Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    Större delen av tråden handlar om ditt bedrägliga sätt att hantera fakta och citat vilket leder till att även de som ogillar lagen inte ger dig sitt stöd (längre). Trist att du missat det.
  2. 2 poäng
    Jag börjar misstänka att du har en egen definition på vad "sakliga belägg" är, en definition som inte är densamma som den allmänt vedertagna.
  3. 2 poäng
    Tyvärr har de satt som policy att inte delta i någon allmän diskussion: "Notera. Det är mycket “tyckande” som florerar runt detta med alkohol och har varit så mycket länge i Sverige. Att få tycka är en fundamental mänsklig rättighet men är man inte det minsta påläst blir det ofta en osaklig pseudodebatt med moralklyschor och andra substitut till bärande argument. Våra ståndpunkter är baserade på empiriska fakta, statistik, internationell forskning och studier av mer än 400 domar i Sverige. Så därför kommer vi inte att “stöta och blöta” i meningsutbyten över e-post och på forum som är osakliga och baserade på nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation. Vi debatterar sakligt, tar till oss fakta, lyssnar gärna på seriös kritik och uppmuntran. Du får gärna bidra med din kunskap, erfarenheter och material. Vi vill ändra denna lag på goda grunder och du, dina båtvänner, politiker, myndighetspersoner, media m.fl. skall lita på att vi är seriösa." https://batfolket.se/om-batfolket/
  4. 2 poäng
    Kommer nu; Du är fullständigt värdelös på att kommunicera på ett sakligt och vettigt sätt vilket är ett hinder för de som vill få till en förändring på 0.2-lagen. Så gör alla de en tjänst och lägg ner din offentliga strid och håll dig diskret i bakgrunden. Frågor på det?
  5. 2 poäng
    Ett fäste till en Wallas värmare. Skorstensröret går upp genom hålet.
  6. 2 poäng
    Med ditt sätt att räkna är ju redan dubbelmontage för lite. Vet inte var du fått siffran 1000kg ifrån, men den avser säkert hastigheter om 80-90 kilometer i timman, blir nog svårt att komma upp i den farten på 50 meter. Ursäkta min "raljerande" ton, har fått kritik för den tidigare, kanske med all rätt. Men folk i allmänhet verkar ha ett behov av att det ska vara tungt och stort när det gäller båten. En kund hade en båt så stor att han hyrde in en grusbil med fullt lass när han skulle flytta båten, det gick åt att bilen var fullastad för att den inte skulle slira, enligt ägaren, den båten brukade jag flytta med min Skoda picup, när jag var själv.
  7. 1 poäng
    Duger dessa för fast permanent förtöjning vid y-bommar i hemmahamn? Verkar vara testvinnare i diverse tidningar men är nyfiken på vanligt folks erfarenheter. Man skall tydligen slippa gummi-ryckdömpare, schackel mm helt. Väldigt billigt dessutom. Är det säket nog? Kan de ersätta ordentliga Forsheda-dämpare? https://shop.poly.se/sv/MENY/BATLIV/Fortojning/STORM/Fortojningslina-STORM-svart?id=371026
  8. 1 poäng
    Vi har sånna förtöjningslinor, funkar säkert för permanent förtöjning men vi har dom bara i gästhamn, dämpar mycket sämre än våra ryckdämpande fjädrar.
  9. 1 poäng
    Det här är nog anledningen till att ”Båtfolket” inte skriver på forum eller liknande. De argument de kör med håller inte för en granskning, vilket såklart blir jobbigt. Enklare då att predika för kören, men det har å andra sidan gjort att resultatet är noll efter tio år av annonser, utställande på båtmässan och försök till politisk lobby. Hade de som ville ändra lagen varit lite smarta hade de gått igenom hela den här tråden och även den med undersökningen, och tagit reda på vad som kan accepteras, vad som inte håller och sedan lagt om strategin. Tyvärr verkar insikt och vilja inte riktigt fungera där.
  10. 1 poäng
    Hej alltså jag vred gasen på högsta fart och startade körde utan choke då med, vet inte om det är högsta växeln,Men tror inte det läcker nåt luft i slangen utan jag tror det är nåt fel med själva pumpen? Vart sitter luftskruven då? Varför lägger motorn av när den blir varm? Tappar komp typ
  11. 1 poäng
    Precis som Georg skriver. Ta bor hela lanternan och se hur det ser ut. Marintätning ordentligt innan du sätter tillbaka. Men det var inte därför jag skrev detta. Vår erfarenhet är att det inte alltid är så lätt att lista ut var det läcker. Inredning och annat kan lura en ordentligt. Själva läckan har i ibland varit långt från där vi först trodde.
  12. 1 poäng
    Du har alltså en båt som inte kan sjösättas p.g.a. en skada som du fick förra året, och som är så illa att den måste repareras på varv. Dit du inte har fått den på ett år. Först nu när deadline för att båtarna skulle vara sjösatta närmade sig bokade du kran. Men det blev inte av. Fast kranar finns ju att boka året om, närsomhelst ? Särskilt om den finns på grannföretaget borde det ju gå att lösa även på andra tider. Och vagnar kan man också hyra/låna, särskilt när andra har sjösatt (fast nu har du ju byggt en vagn). Eller är du ovän med dem också ? Tyvärr är konfrontation inget bra sätt för dig att komma till en lösning. Är du riktigt ärlig finns det kanske anledning även i ditt agerande till att ni inte är sams, eller hur ? Istället för att "kräva rättvisa" kanske du skulle lagt energin på att försök få ordning på din båt som nu stått där ett år, och få den i sjön. För varför "vaknar" du först en vecka före sista sjösättningsdagen ? Antagligen för att styrelsen börjar grymta och hota med att det snart kommer kosta om du inte får din trasiga båt (som du inte reparerar) från upplägget. Har du ens en plan att visa dem för när båten kommer vara borta, och en kran bokad ? Det är nog en nödvändig början om de skall tro på dig alls efter så lång tid. Eller är du helt enkelt i luven på din båtplatsgranne som du "tror" har orsakat skadan, och av princip inte velat göra något förrän denne erkänner och betalar ? Många frågor, men mynten brukar ha två sidor. Historierna också.
  13. 1 poäng
    Vi har ibland tagit kajaker på biltaket och då har Tyrislöt varit en favorit, bl.a. för att vi gillar Missjöarkipelagen. Men det finns ju hur mycket som helst. Kolla hur det är med sjösättningsmöjligheter, det är inte alltid så enkelt som man hoppas. Med stigande ålder har campingstugor/pensionat känts bättre så tältet har vi skänkt bort.
  14. 1 poäng
    Lossa muttern, du behöver nog en rejäl arm, förläng med en bit rör om det behövs. Lägg en ordentlig klump av något klet under brickan och dra åt igen. Färdigt (tror jag som just gjort det)
  15. 1 poäng
    Vet inte om bultcirkel passar. Ju får man reda på det jag har?
  16. 1 poäng
    Hej det står på däcken "maxload single 1000kg, maxload dual 975kg" ja det är säker vad som gäller när man kör i 90km/t. Angående din ton, ingen konstig.. Jag tycker du är snäll som tar dig tid att svara. Tack
  17. 1 poäng
    Det mesta är envägskommunikation eller väldigt kontrollerade sammanhang. Maringuiden är ett av Sveriges största båtforum, kolla hur många trådar om promillelagen det finns här. Hur ofta har någon från Båtfolket vågat delta? Jag är inte heller lagstiftare, ändå vågar jag ha en klar uppfattning om hur en mer rimlig lagstiftning skulle kunna se ut. Du och Båtfolket har lagt ner 10 år på detta och tagit på er att driva opinion i frågan men ni vågar inte har en uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Det är både ynkligt och kontraproduktivt.
  18. 1 poäng
    Toppen! Stort tack för svar. Nu känner jag mig trygg att fortsätta jobbet 👍🏻🙂
  19. 1 poäng
    Ja det är ju kabeln man skyddar! Sedan är det ju litet addition på vad förbrukarna tillsammans drar? GPS/Ekolod kommer sällan upp i mer än 2A, lanternor kan ju dra en del om det är glödlampor i dem, har du en kombinerad röd/grön och en rundlysande? Då kan det ju bli 2-2,5 A, LED-lanternor 1A. USB- laddare kan ju ladda snabbt och kan då lämna 1A till mobiltelefon och 2A till surfplatta. Så min höftning på 5A är snål, 10A kan vara bra, 16A matchar en 2,5mm2 kabel, men det är bättre i detta fall att ”undersöker” än att göra tvärt om. Skruva dit en större säkringsdosa, alltså med fler säkringar äv vad du behöver, dels för framtida behov, dels för att du kan fylla de oanvända säkringsplatserna med reservsäkringar.
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Om kabeln är 2,5mm2 så är en lämplig säkring 16A. 1,5mm2 10A, 4mm2 20A, 6mm2 25A.
  22. 1 poäng
    Vad är det för flytpontoner? Brygga, husbåt, sjöflyg? Vad vill du uppnå, skrot, avkortning? Ska dom tätas igen efteråt? Bild? När jag skulle dela på en surfingbräda fann jag motorsåg vara det perfekta verktyget
  23. 1 poäng
    Ja jag hade inte tänkt på att båten rullar mycket, blir lite jobbigt då! 😅 Får bli en handstrålkastare istället! Mindre jobb och betydligt billigare. 👍🏻
  24. 1 poäng
    Nu har jag mätt tanken och kollat modell på sensorn. Tanken är helt symmetrisk så det är bara att dela in de 5 sensorlägena linjärt. Dock är den bara 25 cm djup och tanken 30 cm så när sensorn visar 0 är det typ 40-45 liter kvar (av 214 liter). Så jag kommer nog fortfarande använda färddatorn för mer "exakt" kontroll på bränslenivån. Sensorn är lite överraskande US standard så då får jag välja ABYC i inställningarna, det trodde jag nog inte på en finsk båt. Nu blir det enkel mätarkalibrering, tack@Mellqvist
  25. 1 poäng
    Hej! Stort tack för förklarande svarskommentar och tips på beräkningsapp. Helt riktigt finns det en switchpanel vid förarplatsen med säkringar för respektive förbrukare. Mvh Jonas 🙂
  26. 1 poäng
    Jag tror jag hittat vinnaren. Då det verkar vara samma pris på en elektrisk pump som en manuell som ska klara toalettavfall så har jag fastnat för nedan pump. Det var också kampanj på den i lokala båtbutiken. Det blir till att skarva på lite kabel och en anslutning, så pluggar jag in den när den behövs. Det blir också nedan Y-ventil från Båttema.
  27. 1 poäng
    Därom tvista de lärda🤔
  28. 1 poäng
    Jag funderade på en sådan där fjärrstyrd strålkastare att sätta på min båt, pratade med svågern som hade en sådan, men inte tyckte att den var till någon större nytta annat än i hamn när han ville lysa upp fördäcket och bryggan. Ställde sedan en fråga här på forumet, får diverse divergerande svar, men det var ju ingen som tyckte att det var "världens bästa hjälpmedel" precis, funkar bra i vissa sammanhang, men bländrisken är stor, kostar mer än den smakar etc. Vidare framkom det att bogstrålkastare funkade bättre och att vattentäta LED-extraljus till bilar eller entreprenadfordon monterade i fören under peket och liknande platser var bättre. Jag köpte då en väldigt bra handstrålkastare, och den kan jag ju använda när jag kryper runt för att finna trasiga säkringar eller annat under durken, eller vid sensommarkvällens hundpromenad på någon oupplyst skärgårdsö, dock inte på Donsö (för där är befolkningen synnerligen upplyst!)
  29. 1 poäng
    I hårdare väder funkar inte en fast monterad strålkastare på en båt av den där typen. Båten rullar för mycket. Man följer båtens rörelser långt bättre med en hand hållen lampa a la Georg_Ohm...
  30. 1 poäng
    Istället för adapterkrage på oljefiltret och att införa en mätpunkt på ett nytt ställe, skulle jag satt en T-koppling där den ordinarie oljetryckskontakten sitter och kompletterat med mätaren där. Inte sällan finns en tanke med placeringen av givaren, att sätta den precis vid filter/pump säger inte alltid så mycket om trycket "ute i motorn".... Vad är det för extrakontakt du har till vänster ? Har du flyttat ordinarie oljetryckskontakt hit också ? Vad har du då i dess gamla hål ?
  31. 1 poäng
    Det jag genomgående kritiserar är din, och även "Båtfolkets", bristfälliga argumentering.
  32. 1 poäng
    Ett tips - redigera inte citat så att de bättre passar din agenda. Har GW uttryckligen sagt så där om sjöfyllerilagen?
  33. 1 poäng
    Ja, lagen borde skärpas ytterligare. Du har helt rätt...
  34. 1 poäng
    Procenter kan mycket väl utgöras av och baseras antal. Hur många procent är 10 antal flaskor av 100flaskor som är 100%? Jo 10% antal flaskor av 100 flaskor. Lägg fram din statistik nu tack så slipper jag tjata om den.
  35. 1 poäng
    Om det vore så, hur kommer det sig då att...
  36. 1 poäng
    Det är inte Transportstyrelsens statistik som är felaktig, utan din presentation av den som ofta är vilseledande. Procent anger "andel av", och inte antal. På min tid ingick det i högstadiematten.
  37. 1 poäng
    Brann den? LED brukar ju tåla polvändning, bara byta polaritet om det inte funkar först. Nya lampan har ju 3 kablar; "Lampan har 3 kablar, två röda, en lång och en kort, samt en vit. Den långa vita och den långa röda ska spännings sättas, den korta röda är bluetooth antennkabel och ska inte användas." Den långa röda bör nog kopplas till +. Mät upp vilken av dina vita och svarta som är + med mulitimeter, borde vara vita man vet ju aldrig.
  38. 1 poäng
    Inte impedans utan resistans! Såvida du inte matar givaren med växelspänning, vilket jag aldrig hört talas om.
  39. 1 poäng
    Taget från praktiskt båtägande,känner til en båt som har brunnit p.g.av det
  40. 1 poäng
    Normeringen handlar om beteendet i stort, att minska sjöfylleri, oavsett båtlängd, vattendrag eller hastighet. Här är den berömda avgränsningen (som är en usel politisk kompromiss) bara en del i ett större sammanhang. Förstår du inte det kommer du aldrig att kunna argumentera framgångsrikt mot lagen. Återigen - din låsning på "avgränsningen" leder ingen annan vart än att det är motiverat att utöka avgränsningen t.ex nedåt till 7 meter 7 knop. Precis så som TS resonerar i dina klipp.
  41. 1 poäng
    Hej och välkommen, här kan du få bra dåliga och ibland helt felaktiga råd. Jag förmodar att din oljetrycksmätare är en elektrisk, kan bli mycket konstigt med det elektriska. Mitt råd är att koppla in en manometer direkt in i smörjsystemet, alltså ett rör tex. där oljetrycksgivaren sitter, på detta rör en klocka som påverkas direkt av oljetrycket. Om du läser lite mellan raderna så är jag ganska tveksam om du verkligen har sådant tryck, det brukar snarare vara för lågt. Lycka till och återkom gärna med ytterligare mätningar.
  42. 1 poäng
    Lagars syfte är att kriminalisera. Det är själva kärnan i lagstiftningen. Det som är fel med promillelagen är att den kriminaliserar ett harmlöst beteende vid de lägre promillenivåerna. Sen är lagen avsiktligt normerande men med en galen gränsdragning. Gränsdragningen är en politisk kompromiss, det vet du. Att du låser så på gränsdragningen visar att du inte förstått det övergripande syftet med lagen och inte heller varför gränsdragningen ser ut som den gör. Det normerande inslaget verkar ha haft stor effekt men jag tror man hade kunnat uppnå samma sak med t.ex. sållningsprov + säg 0,5. Hade du och Båtfolket resonerat kring detta och försökt ena er med övriga båtsverige så hade vi kanske haft en rimligare lagstiftning för länge sedan. Ni fick faktiskt draghjälp av HD redan 2012, men ni söp bort initiativet med allt KBV-trams, fulfakta, "harmonisering" (med vad???), häckel, Marjasiner, konspirationsteorier m.m. etc. Synd, minst sagt.
  43. 1 poäng
    Jag ser inte att någon svarat på din fråga. Det finns ju dörrstoppare med magneter man kan använda, eller du som är så händig kanske kan bygga någon egen magnetlösning, extrastaka magneter finns ju bland annat hos Claes och Kjell. Du har ju ingen kompass just där vid köket så det skall säkert gå bra. Kardborreband kan ju vara en lösning också, men inte så snyggt och inte hållbart i längden. Någon skjutregel eller en regel av trä? Jag hade nog satt upp en magnet, med motsvarande magnet infälld i bänkskivan.
  44. 1 poäng
    Jag känner igen det där. Blir lätt en sjuka att hitta och åtgärda såna ljud. Passa dig 😉!
  45. 1 poäng
    Jag såg att det fanns en bra begagnad gummibåt på Blocket. Annars har Seasea extrapris på sådana i olika storlekar just nu.
  46. 1 poäng
    Det där är en typisk övertrycksskada då för mycket luft som expanderar av värme spränger tuberna. Inget man limmar då det smältsvetsas i en maskin vid tillverkningen. Finns mig veterligen inget lim som håller i längden. Hade materialet varit Hypalon istället för pvc så hade man kunnat limma med 2-komp speciallim men det där förpassar man till en container och tänker på att tömma ut en del luft så man sänker trycket vid långvarig uppblåsning. Det finns tom, de som bottenmålar sina ”gummibåtar” med antifoulingfärg för att den ligger i hela sommaren, eller de som låter den ligga i ändå utan färg med musselodling som följd.😂
  47. 1 poäng
    ?????????????????????????????? Gamla tidens gruvkarlar drack mycket brännvin ur krukor, men hur det hänger ihop med din toaslang har jag väldigt svårt att förstå.
  48. 1 poäng
    Råkade se ett elände på dina bilder... De små röda strömtjuvarna borde vara förbjudna att sälja, de hör i alla fall inte hemma i en båt. Kabeln skavs bara av lite i isoleringen och sannolikheten för att det blir dålig kontakt (kanske inte när det är nymonterat men rätt snart...) är nära 100%. Sätt dit riktiga flatstiftskontakter istället och använd inte tången som brukar medfölja "sortimentsaskarna" utan köp en riktig klämtång som inte släpper taget förrän klämningen är helt i botten.
  49. 1 poäng
    Jag känner väl igen funderingarna, då jag själv var på jakt efter samma båtformat för inte så länge sedan. Vi är två vuxna och två barn i familjen, och jag ville att alla skulle kunna ligga bekvämt i kabin vid övernattning. Nu har ju tipset redan dykt upp i tråden, men för vår del slutade det med just Askeladden 705. Största fördelen jämfört med andra båtar vi tittade på tycker jag är det separata toalettutrymmet förutom just planeringen av kojerna. Utrymmet i motorrummet är en annan svårslagen egenskap. Vi är nu inne på andra säsongen med 705:an och vi stormtrivs med båten. Trots att vi inte har någon bogpropeller
  50. 1 poäng
    Det blev en -06 med stora motorn. Drar väl runt 1,7 l/distans dvs inte mer än mindre motor. Logiken att man kör samma fart men med lägra varv stämmer antar jag. Bra med extra power. Inga nackdelar alltså. Båten levererar bra utrymme o sjöegenskaper.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...