där. Det försvann liksom inte momentant när jag väl vickade på kontakten utan en stund efter. Imorse var dock problemet åter! Det kommer och går. Batterimätaren visar samma laddspänning som i vanliga fall och den visar en normal laddatröm. Därför misstänker jag att det är ett är ett "falsklarm". Visst har jag en multimeter med mig. Flytväst också. Jag har dock inte hittils haft någon anledning att misstro min batterimätare.
-
1 poängHar i mitt tidigare liv som billackerare målat mängder med raymarine radar med företrädesvis mattsvart billack har inte hört talas om några komplikationer med prestanda.
-
1 poängTack för all hjälp. Det är GL5 som använts, så då är det inga tveksamheter längre. Jag kör i motorolja istället. Om någon vill ha 2,5 liter transmissionsolja så är det bara höra av sig. Hämtas i Trosa eller Huddinge.
-
1 poängUttryckt på ett annat sätt: Man får vad man betalar för. En modern CTec ångrar man aldrig.
-
1 poängJag valde en sådan när jag hade lös solpanel men jag byggde om kontakten så jag flyttade pinnarna till den fasta delen och satt honan på kabeldelen. Då slapp få risken spänning kommer ut från solpanelen och skapar en strömkrets. Det kan ju bli lite varm om man har otur.
-
1 poängLövskären har bryggor på västra sidan ("stora hamnen") och norra sidan (en större flytbrygga).
-
1 poängInte i Bohuslän men ett relativt välprövat grund i Medelpad. Rent slarv, nära hemmahamnen. Skön sommarkväll, dyning från nordost, autopilot, kaffe, ostmacka och ett avsnitt av Historiepodden igång. Är huvudet dumt får blykölen lida... kan man säga!
-
1 poängEn konsekvens blir nog att man "tvingas" segla mer. Har man en bra motor är det lätt att av bekvämlighets skäl eller kanske ännu mer säkerhetstänk använda den fast det kanske inte behövs. Med begränsat motoralternativ testar man nog mer manövrar för segel och lär sig mer allt eftersom. Det är min erfarenhet efter att ha seglat både med bra motor, liten aktersnurra och även helt utan motor.
-
1 poängNu är det slutåkt för i år. Blir till att göra en lista på vad som ska göras innan nästa säsong. //BB
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00