Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-30 i Forum Inlägg
-
2 poäng
-
2 poängJust det! 👍 Då är det bara att fylla ett kärl 10x4x1 m med vatten till brädden och sedan ta en kranbil och lyfta i båten och ur igen När det är klart kan man mäta och räkna ut hur mycket vatten som runnit ut och då vet man på ett enkelt vis hur mycket båten väger. Du är ett geni!
-
1 poängHej! Det verkar som att någon/något "tagit över" funktionen på vissa klickbara objekt. Nyss när jag skulle ge tummen upp kom jag istället till https://www.paf.se/ Länken ser ut såhär. "https://www.paf.se/?affid=uSDDiX3PNmqsiQpTxMFWvmNd7ZgqdRLk&cid=trknex.com_affiliate_fte-general_se_all_______617456&utm_source=trknex.com&utm_medium=affiliate&utm_campaign=fte-general&utm_content=se_all_______617456" Tidigare har jag kommit till någon bitcoin-sida, men trött att jag klickat fel. Samma sak händer både på androidtelefonen och androidläsplattan.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJapp, har sagt det till sambon att vi inte bara kan sola, bada och käka glass, vi behöver ta tid att åka runt och okynnes-lägga till för att träna också.
-
1 poängJa, fart känns onekligen bra. Dock svårt när man inte alltid vet vart man ska, i gästhamnar o dyl. Vi har två gånger bara åkt och lagt till på en tillfällig plats och sedan i lugn och ro gått iväg och rekat den slutliga platsen. Kan tycka det är undermåliga beskrivningar av gästhamnar på hemsidorna. En enkel skiss med bredder på bomplatser osv hade ju underlättat så man kan planera sin angöring innan och lägga upp en plan.
-
1 poängLite fart genom vattnet och bestämda manövrar har fått mig att slippa problem. 16,5 meter, 60 ton med en rak axel utan bog. Men lite puls har man allt haft haha
-
1 poängStort tack för bra tips. Jag ska göra det som föreslås. Återkommer med hur det går
-
1 poängProblemet löst! Visa sig att nålventilen i VST var kass även fast jag tyckte den täta bra. Troligtvis sög den i sig all soppa på en gång när vacuumet öka. Det förklarar varför tändstiften såg bra ut även fast jag tyckte det lukta soppa ibland. Den dl med bensin som byggdes upp i vacuumslangen var tillräckligt för att döda motorn på direkten utan minsta bludder eller tvekande. Hoppas det här hjälper någon annan!
-
1 poäng
-
1 poängÅtgärd: gör rent, skruva tillbaka luckan och lägg en tunn fog lätt att skära igenom vid servicebehov. Garanterat tätt istället för att försöka få aluplåten tät. Bättre än att limma dit luckan som då blir väldigt svår att få upp vid service.
-
1 poängMed största sannolikhet är det luckan i durken som döljer sig under aluminiumplåten i fören för åtkomst till bogpropellern som läcker. Enkel åtgärd.
-
1 poängArkimedes i all ära, men här anger man vikten till 2000kg och det förefaller ju rimligt. Jag hade en Nimbus 2700 (27 fot) och den vägde enligt instrumentet i lastbilen 2500 kg med fulla tankar men utan packning och utan besättning.
-
1 poäng
-
1 poängUndersökningarna tar inte hänsyn till just det guestsson pekar på. Att om man håller sig inom det ”gyllende” området är förbrukningen låg dvs utsläppen per längdenhet låga. Det här är inga konstigheter, utan beror på att en 2t är sämre på att förbränna bränslet annat än där maskinen är optimalt avstämd. Tekniken medger helt enkelt inte bättre verkningsgrad över resten av varvtalsregistret. Sen blir det än värre om vi tar med de äldre teknikerna för spolning(exvis äldre Johnson V6). Att det finns en sweet spot som blir lyckad beror nog mycket på färre rörliga delar, detonation varje varv osv som påverkar pumpförluster mm. Att en 2t skulle släppa ut 20% oförbränt(Som det ofta hävdas) är en sanning med modifikation. På tomgång där den fungerar som sämst, kan det nog stämma. På högre varv blir det däremot orealistiskt. Tittar man förbrukning per NM ligger 2t ofta nära 4t i marschfart och det blir då orimligt att 20% av bränslet inte skulle användas för framdrift. Det låter dock bättre med värstascenariot i miljödebatten och som helhet släpper såklart 2t ut klart mer dumheter än de modernare motorerna. Jag avser här 2t med förgasare, dfi är mycket bättre och helt klar jämförbara miljömässigt med de nyare fyrtaktarna. Även jag har sett många tester genom åren och det här fenomenet är relativt känt bland oss som gillar att optimera utombordare, proppar mm.
-
1 poängSamma lösning i vår båt, håller med, bättre än originallösningen, har haft stora båtar innan, Nimbus 3400, Nordwest 410, är bortskämd med ytor och utrymmen. Man vänjer sig som tur är, väldigt mycket billigare och enklare båtägande😌 Pågående projekt är ny instrumentering, nästa steg blir nya brytare, satte dit mentemarins autotrim, funkar jättebra.
-
1 poängHydraulisk styrning kan ha servoassistans, men det är inte ett måste. Se om det finns en servopump på motorn (remdriven). Att det är svårare att styra i högre fart kan bero på att det behövs mer kraft då. Fyll på olja och prova igen. Min hydraulstyrning läcker men bara internt från en sida till andra, så jag rattar mer åt styrbord (får hela tiden rätta upp).
-
1 poängJag har flera gånger tänkt att det borde gå att "väga" en båt genom att ha en integrerande dynamometer och bara dra båten från stillastående med ett stumt rep tills båten rört sig en bestämd, kort sträcka, kanske två meter, där man mäter tiden det tar att nå halva sträckan och sen hela sträckan. Flödesmotstånd i vattnet är helt försumbart i så låg fart, så i stort sett all kraft som används under "draget" är för att accelerera massan. Om man vet accelerationen och kraften vet man också massan. På så vis skulle man kunna väga en båt utan att behöva lyfta den.
-
1 poängVåg i pluralis finns ju i havet, men dessvärre är dessa inte krönta och inte heller godkända, dessutom saknar dom i allmänhet skala eller display.⚖️ 🌊 Ja en del upptagnings/sjösättningskranar har ju en våg, men långt ifrån alla. Jag anlitar ett transportföretag som tar upp min båt på lastbil, denna har luftfjädring och någon slags givare eller våg som talar om för föraren vad han har för axeltryck eller boggitryck, av dom uppgifterna kan man lätt räkna ut var lasten/båten väger. Om du nu kan få upp din båt på en trailer är det nog lättare att få låna vågen av ett sand/grusföretag än av bilprovningen, de senare vill ha bra betalt dessutom. Grusföretaget blir nog så förvånade av detta udda uppdrag att dom bjuder på den tjänsten. Glöm inte att tarera trailern och dragbilens vikter.... Du måste ju känna till dessa, eller åka till vågen två gånger den ena gången utan båt... Arkimedes princip, har du tillgång till nån större behållare att sänka ned båten i? såsom jätten Gruff-Gruffs badkar, eller akvedukten i Håverud...?🙊 När det blir nog bra mycket lättare att ta reda på tillverkarens specifikationer, och addera minst 15% då gamla båtar har en tendens till att bli tyngre.
-
1 poängAha, då förstår jag. Det du vill är som sagt att få en tät yta, och eftersom du laminerat med epoxy borde alla fiber vara ordentligt inbakade i den, så det borde räcka med ett par lager. Du skall inte lägga dem vått-i-vått, och du skall passera klibb-stadiet, men inte heller vara 100% genomhärdad mellan lagren. Är epoxyn 100% genomhärdad måste du slipa för att få vidhäftning mellan lagren. Spacklet har du fått bra svar på från McLasse 🙂 Tips på filler, https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/mikroglasballonger-2000020410
-
1 poängHar du lamineringsepoxi kvar kan du köpa en filler och blanda själv. Både NM och West System har olika filler.
-
1 poängBränslesidan kan du lägga åt sidan för nu, då ju inte ens fläkten startar. Men vad är det för modell ? Kollat säkringar och om övertempskydd på värmaren löst ut ? Har du ingen manual så sök på nätet på din modell så kommer du hitta.
-
1 poängJag blev rekommenderad att köra min dieselvärmare med fotogen när den var svårstartad, rekommendationen kom från Eberspächer service, så du kan säkert köra på bränslet som du har i värmetanken. Jag hade dock inget fel på elektroniken utan det rykte bara ur avgasröret till värmaren och det behövdes flera försök till start innan den tände.
-
1 poängTyvärr är det nog så att de flesta finner det orimligt dyrt att köra på alkylat. En konsekvens är att alla båtmackar jag känner till sålde alkylat på pump upphört med detta. Antalet mackar som säljer är litet. OK vid infarten från Stockholm har och där köper jag min alkylat. 2T motorer optimeras för bästa bränsleekonomi i ett smalt varvtalsområde, vilket gör att de har ungefär samma miljöprestanda som 4T vid marshfart. Om man vill köra sin 2T förgasar eller EFI motor miljövänligt så ska man undvika allt annat än marchfart dvs ca 80 % av maxvarv. Speciellt ger låga gaspådrag jämförelsevis höga utsläpp. Man bör och lära sig hantera powertrimmet, hålla botten ren och undvika barlast.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet är ju inte ofarligt att byta namn på en båt, men det känner du kanske inte till? Snippan kanske är lite för vågat? 😉
-
1 poängFölj inte detta råd! Om axeln skall riktas bör det göras adekvat. Bända den med ett rör frestar på hela växelhuset och resulterar inte i en rak axel. Det kan på kort sikt bli dyrt och på längre sikt väldigt dyrt... Axeln bör demonteras och riktas av en verkstad som kan sin sak! Tro inte på alla här på MG. En kamrats kamrat som gjort det med ett rör är antingen en anekdot eller så har han haft en obegriplig tur...
-
0 poängSaga 27 är väl en klassiker som bör nämnas..? Och jag måste ändå fråga... segelbåt är inte aktuellt..?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00