Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-03 i Forum Inlägg
-
5 poängDär satt den! Skärbräda på plats! Är jag idiot eller tror ni på det här? Tur att jag blev tipsad om att stången rör sig när man tiltar motorn. Behövdes ganska stort hål ändå. Nu återstår bara mosade hjul på kärran och punka på ena däcket. Fick nyss reda på att båtplatsen jag hyr inte har något att fästa bojen i. Hur löser man det billigt? Vad använder man? Svetsa ihop plåtfälgar sa någon.
-
4 poängHej igen, ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂
-
2 poängDu har inte nämnt något om ekonomin.... Jag har nog gjort samma resa, laptop med Fugawi, ihopkopplad med specialkabel till antik Garmin, Ipad med Seapilot och både sladdansluten och senare blåtandsansluren GPS-puck. Sedan köpte jag en Garmin 52 dw som även har ekolod.Efter det bytte jag båt i den satt det en 9” plotter med radar och ekolod, jag har kompletterat med AIS. Det följde även med en annan mindre plotter med sjökort över Östersjön, utan ekolod, så jag behöll min Garmin och skickade med den andra plottern i förra båten eftersom köparen bodde och navigerade i Östersjön med tillhörande farvatten.... Min lilla Garmin kan flyttas ut till den yttre styrplatsen. Ja efter den omständiga inledningen inser jag nu att en plotter som är avsett för marint bruk i fritidsbåt är överlägsen paddor och datorer, det hände x 2 att jag fick saltvatten i tangentbordet i datorn, inte så bra, och jag har inte räknat gångerna som Ipaden blivit överhettad innanför vindrutorna, sedan är både paddan och datorn litet svårare att läsa i solsken. Datorn hade en lång uppstartstid och skulle ofta uppgradera sig innan man kom iväg, och strulade ofta då den inte hittade com-portar och annat, svårt att använda musen i sjögång. Det kunde ibland också vara problem med laddningen. Jag tänkte som så, måste du köpa en så stor skärm? Räcker det inte med en mindre? Och jag hade nog saknat ett ekolod väldigt mycket. Radar hade jag nog aldrig köpt själv, men nu när en sådan fanns med i båten är den ju bra att ha. (Första gången i somras jag använde den i riktig Lützensimma, inne i Åbyfjorden). Nu finns laptop och iPad med ombord, men dom är inte direkt inblandade i navigationen, men det finns väderappar, Viva, Eniro, Hamnkartan och litet sådant, samt då internet och e-post. Köp en plotter!
-
2 poängVi tar dieselns vandring hur det fungerar. Från tanken går en sugslang i motorrummet brukar det sitta ett förfilter som dieseln sugs igenom, från filtret går sedan slangen vidare till matarpumpen, den brukar sitta inskruvad i motorblocket ser ut som en liten burk, den drivs av nocken av motorns kamaxel. Matarpumpens uppgift är att suga bränsle från tanken till filtret. När så dieseln kommit till pumpen, byter dieseln färdriktning från att vara sugande till att bli tryckande, filter nr 2 brukar sitta på motorn där trycker matarpumpen fram dieseln genom finfiltret. Från finfiltret trycks sedan dieseln ner i motorns diesel pump som sitter på sidan mot bröstet på motorn. Från den pumpen går sedan x antal bränslerör till spridarna som släpper in bränsle duschar en dimma ner i cylindern. Den diesel som ej förbrukas går tillbaka i retur till tanken via returledningen. Insprutningspumpen kan liknas vid en bensinmotors fördelare och rören från dem kan liknas tändkablarna, spridarna är tändstiften. Dieselpumpen ska man aldrig röra eller försöka öppna, gör man det måste den upp i en speciell bänk för att kalibreras igen. Så viktigt skilja på matarpump och dieselpump. En matarpump kostar som Peter k skrivit runt en tusenlapp, har du fel på dieselpumpen så pratar vi 10-20 tusen beroende på pump och antal cylindrar, och typ av fel. Om du nu ska byta dieselpumpen, så är den inte bara ta loss och skruvas dit igen. Men det är en annan historia. Hoppas jag frambringat lite mer klarhet i hur detta nu funkar, det är inte lätt i början att förstå en diesel om man är van vid en bensinmotor.
-
2 poäng
-
2 poäng
-
1 poängJag har precis nästan sänkt min Hanse 411 pga troligt baksug Sk hävert. Jag har en t-koppling på kranen för avloppet till handfatet. En slang går till avloppet och en var helt okopplad (lös). Kan det då bli hävertverkan? Hittar inga andra möjligheter och håller på att bli tokig. Efter jag tömt båten på vatten har inte en droppe kommit in
-
1 poängTack för hjälpen. Under dagen har vi sett att kabeln till stoppsolenoiden kan kopplas loss. Då får man stoppa motorn manuellt med stoppreglaget på motorn i motorrummet. Det luriga med felet är att motorn går ner i varv av boxens upprepade stoppförsök och påminner om skit i bränsletanken så vi gjorde tankrengöring grovfilterkoll mm innan vi med öppen motorhuv hörde klickande ljuden från stoppsolenoiden. Klick klick klick så korta att inte stoppa utan bara sänka varvet med stopp efter en stund. Fortsätter imorgon med att stänga av larmsignalen som ljuder. Sen vågar vi oss nog ut. Ser ut att bli godväder!
-
1 poäng6.50 lång är min båt, Bella 651. Då handlar det om ca 20 knop i motvind 8-10 m/s där vågorna haft några sjömil på sig att bygga upp. Omöjligt utan att trycka ner fören, men går utmärkt om man gör det. Idag var ett bra exempel, då vi gick söderut i Furusundsleden.
-
1 poängMin båt är 6,60 lång och jag använder väldigt sällan trimplanen för att trycka ner fören i motsjö, men det händer. Hade nog gjort det oftare om de inte vore el-hydrauliska. De blir så långsamma när man kör båda samtidigt. Jag använder nästan bara trimplanen för att justera lutningen. Men som ovan skrev. Testa hur det fungerar. Men första steget är att trimma in motorn helt och sen i nästa steg ner med trimplanen.
-
1 poängJag har flera ggr. rekommenderat dig att stänga av "felstavningsfunktionen". Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 😉
-
1 poängÄven jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJag har inte direkt några svar, men går i samma tankar. Under vattenlinjen har jag tänkt ta bort all gammal antifoulingfärg och stryka på en epoxiprimer. Då båten finns i Bottniska viken tänkte jag testa en biocidfri färg som yttersta skickt. Har tittat på Lefants T-coat, det verkar vara ett gott alternativ. Men så såg jag att Biltema har en biocidfri "hard bottom paint" som enligt specifikationen verkar fungera som T-coat men är betydligt förmånligare. Har någon på forumet månne erfarenhet av Biltemas produkt?
-
1 poängDu borde inte tappa fart av trimplanen om båda är helt uppfällda alt kan de vara felmonterade så de bromsar båten.
-
1 poängVi har hittat en rem som passar och säljer denna med 2 packboxar för 799 inkl moms. Mvh Daniel marinsystem.se
-
1 poängTa några mindre vikter, bunta ihop dem när du är på plats.
-
1 poängEpoxi kan börja krita berättade Nils Malmgren för oss, men vår oskyddade epoxi i botten har inte kritat på 5 år. Får man kritning kan man relativt enkelt slipa av och lägga på ett nytt lager.
-
1 poäng
-
1 poängAbsolut, det skall jag. Det kan bli redan imorgon jag sticker ner. Blir alla papper klara så är det bara att sticka.
-
1 poängDu får lova att hålla oss uppdaterade hur det går med färden. Det är inte varje dag en medlem här på forumet ska köra en 63-fotare över Biscaya. När ungefär ska färden ske?
-
1 poängDet jag ville med detta inlägg var, eftersom jag skall köra 1600Nm samt över Biscaya. Så kommer jag tanka rätt ofta(tankning är inga problem). Utan det e över Biscaya jag har funderingar på dessa maskiner. Hur mycket oljefat jag bör ta med. Är ju 312Nm (Coruna-Brest)
-
1 poängLite sent inlägg, men kanske hjälper någon. Jag har bra erfarenhet av http://www.e-navigation.se/? när grabben tog kustskepparen.
-
1 poängOavsett storlek på båt varför oroa sig för bränslekostnaden? Den är ju den minsta kostnaden när man är båtägare. Och har man de funderingarna skall man inte köpa båt. Man kan snabbt bli av med en tusenlapp till hundra tusen på någon minut.
-
1 poäng
-
1 poängEtt sätt att få den uppdaterad oftare är ju att kontakta de som driver den och erbjuda att skriva artiklar för dem, helt ideellt 🙂
-
1 poäng
-
1 poängNormal Mars-fart är cirka 9 000 knop och då tar det cirka 500 dygn att komma dit. 🙃 Sorry!
-
1 poängJag förstår Ditt resonemang. Min uppfattning är att kursen Förarintyg är något som många tyvärr går bara för att få intyget. Jag vill dock påstå att ju högre upp i svårighetsgrad kurserna är, desto intressantare blir resonemangen över kaffekoppen. Detta eftersom kursdeltagarnas motivation ökar väsentligt med svårighetsgraden. Kursdeltagarna på Kustskepparen, utsjöskepparen, de tekniska kurserna m.fl., för att inte tala om Befäl 8:an, visar en helt annan motivation på grund av att där är det oftare kunskapen som deltagarna är på jakt efter. Hur som helst: Lycka till med utbildningen!
-
1 poängLäser ofta på forum och tre saker dyker ständigt upp, alla med diverse förslag och dyra kemikalier. 1) Teak. Ger inga råd här eftersom de flesta har olika syn på vad som är snygg / välbehållen teak; oljad, vaxad, ljus, mörk, obehandlad etc. 2) Gul gelcoat = Oxalsyra i pulverform. Köpes på närmaste byggvaruhus (ex. Bauhaus) för 100 kr/förpackningen. Blandas med lite vatten och smetas ut på gelcoat, lämpligen med vanlig tvättsvamp. Avvakta 3-5 min spola av med färskvatten = vit gelcoat. 3) Toalett-/urinlukt. Det är inte varken själva urinet eller bajset som luktar. Det är alla äggviteämnen i kisset/bajset som luktar vidrigt. Detta löses extremt enkelt med ett par flaskor Perstorp (eller annat märke) av ren ättika (8-12%). Ättika är helt miljövänligt och dunstar av sig själv plus att den torkar ej ut packningar och slangar som vissa andra kemikalier kan göra. Ättikan bryter dock snabbt ned samtliga äggviteämnen och odören försvinner till 100%. En flaska kostar ca 15 kr. Späd ej. Inför hösten pumpar jag in en flaska (ca 3 dl) i septitanken via toaletten och låter det ligga under vintern. Under sommaren så pumpar jag in 1 dl per månad eller oftare beroende på hur toaletten nyttjas. Även om du har gamla slangar eller köpt en gammal båt med urinlukt så fixar ren ättika problemet. Man ska absolut inte skicka ned klorin i toaletten. Dels för att klorin inte löser problemet men framförallt för att ren klorin är så starkt att det går extremt hårt åt gummipackningarna. Klorin dödar bakterier och bleker färger. Äggviteämnen är ingetdera. /Knubblo
-
1 poängDubbel-Dusch använder vi i saltvatten och i sötvatten, pga Corona har admiralen inte haft sina 3 veckors semester så renande havsbad kvarstår på att göra listan för i år (vi skulle seglat söderut under 3 månader i år).
-
1 poängHamburgsund, liv och rörelse. Det var en massa amerikanare här, ja bilar. Är en del aktiviteter på krogarna, folk sitter för tätt ihop. Trubaduren tystnade nyss. Vi ligger längsides på stora bryggan på Hamburgerön alldeles vid färjeläget. Har varit en väldigt fin dag. Men skafferi och kylskåp behövde fyllas, vattentankar likaså. Så det blev den lunchen och efterrätten som jag rekommenderade i tråden om hund ombord. Ja det blev idag glass med laxsmak, åt hunden... Så får se om vi hamnar i Buvall, Huöarna, eller om kanalen passeras i morgon.
-
1 poängHej igen, Och tack för alla svar. Jag var sjuk i vinter och hade mycket tid över och la tydligen massa tid på att trakassera säljare på blocket, ang. deras förbrukning för båten de sålde. Inga problem, de delade gärna med sej av vad de mätt upp för förbrukning Filen är viruskollad med jobbdatorns nyuppdaterade antivirusprogram, innan jag laddade upp filen. Jag tycker faktiskt man kan se mönster när det gäller dieslar för c:a 30fots båt. 1st penta diesel drar c:a 1,3-1,5 Liter/Distans i marschfart. 2st penta drar c:a 1,1-1,25 L/D per motor i marschfart. Bensinare var inte lika klara siffror, det var många som inte ville svara vad de hade för förbrukning, eller svarade att förbrukningen är inget man ska bry sej om. Men ungefär blev siffrorna för c:a 30fots båt: 1st bensin V8 drar c:a 1,7-1,9 Liter/Distans. 2st bensin V8 c:a 1,3-1,7 L/D per motor. Det här är min uppfattning av siffrorna och inget är helt säkert. Förstås finns det olika skrov och vikt mm som gör att din förbrukningen är tex. lägre, och då är det bara att säga grattis till dej. Riktigt tunga båtar drar förstås mer, och vi får hoppas att de också har större njutning av sin färd . Inget är hugget i sten. Men siffrorna gäller för en generell 30fots motorbåt. Har ni användning för siffrorna så använd de som ni vill. (När säljarna sa Marschfart, menade de allt i från -lägsta möjliga planande fart/ekonomisk fart 16-19knop-, Vissa menade klassisk marschfart som är motortillverkarens rekommenderade varvtal för kontinuerlig drift, vanligtvis 200-300rpm under max varvtal för dieselmotor, c:a 25-28knop) Förbrukning.xlsx
-
1 poängJag har en arbetsbåt med drev och en med axel. Tillsammans går de cirka 1700 timmar per år. Så lite erfarenhet har jag allt. Och jag betalar mina egna räkningar med egna pengar, inte andras. Komfort och prestanda (som i fart mm) är markant bättre med drev. Sedan går det fort att laga en drevbåt om "normalolyckan" är framme då 280/290/DPE/DPH/Alpha/Bravo finns överallt. Det är bara att lätta på lädret och hänga dit ett nytt drev + proppar och låta semestern fortgå. Allt annat än en mikrokänning med axelbåt tar en massa veckor (och alla vet ju hur kort en normal båtsäsong är). Bortsett från ovanstående är axel överlägset. Enkelt, robust, billigt (nåja) och lättservat. Min axelbåt drar visserligen 80 procent mer än min drevbåt (dock betydligt större) men är ändå ungefär lika billig/dyr per sjömil tack vare tredubbla serviceintervaller samt att den inte behöver torrsättas för service. Och då kör jag ändå mycket så bränsle är en tydlig faktor. För semesteråkaren, med kanske i bästa fall 100 timmar på en säsong, är förbrukningsskillnaden helt försumbar i totalen. Min D4-270 kostar runt 5000 spänn att serva var 200 timme, min FPT knappt 2000 var 600:e. Lägg sedan till bortfallet i tid tre servicar med torrsättning kostar jämfört med ett enkelt oljebyte vid bryggan (för mig är ju tid pengar) där jag inte behöver rätta in mig efter ett varvs öppettider eller planering.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00