Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-15 på alla områden

  1. 5 poäng
    Det finns något skrivet om att ett fartyg ”på väg” ska flagga oavsett tidpunkt. Det följer jag. Är jag på semester är jag hela tiden ”på väg”, oavsett om jag ankrar eller färdas genom vattnet. Flaggan åket dock alltid ner när vi kommit till hemmahamnen och lämnar båten.
  2. 4 poäng
    Du gör helt rätt Ted Turner. Man skall hålla på flaggtraditionerna. Tyvärr verkar det inte som dagens båtfolk har någon aning om hur flaggan skall hanteras. Jag tar alltid ner flaggan vid 21:00/solens nedgång när jag ligger i hamn men det är jag tyvärr alltid ensam om. flaggregler.pdf
  3. 3 poäng
    Ska erkänna att helt rätt gör vi inte, för barnen uppskattar även att vi för piratflagga i en spridare. Tror inte den är helt reglementsenlig, men vad gör man inte för att locka med ungarna... På tal om ungarna... Vanligaste frågan under gång: - När är vi framme? Vanligaste svaret: - Vi är på sjön, alltså är vi framme! Vanligaste reaktionen: - Meh.
  4. 2 poäng
    Under de år vi seglat har vi hållit hårt på traditionen att svenska flaggan ska upp kl 8 och halas kl 21 (eller tidigare om solen går ned tidigare) om vi är förtöjda. Jag upplever att vi är i klar minoritet som gör så. De flesta tycks flagga dygnet runt. Det är väl mer bekvämt antar jag, men för oss är det kul att hålla på traditionen och ungarna tycker det är roligt att få hjälpa till med flaggan. Funderar på vad ni nonstopflaggare tycker om oss (få) som tar in flaggan på kvällen. Tycker ni att vi är löjliga? Hur gör ni med era flaggor, och varför? Segla lugnt!
  5. 2 poäng
    @W25 (TS): För att förklara vikten av att lossa den s.k. "jordkabeln" först i bilen så är problemet att om du börjar med pluskabeln och verktyget råkar nudda någon metalldel i motorrummet så har du en sluten krets där det i bästa fall kommer att spraka av gnistor och i värsta fall så svetsas verktyget fast och börjar glöda. Detta problem kan inte uppstå i en båt!
  6. 2 poäng
    Jo, det var lite så jag tänkte, och ja, batterier är farliga vid felhantering. Jag skulle kollat om det var syra enl. Ohm, dock utan att ta något lager av syra på fingret, utan bara strukit med fingret där det tidigare varit vätska. Sedan skulle jag kopplat isär batterierna och låtit dem vila ett par timmar eller över natten. Sedan mätt spänningen, helst med en svag belastning, kanske 10 - 20 W. Gissningsvis visar då ett av dem ett tydligt lägre värde.
  7. 2 poäng
    Men hallå, likriktaren har brunnit upp, jag har länkat reservdelslistan. Rectifier betyder att det inte finns någon stabilisator. Varför komplicera något som redan är utrett? Det som möjligen kan ha hänt är att laddspolen pajat. Jag tror att all info för att ge råd om hur man kontrollerar att det inte är avbrott i denna spole finns i tråden redan, så någon kanske känner sig manad fortsätta denna rådgivning. Jag loggar ut från tråden, då det är för många kockar här.
  8. 1 poäng
    Hej! Gjorde ett misstag igår när jag skulle koppla in ett nytt batteri till en Ryds 435s. Jag kopplade pluspolen till minus och minuspolen till plus.. Efter en sekund så poffade det till och kom rök från sidan av motorn (hade tagit loss kopan från motorn så jag såg att det kom från sidan) . Motorn är en Evinrude 25hp från typ 1996. När jag kopplade polerna rätt så går startmoton igång men ingen tändning. Kan det vara så att det var cdi:n som brann?
  9. 1 poäng
    Näe. Code zero är effektivast för vindar tvärs och strax för om det.
  10. 1 poäng
    Ja det var egentligen så jag menade, att stryka med fingret över intorkad vätska. I 12voltsystem anser man ju att 13,9 volt laddningsspänning är rätt så optimal, och man skall aldrig ha mer än 14,2 eller 13, 4 volt, litet olika var man läser, sedan gasar batteriet. I 24voltsystem får man ju multiplicera med 2. Men mät som sagts över varje batteri när de vilat sig. Om du kan se plattorna i batteriet genom påfyllningshålet så skall vätskenivån ligga 5-10 mm över plattornas nivå, litet olika hos olika batterifabrikat. Men som också det är sagt, kan du ha ett skadat batteri med kortslutning över någon cell och då tål det lägre laddningsspänning och gasar tidigare, och kanske inte bara gasar, det kan vara rena jacuzzin.
  11. 1 poäng
    Nu var det ju så att frågan var om olja kunde användas i en båtmotor och är den TCW3 klassad så funkar det.
  12. 1 poäng
    Vill du ha något enkelt o hyfsat billigt som går att släppa så finns det en Clemcleat som heter autorelease. Sen har du såklart kvar problemet med att bromsa linan... PMR-cleat är en annan variant av skotlås som går att släppa även under belastning Nästa steg är winsch och avlastare och det är nog det mångsidigaste vad gäller att ta hem och finlira med trimmet. Men kostnaden stiger...
  13. 1 poäng
    Inte riktigt svar på din fråga, men du kan ju kika på den här videon som handlar om mastning: https://www.hamnen.se/kunskap/riggskolan-del-2-konsten-att-masta-pa/ Om du hoppar till 12:15 så nämns i alla fall mastkuddar och tie-roden som tar hand om de lyftkrafter som uppstår om du monterar brytblock i däckringen. Men videon är rätt trevlig och kan ge en del tips till den som ska masta på själv.
  14. 1 poäng
    Om kylarvätskan är riktigt gammal kan den vara väldigt svart utan att det är något fel.
  15. 1 poäng
    Något av de vackraste och mest stämningsfulla i samband med flagghalning på båt vi varit med om, var i Mariestads hamn för ett par tre år sedan. Låg precis bredvid en äldre finsk ensamseglare, på sin väg tillbaka till Finland via Vänern och Göta kanal. Prick 21:00 ställdes notstället upp i sittbrunnen och karln tog fram en sopransaxofon och spelade "Gammal fäbodpsalm från Dalarna". Så vackert och skört att man nästan grät. Därefter var det honnör och flaggan in. Någon vecka senare ligger vi i en smockfull Hjo hamn. Kl. 21:00 hör vi, dock lite mer avlägset, en annan svensk folkmelodi spelas. Jo, det var samma finska man, som då kommit ytterligare en bit närmare hem. Men i trängseln hamnat en bit bort från gästplatserna. Varje gång jag tar in flaggan på kvällen (händer dock inte alltid, för att återknyta till TS fråga) så minns jag finnen i Mariestad.
  16. 1 poäng
    😎Har du eller jag ett defekt färgseende😎? Färgerna matchar ju inte varandra. Pratade med en båtägare som gått ”skiljsmässodiket” med den bohuslänska flaggan på båten. Dom blev ofta tilltalade på Eneglska av alussvakterna.
  17. 1 poäng
    Precis, går in manuellt & avvaktiverar den & lika så aktiverar jag rörelseavkänningen när jag lämnar båten.
  18. 1 poäng
    Stort, stort tack för förslagen! Mycket trevlig skiss också per_62!!! Tror att jag för säkerhets skull satsar på att komplettera med plattjärn av aluminium.
  19. 1 poäng
    Br Bra svar från en utbildad kapten .Svårt för en som inte är läskunnig.
  20. 1 poäng
    OT: När vår dotter vaknar sticker hon alltid ut huvudet genom luckan och frågar samma sak varje dag när vi lämnat hamn innan hon vaknat. "Var är vi?" vi svarar och hon säger "Jaha!" och så går hon ner och lägger sig igen. Till saken hör att ställena vi säger betyder inget för henne, hon vet inte var vi är i alla fall. Men hon frågar varje morgon och är alltid nöjd med svaret.
  21. 1 poäng
    Jag flaggar nog oftast dygnet runt. Ibland glömmer jag sätta upp den, om jag kommit ihåg att ta bort när jag lämnat båten i hemmahamn. Ibland görs det ett stämningsfullt trumpetande, salutskottande eller liknande för att uppmärksamma flaggtid. Då brukar jag ta ner. Personligen känner jag ingen wow-känsla med flagga överhuvudtaget men tycker att dom som känner för det givetvis ska göra som det känns bra. Jag tycker ni ska fortsätta att göra så som det känns bra för er. 👍
  22. 1 poäng
    Vår flagga sitter på båten då vi är i båten. Dvs hela helgerna, hela semestern. När vi kommer hem och skall lämna båten tar vi ner flaggan.
  23. 1 poäng
    Förr var det alltid någon som blåste något tapto på trumpet, eller värre, i något slags horn vad dag kl 21. Jag försöker att hålla på traditionen både hemma och i båten! Men jag för numera en hemmagjord signalflagga Q dygnet runt. Nu senast missuppfattades budskapet så vi fick initialt hela bryggan för oss själva. Kanske hade de andra båtägarna läst "Solens tempel". Läs i annan tråd, liksom en referens som Hergé skulle skrivit in under en serieruta.
  24. 1 poäng
    Ett tips till. Ta av dig armbandsklocka och ringar av metall. Jag har tyvärr sett fula brännskador där klockan har orsakat kortslutning.
  25. 1 poäng
    Det är inte svårt att byta. Du behöver en tång eller skruvmejsel och hammare att lossa låsbrickan med, en 27mm hylsnyckel och en träkloss att lägga mellan propellern och antikavitationsplattan. Det är en vanlig högergängad nylockmutter. Se till att du inte tappar något om du gör det med båten i vattnet. Förutom propellern är det en mutter en låsbricka, eventuellt ett löst nav och så finns det en lös tryckbricka framför propellern. Se till att fetta in före montering.
  26. 1 poäng
    Hej! Dom är kopplade var för sig, i var sin krets, minus brukar dock vara gemensam. Batterierna skall ju förstås ha samma spänning, 12V Om du vill ha likadana batterier som innan köper du sådana med samma kapacitet, anges i Ah, amperetimmar. Batterierna bör ju ha samma fysiska mått för att få plats i samma utrymme som innan. Startbatterier och förbrukningsbatterier har olika egenskaper, startbatteriet skall kunna ge stora strömmar till en startmotor under kort tid, med förbrukningsbatteriet är det tvärtom, Liten ström under lång tid det skall dessutom tåla djupare urladdningar (vilket man ändå skall undvika). Men om du vill ha större kapacitet i något utav dem, exempelvis i förbrukningsbatteriet är det ju inget som hindrar att du köper ett med mer kapacitet, om det nu fysiskt passar på samma plats. Men tänk på att de att tar längre tid att ladda ett större batteri. Det brukar inte ha någon betydelse om du lossar plus eller minuspolen först, men det kan ju vara bra att stänga av båda ”huvdbrytarna” som egentligen heter ”batterifrånskiljare”. För att sedan göra batterivalet svårare finns det olika sorters batterier, där den gammaldags typen syra/bly kanske fortfarande är vanligast och billigast. Batterier med gelé och bly är nog lika vanliga och underhållsfria. Sedan finns det en lång rad med modernare batterityper i olika prisklasser för kanske mer krävande behov, som kostar därefter. Jag brukar rekommendera två batteributiker med försäljningsställen på över hela landet, Batteriexperten och Batterilagret.
  27. 1 poäng
    Har du flera batterier som är hopkopplade och skall byta ett av dem eller har du ett ensamt batteri som du skall byta?
  28. 1 poäng
    Japp, jag hade en nippel och slang påskruvat på rattpumpen och till en avskuren flaska som fick fungera som tratt för att inte få in luft i systemet.
  29. 1 poäng
    Japp! Men om man bara behöver fylla på litet granna hydraulolja samlas luften i rattpumpen och det kan då räcka att vrida ratten fram och tillbaka, med rattpumpens påfyllning öppen. Men har gamla trasor och hushållspapper redo, det kan bli söligt om man fyller på för mycket och vrider för snabbt.
  30. 1 poäng
    Det enklaste är att snabbt vrida ratten fram och tillbaka mellan ytterlägena och då och då fylla på med ny hydraulvätska. Om systemet är helt tomt går det snabbare och bättre om an ömsom öppnar höger resp vänster avluftningnippel på hydraulcylindern, styrcylindern samtidigt som någon medhjälpare vrider på ratten, ungefär samma princip som att lufta bromsarna på bilen.
  31. 1 poäng
    Yttre Saltholmen för några timmar sedan, fungerar bra, men det ligger en arbetsbit delvis i vägen, ”Jolly Bob” en slags pråm med grävmaskin på. Såg ut som dom muddrar och slår ner nya pålar. Hinsholmskilen, sugtömningen vid mastkranen är avstängd. Men den som ligger på en jättelåg flytbrygga vid nocken av Q-bryggan skall enligt uppgift fungera, det ser ut som en sådan där ”Fogelsångspump” eller om den nu hette Fuglesang? Man jag har inte tittat närmare. Bryggan är så svår att lägga till vid, den är väl endast 20-30 cm hög (=låg) över vattenytan.
  32. 1 poäng
  33. 1 poäng
    Ja jag tror dessvärre du svarat rätt på din egen fråga. Det är inte så ofta som elektroniken är skyddat mot felpolarisation. Du kan ju naturligtvis kolla om du har gnista på tändstiften. Hur lyder ordspråket? -Friskt kopplat, hälften brunnit.
  34. 1 poäng
    Hej "johan_..." Några tips innan du ger dig på att utföra komptestet. ( jag har ingen aning hur illa sitter tändstiften på en V8 i en båt. när jag byte på min Chrysler - V6, tog 10 minuter för de 3 tändstiften nära kylaren och en halv dag för resten 🙂) Om inte den billigare kompmätaren (Biltema) passar så köp dyrare varianten som har det mesta för svåra lägen och nipplar för olika dim. på tändstiftshålen. Det är bättre om ni är två under provet. Gäller båtar, bilar etc. 1. Ta bort samtliga kablar och tändstift. Viktigt - motorn behöver vara varm. Inte het, ty det tar en stund för en V8, men lagom varm. Vid kall motor är trycket lurigt högre. 2.När du skruvar bort tändstiften, se till att efter ett par varv ( på varje tändstift) blåsa i hålet i med tryckluft (eller cykelpump, luft på burk,...blås i en bit längre slang ?) för eventuella ( ja, det är alltid skräp där) partiklar som riskerar att hamna i cylindern strax efter man har tagit bort tändstiftet Man brukar ju jobba i blindo.... Ingen fara med ej för hårda partiklar men en liten mutter som t.ex. hamnat av okänd anledning där gör väldigt stora skador. 2. Se till att när du skruvar mätarens munstycke ( alltid för hand, inga verktyg) kommer rätt i gängan därför gummislangen är ganska envis och böjer sig som den vill. Inget fel en droppe olja på gängan. Tätningen - O-ringen, tätar även vid lätt åtdragning. Om mätaren är av typen med konisk gummimunstycke se till att under testets ögonblick att pressa hårt mot hålet, det ska inte pysa alls. 3. Under testets ögonblick skall gas ( pedalen, reglaget ) tryckas helt så att inkommande luften går obehindrat genom spelet. (Alltså, av erfarenhet - det är inte så kritiskt om man är sådär noga med spelet En bra, eller dålig komp visar sig direkt efter några varv. 4.Anteckna samtliga resultat. Kolla med tillverkaren vilket värde ( i bar, Pascal ? eller annat, går att konvertera efteråt ) gäller för just din motor. Blanda gärna ej kompressionsförhållandet, t. ex. 9:1, 9,8:1 etc. med avläst tryck i cylindern under kompressionstakten. Exempel : på min Mercury - 50 hp, 4-takt med komp.förhållande 9,8: 1 ( efter topprenovering, slipade ventiler etc. ) blev uppmätta trycket mellan 12 och 13 bar. "Mellan" skrev jag … nu kommer vi till det känsliga i ämnet. Vad är ett bra resultat och hur utvärderarar man det ? Av egen erfarenhet ( har hållit på med bilmotorer i 40 år, och båtmotorer är ju samma sak i princip ) vet jag att det skiljer sig mellan det teoretiska , skrivna rekommendationen på tillåten skillnad mellan cylindrarna på max. 0,5 eller 1 bar, men i verkligheten rullar miljontals motorer under detta tillstånd utan att något märks överhuvudtaget. Om man har totalrenoverad motorn med kolvar, kolvringar och vidare uppåt kan jag acceptera detta nitiska värde , men för en frisk begagnad motor är den skillnaden oväsentlig egentligen. Ingen aning hur det blir i ditt fall men tryck under 10 bar ( nja...11 bar ? ) är inte acceptabel. Gör gärna provet och återkom med resultat, så utvärderar vi det. Ha det...
  35. 1 poäng
    Förläng skenan något i ena änden: 1. Flytta skenan något så att den passar inuti ramen på en sidan 2. Skruva fast plattjärn av alu i den ände som passar inuti ramen 3. Borra hål i skenan i ena änden och i plattjärnet i andra änden 4. Skruva fast
  36. 1 poäng
    En annan variant är: 1. Korta skenorna så de precis passar inuti ramen på solpanelen. 2. Skruva plattjärn i alu eller rf i ändarna på skenorna så plattjärnen sticker ut en aning. 3. Skruva fast de utskjutande plattjärnen i solpanelen.
  37. 1 poäng
    Skillnaden är priset. när man döper en vara till marin blir den genast svindyr. Motorn kommer gå lika bra/dåligt på vanlig olja som marinolja. Marinoljan är kanske avpassad till marina förhållanden, men i pratiken är skillnaden minimal eller ingen alls. kör på vanlig olja och köp några extra glassar på kiosken i sommar ;-) //Billy
  38. 0 poäng
    Det gäller kanske bara på landbacken, men en belyst flagga får då sitta uppe även under dygnets mörka timmar?
  39. 0 poäng
    Jag tycker att folk som bryr sig om symboler som färgade tygbitar är lite löjliga. Flaggor förtjänar ingen särskild respekt eller omtanke. Bara en dekorativ tygbit.
  40. 0 poäng
    Man läser manualen...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...