Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Teknisk inkompetens blandat med flockbeteende...
  2. 2 poäng
    Du ska väja för en segelbåt, men den du ska väja för får inte hitta på vad som helst. Den ska som sagt behålla kurs och fart.
  3. 2 poäng
    Mina 5 cent är att detta inte alls är kopplat till Google adsense. ”något” tar över länkar eller skapar overlays för att leda användaren till suspekta sidor ”phishing” eller sidor som har annat ont syfte. skulle jag gissa är det någon 3e parts tjänst / script / plugin i plattformen som inte är vad det utger sig för att vara. Ex om det är ett plugin eller liknade som används för att hantera placering av script på sajten. att adsense scriptet skulle möjliggöra för annonsörer att skapa overlays på webbplatser utanför själva annonsutrymmet låter som en osannolik säkerhetsbrist med tanke på att Google hostar plattformen.
  4. 2 poäng
    Det ska han inte, den som inte är väjningsskyldig ska behålla kurs och fart
  5. 2 poäng
    Hej! Jag gillar i princip inte dessa batteriväljare. Jag hade en gång en båt.... kanske inte med köl, men väl med ruff, med två batterier och en sådan väljare, den var dessutom i en rätt dålig kvalitet. Det var kopplat så att väljaren skulle stå i läge 1+2 när motorn gick, enbart då laddades båda batterierna, och i hamn gällde det att vrida på den där väljaren så att man sedan hade ett laddat startbatteri att starta med dagen därpå. Gissa om denna åtgärd glömdes bort flera gånger, jodå. Så den väljaren ersattes av två ”huvudbrytare” (som egentligen heter ”batterifrånskiljare”) en till varje batteribank, och då en skiljerelä som automatiskt kopplar ihop batterierna när generatorn laddar. Då bestämmer man sig för att ett batteri blir startbatteri och det andra förbrukarbatteri. Man behöver aldrig röra batterifrånskiljarna egentligen när man är ombord, och laddningen sköter sig självt så länge som generatorn laddar. Jag har sett några sådana batteriväljare under årens lopp och dom jag sett var i en särdeles dålig kvalitet, måhända är Blue Seas bättre. Sp mitt råd är att byta ut batteriväljare mot två batterifrånskiljare, och du behöver inte köpa de absolut dyraste, och heller inte den billigaste av plast med röd nyckel på Biltema eller på macken. Däremot kan du med fördel köpa Biltemas skiljerelä, det är många här som anser att det är bra och prisvärt.
  6. 2 poäng
    Det jag gjorde verkade hjälpa igår... Idag nej. Får eskalera detta på Google och internt. Det går ju fan inte att ha det såhär! //stavhammar
  7. 2 poäng
    Så här tolkar jag ditt system idag. Du har inte ett start- och ett förbrukningsbatteri, utan de är "likvärdiga". Detta kopplingsschema från Blue Sea kan hjälpa dig att förstå hur det kan se ut på "rätt" sätt. Mini Add-a-battery kit
  8. 1 poäng
    Kollat med tillverkaren? Jag skulle tro att det går bra. Du skulle kunna prova med plastidip, då kan du ju ta bort det om det blir dåligt.
  9. 1 poäng
    Njae, det tror jag inte. Jag har för mig att om man driver hamnverksamhet ska man ha både avfallshantering och sugtömning. Sedan blir det inte alltid rimligt. När vi var i Norrland 2015 insåg vi att en hamn med 10 platser varav 5 belagda inte har ekonomiska möjligheter att anskaffa och driva en sugtömningsanläggning. Sätts hårt mot hårt så måste de lägga ner verksamheten och då är det bättre att hamnen finns kvar utan sugtömningsanläggning tycker jag. Vi klarade tömningarna utan problem ändå.
  10. 1 poäng
    Jo! Om du råkar slå av huvudbrytaren med öl i kylen eller när värmaren är igång. Vi har i princip samma koppling.
  11. 1 poäng
    Den är färgad blå av förra ägaren. Den är orange original
  12. 1 poäng
    Kan det vara spänningsvakten som slagit ifrån? Vad hade du för spänning fram till kylen när den inte funkade resp ”nu”? Välkommen till MG!
  13. 1 poäng
    Det är nog bara ett att göra och det är att svälja 3P (politiken, prestigen, principen) och stänga av all reklam tills Ni har grepp om skiten. För det har Ni inte i nuläget, även om Ni vill påskina det. Jo, jag vet att Ni förlorar pengar om Ni stänger reklamen, men det argumentet väger föga mot den situation Ni har satt s(k)iten i.
  14. 1 poäng
    Så tänkte jag också, en varmhall kan relativt snabbt bli en iskallhall.
  15. 1 poäng
    Ligger i det väldigt populära Lådnaområdet i Stockholms skärgård. Strålande sol, 22°C i vattnet och EN båt inom synhåll. Här skulle ha varit svårt att hitta någon plats alls under vanlig semestertid... Snart blir det grillning på klipporna.
  16. 1 poäng
    Hej! Detta är Ruskpricken, katamaranfreak. Kan segla hem henne direkt, ledig. Seglat över Biscaya 2 ggr så jag har en "viss" erfarenhet. Mvh Ruskpricken
  17. 1 poäng
    Jo, sådant händer ju ibland... 😉 Vi råkade köpa en 32 fotare när vi egentligen skulle köpa ett par havskajaker. Det är nog lättare (eller kanske svårare) om du talar om vad det är för båt och kanske lite om utrustning och några foton. Det blir ju några dygn ombord om man ska segla 450 distansminuter.
  18. 1 poäng
    Instämmer. Vi ligger i varmhall men varvet konserverar ändå. Den hallen håller 16 grader.
  19. 1 poäng
    Gör likadant med motorn som om den skulle stått ute. Motorn bör rostskyddas. mvh Peter
  20. 1 poäng
    Ja, naturligtvis är OL overload. Det finns ohmmetrar som visar oändlighetshecknet, den liggande åttan, men vanligtvis visar displayen en etta och långt bort till höger en punkt. Eller är det självklart, jag var tvungen att fotografera tre av alla mina elektriska mätinstrument. Alla är inställda på motstådsmätning, i möjligaste mån mätområdet 0-200 ohm, med oanslutna mätkablar. 1 . oL O.L Det var kanske bättre förr i tiden, då vi hade multimetrar med vridspoleinstrument?
  21. 1 poäng
    Jag antar att det är en utombordare.Tilta upp maskinen och rotera propellern samtidigt som en medhjälpare lägger i neutral på reglaget.
  22. 1 poäng
    @stavhammar Det hjälpte inte heller. Kom nu till https://suftoajachi.com/?l=pPdf7sN9komalU9&s=319154451875115593&z=2721667
  23. 1 poäng
    Barbord har man väl inte på en båt..? Utom möjligtvis kryssningsfartyg. Hur som helst, att sitta i baren när man är ansvarig för framförandet av en båt är inte OK.
  24. 1 poäng
    Tack för tipset. Jag tänkte göra så här: 1: Borra upp hålen lite flrxatt få färsk yta. 2: Försänka hålen lite grann. 3: Epoxispackla ingen hålen, försöka pressa in spacklet så det kommer ända in. 4: Polyester med väv. 5: Topcoat med vax. 6: Nån botten färg 7: Sjösätt och hoppas på att den är tät och ta en kall brygg öl😎
  25. 1 poäng
    Inget i beräkningarna har väl ändrats?
  26. 1 poäng
    Kan det vara så att vi på ostkanten är lite finskinspirerade och lägger betoningen tidigare i ordet än västkustborna?
  27. 1 poäng
    Idag fick vi - inspirerade av tråden - stjärten ur landån och öppnade 35 st konserver för att kolla att de var bra och det var de. Vad gör vi nu? Någon som vet hur man återförsluter en konservburk i plåt? Alternativet är att laga 70 portioner mystisk mat och frysa in hemma. Ärt- och majsstuvning. Makrill och surkål ned tärnad potatis. Konserverade champinjoner med tomatsås och Bullens pilserkorv. Det kanske inte var så smart att testa konserterna...
  28. 1 poäng
    Och pers'ilja (använder din form av betoningsmarkering). Jag tycker bättre om det engelska sättet att markera betoning, genom att skriva den betonade stavelsen med versaler. I det här fallet då "PERS-il-ja", och inte "pers-IL-ja" som jag säger.
  29. 1 poäng
  30. 1 poäng
    Hej igen! Har isolerat detta beteende till en annonsör på Google AdSense. agavanilliteom på en com domän Detta är i sin tur den som visar/väljer reklam som visas. Dom länkar vidare mycket snabbt och det man ser är en skitlänk sin inte har den maringuiden att göra. Det är dom som tjänar pengar... Och vi som blir förbannade! Det handlar om något som kallas adhijacking. Dom tjänar med andra ord mycket pengar på annonser av mycket tveksam karaktär. Det är ju dessutom annonser som vi på maringuiden aktivt valt bort hos AdSense. Har lyckats skapa en "ren" miljö för tester i emulator och det går att återskapa stabilt. Dom lägger sig ses dessutom över menyval/navigeringslänkar och dolda! Och lömska eftersom jag inte får dom länkarna som administratör. Fortsätt rapportera om det händer igen. Vilken annons som visas är egentligen inte viktigt eftersom vi inte kan påverka det. Men när det sker så kan jag hitta dem som skapar dessa länkfarmar och skapar AdSense konton! Jag har blockerat denna annonsör och anmält dom till Google etcetera. Hoppas detta löser problemet! Trevlig söndag från ett Göteborg med 30° och sol... Och nu blir det en kall öl! //stavhammar
  31. 1 poäng
    Om du står bakom motorn: Cylinder 1= överst till höger (styrbord) Cylinder 2= överst till vänster (babord) Cylinder 3= nederst till höger. cylinder 4= nederst till vänster
  32. 1 poäng
    Själv skulle jag aldrig förlita mig på nåt som ska blåsas upp. Nån som testar flytvästarna, minst en gång i månaden? Eller är det inte så noga, vad man använder, bara det ser bra ut? .
  33. 1 poäng
    Hur tror du de som kör motorbåt ska kunna hålla reda på vem som är i lä och vem som är i lovart och vem som har vinden in från styrbord resp. bakbord. Det måste du ju förstå att det aldrig kommer att fungera. 😉
  34. 1 poäng
    Om du var Båt B och kom ikapp Båt A så var det ju du som skulle väja! Det måste ha varit någon annan situation som du varit med om än den som TS beskrivit. Om Båt A ska vara väjningsskylldig måste något av detta ha ha "hänt": Båt A har kommit ikapp Båt B. Båt A har samma hastighet som Båt B.
  35. 1 poäng
    Jag var med om precis denna händelse (A vs förra sommaren. Vi kom lite snett från två håll skulle mellan samma öar. Vi var båten i Lä (Båt B). Båt A sket fullständigt i oss och körde, hade jag hållit min kurs och mitt rätt hade vi rammat varandra. Så Ja - det är få som har koll på hur man skall köra. Jag har en annan intressant händelse att delge panelen. Den kommer i en egan tråd så vi håller isär det lite.
  36. 1 poäng
    Radikal som vanligt! Du menar att vi ska ha olika väjningsregler beroende på fartygets storlek. 👎 Fritidsbåtar väjer på ett vis, mindre handelfartyg på ett annat och större handelfartyg på ett tredje vis. Äldre fartyg väjer enligt de idag gällande reglerna. Mellan dessa olika fartygstypers väjningsregler tillkommer en mängd olika samverkansregler som beskriver hur olika stora fartyg väjer för varandra. Vore inte det att krångla till det? Jag hoppas verkligen mänskligheten hinner dö ut innan detta genomförs.
  37. 1 poäng
    Frågar du mig? Det är ju lite som att fråga hur långt ett snöre är, men att passera så långt bort så att det är absolut inte ger något svall alls är ju oftast mer eller mindre omöjligt. Känns mer som en fråga om hur mycket svall som är ok.
  38. 1 poäng
    Ja, då är det väl inget tvivel om att B som är upphinnande skall väja.
  39. 1 poäng
    Hur menar du då? Att vi pratar om fart genom vattnet och att båtarna ligger på var sin sida om golfströmmens gräns?
  40. 1 poäng
    Om den ena båten har 25% högre hastighet än den andra är jag säker på att den kör ikapp.
  41. 1 poäng
    b. Ett fartyg skall anses vara upphinnande, när det närmar sig ett annat far- tyg från en riktning mer än 22,5 grader akter om tvärs, dvs. befinner sig i ett sådant läge i förhållande till det fartyg som upphinns, att det om natten skul- le vara möjligt att se endast detta fartygs akterljus men ej något av dess sido- ljus. Man är alltså uppringande när man kommer ikapp någon ganska rakt bakifrån! Menar du att upphinnandet upphör när man verkligen är ikapp och börjar köra om? Nä, så korkat kan man inte ha utformat en regel så att den upphör att existera när den som mest behövs.
  42. 1 poäng
    Med det resonemanget finns aldrig någon upphinnande i väjningssituationer eftersom upphinnandet upphört när det är kollidionsrisk
  43. 1 poäng
    Håller med och förtydligar/kompletterar lite. Pivotpunkten är den punkt båten vrider sig runt när man svänger. På en segelbåt är det i princip där masten står. Vid manöver i trång hamn ska man därför oftast svänga mycket senare än hjärnan vill och då med stort roderutslag. Man måste då också se till att det finns plats för aktern att svänga ut. Propellerverkan är den sidokraft som propellern ger och märks framför allt när man startar från stillaliggande. Aktern vrids åt något håll, olika håll om man ska framåt eller bakåt. Det är oklokt att kämpa emot eftersom det inte går så bra att styra en båt som ligger nästan stilla. Använd istället effekten till din fördel. Ta lite tid att öva och pröva, först på fritt vatten, sedan runt en boj och slutligen vid en relativt tom brygga. Om du håller till i Stockholmstrakten så finns det en övningsbrygga på Grinda, Nybörjarbryggan tror jag Skärgårdsstiftelsen kallar den. Lite mera styrskola... Du kan rotera båten stillatigande genom att växla mellan fram och back och med kraftigt roderutslag (åt samma håll hela tiden). När du gasar (kraftigt) framåt hinner båten inte få mycket fart, men den vrider sig. Sedan back för att få stopp på den lilla fart du fått, osv. Tänk på att fören oftast tar vind och driver ner mot lä. Bra att tänka på när man backar ut och det är sidvind. Kanske är det bäst att backa till en plats där det är lättare att vända (mera utrymme). I princip kan man bara backa rakt mot vinden eftersom fören driver ner. Att lägga till i sidvind kan vara en utmaning. Den som ska kliva i land (hoppa bör man alltid undvika) måste snabbt kunna få hjälp att hålla båten mot vinden genom att ta hjälp av ett träd, en ring, en pollare eller liknande som linan kan dras runt/igenom, man orkar inte hålla emot utan denna hjälp. Den som kör måste vara tillräckligt modig för att hålla farten hög så att inte fören hinner driva ner i lä, och samtidigt hinna få stopp innan bryggan eller båten blir mos. En lurig sak är att när/om man bromsar med ankaret vrider sig båten åt samma håll som ankarlinan ligger på. Det kan användas till din fördel, men blir en stor nackdel i lite kraftigare sidvind om man inte har ankarlinan på rätt sida (därifrån vinden kommer). Det värsta jag gjort är att lägga till med 16 m/s rakt från sidan, 18 i byarna. Nästan inget skydd mot vågor. Själva ankringen och ilandstigningen gick som planerat, men sedan tog det 45 minuter att förtöja båten med x antal linor i lovart. Naturligtvis skulle vi inte ha gjort detta, men vi skulle ju besöka vänner på ön. Allt var bestämt sedan tidigare. Glöm inte bort att man faktiskt kan ändra planerna.
  44. 1 poäng
    Mitten 80-talet skulle jag tro. Men, det har dock funnits två generationer av VRO system, där den senaste VRO2 är klart bättre. Tror den kom runt 1990. Om du går in på boats.net så kan du söka år för år. USA byggda Evinrude och Johnson har modellbeteckning som börjar med E resp. J. Din är byggd i Belgien och har därför modellbteckning BE115 eller BJ115. Jag tror inte det skiljer så mycket mot US modellen av samma år. Om du kollar runt lite i reservdelslistorna och jämför med vad du har bör du kunna ringa in årsmodellen för din motor ganska väl.
  45. 1 poäng
    Hej, har själv ägt en Ryds 480 RSI med en 30 hk 2-taktsmotor vilken jag upplevde som trött och ca samma toppfart som du skriver. Uppdraderade sedan till en ny 2-taktare med 40 hk (lättare än 4-takt). Klockrent motoralt på den båten. Toppade ca 30 knop och drog tex vattenskidor utan problem, planade med 6p i båten. Så vill du har mer fart är det ny motor som gäller😀. Obs båten är bara typad för 30hk så kolla först med försäkringsbolaget att de godkänner en större motor.
  46. 1 poäng
    Men kolla först varvtalet. Berättar en hel del om hur motorn ”mår”.
  47. 1 poäng
    Jag har gjort en del större och mindre paneler av aluminiumplåt i olika tjocklek, dessa har sedan klätts med konstläder, oftast svart. Detta har limmats mot plåten med traditionellt kontaktlim. Men det funkar nog inte hos trådskaparen, kanske en sådan där skummad PVC-skiva kan vara ett alternativ? Om nu det i trådskaparens båt finns mycket ädelträ kan man ju tänka sig att såga till en tunnare skiva i samma eller matchande träslag..? En gång fixade jag liknande paneler i en gammal öppen engelsk sportbil, fullt jämförbart i sammanhanget. Originalets paneler var i bok, då renoveringsbudgeten var övertrasserad och bilens ägare hade bråttom iväg till ett veteranbilmöte skar vi till en tillfällig panel av överblivet laminatgolv som skulle vara "bok". Den blev så himla bra och väderbeständigt att den fick sitta kvar. Jag menar det finns ju laminatgolv i många olika "träslag" och det tål väta och annan ogynnsam väderlek. I andra båtar har jag sett liknande paneler utförda i rostfri blankpolerad stålplåt, måhända snyggt, men svårarbetat och ger besvärliga reflexer från "stjärnan Sol" iallafall vid gång norrut när solen skiner.
  48. 1 poäng
    Trimplan? Är ju en möjlig källa till läckage.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...