Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-16 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängHej igen! Har isolerat detta beteende till en annonsör på Google AdSense. agavanilliteom på en com domän Detta är i sin tur den som visar/väljer reklam som visas. Dom länkar vidare mycket snabbt och det man ser är en skitlänk sin inte har den maringuiden att göra. Det är dom som tjänar pengar... Och vi som blir förbannade! Det handlar om något som kallas adhijacking. Dom tjänar med andra ord mycket pengar på annonser av mycket tveksam karaktär. Det är ju dessutom annonser som vi på maringuiden aktivt valt bort hos AdSense. Har lyckats skapa en "ren" miljö för tester i emulator och det går att återskapa stabilt. Dom lägger sig ses dessutom över menyval/navigeringslänkar och dolda! Och lömska eftersom jag inte får dom länkarna som administratör. Fortsätt rapportera om det händer igen. Vilken annons som visas är egentligen inte viktigt eftersom vi inte kan påverka det. Men när det sker så kan jag hitta dem som skapar dessa länkfarmar och skapar AdSense konton! Jag har blockerat denna annonsör och anmält dom till Google etcetera. Hoppas detta löser problemet! Trevlig söndag från ett Göteborg med 30° och sol... Och nu blir det en kall öl! //stavhammar
-
2 poängDet är ju bra, lång lina? Det är väl nånstans omkring 90-100 M mellan dessa båda orter.🦀
-
1 poängDu kan ju börja med att här tala om vad för sorts båt det gäller, vilket material den är gjord av och ett antal bilder på hålen från både utsidan och insidan, både nära och översiktligt. När du gjort detta, så är det sannolikt att du får förslag på lämplig åtgärd.
-
1 poäng
-
1 poängFör mig låter Knape lite västsvenskt. Liksom uttalet kaméra, är det något som ni västkustskingar känner igen?
-
1 poängProva att trycka med en liten skruvmejsel på den lilla kulan på smörjnippeln. Alt knacka lite försiktigt med en hammare på kulan. Det funkar för mig när nippeln kärvar igen. Som jag förstått det är kulan fjäderbelastad men själva kulan har en tendens att fastna i "nippelhuset" när man inte smörjt på länge. Det finns säkert ett riktigt sätt att göra detta på också men det här kan vara ett sätt att komma vidare.
-
1 poäng
-
1 poängMen det som gör mig fundersam är att jag hijackades även när jag t ex klickar på lösenordsrutan t.o.m. vid inloggning. Det känns inte speciellt lustigt att "en annonsör" kan kapa mig i de mest känsliga delarna på sajten. Och du skriver ju just det - de lägger sig över och är dolda. Typiskt för en hackad sida. Men denna är inte "hackad" utan det kan tydligen vara så i detta konceptet. Så t ex våra lösenord här skall ju m a o ses som lästa som en öppen bok, eller hur ? För det är väl alltså snarare de överliggande principerna och det faktum att sajten verkar leva helt i knäet i molnet och på "någon annan" där, som är det allvarliga problemet. Snart kommer ju en ny annonsör, vad hjälper det att anmäla just denna ? Hur mycket "i knäet" sitter MG egentligen ? Har du/ni överhuvudtaget någon kontroll, eller är det som det verkar - att du/ni har sålt alla våra själar och dess innehåll till "molnet", Google och alla okända annonsörer ? --------------- Testade nu och det är samma skit fortfarande. Klickar jag på mitt alias för att komma till "min sida" började det fladdra suspekta webbadresser i adressfältet, sedan började t.o.m. telefonkraken ladda ner någonting (som jag avbröt). Nej, detta verkar ha gått dig/er ur händerna. Normalt sett skulle man omedelbums stänga en sajt som har dolda saker där folk tror det är annat de klickar i. Saker som inte ens webbmaster ser. Förr kallades det "Virus". Nu är det väl en "feature", med tanke på försöken att förklara bort det 💣
-
1 poäng
-
1 poängJorden skall ha samma referenspunkt som givaren, dvs motorblocket, även om du förhoppningsvis har bra jord mellan batteri och block. Dessutom måste du naturligtvis koppla bort ordinarie jordanslutning från instrumentet så inte förbrukarprylarna går den vägen också, men det gjorde du säkert. Sedan kan det naturligtvis även vara dålig plus som nämnts ovan. Och överledning/kortis/dålig isolering på givarkabeln o.s.v. men det börjar då bli mer långsökt.
-
1 poängOM du mäter Ohm med prylarna inkopplade är du ute och cyklar, ja. Ohmmätning kan bara göras på bortkopplade/icke spänningssatta saker, eftersom instrumentet själv lägger ut en testspänning för att kunna mäta motstånd/resistans. Ligger det främmande spänningar (via t ex tändning) eller annat anslutet blir mätningen fullständigt oförutsägbar. Och i värsta fall har du sönder instrumentet.
-
1 poängJa man undrar om de bara sätter upp en pump ”för att det ska finnas” när man gör så, och sen inte bryr sig om att den används? Donsöborna eller åtminstone hamnföreningen kanske föredrar att vi båtägare åker förbi deras ö och tömmer tankarna i havet eller så inser man inte att det kan bli följden. En sommar som denna med knökfulla naturhamnar vill jag inte veta hur mycket det töms rakt ut i havet och då kan man tycka att hamnarna borde göra sitt bästa för att tömningsstationer ska finnas lätt tillgängliga och fungera. Nu ska jag bada och undvika kallsupar 🤔
-
1 poängNån gång när jag lyckats med något så där riktigt bra säger mina barn att: Du är en GUUUUD! Det kan tex vara om jag överraskat med glass vid något tillfälle de inte förväntat sig glass. Men jag tror knappast att det kvalar in som en kandidat...?
-
1 poängLite klen konstruktion på flotören på Parsun, kolla så att det är ordentligt hopmonterat och att flottörnivån är ok.
-
1 poäng
-
1 poängOm det läcker ur förgasaren när du pumpar så är det med all säkerhet nålventilen som inte tätar inloppet ordentligt. Det brukar bero på smuts emellan nålen och sätet, men kan även hänga ihop med problem med flottören. Du kan även provtrycka nålventilen genom att hålla upp flottören och koppla på en pump med manometer på inloppet. Provtryck med max 1 bar i 15 sek. Provtryckningen av bensinpumpen kommer förhoppningsvis ge en liten ledtråd om varför denna läcker vid drift.
-
1 poängHej! Tror du att du fått diesel i tanken istället för bensin? Hur stor procentandel tror du då det kan röra sig om? Näsan kan avslöja ett och annat, bensin och diesel luktar rätt olika. Annars finns det väl minst trehundrasjttionio orsaker till att bensinmotorer börjar att gå illa. Vad är det för någon motor föresten?
-
1 poängHej, låter som du haft väldigt otur, med en så pass ny motor så brukar det inte vara så mycket problem. Jag skulle plocka bort förgasare och bränslepumpen igen. Bränslepumpen skulle jag skruva isär och säkerställa att ytorna som ansluter till membranet är hela, rena samt att de är raka, lägg ner dem på en plan yta och kolla så det inte glappar någonstans. Innan du monterar tillbaka pumpen på båten så provtryck den med en pump med manometer för att säkerställa att det inte läcker någonstans. Eftersom Du har membran i pumpen så skulle jag bara trycka till 0,5 bar för att inte skada membranet. Den borde hålla tryck minst 30 sek, annars får du läckagesöka med diskmedelsvatten runt pumpen. Vad gäller förgasaren så låter det som att den svämmar över av bensin, har du kollat att nålventilen håller tätt? Vad händer när du pumpar på blåsan droppar det ut bensin ur förgasaren även då?
-
1 poängÅter till den bistra verkligheten: Vad tror ni om denna placeringen? Hur många fel ser du i bilden? Hur får man in en, låt oss säga 26-30 fotsbåt här? tja vattendjupet räcker iallafall till. Bilden är exponerad för ett par timmar sedan på Donsö i Göteborgs södra skärgård. Jag minns inte när sugtömningsanläggningen sattes upp, men redan då var det svårt att komma till då det ligger yrkesfartyg delvis ivägen. Sedan om det var 2018 eller 2019 som pontonbryggan lades ut, främst för tillfälligt gästande båtar, för dom som skulle handla på Ica eller Pizzerian, eller gå på krogen. Och denna flytbrygga underlättade ju inte alls tillgängligheten till sugtömningen det minsta, tvärtom. Alla fel, faktiskt värre än Gullholmen som också är ett bottennapp. Bristfällig skyltning. Yrkesfartyg som delvis blockerar. En nytillkommen brygga som blockerar. Flytbryggans grova förtöjningskättingar gör inte saken bättre. Mindre fritidsbåtar som ligger ivägen. Placerad på en hög betongkaj som är svårtillgänglig. Men två bra saker, sugtömningen fungerar och vattendjupet är tillräckligt (omkring 4 meter) även för större segelbåtar.
-
1 poängMackeys poäng gick nog helt förbi. Om man testar den uppblåsbara västen förbrukas engångsprylarna (saltpastill, gaspatron), och den behöver sedan packas om. Hur vet man att den funkar efter den packats om och fått nya engångsartiklar..? Alternativ - om man vill ha samma säkerhet - är en räddningsväst. Det är såklart det bästa man kan ha om man faller i vattnet, men... använder man en sådan verkligen..? Seglarväst i all ära, men den funkar ju bara om man ramlar i när man är vid medvetande; en bom i huvudet och du kan lika gärna vara utan flytvästen. Dessutom är den skitvarm soliga dagar. Bäst är alltid den flytväst som används.
-
1 poängNu tycker jag väl att flytvästen är en av mina livförsäkringar. Och den SKA FUNGERA. Liksom livlinan jag kopplar i selen när det brallar i. Men synen på egna och andras liv, är ju givetvis olika. Kanske t o m duger med såna simdynor för vissa. Eller nåt som ser ut som en dunväst. Synen på säkerhet är givetvis varierande.
-
1 poängMan skall ju som sagt ha lång lina för bättre fäste. Dock kör jag som mest 10-15 sjömil, tar en hel dag att ta upp annars...
-
1 poängSjälv skulle jag aldrig förlita mig på nåt som ska blåsas upp. Nån som testar flytvästarna, minst en gång i månaden? Eller är det inte så noga, vad man använder, bara det ser bra ut? .
-
1 poängDet tycker jag. Och jättebra att de som köpt produkterna får reda på att de behöver åtgärdas innan en olycka sker, därför gjorde jag ett inlägg om det här då det är ett båtforum och många båtägare och flytvästbrukare hänger här.
-
1 poängEnligt mig ska ditt 5kg ankare funka fint, jag har 10 kg Bruce-kopia med blyad lina till 4,5 ton dc båt alltså lite undervattenskropp och mycket vindfång och det funkar fint på de allra flesta ställen som jag har ankrat på mellan Göteborg och Strömstad. I den förra båten, en dc på 2,5 ton hade vi 7 kg Delta-kopia från Biltema som också funkade fint. Annars håller jag med ChristerN, mycket ankarlina ute, kör fram till land och lägg fast så att man kan komma av och på båten och dra sen in lite ankarlina med ankarspelet eller för hand och känn att det sitter (räcker oftast med några decimeter eller kanske en halvmeter beroende på vilket botten det är) och spänn upp lite grann, hellre för lite och tajta till senare om båten kommer för nära land. Ha inte för bråttom att börja dra in en massa ankarlina, jag tycker att att ankaret verkar sätta sig bättre om man ger det lite tid att sjunka. Tamparna mot land har alltid lite "slack" och ett spring från aktern om vinden vrider och kommer från sidan
-
1 poängBra tips Du fått! Så kolla flaggor i land och din egen och andras vindexar. Det blåser inte alltid åt exakt samma håll. Satsa på lediga platser bredvid pensionärer i snipor eller barnfamiljer i segelbåtar, då är chansen stor att du får hjälp att komma rätt till bryggan.
-
1 poängVad har du för typ av båt? Man beter sig på olika sätt med olika båtar då dess egenskaper kan skilja sig åt. Men det är väl helt ok att gå in i en lucka om man i förväg fendrar av ordentligt. Jag har gjort så många gånger, med en ylande badsugen hund och skrikiga barnbarn ombord, alltid lika populärt och välkommet i lugna gästhamnar eller pittoreska naturhamnar..
-
1 poängMöjligtvis skrovet går att polera. Däck och tak så har färgen börjat flagna på så där lär jag nog slipa och måla om tänker jag
-
1 poängJo, det är just det att man ska leva... De som inte följer FHM råd kan drastiskt förkorta livet för någon annan. Men vem bryr sig... Aja. Man ska leva också Alla har inte snart haft covid-19 och väldigt få har hittills antikroppar. Corona är både dödligt och skadligt. Det är ingen vanlig influensa. Hittills har mer än 300 000 människor dött i covid-19 och fortfarande vet man inte om man blir imun och i sådana fall hur länge man är imun. Din inställning är mycket märklig i mina ögon. Vi har yngre vänner och äldre släktingar som just nu är döende i covid-19 så din inställning är mycket beklämmande. Väx upp och ta ansvar!
-
1 poängJag blir bara så förbannad när jag ser sånt! Känner man bara någon som sliter 10-18 timmar/dygn i vården och förmodligen inte får någon semester i år, som inte kan träffa sin familj och sina barn och som riskerar sin hälsa för att hjälpa de som blir sjuka, ja då är det obegripligt att man inte håller avstånd och är noga med hygienen. Sen kan man ju reflektera över hur man själv skulle klara sig om man blir sjuk. Många tror ju att de är osårbara, åker utan hjälm på motorcykel, går och stirrar i sin mobil samtidigt som de korsar en gata etc men så dumma kan väl inte så många människor vara? Men poängen är att många helt friska personer i 30-årsåldern drabbas oerhört hårt och bli riktigt sjuka Hur kaxig är man då? Jag vet svaret. De blir så ynkliga och små som människor och orkar ingenting och ber till alla möjliga makter att slippa infektionen. Det är så dags då. Fan! (Nu fick jag skriva av mig lite iaf Förlåt för språket.)
-
1 poängNu vet jag ju inte vilket utförande på motor du har (alltså effekt) men varvet indikerar att du inte är helt fel ute med propellerval och att du sannolikt får ut den effekt du ska, samt då alltså även får fram det bränsle du behöver. (Detta förutsatt att tidigare ägare inte gjort misstaget att försöka åtgärda ett fel på motorn genom att byta propeller...) Men kolla för säkerhets skull att du har full gas på pumpen, med andra ord att gashandtagets fullgasläge också ger fullt utslag på pumpens arm. Det kan du lätt känna med handen. Jag skulle koppla in en laddtrycksmätare för att se hur trycket byggs upp innan jag funderade på ny turbo. Men du kan också chansa, på det du beskrivet så låter det nämligen som att turbon tröttnat, sannolikt på grund av för stort spel i avgashuset (pga rost) så att avgaserna slinker förbi turbinen utan att sätta ordentlig snurr på den.
-
0 poängJag pratade senare under kvällen med hamnvärden och påpekade svårtillgängligheten. Men han ansåg att det gick att komma till, det var ”minsann” EN båt som tidigare under dagen sugtömmt. En båt... i hamnen låg det väl minst 40-50 stycken. Jag tvivlar dock på det, då det ännu senare under kvällens hundpromenad inte gick att starta pumpen, men det kanske var ett tillfälligt strömavbrott då. Utanför hamnpiren har man anlagt en ny badplats, tänk om några besvikna råkade tömma sina septiktankar där...
-
0 poängAja. Man ska leva också Här börjar klubbseglingar nästa vecka och då ska vi inte träffas före eller efter och besättningarna ska ta ansvar för att inte komma för nära varandra i båtarna... Det har ju funnits smittor förr. Varför denna panik? Snart har alla haft en släng och vi är immuna
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00