Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jämför uttrycket ”sluttampen” något som håller på att ta slut. Om jag står på bryggan och skall hjälpa dig att lägga till, och säger: - Ge mig tampen! så avser jag ändan på en lina, där du håller i andra ändan eller helst har den fastgjord ombord. Om jag säger” - Ge mig linan, förväntar jag mig att få hela linan, så att jag kan göra fast den längre bort på bryggan och då ge dig tillbaka tampen av samma lina. Om jag säger till gasten att förtöja på tampen, förväntar jag mig att gasten gör fast linan längst ut på densamma. Man kan förenkla och säga ”förtöj på kort lina” också. ”Ändan” eller dialektalt ”änden” kan man säga i Göteborg och i Bohuslän också, och det kan betyda detsamma som tampen, det kan även vara den kroppsdel som du normalt sitter på. Men ordet ”tamp” används väldigt ofta felaktigt i betydelsen ”kort lina”. Ordet ”rep” använder vi inte till sjöss här hos oss. Ordet ”snöre” är bannlyst inom den korrekta nautiska terminologin, eller inom språkbruket ”nautiskt nonsens”. Så nu vet du det!
  2. 2 poäng
    Hur tänker du nu? Det finns väl ingen anledning att starta motorn för att det blir mörkt. Stänger du av din motor när det blir ljust? 🤔 Något ligger det i det du skriver, för ofta blåser det mindre på natten eller i dimma, men absolut inte alltid.
  3. 1 poäng
    Båten måste upp på land för att du ska kunna se var problemet är. Börja med att tappa ur drevoljan för att se om det är nåt vatten i drevet om inte får du börja leta läcka längs vägen mellan behållaren och drevet. Det går en slang mellan skölden och drevet som du kan se om du tiltar upp drevet ordentligt och tittar upp på styrbordssidan om drivaxel bälgen, har varit med om att den varit skadad och att det läckte ur den. Var försiktig om du ska ta loss den för det är en plastnippel som är genomföring i skölden och den bryts av lätt. https://www.drev.se/produkter/32-1940971
  4. 1 poäng
    Kolla kättingens vinkel på min bild ovan, får du en annan vinkel? Det finns ju längre stävbeslag/ankarbeslag men då får du ett större överhäng och svepvinkel akter ut, något jag råkat ut för i tråna hamnar när man skall svänga runt på liten yta. Vad jag vet är bandankarspel avsdda för inombords montage, men det kanske nu finns andra typer? Eller passande inbyggnadslådor?
  5. 1 poäng
    Dina 700 distans har nog inget med oljeläckaget att göra, fanns troligen där när du köpte båten. Har du tur så läcker det vid oljepåfyllningspluggarna, har du otur så är drivaxeln skev. Lika bra låta en verkstad kolla drivaxeln och provtrycka växelhuset. Kan också vara så att drevet inte är rätt monterat så oljan läcker där (det hade jag på mitt Alfa 2 drev pga. en skojare som upgav sig vara båtmekaniker). Så kolla var det läcker, läcker det "i vila" så kanske bara dåliga packningar.
  6. 1 poäng
    Det verkar bli knepigt detta. Gjorde en tankevurpa vad gäller ankarboxen då den är nästan lika djup som badbryggan. Vinkeln på linan blir för brant. Hur fasen löser jag detta? Grejen är det att jag fått navelbråck och därmed inte kan lyfta. Skulle det funka med bandankarspel monterat på badbryggan måntro?
  7. 1 poäng
    Om du menar ”stävbeslag” när du skriver ”ankarrulle” får du nog mäta och prova dig fram. Jag gillar den typen som har en ”vagga” med två nylonhjul som ankaret ligger i. Jag har samma typ av platsbrist. Nya HX1 kostar lika mycket som ProFish, och har en annan konstruktion. Jag gjorde slut på två ProFish, det var linhjulet, kabularen, kablaren? Vad det nu heter, av brons som satt på en sorts splines på en rostfri axel, gissa hur det blev när det började att slira? HX1 har en bättre konstruktion, där det är en slirkoppling med en kona av brons mot ett nav av stål och en kab... äh linhjul av kompositmaterial. Fungerar väldigt mycket bättre. Dock har det mer att önska. Men vad jag förstår av diverse olika trådar här på forumet angående dessa grudtyper av ankarspel från olika tillverkare är det inget unikt. Så här blev det. Jag har litet för mycket kätting för just den behållaren, man får sprida ut kättingen med handen under upptag för att det inte skall bli en hög stack i mitten som hindrar ankarspelet att fylla på med mer kätting. Treslagen lina funkade inte alls bra, jo när den var torr, men när den var våt trasslade det till sig ordentligt, därför kätting. Här kan du se mitt stävbeslag också. Nu fällde jag ankaret problemfritt i går, och lättade ankare problemfritt i dag. Nu har jag lärt mig, och jag tror det var första gången det gick så himla bra. Jag har dock modifierat mitt spel med en M4 skruv som hindrar en ”grej” att bege sig för långt ut åt höger, en slags medbringare, svårt att förklara, har nog en bild någonstans... Mer om detta och litet annat i denna tråden!
  8. 1 poäng
    Och hur ser oljan ut i drevet, är väl den fråga man ställer sig. Läcker olja ut, så brukar även vatten läcka in. Finns nog anledning att undersöka närmare.
  9. 1 poäng
    Japp, därav min fråga till TS om spänningen på batterierna.
  10. 1 poäng
    Tack för alla svar. Det var en anslutning till duschen i aktern som droppade ca 1 droppe var 10e sekund. Behöver bytas. Mycket letande blev det! Vattnet droppade ner i ett stuvfack och vidare in i motrrummet.
  11. 1 poäng
    Vet inte hur många trådar jag skrivit det i, men.... Blybatterier laddas med konstant spänning. Dvs man lägger på en spänning (optimalt för snabbaste men säker fulladdning kring 14V). Sedan bestämmer batteriet hur mycket ström det vill sluka i sig. Om det vill ha mer än källan kan ge, så sjunker spänningen från - i ditt fall regulatorn - tills jämvikt uppstår. När det inte ens vid uppåt 14V pålagd spänning drar någon ström att tala om kan man nog betrakta det som tämligen fulladdat. "Den höga spänningen" betyder bara att något är påhängt som kan ladda ditt batteri. Och det är ju solpanelen. Om det sedan laddas beror på om det flyter någon ström. Att den inte ligger ännu högre, kanske på 13,8-14,0V eller så skulle jag gissa beror på att solpanelen inte att lämna mer än någon ampere så här på kvällskvisten, och det slukar batteribanken fortfarande. Det tar flera dagar för den att ladda i kanske 100Ah.
  12. 1 poäng
    För att man vill ha en tyst båt så man lättare hör andra båtar.
  13. 1 poäng
    Slog upp det... Enligt synonymer.se betyder det
  14. 1 poäng
    Jag fick lära mig att en tamp är änden på ett rep. Men här finns säkert någon som kan detta.
  15. 1 poäng
    Förlåt, nu kommer jag med en språkfråga här igen... När är det en tamp då? Jag har alltid fått lära mig att det som på land heter rep, det heter på sjön tamp. Stämmer inte det?
  16. 1 poäng
    Gick inte så bra att limma fick inte riktigt ihop det. Beställde en ny idag istället.
  17. 1 poäng
    Jag blev väldigt misstänksam när jag läste detta, klicka på den blåa texten. Det gick halvvägs åt helvete, men kunde slutat ännu värre! Förvisso en annan typ av dammsugare, men det är väl så att små partiklar tagit sig in i motorn och orsakat en långsam glödbrand, då var syrefattigt.
  18. 1 poäng
    Har du redan köpt ankarspelet? Jag har haft 1000w varianten ProFish, men för helt utombords montage. Dom (två olika) var jag inte nöjd med. Bytte till Lewmars HX som är bättre, men det bandankarspel, Ancharomatic, jag hade i förra båten var mycket, mycket bättre, så kolla om du får plats med ett sådant istället!
  19. 1 poäng
    Superlim, cyanakrylatlim, kan fungera, men många olika plaster är rätt så feta och då är det svårt att limma. Superlim och potatismjöl har jag inte testat. Däremot superlim med bakpulver, jäklar vad det fäster och fyller ut. Men ångorna svider elakt i ögonen.
  20. 1 poäng
    Idag finns det ganska mycket olika ledlampor, billigaste = blåaktigt sken. Lite dyrare har ett varmare ljus som går lite åt det gula = mer rätt. Min fabriksmonterade akterlanterna lyser kritvitt väldigt intensivt.
  21. 1 poäng
    Lysekil idag: Södra hamnen vid kallbadhuset, var rödmarkerad i Hamnkartan redan förra året, men jag chansade, det är ju inte säkert att hamnkaptenen ens känner till Hamnkartan existens och därför inte grönmarkerar. Men den är avstängd, trasig, en skylt förkunnar att den ”snart skall bytas ut” så hänvisas man till norra hamnen, som är rödmarkerad och en hamn längre in nord ost om Lysekil.
  22. 1 poäng
    Ja det är otroligt tråkigt, det kostar en del dom 10-20 dagarna man är ute.. Det är precis vad jag tänker göra nu, finns ju ingen som har tid att fixa motorer innan semestern nu heller. Alla nybåtsägare denna sommaren kommer bli en sommar att minnas 😂👍
  23. 1 poäng
    Instämmer med Kanes frågeställning. En Flipper 700, varför vill du ha så lång lina? 35 meter räcker gott. Du kommer in i grunda vikar, båten är inte speciellt tung, den blyade linan tynger ner ankaret väldigt väl = mindre behov av lång ankring jmf med ankarolina. Ett alternativ kan ju vara bandankarspel - det tar betydligt mindre plats, det har vi på vår 10 tons båt, fungerar hur bra som helst.
  24. 1 poäng
    Inte för att jag kan säga utifrån dina bilder vad det kan vara. Utan du måste nog börja plocka ner den mer för att lokalisera ljudet. Fågan är hur låter det? Knackar, vibrerar, slår etc. Kan ju vara precis vad som helst typ ett lager osv. Ett tips är ju att Köpa en bättre begagnad på blocket och hänga på. Och så hade jag börjat felsköka genom att plocka ned den hemma i garaget på kvällar osv för att få iordning på den. Och sedan sälja den sen för att få igen utlägget för utbytes motorn. Vet hur surt det är med motor haveri. Har själv råkat ut för 3 st nu under ca 25 år på sjön. Senast i fjol på en V8 5,0MPI vilket gick lös på ca 47 000kr /M
  25. 1 poäng
    Fallhöjden verkar vara i minsta laget. Om det inte funkar, då finns det spel som monteras på badbryggans ena sida med en liten låda för linan och med spelet uppepå. Lite klumpigt men fördelarna med ett ankarspel tror jag överväger nackdelarna.
  26. 1 poäng
    Han har sina annonser på blocket. Bifogar länk. https://www.blocket.se/vi/91458982.htm
  27. 1 poäng
    Hinken som min 50 meters 12 mm blyad lina kom i är 30 cm i diameter och höjd. Och där låg linan tätare packad än vad den gör vid ett frifall. Behöver du verkligen 50 meter?
  28. 1 poäng
    Betänka att vissa inombordare (Yanmar) inte tål lutning med motorn igång då cylindern kommer som lägsta punkten på motorn med påföljden att olja rinner ner i cylindern vilket betyder att motorn rusar upp i varv då den bränner oljan.
  29. 1 poäng
    Måste varna dig för denna dammsugare. Efter drygt två års normalanvändning började den att brinna. Lyckades dra ur kontakten och hiva den överbord, men båten blev rökfylld. Oerhört glad att det inte var mitt barn som dammsög denna gången! Reklamerade till Biltema men eftersom jag inte hade kvar kvittot var de helt ointresserade......
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Det tycker jag inte de ska vara. Det var ju de som ställde till det från början med att lura i dig att det bara var en termostat.
  32. 1 poäng
    Patienterna? Vem är inlagd? Baserat på verkliga spekulationer, jag tror mekanikern snarare var Christer Petterson än Scandiamannen, men det kan ju även varit flera mekaniker som inte var överens sins emellan. Och så länge man inte hittat mekanikerns verktyg som användes den aktuella mekarnatten tror jag aldrig vi får reda på vem som är den skyldige. Jag tror att det är bäst att vi avvaktar resultatet av vad proffsen lägger fram för konklusion i denna fråga. Det blir spännande att höra hur det blir, kanske framförs resultatet av en liten hummande och harklande gubbe i pissetofflor, sliten väst , rutig skjorta och en krokig promenadkäpp?
  33. 1 poäng
    Tog kontakt med servicestället igen och i morgon kör jag båten till dem så de får kolla. Motorn har gått 60h det är en 80 hk Yamaha 4-takt där pluggen är borttagen och större insug monterat. Så man kan säga att det är en 90hk. Byter man även styrbox får man ytterligare 10 hk vilket blir en 100hk så det är ingen dålig motor. allt ovan nämnt gjordes på auk. yamaha verkstad så alla garantier håller. Båten har som nämndes tidigare gått väldigt bra med mig min fru och våra döttrar 9 och 12 år gamla. 115hk är original motorstorlek för BR 57 cross men 30knop tycker vi duger gott för oss och våra behov. Jag återkommer med vad verkstaden säger och hur allt går. Vill tacka jätte mycket för allas engagemang och svaren / förslagen i min fråga. // Leo Ps. Jag skruvar inget själv. köper man båt för 300tkr servar på aukt. Yamaha då ska det funka...
  34. 1 poäng
    Rafflande historia med flera privatspanare som söker efter de försvunna 5 knopen, vem vet kanske har ni hitta 10 innan denna historia är till ända 🙂 OBS detta är på inte sätt tänkt att nedvärdera er som försöker lösa TS problem, utan mera ett uttryck för beundran av det engagemang som kan väckas för att lösa ett klurigt problem.
  35. 1 poäng
    Svar på fråga 2. En splitsad ögla runt båtens knap blir förstås bäst. Men så till problemet att detta inte är din ordinarie plats och du vill kunna ändra längden. Sätt kätting på en halvmeter eller nåt närmast Y-bommen, då är det lätt att reglera längden nästa år eller när du nu flyttar till en ny plats.
  36. 1 poäng
    Det är bra, kämpa på, snart kanske vi får svar på din mycket relevanta fundering 😋 Jag provar också: Har du kollat om det finns vatten mellan bottnarna? 😇 Vänligen /Mathias
  37. 1 poäng
    Googla "OMC 0323327" Inga jättepengar att köpa ny, men kan gå att limma med Loctite plastlim, ca 70 kr på Jula t.ex. Var noga med rengöring innan och att använda aktivatorn.
  38. 1 poäng
    dono, gick till något reglage? växelhus, gasreglage..?? lite superlim, samt potatismjöl, kanske den är hel igen.
  39. 1 poäng
    Javisst, det är en liten läcka på trycksidan. Gå över och kolla alla slanganslutningar och förgreningar. Särskilt misstänkt är utgående anslutning på varmvattenberedaren om du har en sådan. När slangen blir varm liksom kryper den under slangklämmorna som bör vara två till antalet just där.
  40. 1 poäng
    Haft liknande problem med min 05:a, löste sig med rengöring av spridare/insprutning rengjorde även vst/ångseparator.
  41. 1 poäng
    Återkom gärna och berätta hur det gick.
  42. 1 poäng
    Jag skulle misstänka fel på insprutaren till cylinder 1. Motorn har bara två tändspolar, så det är ett så kallat wasted spark system. Om tändningen till cylinder 1 inte funkar så borde den inte göra det till cylinder 3 heller. Jag antar att det är dessa tändkablar du skiftat, utan att problemet med det sotiga stiftet flyttat på sig. Dessa två tänder samtidigt så det skall funka att skifta tändhattarna 1-3 och 2-4. Är inte 100 % säker på tändföljden, men du ser ju vilka kablar som är kopplade till samma tändspole, dessa tänder samtidigt men en gnista är alltid "wasted". Här en tråd om en Mercury F115 EFI som slutar med att det är en trasig tändspole. Denna har separata tändspolar för varje stift, så det kan inte vara riktigt samma motor. Tyvärr anges inte ÅM, men tråden innehåller en hel del intressant information. http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=20520&postdays=0&postorder=asc&start=0 Om jag inte kommer på något annat skulle jag ta bort inprutarna och skicka dessa på rengöring. Om det är rimligt mycket jobb skulle jag kanske först skifta 1:an insprutare med någon av de andra tre. Inte omöjligt att problemet har sitt ursprung i bristande höstservice ex. tömmning av ångseparatorn. Detta bör vara sprängskisser till din motor. http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=20520&postdays=0&postorder=asc&start=0 Det kan vara bra att känna till att Power headen och inkl. tändning och sprut är tillverkad av Yamaha. P.s. just att du tog dig tid att beskriva allt du gjort. Det händer att man får dra denna info ur TS.
  43. 1 poäng
    Hur tänker du nu? Är linorna tighta från början blir det inga ryck. Töjningen i linor/ryckdämpare tar ut momentet. Vid slack hinner båten bygga upp fart tills det tar stopp med ett jätteryck.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...