Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Anläggningen vid Hagavikens hamnförening fungerar perfekt!
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    En annan möjlighet är kanske att motorn förvarats uppfälld så att vatten kunnat samlas bakom propellern.
  4. 1 poäng
    Stort tack för detta tips, ligger just nu på Missjö och njuter av underbara klippor. Promenaden inne på ön bjöd på den vackraste natur, lite vibbar från boken utvandrarna med steniga åkrar och ekskogar, hägrar och magisk insjö.
  5. 1 poäng
    Det är ju väldigt svårt att svara på. Jag har sett många liknande båtar både till skrovet och till vindruta med sarg. Även i den kombinationen, på ett ungefär. Jag skulle vilja gissa att skrovet med däck är byggt av någon båtbyggare på 1940-50 talet, under 50- talet har vindrutorna med sargen tillkommit av dåvarande ägare eller någon lokal snickare. Från barndomen minns jag liknande båtar, som redan då hade en antik utombordare, typ Seagull, Penta, eller någon annan förhistorisk motor på akterspegeln. Särskilt minns jag en tvåcylindrig lågvarvig liggande boxermotor som en gubbe hade och inte ville byta ut.
  6. 1 poäng
    Men det funkar (jag känner Tryck/Sug) ju då jag kopplar enlig denna bild istället för via polen enligt denna? Det som jag menar med klumpen är magneten inte transformatorn. Det som jag tolkar som problemet är alltså att polen på elektromagneten har förlorat kontakten med kretsen på nåt sätt.
  7. 1 poäng
    För det första så tror jag att du kan glömma att använda din "klump" den ger troligtvis på tok för lite ström vid 12 volt. Pumpen kräver nog en 4A. Det är ingen motor utan en elektromagnet. Brukar hjälpa att knacka på den då det kan kärva. Annars så är det dålig kontakt vid "brytarspetsarna" Finns ingen elektronik allt är mekaniskt.
  8. 1 poäng
    Har kollat tömningspumpen direkt mot batteri och då fungerar den klanderfritt. Pratat med comstedt och beställt kontrollkit som innehåller kontrollpanel och elboxen i toan. Kostar som en enklare eltoa men ska jag köpa en ny toa så är ju hålen inte på samma ställe och även slangarna får en annan längd. Så nu är beställning gjord så hoppas jag att det ska fungera sedan. ryker 2 dagar till på semestern.
  9. 1 poäng
    Fladdrande segel och slänggippar tyder på brist på koncentration när ni seglar. Som nybörjare måste man koncentrera sig på seglingen hela tiden annars blir det knas. När man seglat mycket går mycket med förlängda ryggmärgen men inte i början. Faktiskt ungefär som när man lär sig köra bil. När det kommer vindbyar så släpp lite på seglen tillfälligt. Händer det ofta måste du som sagt reva. Sätt fru och son vid rodret så att de lär sig segla själva. Det är viktigt av en massa olika skäl. Om det inte går så är det nog läge att se sig om efter andra semesteraktiviteter.
  10. 1 poäng
    Aha, du söker myggfritt 😉. Igår i närheten av Furusund.
  11. 1 poäng
    Med den Quick-fixen är det inte omöjligt att avluftningen inte blir tillräcklig... Jag har inte heller någon avluftning från vattentankarna genom skrovsidan. Avluftningsslangarna från mina två vattentankar leds ut i ankarboxen. Ankarboxen är dränerad så det färskvatten som skvätter ut vid tankfyllning rinner tillbaka till havet. Dessutom kan det aldrig komma in sjövatten via avluftningarna till tankarna när båten lutar kraftigt (en del har avluftningen så långt ner under relingen att den kommer under vattenytan vid stor krängning)..
  12. 1 poäng
    Jag har en styrpulpetbåt med Mercury 60 EFI från 2007 med en DEFA BG201 startspärr som slutat fungera. Fjärrkontrollen är död, lysdioden i fjärrkontrollen tänds inte. Jag kan starta motorn om jag knappar in koden via den lilla knappen bredvid lysdioden på motorn. Är det någon som vet hur jag kan koppla bort startspärren? Det var nog bra med startspärr när motorn var ny men nu skapar den bara problem. Tacksam för hjälp.
  13. 1 poäng
    Det rör sig om en BG201, iaf.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...