Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-27 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    En Soling revar man inte normalt utan istället planas seglet och skotvagnen släpps ut, masten trimmas samt besättningen i lovart för att burka. Fladder längs masten kan man även ha om det blåser mycket. Men om det är en semester-Soling kan ett rev ge mer behaglig segling, kolla med segelmakaren om det är värt att sy in ett rev i ett gammalt segel. Om man har revsejsingar så ska dessa enbart användas för att samla in segelduken vid revning och därmed inte spänna upp seglet. Vindtrycket i seglet ska enbart tas upp i hals- och skothorn där det finns förstärkningar i seglet som fördelar kraften.
  2. 3 poäng
    Kanske en el-utombordare med inbyggd högtalare och rökmaskin så man får den rätta känslan😁
  3. 2 poäng
  4. 1 poäng
    Efter byte till ett nytt batteri så är problemet nu borta och värdena på mercmonitorn ligger stadigt kring 13-14V med motorn igång.
  5. 1 poäng
    Du har ett reglage med en kombinerad växel /gas spak plus en lite handgasspak på sidan eller? Innan du börjar riva bort förgasarna, det är lite halvmeckit, så kolla att spjällen öppnar fullt (i förgasarna) när du fäller fram gasreglaget, alltså inte handgasen. Här kan det vara lite svårt att se, men du kan kanske se reglagearmen på varje förgasare att den rör sig ca 1/4 dels varv i centrum. Sedan gör du lika fast med spaken fullt bakåt. Nästa steg är att ha växel/gas spak i neutral och kolla handgasen fullt, här är inte säker att det rör sig fullt 1/4 del på förgasarna men minst halva rörelsen ska det bli. Om det inte rör sig så har du något galet i reglageboxen. Eller som guestsson skriver ( hann före mig) kolla wireinfästning i motorn Rör inte heller några justerskruvar än.
  6. 1 poäng
    Jag fäste mina med buntband "ståendes" på spridarna. Fyra stycken från Biltema, två i varje mast. Lite dålig bild men det var den jag hade.
  7. 1 poäng
    Jag har å andra sidan en motor på 7,5 hk bara, samt en huvudsäkring på 100 A...
  8. 1 poäng
    Aha, det fattade inte jag heller. Min bild baserat sig på hur mitt relä funkar är att det rör sig om "noll komma någonting..."-sekunder, dvs det blir i praktiken ingen fråga. 🙂
  9. 1 poäng
    Rostfria av rätt kvalitet! Sjösätt du lugnt! En av idéerna med tätningen är ju också att vatten varesig inifrån eller utifrån skall kunna komma in i plastlaminatet, men om du nu kladdade till det med en bra marintätningsmassa så är det säkert bra! Denna dyvika är ju bra, om den fastnar kan du ju greppa om vingen med en skiftnyckel. Lägg gärna marinfett (eller annat fett) på dyvikans gängor, så sitter den inte ohjälpligt fast till hösten. Gängtape är inte fel heller, då låser det pluggen utan att den fastnar allt för hårt. Antingen fett eller gängtape, inte båda delarna!
  10. 1 poäng
    Det var ganska utplockat bland dyvikorna, så valde bland det som fanns. Jag kollade på YouTube också och tror att jag lyckats få till allt. Har låtit marintätningsmedlet sitta i mer än 35 timmar nu. Har testar att hälla vatten i båten och det rinner inte ut en enda droppe, så det är ju bra. Men betyder det att vattnet inte kan komma in, eller finns det något annat sätt att testa? Annars får jag sjösätta och hoppa på det bästa..
  11. 1 poäng
    Jag har en 83 årsmodell som cdi la av på. Kunde inte hitta någon 2 "kanalig" cdi box så jag köpte en som är till för mindre motor med gemensam tändspole för bägge cyl. Jag parallellkopplade båda triggerledningarna från stator. Jag kopplade även ihop respektive primärledning till tändspole med tädndspoleledning från nya cdi. Det var ett experiment som fungerar! Jag hade en oro att laddningen till kondensatorn i cdi inte skulle hinna ladda upp primärspänning till tändspolar nu när motorn bara snurrar ett halvt varv mellan varje triggersignal till cdi. Det verkar som att primärspänningen till tändspolar räcker till för att tända bägge stift. Det som sker nu är ju att bägge stift tänder samtidigt som på tex. en skoter som bara har en tändspole och en 1 "kanalig" cdi. Vet ej om man kan skada trigger på detta vis, men jag kör väl så länge det går.
  12. 1 poäng
    Möjligt att det blir en prisdipp/utbudsöverskott efter sommaren på öppna "åka-ut-över-dagen"-båtar som verkar ha sålt otroligt bra fram till nu, då kanske många som köpt dessa för att fira sommaren hemma har blivit besvikna på vädret och vill sälja. Å andra sidan kan det vara som @ChristerN skriver - så länge corona håller på så kanske folk behåller även dessa båtar för att ha en semestermöjlighet även nästa sommar.
  13. 1 poäng
    Naturligtvis något man gör tillsammans med säljaren... men om denne nekar till att deltaga i ett kompressionstest, vänd på klacken. Jag gjorde det när jag köpte min nuvarande båt, inga problem var det.
  14. 1 poäng
    Jo, men frågan är hur lång tid det tar innan relät känner av det, och det var nog det Ingemar menade från början fast jag inte fattade.
  15. 1 poäng
    Flipprarna, åtminstone de äldre vet inte hur de modernaste ser ut, har en ganska platt botten. Det ger en stötig gång i sjö. Det man kan vinna på det är fart, bränsleförbrukning och att de blir relativt stadiga i hamn.
  16. 1 poäng
    Jo, databladet säger "kontinuerligt: Max 125A" men inget om peakström. Dessutom är ju det mest ohälsosamma för ett relä att bryta med hög ström över kontakterna (i detta fall överström) och dessutom från en induktiv last. Det kände jag nog inte var hälsosamt för det reläet. Men sannolikt är det rejält dimensionerat och klarar detta, annars hade vi nog hört talas om problem. Har själv monterat det i flera båtar utan något problem, men ingen med lika tokstor startmotor som i min egen. Fast ibland mår man kanske bäst av att inte bry sig om detaljer, bara koppla in och se glad ut...Hursomhelst sover jag bättre nu, med tidsstyrningen (väl dokumenterad, dessutom ) . Tack för bollplanket.
  17. 1 poäng
    Nja jag väntar på en tvåtaktare som släpper ut 0 co2 med andra ord ett grönare T2 alternativ och som inte läcker bensin såklart. Sound matters!!!!
  18. 1 poäng
    Ässcchh det gör inget ............din heder är i behåll😅
  19. 1 poäng
    Ojoj, det var visst andra som redan pratat om det... För min heder vill jag nämna att jag faktiskt gjorde en sökning i forumet först, men hittade inget. Jag tror att jag är lika dålig på att hitta forumtrådar som jag är att hänga med i det senaste på motorfabrikantfronten. Ja det där låter ju inte helt orimligt. Väntar med spänning på lösningar med elmotorer som kan passa mina behov. Hittills finns väl Candela som en intressant lösning, men skulle någon gammal jätte som Evinrude vore det väldigt spännande.
  20. 1 poäng
    Jag tror ”Coronapriserna” står sig över nästa sommar.
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
    Ja det har varit två elektriker som ägt min båt innan mig... Suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar, kallas även för ”Citroën-lösningar”.
  23. 1 poäng
    Fattar inte riktigt, men jag är väl trög... Hur kan relät lysa om det ligger i en kasse med elgrejer? 🙄
  24. 1 poäng
    Hur gör jag för att försegla kanterna? Osäker på syftet. Blir det inte tillräckligt tätt med marintätningsmedel?
  25. 1 poäng
    Marintätningsmedel typ Sika291 eller Biltemas svarta eller vita använder luftens fuktighet för att härda, så det är inga problem med lite fukt. Inte när det gäller tätningsytorna av den nya dyvikan i alla fall. Men du bör, som nämnts, försegla kanterna på hålet (där laminatet syns), och innan du gör det bör det vara hyfsat torrt. Annars stänger du in fukt som aldrig kommer ut.
  26. 1 poäng
    Tack för svar! Om den befintliga sitter fast med marintätningsmede. Hur får jag då bort den? Vad är bäst för att plasta eventuella skador som uppstår? Kan jag borra upp ett större hål med borrmaskin, eller hur gör jag?
  27. 1 poäng
    Har en liknande på ”lill-båten” men min skruv har fyrkantsskalle. Väldigt mycket bättre då spåret i dessa slits lätt (bara att köpa ny iofs men man blir så sur när man ska ha ur den och mejseln slinter!).
  28. 1 poäng
    Läser ofta på forum och tre saker dyker ständigt upp, alla med diverse förslag och dyra kemikalier. 1) Teak. Ger inga råd här eftersom de flesta har olika syn på vad som är snygg / välbehållen teak; oljad, vaxad, ljus, mörk, obehandlad etc. 2) Gul gelcoat = Oxalsyra i pulverform. Köpes på närmaste byggvaruhus (ex. Bauhaus) för 100 kr/förpackningen. Blandas med lite vatten och smetas ut på gelcoat, lämpligen med vanlig tvättsvamp. Avvakta 3-5 min spola av med färskvatten = vit gelcoat. 3) Toalett-/urinlukt. Det är inte varken själva urinet eller bajset som luktar. Det är alla äggviteämnen i kisset/bajset som luktar vidrigt. Detta löses extremt enkelt med ett par flaskor Perstorp (eller annat märke) av ren ättika (8-12%). Ättika är helt miljövänligt och dunstar av sig själv plus att den torkar ej ut packningar och slangar som vissa andra kemikalier kan göra. Ättikan bryter dock snabbt ned samtliga äggviteämnen och odören försvinner till 100%. En flaska kostar ca 15 kr. Späd ej. Inför hösten pumpar jag in en flaska (ca 3 dl) i septitanken via toaletten och låter det ligga under vintern. Under sommaren så pumpar jag in 1 dl per månad eller oftare beroende på hur toaletten nyttjas. Även om du har gamla slangar eller köpt en gammal båt med urinlukt så fixar ren ättika problemet. Man ska absolut inte skicka ned klorin i toaletten. Dels för att klorin inte löser problemet men framförallt för att ren klorin är så starkt att det går extremt hårt åt gummipackningarna. Klorin dödar bakterier och bleker färger. Äggviteämnen är ingetdera. /Knubblo
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...