Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-01 på alla områden

  1. 4 poäng
    Alltså, tusen tack för alla tips! är inte detta forum otroligt? Att så många delar med sig av sina erfarenheter. Tack! Igår la jag till i Västervik efter segling i en vecka från Stockholm. Jag har praktiserat tipsen jag har fått. Jag fäller ankaret mer kontrollerat, så långt ut jag vågar. (Svårt att bedöma avstånd bara). Jag bromsar med ankaret 2-3 gånger och ser till så att det har fäste. När jag lagt till spänner jag upp ankarlinan, sedan väntar jag ca 10 minuter. Sedan provdrar jag i ankaret. Efter det släpper jag ut en blyplätt på ankarlinan, som får löpa i en karbinhake. Blyplätten är fäst med en tamp så att jag kan reglera avståndet. Med dessa tips har det faktiskt fungerat perfekt under veckan och ofta har behövt dra loss ankaret med motorkraft. Soliga seglarhäslningar från Emil
  2. 3 poäng
    Tumregeln är att inte använda silikon i närheten av ytor du kommer vilja kunna måla. I en dusch hade jag inte tvekat, utan kört silikon
  3. 2 poäng
    Tack! Blir apellkurs till hösten. Vi har två likadana. Valle 10 månader och Uzi 15 månader. Någon av dem blir patrullhund i FM. Den andra kan man kanske hitta på något roligare med. Sjöräddningshund möjligen. Får se vad tid och anlag utvisar. Ett är säkert, man kan inget ta för givet när det gäller djur. 🙂 @Georg_Ohm De är ganska lika den tyska schäfern i mycket. Dock något lättare och mer atletiska. Psyket är nästan mer kattlikt. De har stort rättvisepatos och går i princip inte att piska till lydnad. Men med modernare belöningsbaserad träning har de visat sig gå mycket bra. Otroligt smarta. Jag blir lurad hela tiden. Knappast en familjehund för gemene man dock. Mycket jobb men också otroligt tillgivna och mysiga när de fått jobba.
  4. 2 poäng
    Om du tror att du kan få ett exakt svar på vad som orsakar ditt ev. fel så får du nog vända dig någon annanstans än internet och forum, här kan det bara bli spekulationer dock seriösa ( dom flesta) Så dina öppningsrader i tråden som ny medlem kanske inte är så väl valda. Nåväl, du får nog ge lite mer bakgrundsfakta, tex har felet kommit plötsligt eller smygande. Funkade den förra säsongen? Vad baserar du temperaturen (termostathuset) med, IR temometer? eller din tempmätare på instrumentpanelen?. Går den varm endast vid hård belastning eller även direkt på tomgång. Vad har du för kylsystem , färsk eller sjövattenkylning.
  5. 2 poäng
    Till punkt 3 och 4: Måhända det kommit luft in i radiatorcirkulationen: en luftbubbla eller flere som passerar cirk.pumpen gör att den 'porlar' och tappar cirkulationsflöde för en stund. Samma gäller då dieselvärmaren är på men cirk.flöde fungerar ej. Eller så är pumpen sönder. Oftast finns det i en högre punkt i radiatorslingan en (eller flera) avluftningsventil, där luftbubblorna samlas och kan släppas ut. Och så måste man fylla upp expansionskärlen med extra (glykol)blandning. I min båt tog det efter värmarebyte en hel sommar att få all luft ur systemet.. :)
  6. 2 poäng
    Skummat igenom tråden och inte sett nämnas att en plastbåt verkar vara halare än glansis för de flesta hundar. Lägg gärna en mattremsa eller något där du vill att han ska gå. Teakdäck är kanon. Tänk på att 10,5 hundår är dryga 70 människoår. Förvänta dig inte några akrobatkonster. Han KAN hoppa men troligen får han lida av det efteråt beroende på status på höfter och knäleder. Förövrigt är ju hundar som mysigast när de kommit upp lite i åren. Valle. Belgisk vallhund/schäfer på 10 månader i 30 knops motvind.
  7. 2 poäng
    Flytvästen är 15-40 kg och inget annat. Hur ser storleken ut? Verkar den ok eller skall den bytas till en större?
  8. 2 poäng
    En liten uppdatering: Fotpumpar i kök och toa: 2000:- Satellittelefon: 11000:- (kontantkort/abonnemang tillkmmer när simkort aktiveras) Flytvästar: 10 000:- Ny EPIRB: 6000:- 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC): 8000:- Båtförsäkring: 25 000:- Reseförsäkring: 32000:- ARC-anmälningsavgift: 18000:- Skeppsapotek: 10 000:- Nödraketskit: 3000:- Mer reservdelar: 15000 minst... Nu är vi iväg på vår långsegling och båten fungerar än så länge Skepp o'hoj
  9. 1 poäng
    Hade en Jofa Kuling med en Johnson 25 HP där jag hade samma "problem". När jag var själv gick den kanon men när vi var fler orka den knappt upp i plan. Bytte propp som löste det problemet. Gick ner till kanske 22-23 knop (ingen mätare) men orkade upp i plan och väldigt mycket mer. Men vill du den ska fortsätta gå 27 knop så är den ekvationen nog inte möjlig. Så jag tycker du ska prova, finns säkert firmor som kan räkna ut vad du ska ha och kanske tom lånar ut för prov. Lycka till!
  10. 1 poäng
    Vi har vattenburen värme i flera av våra båtar. Jag har monterat cirkulationspumpen i lägsta punkten och har expansionskärl i högsta punkten. Vi har inte haft några som helst problem med luftfickor.
  11. 1 poäng
    Personligen tror jag det är fullt möjligt att få en under 150 tusen vid rätt tillfälle, men jag har kanke fel. Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Håller absolut med om att de påminner lite om tysk bergschäfer, speciellt med den lite längre pälsen. Vi hade för länge sedan en blandras hanne (schäfer/collie + lite till) en enorm best som påminner lite om dina hundar, han skulle gå som tjänstehund (med mig), men tyvärr så vägrade han att att göra utfall och skälla. Jag var väldigt grön på den tiden (och förtvivlad). Min stora lycka var att jag blev god vän och arbetskollega med en instruktör från hundskolan i Sollefteå. På 10min fick han vår hund att bli fullständigt rabiat. Jag var överlycklig och insåg där och då, att jag träffat min hundguru. Nu för tiden håller jag mig till Bullmastiffer extremt svåra att träna, men väldigt roliga att jobba med.
  14. 1 poäng
    Testar och byter den...
  15. 1 poäng
    Hade den stora äran att träna en border collie för några år sedan. Efter det så har vallhundar min djupaste beundran. Ingenting verkar omöjligt för dessa hundar. Med schäfer så får man en blandras som slår det mesta.
  16. 1 poäng
    Ja hon gillar att vara ute, att går runt på däck både i hamn och under gång. Hon har en väldigt stort omvärldsintresse. Vilket kan härledas till nyfikenhet och vaktinstinkt. Belgiska vallhundar delar väl dessa egenskaper?
  17. 1 poäng
    Grattis Valle ser riktigt fin ut, kan kan säkert nå långt (om du vill) 👍
  18. 1 poäng
    Ja jag tror du skall vara det, klart du kan ju prova olika propellrar, kanske du kan öka farten men förlora i kraft. Det finns väl någon formel, ordspråk som säger: Det man vinner i väg förlorar man i kraft, det man vinner i kraft förlorar man i väg.
  19. 1 poäng
    Nu tror jag att Garmins G2 kort och högre innehåller Hydrographica.
  20. 1 poäng
    Yes, fel av mig Få har tillgång till mätklocka, men många kan få tag i ett snöre. Att inte ha något synligt kast är ett nödvändigt men måhända inte alla gånger tillräckligt villkor för att axeln skall vara OK.
  21. 1 poäng
    Ja, tag bort luftfiltret, kommer du åt axeln i turbinen? I så fall, när den är kall, känn efter så att du varesig har axiellt eller radiellt spel i axeln/lager. Minsta bråkdel av en millimeters glapp är direkt obra. Då är det inlämning till turbofirma som gäller, det blir billigare än att köpa ny eller utbytes.
  22. 1 poäng
    Idag köpte jag mig även en reduceringsventil i reserv. Började semestern med en trasig, blev inget kvällskaffe. Det var bryggsegling i hemmahamnen första natten, men det var planerat eftersom det var en vaktnatt. Så det blev en tur till Erlandssons på morgonen innan avfärd, ångrade att jag bara köpte en ventil, så idag stannande vi till i en ovanligt välutrustad tillbehörsbutik i Havstenssund, så då blev det en ventil till. Nånstans finns det ny gasolslang ombord också, i reserv, ligger på ett mörkt ställe, men bäst-före-datum hinner väl gå ut innan det är dax för byte.
  23. 1 poäng
    Om du får ut 27 knop ur 25 hk ska du vara nöjd. Vår första båt i familjen fick som mest 15 knop med 20 hk med bara mig i. En Crescent 465.
  24. 1 poäng
    Nej allt är i princip okej för hunden att leka med. Stora faran med tennisbollar är att gummit fjädrar (går att klämma ihop). Gummibitar kan alltså tryckas ihop och sväljas av hunden senare så rätar de ut sig i tarmarna och fastnar. Undvik leksaker med liknande förmåga som går att trycka ihop. Frisbee, träbitar, stenar är hårda och orsakar extremt sällan någon skada på hunden. Börja med att låta hunden bada i lång lina från båten. Kasta i något som hunden kan apportera. Kommer inte hunden tillbaka så kalla in den samt ge en lätt tillrättavisning med linan, öva igen.
  25. 1 poäng
    Jag har en flaska i reserv förvarad i ankarboxen i fören. Gasolen tycks alltid ta slut vid fel tillfälle annars.
  26. 1 poäng
    Det ser ut som att tryckbrickan monterats under muttern istället för bakom propellern. Propellern äter sig in i drevet, bromsar varpå hubben slirar. Skulle tro att du får byta eller låta reparera propellern. Här ett exempel, vet inte om det är ditt drev. https://www.boats.net/catalog/omc/stern-drive/2-30-liter/232bmrpws-1990/lower-gearcase
  27. 1 poäng
    Hej, det gick bra, av nån underlig anledning hade bensinpumpen pajjat utan direkt anledning, tydligen hänt förr med denna motor, nu går båten som en klocka! 😁
  28. 1 poäng
    Det beror på var du ansluter kabeln. Ansluts den till elcentralen så är det den säkringen som måste anpassas. Om det finns fler förbrukare anslutna på samma säkring så måste säkringen klara samtliga förbrukares belastning om den inte ska lösa ut i tid o otid. Är de övriga förbrukarna anslutna med 1,5 (klarar 10A) eller 2,5 (klarar 16A) kvadrats kabel så är det ju tråkigt att behöva säkra ner för att du ansluter en ny klen kabel. Alternativet är att dra en grövre kabel (1,5 eller 2,5 beroende på säkringsstyrka i elcentralen) en bit, montera en säkringshållare med klenare säkring och fortsätta med din 0,75 kvadratare. Men då har du början till ormboet som bör undvikas... Om elcentralen är av bättre kvalitet o hyfsat modern så går det kanske att byta säkringen i centralen men det måste kollas hos handlare som säljer panelmodellen. Det går inte att ge ett generellt svar.
  29. 1 poäng
    Sån där vattenflaska du köpt har vi till våran lilla schnauzer. Jättesmidig med inbyggd skål, den är alltid med i bilen, båten, barnvagnen eller cykelturen. När båten ligger still ställer vi fram en riktig skål. Något som kan vara bra att känna till är att hundar instinktivt simmar mot land om den hamnar i vattnet. Så få inte för dig att ni ska ankra å bada från båten, då simmar han nog därifrån.
  30. 1 poäng
    Apropå leksaker ALDRIG TENNISBOLL eller liknande. Om hunden tuggar sönder bollen så kan den svälja bitar som kommer att fastna i tarmarna med operation som följd. 60cm mantåg är bra, mest psykologiskt (lätt att hoppa över). Men även här kan man dressera hunden. Träna hunden i apport, gå in och ut genom dörren samt äta mat och bada på kommando. Då lär sig hunden att den får hoppa i först när du sagt till. I början under gång så skulle jag ha hunden kopplad i sittbrunn. Hunden känner närhet när det lutar och kan ta spjärn. Angående vatten använd en mindre dunk (saft) med lite större kork, så du kan hälla tillbaka vattnet efter att hunden har druckit (under gång). Självklart byter man vatten varje dag. Angående kattlåda så kan den vara lite i minsta laget. Kanske underdelen av en kaninbur är ett bättre alternativ.
  31. 1 poäng
    Vi har litet mantågsnät med gummikorder i brandkårshakar som kan spännas upp på pulpeten eller i mantågsöppningarna akteröver, men det har hänt att ”Lilla Vargen” forcerat detta nät.
  32. 1 poäng
    Kan nog förstå det. Nu hade vi inte så mycket val, så att säga. Det var lite oplanerat med hund. Nog vaktas det alltid. Det är intressant att viloplatserna, när vi är på utsidan, inte är slumpmässiga. Uppsikt över tillfartsvägar och familjen, allt på en gång. Närmar sig någon hörs det så svanar och kanadagäss får nog, även i detta fallet, se sig om efter en annan båt. Så sant, så sant... Vi har köpt en 8-40 kg. Den är oprovad än så länge men den skall på i morgon så får vi se hur den passar. Det skall genast åtgärdas! Tvärt om! Skall bli spännande att se hur det går. Det verkar som att premiärturen blir nerför Göta älv. Det blir nog sele och fastsättning av vovve när det skall slussas. Du rätade ut mängder av frågetecken i ditt underbara inlägg. Tack så mycket!
  33. 1 poäng
    Kolla i facebookgruppen
  34. 1 poäng
    Definitivt Dobberman/Amstaff blandning. Det viktigaste är att skaffa en flytväst till hunden. En badvillig hund kan lätt få för sig att hoppa över bord, (även under gång) det kan vara farligt för hunden, då den lätt kan bli desorienterad om huvudet hamnar alltför djupt under vattenytan. Det går att "pott träna" hunden, enklast är att lära hunden ett kommando. Börja med att säg ordet varje gång hunden gör ifrån sig med glatt tonfall och mycket godsaker. Övergå så småningom till att stå still och ge kommando vänta tills hunden gör ifrån sig, mycket beröm och godsaker. Nästa steg är att placera ut en kattlåda (där ni stått still) ge kommando och vänta tills hunden gör ifrån sig. Efter ett antal gånger så ta med den nedkissade kattlådan till båten. När hunden rimligtvis är nödig ta hunden till kattlådan och ge kommando, vänta tills hunden gör ifrån sig. Upprepa flera gånger i hamn tills hunden tycker att det är naturligt att gå i lådan. Var noga med beröm, lådans placering, samt stt hålla kattlådan ren efter varje toalettbesök. I och ur båten beror lite på hur pass bra höfter hunden har. Men troligtvis klarar den ganska mycket själv med lite uppmuntran. Jag skulle nog tillverka en landgång med mycket bra halkgrepp och upphöjningar, som även kan fungera som ramp från vattnet. Som ramp behövs även en liten plattform under vattnet som hunden kan ta sig upp på först.
  35. 1 poäng
    Plana segel! Ner med skotvagnen för planare stor. Sträck upp bomliket. Ta hem på akterstaget. Sträck Cunningham. Bak med skotpunkten för förseglet, Spänn försegelfallet eller förseglets Cunningham. Räcker inte det så spill lite vind ur storseglet. Och....Burka, burka, burka! Generellt brukar jag säga att förseglet är motorn och storseglet höjdrodret på båten. Endast försegel- Relativt fort men dålig höjd. Endast storsegel- Högt men med sämre fart.
  36. 1 poäng
    Jag har en PA6 gasoltub som väger 11 kg fylld och kan rymma 6 kg gas. Gasoltuben väges och fylls på vid behov. Hitintills har vi inte behövt fylla på under pågående semesterseglats. Men har man stor förbrukning och framförallt en liten gasoltub så kan det vara bra med en extra tub ombord. Ett tips är att använda en tryckkokare, tex Tefal 5 NEO 6L, vid matlagning då tillagningstiden förkortas jämfört med en kastrull varvid det går åt mindre mängd gas.
  37. 1 poäng
    Fjordskar_78 men Du skrev i alla fall ett par uppmuntrande rader till mig, vilket jag uppskattade. Jag gör inte heller alltid en manual, som i detta fallet, men gjorde det därför att jag haft ett sådant helsike med all research innan vågade att ta steget till att laga motorn. Man kan ju ha sönder en massa saker pga. okunskap och då blir det etter värre!
  38. 1 poäng
    Ett vanligt problem! Drevdelar.se säljer ersättningsdisplayer, det är litet småmeckigt att byta men inte så där jättesvårt. Du förlorar inte antalet timmar då detta ligger lagrat i en krets i själva varvräknaren. https://drevdelar.se/display-vdo-volvo-penta-varvraknare Denna bör även passa även din varvräknare. Läs texten på Drevdelars sida,
  39. 1 poäng
    Med erfarenhet av en 10,5 år gammal och 29 kg tung schäfertik försöker jag att svara på dina funderingar. Jag har haft annan större schäfer tidigare och faktiskt mellanpudlar långt tidigare. Det är nog ingen slump att andra båtägare tillika hundägare väljer mindre hudraser.... Doberman, amstaff och rottweiler är ju alla kända som goda vakthundar, schäfern också, det är ju bra, men kan ställa till det. Det kan ju bli svårt att få båtgrannarna på utsidan vid långsides tilläggning.... Simmare, kajakpaddlare och förare av vattenskotrar liksom svanar och kanadagäss skälls ut om dom kommer för nära. Tik ombord är inte detsamma som teak ombord. Tikar (inte bara bland hundarna) kan vara griniga mot varandra. Hanar har sina sidor, men det kan vara mer lugna och eftertänksamma, men det är ras- och individbundet. Båten du har är ju som man säger på modern svenska ”walk around” det kommer säkert hunden att gilla, men tro inte att den varesig kissar eller bajsar ombord på däck, inte ens i nödfall. Sådant skall göras på land gärna på en grästuva. Det finns någons slags renlighetstänkande hos hundarna, man kackar inte i eget bo. Båten blir till ett revir som vaktas. Vår hund vaktar även grannbåtarna om hon fått hälsa på dess besättningar. Ombord och landstigning... ja det kan vara svårt från fören om förstäven är hög och det finns rullfock och annat i vägen. jag har ju motorbåt med bred peke och där hoppas det obehindrat iland och ombord. Långsides även från höga betongkanjer ned på akterdäck. Men alla hundar är olika, och olika försiktiga. Måhända kan en gammal hund vara mer tveksam, men dom lär sig. Att bli lyft och ombordhissad i flytvästens handtag gillas inte, iallafall inte av våran hund. Jag byggde en gång en landgång, den hoppade våran hund över, hon tycke mest den var i vägen. Flytväst, näst största modellen bör passa. Tag med hunden och prova i butiken. Mat och vatten, ja vi har en dubbelbottnad vattenskål med skvalpkant, finns i välsorterade hund- och kattbutiker, sedan en vanlig matskål. Stora hundar uppskattar om mat- och vattenskålarna placeras högt upp så dom slipper böja sig när dom äter och dricker. Gillar att bada... tja det är ju roligt, men även ett problem. Vi har problem vid ingång till naturhamn eller en bra hamn med bad som hunden känner till sedan innan, hundar har bra minne och god lokalkännedom. Då blir hon tokig och ylar, ”jag vill bada, nu omedelbart, meddetsamma”. Det har hänt att hon smitit och hoppat i på något mindre bra ställe. Men vår hund hoppar inte i vattnet om hon inte vet att hon kommer upp igen. Sjösättningsramper och kajakbryggor anser hon är bra badställen. Vid sanktionerat bad är flytväst bra, då simmar hunden högre upp i vattnet och dricker inte så mycket saltvatten... lång lina och handskar på husse eller matte är bra för att inte få brännskador i händerna när hunden drar iväg. Saltvatten är onyttigt, kan ge saltförgifrning om hunden dricker mycket, ger lös avföring om hunden dricker litet. Bra att kunna spola av hunden med färskvatten efter bad, då det annars börjar klia i pälsen eller huden. Hundens päls blir också som svinto, stålull, efter ett bad i saltvatten. Hundbad företas på förmiddagen, inte på kvällen! Man vill inte ha ned en blöt hund i kojerna på kvällen. Bra att torka den blöta hunden torr för att undvika hudproblem. Aktivitet, vad gillar hunden att göra? vår hund måste aktiveras emellanåt med något spår eller någon sökövning för att få utlopp för sin energi. Långa promenader gillas, men det kan bli svår i naturhamnar på små öar. Havstulpaner, vassa stenar, snäckskal och glasskärvor är inte bra för hundarnas tassar, se till att ha litet förband ombord, elgape funkar tillfälligtvis, hundar har gott läkekött, småsår läker på en dag. Silikontossor att sätta på tassarna kan vara bra om skadan har skett, även förebyggande om hunden accepterar sådana. Sol och värme är inte så bra för hundar, se till att få in hunden i skuggan om det blir för soligt. Andra små och tykna hundar skall man vara på sin vakt emot. Chihuahua tror dom har en Grand danois kroppstprlek, kallas för ”utökat självförtroende”, se upp dom är farliga och ofta även ouppfostrade. Sand och annat bös... Ja på sandiga öar har jag ibland haft en balja med vatten på fördäck eller på bryggan att skölja tassarna i gäller inte bara för hunden utan även barnbarnen. Nu låter det som om det är skitjobbigt med hund ombord när jag läser mina egna rader här ovan, men tvärtom, det är en bra kompis och bra besättningsmedlem, som då trivs gott ombord där hon har väldigt god koll på familjen/flocken/besättningen. Men bara men ger hunden rätt förutsättningar som inte är allt för stora så får det jättebra, men embarkeringen och debarkeringen får du nog lösa själv, vår hund hoppar lika bra som en gräshoppa.... Voff, voff.
  40. 1 poäng
    Den sitter nere till vänster på motorn (sett framifrån) om du söker så hittar du inlägg här hur du byter den (obs! gäller sötvattenkyld om du har ett vattenintag i botten på båten så är det samma för din motor). i drevet sitter en impeller oxå, men den levererar inte nog med vatten för motorn så den är blockerad i skölden. Vissa säger att det är svårt att byta impeller men för mig tog det under 2h, det som tog mest tid var att få ut dem gamla ur pumphuset.
  41. 1 poäng
    Googla: Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One-drev impeller Välj t ex Drevman.se Där har du guide med bilder....
  42. 1 poäng
    Många med mig har dåligt med plats för fasta solceller, varför inte en vikbar? Nu har jag targabåge med 2 fasta 25 wattare, 1 vikbar på 50 watt och 1 vikbar på 120 watt. Totalt 220 watt som gör att jag har obegränsat med ström. Den vikbara på 120 watt har jag för mig att jag köpte på Fyndiq, regulator ingår, men jag har en Victron regulator som samtliga går till.
  43. 1 poäng
    Bra val! Då man parallellkopplar ihop likadana batterier i samma batteribank har man i teorin tillverkat ett batteri. Om det är två batterier i banken och dessa är på 100Ah styck har man i teorin ett batteri med 200Ah. Med åren som går laddas dessa och laddas ur lika mycket (i teorin) alltså borde dom slitas eller förbrukas, åldras likadant, eller hur!? Då känns det ju helt adekvat att den dagen det är dags byta batterier, så byter man alla batterierna i samma bank, eftersom dom då är inköpta en gång samtidigt och har arbetat tillsammans lika lång tid. Om man parallellkopplar två batterier med olika status, låt oss säga ett nyladdat och ett som är dåligt laddat kommer det att vandra en del ström från det i bättre kondition till det som är i sämre kondition, det jämnar alltså ut sig. Men man får inte två halvladdade, man får två dåligt laddade batterier. Samma sak då du skall hjälpa grannen med startkablar en tidig januarimorgon att hjälpstarta dennes bil med urladdat batteri, risken är sedan att du inte får i gång din egen eftersom du glömde att ha din egen motor på tomgång under tiden... Så funkar det i princip, teoretiskt, i praktiken kan det både vara något gynnsammare eller oftast värre. Men du kan ju ha olika batteribanker med olika status, om nu batterierna i samma bank är likvärdiga. De gånger dessa är ihopkopplade är motorn igång och generatorn laddar på, då får man ju hoppas att laddningsfördelare eller automatiska batteriseparatorer fungerar som dom skall och genast bryter ihopkopplingen då generatorn stannar. Då generatorn laddar motverkar ju den denna vandring av ström, då den liksom trycker i laddning i bankerna. Detta skriver jag efter en hel del själverfarenhet både litet halvprofessionellt som fordonselektriker för tunga fordon och antika spårburna fordon, och dels som ung fattig båtägare som inte hade råd att köpa fler än ett batteri i taget. Idag vet jag bättre och har råd att köpa flera batterier på samma gång. Sedan vet jag också att det finns flera olika uppfattningar i detta med att koppla ihop batterier med olika status, men dom uppfattningarna stödjer inte jag.
  44. 1 poäng
    Jag vet inte om jag har kommit på något revolutionerande egentligen, men för mig är det det. Kanske är det ett bra tips till andra. Igår förklarade jag för hustrun vad det var för skillnad på spinnaker och gennaker och sa ungefär följande; En gennaker är till för de som tror att man måste segla undanvind med spinnaker. En gennaker är enklare att sätta än en spinnaker. En gennaker är sydd mer som en stor genua i spinnakertyg fast oftast med större buk. En gennaker har ett "ganska" sträckt förlik och har ett halshorn som är fäst i nivå med däcket och ofta framför förseglet. och slutligen kom jag fram till detta. En gennaker är ungefär som när vi seglar spinnaker på halvvind, dvs. med bommen långt fram nära förstaget och nedsläppt så långt som möjligt för att få ett så sträckt lovartslik som möjligt. Enklare att sätta och segla eftersom man bara behöver ett skot, ingen gaj, ingen bom, inget upphal och inget nedhal. Så här... Sagt och gjort, fast med ena hornet i relingslisten. Det funkade utmärkt tom. med en gammal radialspinne. Synpunkter? Mackey
  45. 1 poäng
    Jag snodde konstruktionen, fast med en modifikation, från den här filmen: Skillnaden är att jag ersatt den där vita grejen som löper runt det inrullade förseglet, med en fallschackel, eftersom vi har naket förstag (ingen rulle). Men i övrigt samma upplägg. Man ser också i filmen hur han med linan kan justera både höjden på spinnakerns botten, och (när fallet är fäst) spänningen i förliket. Delarna kostade 150-200 kr.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...