Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-31 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det står ju klart och tydligt att du ska dra 90 Nm. Sen ska du varmköra och låta motorn svalna och efterdra genom att först släppa litet på skruven och dra åter 90 Nm. Man drar i olika steg för att inte sned-dra cylinderlocket. Ingemar
  2. 2 poäng
    Man måste naturligtvis dra toppen i alla steg innan man startar motorn. Ingemar
  3. 2 poäng
    Kolla även vem av er som är bäst på att lägga till ! Svaret är inte alltid självklart.
  4. 1 poäng
    Det viktiga är att ingen sektor blir skymd av något/någon ombord. Då blir ju lysvinklarna felaktiga.
  5. 1 poäng
    Ok, efter prov och försök är det så att SB motor puttar aktern åt vänster vid back och tvärtom vid framåt och ytterligare tvärtom för BB motor. Tillämpades givetvis vid dagens tilläggning 😎
  6. 1 poäng
    Hej igen. Skickade i går ett mail om att jag ville häva köpet. Har precis fått mail av dem där dom beklagade sig över extra mycket att göra och som grädde på moset ovanligt mycket sjukskrivningar. Fick IAF tillbaka mina pengar. Summa sumarum: -Bra att jag fick tillbaka pengarna. -Totalt värdelöst att driva en webshop utan att svara på varken mail eller telefonsamtal. Mvh Hegge
  7. 1 poäng
    Du kan erbjuda dig att hjälpa till att tjäna pengar genom att följa med på kläd-/sko-rea eller en heldag på IKEA.
  8. 1 poäng
    Vi glömde landströmskabeln hemma senast vi var ute ett par nätter. Dessvärre hade jag en krånglande laddregulator på generatorn, så vi fick inte mycket laddning under gång heller. Men det blev ingen panik ombord eller avkall på bekvämligheterna. För tack var just solpaneler som @Georg_Ohm nämner, så klarade vi oss hela utflykten (100nm och ett par tre nätter) utan annat eltillskott. Med kylskåpet igång , datorer, plattor och telefoner. Dock använde vi inte drickakylen på akterdäcket, där gick gränsen. TS: Dagens moderna båtkylskåp drar alltså inte mer än att du kan ha dem igång flera dygn på batteribanken, och med lite tillskott från t ex en solpanel hela sommaren. Men se upp med termoelektriska kylboxar och "lågbudgetkylskåp", dessa kan tömma batteriet över en natt.
  9. 1 poäng
    T8 verkar rimligt. Nej, på min låg ingen tätning alls. Självklart kommer det in en del vatten där vid regn. Tillverkningsmiss, men som väl är lätt att åtgärda.
  10. 1 poäng
    Det är ju så här i princip. Så länge generatorn laddar och då batteriet/batterierna är uppladdade går all ström till alla påslagna förbrukare direkt från generatorn till dessa, batteribanken ligger litet i stand-by och vilar upp sig. Men om man startar någon större förbrukare, som drar mer ström än vad generatorn kan producera tas denna ström ut från batteribanken, det kan vara ett kylskåp under uppstartsfasen, men mer sannolikt en bogpropeller eller ett ankarspel. Så svaret på din fråga är att det i normalfallet är generatorn som försörjer kylskåpet under gång. Men vid behov stöttar batteribanken upp och skjuter till den strömmen som behövs för tillfället. Sedan finns det kylskåp och kylboxar som känner av den litet högre spänningen i elsystemet som bildas när generatorn laddar som bäst. Då passar kylskåpet på att producera mer kyla än vad som behövs för tillfället, denna kyla lagras sedan i en kylackumulator. När sedan generatorn stannat går kylskåpet ned i ett energisparläge, det tar nu ut det insatta kapitalet i kylackumulatorn och sparar därmed ström. Isotherm kallar denna funktion för "ASU", andra tillverkare har andra namn på sådana funktioner. Att köra kylskåp på landström är ingen sport, det är ju för enkelt. Ofta vill man ju besöka naturhamnar där eluttagen är synnerligen sällsynta. Då gäller det att man vet hur mycket elenergi man har lagrat i sina batterier, kylskåp drar en hel del ström, även om dom har ASU eller liknande funktion. Lösningen kan vara en "batteritankmätare" och en uppsättning med solcellspaneler. Med 100W solcellspanel, en bra solcelsregulator och en bra och frisk batteribank kan du hålla ditt kylskåp igång utan att trassla med långa landströmskablar eller slåss med båtgrannar om de fåtaliga eluttagen, ja det krävs även att vår närmaste stjärnas ☀️ strålning av ljus skall träffa panelen, det funkar även vid mulet, men effekten är då litet sämre.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    En sådan här? http://www.jonesboatyard.co.uk/boat-sales/marina-16-gt-boats-for-sale.html
  13. 1 poäng
    Om nu inte förre ägaren bytt så skall det vara en högeroterande på sb-sidan och vice versa, om jag nu inte skriver fel. Högeroterande drar båten åt styrbord när man backar kraftigt... nu misstänker jag att jag faller i en tankefälla. Reserverar mig därför litet. Men det bästa är ju att testa, friläge på den ena maskinen och på den andra accelererar du kort och kraftigt, ömsom backar kraftigt så ser du åt vilket håll båten drar, och sedan samma sak med den andra motorn. I teorin skall ju krafterna ta ut varandra när du backar eller kör framåt på båda maskinerna, men det är så i teorin, i praktiken kan det ju vara lite annorlunda. Själv har jag bara en maskin och ett drev, men duopropeller. Och den skall ju vara neutral mot sidokrafterna, men det är den inte, den drar båten åt styrbord vid back och åt babord när jag kör framåt. Men det är inte alls lika påtagligt som på den förra båten som hade rak axel. Fela mig gärna om jag har rätt!
  14. 1 poäng
    Min lilla båt hade legat många, många år i skrothörnan på en bondgård. Är ganska säker på att ingen trodde att den skulle få nytt liv igen, men den var förvånansvärt lätt att väcka till liv. eftersom den är återuppstånden från de döda heter den Zombie. Det var det eller Jesus
  15. 1 poäng
    Lägg upp ett par bilder så kanske någon forummedlem kan identifiera den.
  16. 1 poäng
    Om nivån i tråget ökar kan vi ju rimligen anta att motorn får bränsle (om det inte är vatten som fyller på men det får vi ju hoppas att det inte är). Jag tänker alltså att felet sitter på tändningssidan. En busenkel feleliminering: Ta ut ett stift och se om det är blött av soppa. Om så ta ut alla stift och blås dem rena. Sedan i med den och ge motorn en skaplig dos startgas. Tänder den då har du i en hast konstaterat att det inte är fel på gnisteriet, om inte kan du fortsätta fokusera på bränslesidan. Visst kan spridare hänga sig men att alla åtta skulle göra det samtidigt är ytterst osannolikt. Och om bara en eller ett par gör det skulle motorn inte bara tvärdö utan bara gå sämre.
  17. 1 poäng
    Jo man lär sig, man lär sig av sina misstag, bättre att göra dessa misstag under övning än i skarpt läge då det blåser från fel håll. Jag har (ännu) inte satt på någon stävskena på nuvarande båt, förr tog jag för vana att sätta fören med stävskenan på förra båten, i berget och köra väldigt sakta framåt tills tilläggningen var avklarad, och jag kan garantera att det blev inga som helst skador i den bohuslänska graniten. Nu har jag mot förmodan hela säsongen lyckats hålla mig tio centimeter från berget utan närkontakt, utan att båten glidit iväg, men det beror också på intrimmad besättning som hoppar (nåja) iland med en förtöjningslina mot vinden först, sedan den i lä. Och den besättningsmedlemmen som hoppar i land SKALL ha skor på sig, inte minst i naturhamn. (Flytväst har vi alltid! förutom då båten ligger i hamn). Men känn efter hur båten beter sig innan du ger dig in i någon hamnmanöver. Det finns ett grundläggande mönster, men det varierar med vind, ström och kanske andra variabler.
  18. 1 poäng
    Kan bara hålla med alla andra: Öva, öva, öva. Nuvarande har roder/rak axel och "vill" helt enkelt åt ett håll när man backar. Att göra annat är bara dumt. Dessutom kan man utnyttja båtens vridtröghet när man väl lärt sig, och jag ser det som en utmaning att vrida båten runt sin egen tyngdpunkt vid t ex frånläggning/vändning utan att använda bog- eller aktersnurran. Och det går, men det får inte blåsa för mycket. Då har man inte tiden på sig, då mitt vindfång på 4,5 ton blåser iväg som ett asplöv.... Måste dock berätta när jag första gången körde vår första gemensamma båt från kranen till vår bryggplats - en Albin 25 med roder/rak axel och ingen bogis. När jag väl fick kontakt med bryggan var jag fyra (!) platser fel. Och fullständigt övertygad om att det här åbäket kommer aldrig gå att få dit jag vill. Efter en vecka på Göta kanal var den dock som min förlängda arm. I synnerhet efter att jag lyssnat på båten och börjat hantera den efter dess förutsättningar och inte trott den var som att köra bil. Det var en sport att gå intill landstigningsbryggan för att sätta av min fru med tamparna men utan att gå emot den. Öva gemensamt, och se till att övriga familjemedlemmar lär sig parallellt med dig. Det blir mycket lättare då, annars kommer de framöver alltid vilja överlåta körandet till "du som kan det bäst". Sedan är det fortfarande efter många år det uppstår pulshöjande situationer. Så är det bara. Och det är då jag är tacksam över att ha lite hjälpmotorer i sidled, även om de inte gör mycket nytta på båtar som våra (p.g.a. deras vindfång) över 10m/s.
  19. 1 poäng
    Lämna in på firma för provtryckning och rengöring först
  20. 1 poäng
    Hej Här finns några Sandvik 945 till salu Sandvik 945 Hälsningar Ove
  21. 1 poäng
    Ett annat dåligt förslag stötte vi på i Franska Polynesien. Ägaren berättade att han fick stora problem varje gång han hade en mera formell radiokommunikation där båtnamnet var viktigt, tex. vid inklarering i ett nytt land eller kontakt med en marina för att få en kajplats. Ydre Nørrebro hette båten, minns inte varför.
  22. 1 poäng
    För den som är intresserad av hur det gick så tankade jag i Visby efter att ha gått dit. Visby verkar vara det enda stället med en sjömack med bensin på Gotland. När jag gick från Visby hade jag 400 liter i tanken och 40 liter i en dunk. Det räckte för en tur till Gotska Sandön och tillbaka till fastlandet (Arkösund) med cirka 20% kvar av bränslet när jag kom fram. Turen till Gotlands östra sida får bli ett annat år.
  23. 1 poäng
    Jag har bara ett drev och ingen bogpropeller (obviously på en så liten båt) men det går att lära sig ändå. Höll på en hel blåsig dag att bara öva på att köra ut och in ur min båtplats och fick sedan riktig snits på det. Känner man sin båt så tror jag att allt är möjligt. Avdrift, hur den reagerar på olika vindar, hur motorn gör inverkan osv. Ett generellt tips vad gäller drev är att man ska ligga i neutralläge när man svänger drevet. Och sen kopplar man in kraften i en kort stöt när drevet redan är i den position det ska vara. Angående bogpropeller så ska den väl användas när det verkligen behövs. Men inte i normala fall för att svänga runt osv. Här i Stockholms skärgård har givetvis varenda Waxholmsbåt bogpropeller, men skepparna använder dessa i princip aldrig. Det är en reserv.
  24. 1 poäng
    Jag tycker den ser rätt OK ut, har inget centerbord men den fasta kölen är djup. Den seglar säkert hyfsat, men du får räkna med att den är trög att gå över stag med. Jag hade tidigare en Fabola Combi (1992-2008) men när jag började bli lite gammal och bekväm skaffade jag en J17 så jag hade en ruff att krypa in i och sova. Om jag sökte en combiseglare skulle jag allvarligt fundera på den här. Den enda på Blocket i samma prisklass, som Peter K hänvisar till här ovan, tycker jag ser ut att ha klumpiga former. Om seglen är OK (ser liite tveksamt ut på bilden...) så skulle jag slå till.
  25. 1 poäng
    Ser ut som det varit vatten i 3:e cylindern, vattenkanalerna ser ju inte så jätte kul ut runt den cylindern, lite packningsyta kvar. Den har inte gått varm? Kolla så den inte blivit skev. Ang vatten i oljan, hur mår oljekylaren och impellerpumpen, är ju inte säkert att vattnet kommer från topp/packning. För att vatten ska komma in i oljan från toppen så måste packningen gått från vattenkanal ut mot lyftar/stötstångsdiket
  26. 1 poäng
    Nu tror jag att en och annan av er inte inser vad 390 euro är. Det är knappt 3900 kronor. För det får man inte någon välskött fin segelbåt. Jag har rott med en Askeladden av den typen som den där är kopierad av och den var behaglig att ro. Ägaren som var en bekant sade att den seglade hyggligt och var en bra sjöbåt för sin storlek. Ingen snabbseglare och ibland aningen svår att få över stag men en lyckad kompromiss. Fast den där kopian ser betydligt lättare ut än originalet så det kan hända att du får förstärka den med glasfiber och harts och gjuta harts och sand i botten för att få den att ligga rätt på vattnet. Själv skulle jag föredra att rigga den med sprisegel och stagfock på en ostagad mast. Den där höga bermudamasten på Askeladden gjorde dem nästan omöjliga att ro i motvind med masten uppe och att ta ned masten var ett litet företag. Själv har jag en GB 410 kombibåt som tillverkades av GB-marin som höll till på Frillmossen i Nykarleby i början på 90-talet. Jag tycker Askeladden har bättre skrovform än min men jag föredrar helt klart min enkla sprisegelrigg framför en åbäkig bermudarigg. Det stora frågetecknet är hur stadigt byggd båten är och hur välgjort plastarbetet är. Om den får godkänt på de punkterna säger jag KÖP.
  27. 1 poäng
    Som Rascal skriver är övning nyckeln. Att lära sig manövrera båten är lätt. Att lära sig hur man tar hjälp av vind och eventuella strömmar tar lite längre tid. Att gå in och reka först är riktigt smart. Framförallt, var finns det fritt vatten om Du behöver dra dig ur en knivig situation? Var vill Du absolut INTE hamna? KOMMUNICERA med övrig besättning om hur du tänker göra och vad som kan tänkas hända. Vad ska de vara beredda på? Då slipper du onödigt skrik och stress när det väl gäller. FÖRBERED. Fendrar, tampar, ankare skall vara framtaget och förberett. En extra, lång lina, som går att kasta över till någon båtgranne om det skiter sig. Ankare redo att fällas. Kom ihåg att tampar gör sig bäst om de sitter fast i båten när hoppilandkallen väl landat. Shipshape Bristol fashion. Inga lösa tampar som kan glida ner i vattnet och fastna i propeller/bog. Easy peasy. Det är bara lite plast och ditt ego som kan skadas om det går åt helvete totalt. Om du bara tar det lugnt vill säga. Du har maskinkraft nog att ligga blickstilla i vilken vind som helst. Men även till att klämma ihjäl folk om du tappar fattningen. Med dubbla maskiner och drev har man minst sagt fullt upp vid spakarna. Man kan åka sidled och vända helt om på stället. Försök glömma bogen. Den duger möjligen till smärre korrigeringar i mycket lätt vind. Bryter du emot med maskinerna kommer den vara totalt chanslös.
  28. 1 poäng
    Japp, har sagt det till sambon att vi inte bara kan sola, bada och käka glass, vi behöver ta tid att åka runt och okynnes-lägga till för att träna också.
  29. 1 poäng
    Lite fart genom vattnet och bestämda manövrar har fått mig att slippa problem. 16,5 meter, 60 ton med en rak axel utan bog. Men lite puls har man allt haft haha
  30. 1 poäng
    Navionics har - framför allt tidigare - fått kritik, men de har också tagit åt sig av kritiken och gjort förändringar. Hoppas Garmin/Navionics tillsammans lyckas behålla det som är bra och överge det som är dåligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...