Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-05 på alla områden
-
4 poängUppenbarligen från en artikel från Expressen 2016, https://www.expressen.se/kvallsposten/kustbevakningens-nya-vapen-i-sommar/ I huvudsak ersätter man tydligen befintliga utslitna vattenskotrar med nya. "Kustbevakningen har sedan tidigare använt sig av vattenskotrar. I Karlskrona, Helsingborg, Vänersborg, Djurö, Göteborg och Gävle byts de gamla skotrarna mot nya. Stationerna i Oxelösund och Västervik får sina första. – Eftersom vi sliter dem betydligt mer än privatpersoner, så måste vi förnya oss helt enkelt, säger Lindholm." Det skulle ju kunnat ha varit som Ljungbergarn ville att det skulle vara, men rubriken stämmer inte med antagandet den här gången heller. En konspirationsteoretiker bestämmer först hur något ligger till och letar sedan bevis som styrker detta.
-
3 poängJag har plockat siffrorna från statens årsredovisningar. Roade mig med att plotta anslag och utfall 2009-2019 för KBV så att du kan få hela bilden. Då ser det ut så här: Hur brant eller flack kurvan blir kan man ju enkelt pilla med i diagrammets format, så lås inte på oväsentligheter. Jag har gjort diagrammet rätt smalt för att vara till "din fördel". De stora anslagsposterna förutom normal kostnadsutveckling är vad jag kan hitta: + 40 MSEK extra både 2010 och 2011 till finansieringskostnader nya fartyg etc. + 90 MSEK fördelat på 3 år 2012-2014 för driftskostnader nya fartyg etc. + 60 MSEK extra 2012 för att täcka uppdraget för KBV-flyget utanför Somalias kust (piratjakt). + 57 MSEK extra 2014. Har för mig det var kopplat till övervakning medelhavet (flyktingkrisen), men är inte helt säker. Utfallet släpar efter i början pga av förseningarna med kombinationsfartygen. Man kan tycka vad man vill om promillelagen, men det är inte den som gör att KBV's anslag ökar med mångmiljonbelopp. Kombinationsfartygen är nog riktiga gökungar. Dessa har också varit ifrågasatta. Sen tillkommer då specialuppdrag som piratjakt utanför Somalia etc. Riktiga fakta finns att finna bara man vill Ola 😉👍!!
-
3 poängNej! Det går inte att generellt säga 90 graders vinkel såvida du inte avser nedre spridaren på en dubbelspridarrigg. Spridaren ska dela vinkeln mellan övre o nedre delen av staget i lika vinklar. På en enkelspridarrigg och på övre spridaren på en dubbelspridarrigg så innebär det att spridaren ska peka lite uppåt. Om spridaren står rätt ut så riskerar den att kasa nedåt på vantet, med i värsta fall ett mastbrott som resultat.
-
2 poängMed ditt sätt att räkna är ju redan dubbelmontage för lite. Vet inte var du fått siffran 1000kg ifrån, men den avser säkert hastigheter om 80-90 kilometer i timman, blir nog svårt att komma upp i den farten på 50 meter. Ursäkta min "raljerande" ton, har fått kritik för den tidigare, kanske med all rätt. Men folk i allmänhet verkar ha ett behov av att det ska vara tungt och stort när det gäller båten. En kund hade en båt så stor att han hyrde in en grusbil med fullt lass när han skulle flytta båten, det gick åt att bilen var fullastad för att den inte skulle slira, enligt ägaren, den båten brukade jag flytta med min Skoda picup, när jag var själv.
-
2 poängSom du mycket väl vet förändras KBV's uppdrag och befogenheter över tid till följd av politiska beslut som bl.a. baserar sig på förändringar i omvärlden eller beteenden. Det gäller även andra myndigheter. KBV har fått mer polisiära befogenheter, promillelagen har införts, båtlivet har förändrats till fler snabba plåtbåtar för dagsturer med rookies bakom rodret etc m.m. osv. Om jag var materielansvarig på KBV skulle jag begå tjänstefel om jag inte skaffade den utrustning som var bäst lämpad för uppdraget. Om man nu får ett utökat uppdrag att jaga busåkare på vattenskotrar som kör ihjäl folk i vattnet utanför badplatser eller att upprätthålla en ny sjöfyllerilag så inte fan skall man göra det med miljardfartyg i Triton-klassen. Det om något vore totalt vansinne. En vattenskoter däremot är ytterst lämplig. Kanske får man 5 vattenskotrar som kan göra 50+ knop för samma peng som 1 rib-båt som kan göra 50+ knop? Då är det ju enormt effektivt utnyttjade pengar. Det är inte KBV som stiftar lagar, det är riksdagen. Det är promillelagen det är fel på inte KBV's utrustningsval. En vattenskoter handlar inte ens om felräkningspengar jämfört med ett kombinationsfartyg. Sen för info - 2019 så rapporterades drygt 125 sjöfylleribrott. Antalet ordningsböter för fortkörning som utfärdades var 445 st samt 29 ordningsböter för brott mot andra sjötrafikregler. Så det jagas även andra än dina "Svensson med en öl innanför flytvästen och förarbeviset i handen".
-
2 poängJag hade mördat säljaren... Låg båten i vattnet när du köpte den? När jag köper båt vill jag ALLTID se kvitton på vad som är gjort. Att säga att bälg mm. duger inte för mig, vill se några bevis. Sen gör jag allt själv, kollar mycket innan köp. Kan tyvärr inte hjälpa dig juridisk, bara presentera att det inte är svårt att få ordning på din båt. På 1 dag hade jag klarat att fixa din. Delarna finns som sagt var.
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng1. 10-15 personer dör varje år med alkohol i blodet. 2. Problemet är att alkoholpåverkade är överrepresenterade i dödsstatistiken. De utgör c:a 50-60% av dödsfallen, men det är en betydligt lägre andel som är alkoholpåverkade. 3. Lagen skall inte omfatta allt och allting. Det har jag redan beskrivit. 4. Alla vatten kommer inte att kunna bevakas, precis som att alla bilvägar inte kan bevakas. Du kan inte avskaffa lagar om våldtäkt bara för att alla sängar inte bevakas av poliser heller. Det är alltså inget argument för att avskaffa fyllerilagar eller liknande lagar bara för att allt inte bevakas. 5. Ointressant. Poänglöst att räkna så. Vad säger de siffrorna, är det högt eller lågt jämfört med... vad då..? Man räknar inte så i någon annan olycksstatistik, så du har inget att jämföra med. Det är de absoluta talen som skall ner.
-
1 poängJag skulle gärna ha en i vardagsrummet och bara klappa skrovet och lukta på motorerna. Har en perversion för 50-60tals design när det kommer till bil och båt. En tid när känsla, krom och former hade mycket hög klass:) Som sagt, ett otroligt hantverk både att bygga och renovera till rätt skick...
-
1 poängLagars syfte är att kriminalisera. Det är själva kärnan i lagstiftningen. Det som är fel med promillelagen är att den kriminaliserar ett harmlöst beteende vid de lägre promillenivåerna. Sen är lagen avsiktligt normerande men med en galen gränsdragning. Gränsdragningen är en politisk kompromiss, det vet du. Att du låser så på gränsdragningen visar att du inte förstått det övergripande syftet med lagen och inte heller varför gränsdragningen ser ut som den gör. Det normerande inslaget verkar ha haft stor effekt men jag tror man hade kunnat uppnå samma sak med t.ex. sållningsprov + säg 0,5. Hade du och Båtfolket resonerat kring detta och försökt ena er med övriga båtsverige så hade vi kanske haft en rimligare lagstiftning för länge sedan. Ni fick faktiskt draghjälp av HD redan 2012, men ni söp bort initiativet med allt KBV-trams, fulfakta, "harmonisering" (med vad???), häckel, Marjasiner, konspirationsteorier m.m. etc. Synd, minst sagt.
-
1 poängNej, jag vill inte att allt och allting skall ingå. Jag vill inkludera mindre och långsammare båtar. Att inkludera badleksaker, seglarjollar och kanoter mm är bara larvigt. På vilket sätt skulle kostnaden öka om fler båtar inkluderades? Bara för att fler båtar inkluderas, behöver inte det betyda fler kontroller.
-
1 poängDet var ungefär det jag skrev ja... ”...raljera, köra ful-fakta, rena hittepå, klippa och klistra så rubriker får en annan mening än artikeln, inte lyssna in eller bemöta argument från motståndarsidan utan istället leka papegoja...” 👍😂
-
1 poängExakt. Det är vi som är samhället. Lagar skapas ju av de vi valt. Av våran representativa domokrati. Jag har sjäv haft förmånen att ingå i arbetet med att få till förändring i både lagar och förordning. Vi gjorde ungefärligt tvärt om än vissa här har gjort. Vi hade framgångar, andra har inte haft det. Man kan tycka om denna lag, så även jag. Och den borde helt klart modifieras, men inte avskaffas. Kan jag tycka. Men direkta felaktigheter och förvrängningar av sanningen osv, det går inte hem vare sig här eller i maktens korridorer när det väl blir känt att det är ful-fakta. Jag hejade också på dem en gång i tiden, men det har gått över kan man säga...
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängFast jag tror nog det snarast gått över till att handla om ful-fakta, lösryckta påståenden, direkta felaktigheter, förvrängningar av sanningar i samband med att någon påstår sig representera en majoritet av båtägarens. Diskussionen handlar numera egentligen inte om lagens varande eller inte utan om hur det agiteras.
-
1 poängJag är impad riktigt impad faktiskt 1400 inlägg om något vi inte kan göra något åt bara gilla!
-
1 poäng
-
1 poängHur vet du att skiljerelät är schyst? Borde vara samma spänning över båda batterierna, 12.9V är för lågta för att ladda förbukarbatteriet ordentligt. Har du kollat upp förbrukarbatteriets status?
-
1 poäng
-
1 poängFör Mercruiserägare rekommenderar jag verkligen att införskaffa en verkstadshandbok. De finns bara på engelska, men har hjälpt mig flera gånger vid felsökning. Men behöver inte utföra de mest komplicerade arbeten, men ofta kan man lokalisera fel och de enklare felen kan man åtgärda själv. El-schemat finns där.
-
1 poängNu skall du inte vara sådan. Det kan inte vara lätt att få de argument man filat på i tio år punkterade så snabbt som de blivit i den här tråden, så nu finns bara argumentet att man även borde inkludera nyktra personer i sjöfyllerilagen kvar, så det enda argumentet upprepas. Det är min teori i alla fall. Att ändra strategi verkar inte helt aktuellt. Undra varför inte man kommit någonstans med sitt kampanjande på tio år..? 🤔
-
1 poängMin erfarenhet är att de kan bete sig rätt märkligt med för lite olja, så nivåkoll bör vara första steget.
-
1 poäng
-
1 poängJa, anslaget ökades med 1 (EN!!) miljon kronor till följd av införandet av lagen. D.v.s. tillskottet blev 0,1% mot ursprungligt anslag på 990 MSEK. Sen förbrukade man bara 860 MSEK det året. Det måste ju med Ljungbergarlogik innebära att kostnaderna gick ner med 130 MSEK som en konsekvens av införandet av lagen!!! Katching för statskassan!!!!! Ditt torra konstaterande är prima faktaresistens! KBV har gjort enorma investeringar i flygplan och fartyg från 2008 och framåt. 2007 var inventarierna värderade till ca 542 MSEK, 2008 köpte man nya flygplan då hoppade det upp till 1140 MSEK. När de nya kombinationsfartygen levererats färdigt 2013 är man upp i ett värde på 2913 MSEK. Så på 6-7 år från 2007 - 2013 gör man investeringar på knappt 2,4 miljarder. Och du förstår fortfarande inte att detta medför ökade kostnader för drift, avskrivningar och finansiering.
-
1 poängJag börjar förstå att du inte vet vad ordet ”fakta” betyder... du blandar ihop fakta med argument skrivna i text.
-
1 poängKan man inte ta ur flottören och kalibrera genom att ställa den i botten-, mitten- samt topp-läge?
-
1 poängBiltema har en effektiv och billig pump som jag brukar använda för att tömma tankar. Om båten står på land kan man förlänga slangen och dra ner den i ett fat eller dunk på marken, så behöver man bara pumpa några tag tills det blir hävert och det rinner av sig självt. Även om man inte har hävert går det ganska snabbt att tömma tanken. Du har en Wemagivare . Skruva loss den så kan du pumpa genom hålet. Hur ska du kalibrera mätaren? Givaren som har tungelement och motstånd går inte att göra något med. Den är inte steglös utan mätaren rör sig i steg. Biltema säljer liknande givare, men jag tror att de har färre steg än Wema original. De kortaste har bara fyra steg. Där går mätaren direkt från full till trekvarts tank, sen till halv och kvarts tank. Från kvarts tank dyker den direkt till tom. Biltemas pump kostar 129:-.
-
1 poängStatisk elektricitet bildas när strålen faller genom luft så det är en god idé att göra som Hybro föreslår. Tillägg: Även bra om slangen går ner i botten på kärlet under ytan på bensinen så att du slipper fallet genom luft.
-
1 poäng?????????????????????????????? Gamla tidens gruvkarlar drack mycket brännvin ur krukor, men hur det hänger ihop med din toaslang har jag väldigt svårt att förstå.
-
1 poängNär vi köpte vår båt för två år sedan så fanns det också toalukt nere i hela båten så jag bytte ut alla slangar både från toa, tömning och luftning till ny sanitetsslang (ja toaslang alltså) från Lundgrens som ska vara av hög kvalitet. Det satt även sanitetsslang innan men den var gammal och lukten hade trängt igenom. Efter slangbytet är all lukt helt borta även nu i början på säsong två. Jag hade funderingar på rör men det hade blivit en herrans massa krökar och skarvar i min installation så jag valde slanglösning.
-
1 poäng13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺 Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. Utloppet från botten av septiktanken, en kort rörstos av RF, dit slangen är ansluten. Så går slangen i en båge över tanktaket och ned till y-rör för tömning via pump ut i sjön eller sug. Dyngvatten blir alltså stående till samma nivå som i tanken, i första delen av slangen! Hela säsongen. Det klarar inte slangarna, även om de är gastäta. I alla fall inte de säkerligen fem fabrikat jag nyttjat genom åren. - Så irriterad. Har bytt samtliga slangar, toastol och ventiler flera gånger utan att komma över problemen. T o m satt in fläkt, som ett försök att ständigt ventilera ut eländet. Men då verkade det lika mer i hela båten. 8 - Slutliga lösningen blir inför nästa säsong. Då förlänger jag tankens rörstos med rostfria rör och böjar, för att få anslutningen för avloppsslang i nivå väl ovan tanktaket. - Fundera på detta gubbs, om det luktar illa. .
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängOm det hade varit fördelaktigt med hydrofoil så hade ju alla motorer sett ut så från fabrik. De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt. Så skruva av skräpet igen, och kör och var glad. Bifogar bild på trimplan, det du har monterat kallas hydrofoil.
-
0 poängFör mig är det ingen slump att KBV just det året lagen infördes fick en rejäl anslagshöjning. Jag tror nämligen inte på slumpen.
-
0 poängDet du kallar för argument är de tillgängliga fakta som finns. Hur står det till med det för egen del?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00