Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-29 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Om du vill köpa något som du vet fungerar kan det vara värt att köpa ett larm som klarar standarden SS-EN 50291-2 (obs -2 på slutet). Det är larm avsedda för båtbruk och lite fuktigare miljö (Del 2: Särskilda fordringar på elektrisk utrustning för fast installation och kontinuerlig drift i fritidsfordon och liknande utrymmen inklusive fritidsbåtar). Här finns en brittisk broschyr som listar lite olika godkända larm. Utdrag från texten: All of the listed alarms from the four manufacturers shown in this brochure comply with the relevant safety standard for CO alarms suitable for use on boats, BS EN 50291-2 and carry the BSI Kitemark. The Kitemark is an indication that the product and its manufacturer have been independently assessed by BSI, which is one of the UK bodies accredited to carry out third party certification and product monitoring. Deltronic CO7BD lär vara godkänt, t.ex och finns bl.a. på Kjell & Co.
  2. 3 poäng
    Som uppföljning kan jag meddela att efter att bytt generator och batteri separator fungerar allt igen.
  3. 2 poäng
    Jag ville bara ha en i mitten, är definitivt nöjd med att ladda ombord 15-20 Ah / dygn när den ligger i hamn. Vi är bara ute max 2-3 dagar i sträck och bara vid soligt väder så det räcker gott för oss ☀️
  4. 2 poäng
    Intressant information om 5-56 som framkom tack vare mitt sidospår om bitsocker via konservering av ägg. Det är inte alltid så dumt som man kan tro att inte slaviskt hålla sig till ämnet.
  5. 2 poäng
    För att avsluta ärendet i tråden har jag hittat orsaken till motorstörningen. Jag blev rätt så säker i ett tidigt skede att det inte berodde på bränsleförsörjning. I alla fall blev hela drivmedelssidan från sil i tank till förgasare helt genomsökt och servad. Sökte mig till tändningssidan och började mäta tändningen vid fullgasvarvet då den börja lägga av. Konstaterar då att tändningen inte var stabil. Då börjar funderingen kring cdiboxarna. Fick iaf. låna en begagnad för att testa. Provade med den och motorn gick klockrent. Så det blev en ny sådan och beställde den. Tog lite tid att fastställa orsaken men det gick. Att hitta en verkstad som kunde fixa det var omöjligt inom en treveckorsperiod. Hade dock mycket hjälp av sonen som är hemma på såna problem. Hoppas att detta kan va till hjälp för någon annan som har dylika problem.
  6. 1 poäng
    Din tidigare snippa?!? 😄 Det finns en gammal tråd som handlar om fyndiga båtnamn. Kanske dags att väcka den till liv igen!
  7. 1 poäng
    Det är ju inte ofarligt att byta namn på en båt, men det känner du kanske inte till? Snippan kanske är lite för vågat? 😉
  8. 1 poäng
    Man kan aldrig få för många solcellspaneler! 🌤️ Kul att du återkopplade och roligt att jag kunde bidraga!
  9. 1 poäng
    Bulten ska dras åt lagom hårt så den sitter fast. Den har inget med utsläppet att göra. Micke
  10. 1 poäng
    Jag har min monterad så här. Kablarna går genom en pvc-slang från mittpunkten på panelen till en genomföring i hörnet av taket. Då riskerar inte kabeln att fastna när man öppnar/stänger.
  11. 1 poäng
    Tänkte bara återrapportera att en solpanel åkte på idag. Jag tackar för tipsen, kabelgenomföringen blev precis den som Georg_Ohm länkade ovan. Bra företag solarlab.se som även fick bidra med regulatorn. Jag valde en lite annan lösning med sladden, har snabbkontakter på luckan och på väggen bredvid. Sen har jag två olika lösa kablar, en kort (stängd lucka) och en lång (för öppen lucka). Tar bara några sekunder att koppla in, och jag har den ju bara aktiv då båten ligger i hamn med stängd lucka eller om man ligger stilla ute i skären med öppen lucka en solig dag ☀️ Laddningen var klart godkänd, idag vid 17-tiden med solen snett från sidan så var det 2.5A då solen tittade fram, och 0.6A när det var mulet.
  12. 1 poäng
    Luftkylda motorer går mycket varmare än vattenkylda, och oljorna är anpassade för olika temperaturer. Förmodligen är Aspens tvåtaktsolja tänkt för motorgräsklippare, lövblåsare, kantklippare, motorsågar och andra luftkylda, tvåtaktsmotordrivna maskiner.
  13. 1 poäng
    Hybro och Georg-Ohm: Tack för svar
  14. 1 poäng
    Ja, en tanke som slog mig också, efter att jag skrev mitt inlägg. Det fanns en typ av däcksbåtar som var stapelbara i varandra, om man tog ur tofterna, kom med de engelska kuttrarna, kallades för ”Doris” antagligen efter engelskans ”dory”. Men en sådan är det inte, möjligen kanske en ”jigg” en roddbåt för två eller tre par åror. Större passagerarfartyg hade ju mindre motorbåtar ombord, kanske det kan vara en sådan också... Det är ju ett uppslag att gå vidare och kolla i bildarkiv och på sjöfartsmuseer och se om du finner något där. Iofs så brukar livbåtar vara spetsgattade eller snipformade för att ta akterlig sjö bättre, högre fribord var ju vanligt också. Men däcksbåt till någon fraktskuta som gick i kustnära fart kan det ju vara...
  15. 1 poäng
    Köpte Aspen 2-taktssoppa i går från pump till trädgårdsmaskinerna, 24 kr/l. Kollade inte vad 4-taktsvarianten kostade. Man skall INTE använda Aspens 2-taktssoppa till båtmotorer då den är avsedd för luftkylda maskiner.
  16. 1 poäng
    Tack för all hjälp! Jag tog med mig frugan och gjorde ett nytt försök som lyckades. Inte lätt men det gick till slut. Kan förstå att marinor tar några kronor för att byta bälgar. . . . .
  17. 1 poäng
    Jag håller med. Uppenbarligen en ganska välformad öppen båt möjligen med fördäck som någon halvblind hobbysnickare har satt vindruta och sargar på. Träbåtsbyggande har i alla tider och med väldigt få undantag handlat om styckevis produktion eller små serier på högst några tiotal likadana båtar. Tycker den där ser engelsk ut i formen så man undrar ju om den i tiden kan ha varit skeppsbåt/jolle på något fartyg.
  18. 1 poäng
    Skilj på trim och tilt. Med trim ändrar du gångläget och med tilt hissar du upp motorn för trailer t.ex. Du skall starta färden med motorn helt intrimmad och när du kommit upp i plan kan du trimma ut den tills den börjar ventilera/kavitera. 10-11 knop låter lågt för planing?
  19. 1 poäng
    Hej, köpte en Polar 820 Royal Express förra sommaren, tankarna var nygjorda. Septiktanken är på 75 liter, vatten på 180, riktigt bra för en såpass liten båt tycker jag.
  20. 1 poäng
    Tack Kane japp jag har en Hub. har precis lagt en order på 4st RFW-4S från Corsa nu. lång leveranstid dock och det känns alltid lite irriterande när frakten är dyrare än produkten 🙁 samtidigt så skall båten upp snart så jag har ju inte direkt behov av att ha prylarna ASAP, ska dock bli spännande att få ihop allt. Föregående ägare av båten snålade och jag har bara varvräknaren till motorn. inte logg och bränslemätare. så jag hoppas att jag får den infon via detta interface.
  21. 1 poäng
    Ta bort Polklämmorna och slipa ur dessa med sandpapper. Sitter kablarna klämda i polklämmorna så lossa där också ock gör rent. Dock mest troligt att du har oxid mellan batteripol och klämma (sko)
  22. 1 poäng
    @IngemarE, min erfarenhet stämmer med din.
  23. 1 poäng
    Det är att 5-56 rengör och löser så effektivt, vilket det är bra på. Och om man då använder sunt förnuft - en spray kan ju inte rengöra effektivt och samtidigt vara återsmörjande. Dvs lämna kvar det den är gjord för att lösa upp. Har gott om egen erfarenhet. På jobbet har vi i ett labb t ex friktionsytor på vissa dörrar (berylliumkopparfingrar för jordning) som blir smutsiga och går trögt. 5-56 (som i strid mot leverantörens rekommendationer användes av en glad kollega) gjorde att de blev skinande fina och gick smidigt. Ett tag. Men efter att 5-56 torkat ett par veckor senare var de visserligen fortfarande skinande blanka men dörren nästa omöjlig att öppna, och då med ett kusligt gnissel. WD40 eller ännu bättre - olja typ kedjespray som du nämner - är vad som skall användas för smörjning och långtidsskydd. En ljudteknikerkollega gjorde samma sak i ett mixerbord i en studio en gång, som fått lite skrap i en regel. Inspirerad av hur bra och tyst det blev med 5-56 tog han dagen efter i förebyggande syfte och "smorde" alla reglarna. Två veckor senare är det istället ett mekaniskt gnissel och varenda regel går trögt. Innan det hann smörjas upp med "rätt" saker hade kontaktytorna tyvärr hunnit slitas ner/skadas bortom räddning, så bordet fick in på renovering med byte av samtliga reglar. Summeringen är alltså att 5-56 genom att det är så effektivt att rengöra och lösa upp allt möjligt, på sikt gör ytan oskyddad och mer utsatt för angrepp. Bra bara så länge den är kvar. Om man bara skall skydda/smörja - använd något annat. Sitter det fast eller behöver rengöras - använd gärna 5-56 först, men återsmörj sedan med något annat när det blivit "fint". I alla fall min erfarenhet.... Edit: Innehåller mest ungefär lacknafta, som ju är ganska flyktigt: http://www.clubcorvette.se/forum/viewtopic.php?t=11725 https://www.lundqvist.se/Doc/100/10/10010019.PDF
  24. 1 poäng
    Jag har skrivit i en del trådar redan. Jag driver en Soling segelbåt på 8 meter och en vikt på drygt 1000 kg tom med en 30 lb Motorguide elmotor från tidigt 2000-tal. Den kan driva båten i 2,5 knop (har länge hävdat 3 knop, men det gäller medströms vår hamnkanal) ungefär. Vid hård vind räcker den inte till, men tre vanliga uttjänta bilbatteri kan driva båten i 5-6 timmar. En 45w solpanel ser till att mina bilbatteri alltid är fulla. Men jag använder egentligen bara motor för att gå från min båtplats ett par hundra meter ut i den stora hamnbassängen där jag i lugn och ro kan hissa segel. En gång för några veckor sedan blev jag tvungen att för motor köra 10 distans då vinden dog, då började jag fundera på att köpa ny motor...
  25. 1 poäng
    Ytterligare bra info om montering av MC4 kontakter https://marinehowto.com/installing-solar-mc4-terminals/
  26. 1 poäng
    Avgasbälgmontering: Palla upp drevet så att du litet lagom får in fingrarna från sidan till bakkant på bälgen.Lägg på slangklämman väl öppnad och formad litet oval.Vrid över drevet åt ena sidan och kräng på bälgen där. Håll stadigt fast där och vrid över drevet till andra sidan och tryck på den där. Dra klämman, skruven ska vara som klockan två om man är högerhänt. Använd absolut inte fett eller diskmedel på bälgarna! Bälgarna kan lossna av smörjmedel med haveri som följd. Dessutom kommer avgasbälgen att ofelbart glida av vid monteringen. Ingemar
  27. 1 poäng
    Du kanske ska börja att titta över kablaget ( som du skriver) och tändningslåset. Sitter det någon huvudspänningsbrytare, kan också fallera.
  28. 1 poäng
    Men varför är det så sjukt stort hål? Stången som går igenom rör sig väl inte just där hålet är? Jobbet görs väl i leden närmare motorn? Känns som gjort att det ska spricka sönder om man täcker allt med gigantisk gummigrej. Brukar det se ut så på alla båtar? Farsan eller tidigare ägare har ju borrat och skruvat överallt så båten ser ut som ett durkslag upptill. Har inte hittat samma frekventa borrande i botten än som tur är. Vatten i facket där batterierna står igen. Trött på den här piss-skiten nu. Ska det vara så jävla svårt att vara båtägare! -Är det något du önskar att du hunnit sagt till din far innan han dog? - Ja. Pappa du var sjukt bra på saker men ibland tror jag att det hade varit bra för både dig och andra om du inte löste alla livets problem med eltejp och de extra långa gipsskruvarna du hade en förkärlek till. Men jag förstår dig för jag sitter själv och funderar på att skruva fast lock från ett bigpack glass för att täcka största hålet just nu så jag kan åka båt nån gång. 😁
  29. 1 poäng
    Ok. Rekommenderar co larm oavsett värmare. Lycka till!
  30. 1 poäng
    Fast du har väl inte takluckan öppen när du inte är på båten??? Sätt panelen bakom luckans ram och välj att inte öppna luckan om du behöver laddning från panelen.
  31. 1 poäng
    För några år sedan var samma fråga uppe, då tipsade jag att det går väl bra. om man finner en lämplig spiralsladd som kopplas i panelen sedan i någon kopplingsbox på den fasta delen av taket, f.v.b till regulatorn. Då hade det där småländska möbelföretaget en himla käck spiralsladd man kanske kunde använda, tror inte den finns kvar i sortimentet, men har inte kollat, och den var väl treledad 3x0,75mm2, för inomhusbruk... Kanske en trailerkabel kan funka, du vet den där man har till släpvagnskontakten. Den är visserligen 7x0,75, men man får väl parallellkoppla kablarna tre och tre, och får då en över. Batterierna på skjutluckan, nej, det förstår jag, det blir galen viktfördelning, tyngden för högt upp, typiskt Vasa, där hade man ju också batteridäcket för högt beläget, så gick det också som det gjorde.
  32. 1 poäng
    Var nere vid båten och blötte linan och linan löpte ut men väldigt långsamt så jag testade att töja fjädern ca 5 mm och vips så fungerade det, kanske en kombination av båda som gjorde det, tack för all hjälp, mvh Ivan
  33. 1 poäng
    Min erfarenhet är att om linan är smutsig och torr räcker inte vikten från ankaret, som ligger i lätt lutning ut från badbryggan, för att det ska ramla ner. Blöt lina funkar perfekt, för mig. Kan det vara samma för dig? Engbo spelen ska ju mata iväg ett par decimeter lina när man trycker på ned. På min båt räcker det inte för att ankaret ska tippa i om linan är stel av smuts eller salt för då lättar linan bara från lintrumman. Ska försöka ändra vinkeln på ankaret efter upptagning i höst så det ligger mer nedåtriktat. Fram tills dess får jag putta till ankaret med foten.
  34. 1 poäng
    Kan du ge exempel på när detta används under flygning, alltså när man anger avstånd till andra flygplan.
  35. 1 poäng
    Hej, jag har en finmar ht 17 som har en liten ruff. Det är samma skrov på båtarna och finns med innombordare eller utombordare. Båten har vass v-botten som du säkert vet. Vad är det du vill veta mer om båten?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...