Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-03 på alla områden

  1. 4 poäng
    Hej! Uppdaterar denna tråd med att det till sist blev ett båtköp. Det blev både dyrare och större än vad jag tänkt, men (jag tror och hoppas att) det blev bra. Det blev en Fortissimo med nya segel, bytt motor och omfattande utrustning. Fin utvärtes, lite att piffa invändigt om man vill. Snart seglar vi hem Pecunia till hemmahamn. Mycket spännande!! Tack för support!
  2. 2 poäng
    Gamla motorer är ett problem! Jag tänkte byta ut min mot en sån där modern som alla pratar om, El motor, men hittar ju fasen inga vettiga spanska motorer på nätet! Kom gärna med tips, har ett gäng lösa trådar bara så här långt...
  3. 2 poäng
    Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.
  4. 2 poäng
    Har nu löst sig till belåtenhet,letade på nätet lite till o hittade då Marinexpress i Lysekil som har öppet hela sommaren,dom har samma display,så det blev en tur dit, visserligen lite dyrare men inget att orda om,så nu fungerar timräknaren igen.
  5. 2 poäng
  6. 2 poäng
  7. 2 poäng
    Jag tror ta mig tusan att jag kommit till en lösning. Det var nog landströmsladdarens minuskabel som satt kopplad till fel sida shunten. Jag har nu flyttat den. Jag detekterar nu en mer rimlig ström vid laddning. Jag antar att jag tidigare endast har detekterar landströmsladdarens eventuella laddning av startbatteriet-(fast åt fel håll)? Samt att shunten tidigare känt av generatorns laddning korrekt.
  8. 2 poäng
    Jobbar inte så......😀 Propeller på väg hem från USA🤠
  9. 2 poäng
    Yes, det är fritt fram för alla. Mot en mindre avgift förstås. // Mats W
  10. 2 poäng
    Våran amstaff älskade vattnet och trivdes på sjön. Just i och ur lyfte vi(jag) för hon var ju rätt otymplig när hon stretade. Tyvärr tog vi bort henne förra sommaren pga kassa bogar som ju är ett aber på den rasen. Var försiktig så går det nog fint. Hon stod och kikade över relingen och kände in alla lukter. Men hatade att sitta på fördäck. Den lille hunden är snarare tvärtom, trivs bäst på fördäck.... Se till att de är rastade innan avgång bara och att de kan gå in i skuggan om det blir väldigt varmt. Det är kul med hund ombord, även om det tar styggt på de lackade ytorna😉d ombord, nu har vi bara den lilla
  11. 2 poäng
    Det är nog generellt väldigt olika mellan olika hundar, vi har haft två hundar ombord och generellt sett har det gått bra med båda men vi har mestadels gjort kortare upp till 2 timmar resor innan man kommer till land. Mkt har redan sagts men skulle tagit med mig, hundschampo och låtit hunden ha ngn form av fästing skydd även ngn form av borste. Skärgårdsöarar ofta mkt fästningar och ibland har hela hunden varit svart prickig pga av fästingar, inget trevligt att få i båten. Sen luktade även vår lilla 3 kg hund väldigt mkt hund när han va blöt så kan va bra att kunna ge dom en annan odör efter några dagar haha...
  12. 1 poäng
    Va kan de va? Dessutom är remmen alldeles svart! Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till? Har testat med ny bensin och att vända på batteriet.
  13. 1 poäng
    Som ovan säger Crescent 495 HT
  14. 1 poäng
    Fick testa en som är 14 idag. varvade 5700-5800. Snabb i plan. så kanske varvstopp som gick in förut då den varvade ca 6000 då. så det får nog bli en 14 tum på.
  15. 1 poäng
    Jobbigt problem, min MD5A går på tre cylindrar. Har testat att vända den ut och in, hjälpte tyvärr inte - då började det ryka vitt ur Jabscon. Har även provat att byta ut S-drevet mot en Vindex men det blev helsnurrigt.
  16. 1 poäng
    Vår hund är snart 11 år gammal, är väldigt pigg och lekfull fortfarande, var på en seniorkontoll sent i våras, levervärden bra, njurvärden bra, och bra i övrigt. Möjligen litet artos i axlarna. Hon har haft fästinghalsband vår och sommar sedan hon var unghund. Visst en och annan fästing har plockats bort då och då, men undrar hur det skulle varit utan... ju nu tog vi av det eftersom hon börjat klia sig runt halsen, kliet fortsatte, och jag har nu plockat blåbärsstora fästingar och hittat en och annan sådan jätteäcklig fästing på durken, och på däck. Sedan kam man ju undra vilket är värst, fästingburna hundsjukdomar eller detta miljögift som finns i halsbandet? Havstulpaner med mer dieselavgaser eller giftfärg, känns diskussionen igen? Fäsringhalsbandet skyddar även mot loppor och löss... Ja, så missade vi bussen, vaccinationsbussen, skulle fyllt på TBE-vaccinet. Det finns inga humana fästinghalsband, sådana hade säkert varit bra. Men det finns små elektroniska grejer som skrämmer bort dessa odjur, både från djur och människor, är det någon som provat?
  17. 1 poäng
    Förbaskat! Det var helt enkelt för bra för att vara sant. Hur får man ett ok fästingskydd till vovven? Hur gör ni?
  18. 1 poäng
    Å nej, du råkade ut för den beryktade svanfamiljen! De glider runt i småhamnarna och retar hundar, lossar förtöjningar och punkterar fendrar. Det har gått så långt att Kustbevakningen förordar att man drar iväg ett securite till all ships på kanal 16 när man ser dem.
  19. 1 poäng
    Är det inte lite låga siffror på de 2 sistnämnda fordonen.....😀
  20. 1 poäng
    Det blir ett ganska farligt samhälle när allt vissa inte tycker om ska förbjudas. Med tydliga regler som begränsar möjligheten att skada och sen lämpliga sanktioner när reglerna inte följs, har man åstadkommit det man vill utan att förbjuda. Det är inget fundamentalt som skiljer vattenskotrar från andra fritidsbåtar. Därför bör de inte särbehandlas. Tydliga regler som gäller alla sorters båtar likvärdigt är grejen. För övrigt är ALLA fritidsbåtar leksaker. Det finns ingen som behöver köra eller åka fritidsbåt. Vi gör det för att det är nåt vi tycker om. Men det är lika mycket leksak att segla eller köra en vanlig motorbåt som det är att köra vattenskoter.
  21. 1 poäng
    Felet är nog inte kontinentalsockeln, det ser väl alla att det är ekolodet som fallerar. 5.3 meter stämmer inte så det är dags för ett samtal till Garmin support. Skicka med bilden för säkerhets skull 😁
  22. 1 poäng
    Ser ut som en crescent 495 ht!
  23. 1 poäng
    Hej! Montera på trimtabs på skrovet så har du löst problemet med att ta dig över planingströskeln. Jag monterade på sådana på min förra båt som var 5.2m lång och det gav en helt annan karaktär på båten vid acceleration samt hjälpte till att trycka ner fören i hastigheter mellan 5-15 knop. Nu har jag en 7m båt med trimplan vilket så klart är ännu bättre, men lite överkurs på en så liten båt. Om akterspegeln har hållit hittills så är det bara köra vidare med 70hk motorn, det låter som rätt effekt för båten! 🙂
  24. 1 poäng
    Du har sannolikt luft i systemet som gör att värmaren inte blir av med värmen och stänger då av sig. Porlandet tyder på luft.
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    Innan du börjar bygga för mycket landgång kolla om han kommer använda den. Hade tidigare en hund i samma storlek men hon hoppade/klättrade alltid bredvid. Tilläggas ska väl vara att man får vara beredd med handduk de överskattar ofta sin egen smidighet (eller har det smittats från mig).
  27. 1 poäng
  28. 1 poäng
  29. 1 poäng
    Schampo är tillagt på listan! Fästingskydd har han i form av ett halsband:
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Men varför håller ni på och tittar på plus-sidan? Shunten sitter på minus och mäter in- och utgående ström där. I din gamla figur (se nedan) så tolkar jag det som att du sätter shunten mellan dom två plintarna/plattorna. Och att alla tre förbrukningsbatterierna sitter till den vänstra och alla (!) förbrukare sitter anslutna till den högra. Har du något annat kopplat till vänster plint blir det konstigt för den strömmen passerar inte shunten. Vad du sedan gör på plussidan är ointressant.
  32. 1 poäng
    Varför har de inte bytt frostpluggarna om det har nya? Det känns som om det finns en hel del att göra där.
  33. 1 poäng
    2 och 3. Tickande ÄR bränslepumpen, att den stannar indikerar att värmaren av någon anledning slocknat, eller aldrig riktigt kommit i gång efter schwoch-ljudet. Om det är som det skall, tickar det en stund, för att hålla upp enstund för att sedan börja ticka igen o.s.v. Om värmaren tänt sig och håller igång så blir den varm på utsidan. Man känner även av att det kommer varma avgaser ut ur avgasröret. (Varning, om avgasröret mynnar på båtens sida, se upp var du och båtgrannen hänger fendertarna!). Så det låter på din beskrivning som att värmaren beter sig helt normalt till att börja med, men avslutar sekvensen då någonting är fel, vad det nu kan vara. Det finns väl kanske manualer med felsökningsscheman att ladda ned på internet?
  34. 1 poäng
    Det är ett enkelt svar man ofta brukar få när man har för låg toppfart, men tyvärr är det ju inte alltid så enkelt. Om vi utgår från Kanes test gör båten ca 44knop vid 6350varv med en 19” Enertia. Teoretiskt bör den då göra 39knop vid samma varvtal med en 17”. Dvs farten du redan har och ett byte ska inte kunna ge mer fart, utan bara mer varv vid samma hastighet. För att komplicera det hela kan man inte jämföra pitch/stigning rakt av mellan olika propellermodeller. Modern proppdesign innefattar cup osv som gör att det skiljer. Har du däremot en Enertia 19” på din motor är det helt klart så att något inte stämmer. Kortfattat är det effekten som ger toppfarten och saknar du 6-700varv skulle jag misstänka att du inte får det laddtryck du ska ha. Det bör gå att kolla med livedata från diagnosverktyget. Edit: Kom på en ytterligare variabel... Det finns 2 olika Verado 200hk. Dels 4cyl med 2.08 i utvx som i Kanes test och sedan har vi 6cyl pro med 1.85. Din varv/fart tyder dock på 4cyl...
  35. 1 poäng
    Försök hålla det snyggt med en trevlig ton. Går ju sådär. Skärpning krävs från en del medlemmar. Nu är det förhandsmoderering för några. Trevlig afton till er alla! //stavhammar
  36. 1 poäng
    Det är en gul sportig hardtopbåt! Troligtvis har den inte varit gul hela tiden, den kan ha varit vit med bruna detaljer och brunt tak på överbyggnaden. Det kan ha varit en mellanblå dekor också. Det kan vara en Monark eller Chresent från sent 1970-tal. Men den kan också ha varit orange och varit tillverkad av Uttern i Norrland nånstans, en Uttern 510ht kanske...
  37. 1 poäng
    I år blir det ingen segling alls för min del. Har nerver i kläm i rumpan som gör att jag inte kan sitta mer än korta stunder, och får lätt ryggont pga svaga muskler efter nästan ett år utan normal träning. Men titta på film är inspirerande! Jag vet att jag tyckte det blev en helt annan upplevelse att segla i lite hårdare vind med fler ombord. Vid ett tillfälle hade jag ca 170 kg extra i mina två gäster, och vägde själv ca 68-70 då. Stor skillnad med den extra vikten i lovart!
  38. 1 poäng
    Det är så trevligt när TS kommer tillbaka och berättar att fallet är avslutat
  39. 1 poäng
    Här är ett suveränt exempel på landgång från "Praktiskt Båtägande", där man har bra bredd på landgången. Man har använt en stege med plywood och matta på baksidan.
  40. 1 poäng
    Tja... Vi har sådana i reserv, inte för att hunden inte skall halka på däck, utan som skydd om hon skurit sig på havstulpaner, snäckskal eller glas. Stora hundar har väldigt tjock hud i trampdynorna, men emellan dessa är det ömtåligt. Man kan ju sätta på dessa tossor i förebyggande syfte också. Men ett teakdäck är ju väldigt bra att sätta klorna i! Jag har en liten bit teak eller liknande träslag som ett trappsteg upp på fördäck, gissa hur det ser ut? randigt av klor, ja inte Cl utan ”hundnaglar”. Ja det är litet ”hå, hå, ja, ja” inte sätter du väl på hunden en tröja eller ett par byxor heller, eller inte ens solglasögon? Det är asociarer för chihuahor och andra chicka småhundrar med modemedvetna mattar.
  41. 1 poäng
    Jag tror berghårt att det är kolvuppstötarfjädrarna eller iallafall en av dem som har gått av. Den modellen har väl en elektrisk turbo, inte remdriven? Kolla även fluxkondensatorn, om den är felaktig kan du hamna i en annan tidsera.
  42. 1 poäng
    Ja du verkar ha ett problem där.😂 Jag har problem med att få i backen på min, dessutom så har turbon aldrig funkat i kyla och remmen verkar vara borta helt?
  43. 1 poäng
    Hyrskotrar är ett helvete. Att hyra en skoter är inte gratis. Det kostar en bra slant per timma. Att sedan skvalpa runt som en barkbåt i 7 knop med en tjusig kvinna bakom sig tänker ingen göra. Det är dålig utdelning på hyrpengarna. Jag tror det blir lättare att införa körkort för skotrar specifikt. Det är en sådan speciell farkost så det skulle kunna motiveras. Då är det upp till uthyraren att kräva körkort. Men det går inte att komma ifrån grundproblemet. Man vill få valuta för sin stund på skotern. Det tillsammans med "kung på sjön" blir en svår nöt att knäcka. Även med körkortskrav. Polis/KBV behöver i sådana fall vara på plats hela tiden. Vid Hornsberg ligger KBV ibland med större fartyg under större delen av dagen. Då är det förstås lugnt. Men så fort katten är borta... Däremot kan 50% av alla som kör motorbåt i Sthlm gärna få gå en SVALL-KURS, för det tycks vara ett mysterium att förstå sig på sin egen båts effekt på förtöjda båtar när man helt aningslöst kör förbi alldeles intill en marina eller båtklubb i 10-12 knop
  44. 1 poäng
    Bara som tillägg till tidigare diskussioner om hur beroende ett kylskåp är av god ventilation kring skåpet. Jag köpte ett Isotherm CR65 till min Askeladden Beetle, för några år sedan. Då kylskåpet var monterat i en pullpit mitt i sittbrunnen så var jag orolig för det skulle bli varm när solen strålade i båten. Vid en undersökning hemma i vardagsrummet körde jag skåpet Fritt med fri konvektion, Med en stor papplåda över och bakom skåpet Papplåda med litet hål bakom Papplåda med en PC-fläkt i hålet som alltid stod på Papplåda med en PC-fläkt i hålet som bara gick när kompressorn gick. Jag körde skåpet under 12 timmar och mätte medelströmmen. Vid 1 så drog skåpet enligt datablad, 0.65 A Vid 2 drog den ca två gånger mycket, 1.2 A Fall 3 minskade inte särskilt mycket. Fall 4 drog den 0.9 A Det mest optimala var fall 5, där fläkten enbart gick när skåpet genererade värme.Då drog den 0.7 A Det är rätt logiskt. God ventilation kring skåpet får olika funktion beroende på om skåpet skapar värme eller är avstängt. När skåpet är avstängt så värms det upp av hög ventilation kring skåpet. Fallet blir lite annorlunda i en båt då man kan ventilera med kall luft från båten insida. Jag monterade den med PC-fläkten inlimmad i ventilationshålet som fanns bakom kylskåpet. Nackdelen med min lösning att det kunde ibland lukta lite motor i sittbrunnen då luften togs från samma utrymme. Det mest optimal vore att ha en temperaturstyrd fläkt som bara går om utrymmet kring kylskåpet kommer över en viss temperatur och att man hämtar luften från kölsvinet.
  45. 0 poäng
    Det är inte skotrarnas fel att dessa människor skriker och lever fan. Det är så att dessa människor dras till detta vilda fordon. Jodå. Tycker jag är ganska sjövan (60 år på sjön) men kör gärna vattenskoter. Äger ingen och skulle inte vilja ha en heller men kör, som sagt, gärna. Hellre det än att sätta mig på en mc och dra på (vilket aldrig händer).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...