Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Om startmotorn är ny bör väl också solenoiden vara det ? Tämligen sällan startmotorn levereras ny utan solenoid.... Sedan kan jag bara understryka det som redan sagts - mät ALLA spänningar med "jord"/batteriminus/gods som din referens på instrumentet (minus). Då förstår alla och du slipper filosofera om 12V tar ut vartannat o.s.v. Glöm inte att kolla jordkabeln till motorn också. Är den kass/lös blir det inge bra..
  2. 2 poäng
    Klart Peter K kan! Jag har kört med den här, funkar bra. https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/tejp-stripes/spinnakertejp Angående den tejpen som släppte för Raol, det kan ha varit samma tejp, men det är olika duk i vanliga segel och spinnakerduk. Den här hugger av helvete i spinnakerduken, så man får se till att vara noggrann när man tejpar så man inte får veck.
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Att den är "bytt" är inte detsamma som att den var "ny". Kan ha varit en bättre begagnad som i alla fall då fungerade. Om du inte har sett/fått med kvittot eller annat som visar att den var ny, förstås....
  5. 1 poäng
    Ja, solenoiden bör ju vara ny med. Jag köpte båten i år. Men förra ägaren sa att startmotorn byttes förre året. Men ja, jag ska ta mig en sista omgång med mätningar.
  6. 1 poäng
    Finns en produkt som heter Pissoff i djuraffärerna. Den här har jag annars använt med framgång på kläder som fått mögel/källarlukt: https://www.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/p/34-259
  7. 1 poäng
    Gissar att det är spänningsfall fram till kylen. Kolla kabelskor och kopplingar. Skulle det inte hjälpa, eller om du väljer att göra om, så sätt lite grövre kablar hela vägen. 4mm2 borde vara tillräckligt men lite beroende av hur långt du behöver dra om. Iofs kan du innan du ger dig på det mäta vilken spänning batterierna har när kylen försöker starta. Kan vara redan där det fallerar. Bara för att de orkar dra en stereo betyder det inte att de orkar kylen.
  8. 1 poäng
    Jag fick lite bättre ordning efter ett tag. Men det märktes bara med 2 - 2/12 personer i båten. Varken fler eller färre. Nu har jag gjort en del jobb eftersom hela motorn och halva båten hamnade under vatten 😪 Ska sjösätta vilken dag som helst. Ska bara bygga färdigt den nya sleepern först.
  9. 1 poäng
    Dra precis så att det sitter. Ta inte i för hårt. Tänk på att det är mässing. Det tätar så fort ytorna möts. Du har ju sprayen dessutom så då behöver du inte vara orolig. // Mats W
  10. 1 poäng
    En 30-fotare med bensin-V8 drar inga 1.7-1.9. Det har jag svårt att tro. Min fd båtgranne hade en 24 fotare med Penta-V8 och han muttrade alltid över förbrukningen "Hur jag än gör så kommer jag fan aldrig under 2 liter distansen". Vet iofs inte hur hans motor mådde. Men generellt så tror jag (eller 'killgissar' som det nu heter) att det är lite större skillnad Diesel vs Bensin än siffrorna ovan och att de flesta som har bensinmotorer är väldigt optimistiska när dom delar med sig av förbrukningsdata.
  11. 1 poäng
    Ja, jag kanske ska göra det. Startmotorn är dock ny från förra året. Så känns som den borde va OK. Tack för tipsen! Återkommer med resultat
  12. 1 poäng
    Tack! Min gissning är att det är något som har bränt. För motorn är ganska seg på att starta, vilket innebär att startmotorn fått jobba ganska länge innan den kommit igång. Min tanke är att plocka bort solenoiden och lämna den till en verkstad som finns i hamnen. De kan reparera akternarivt ersätta!
  13. 1 poäng
    Motorn är en Evinrude G2 och de har väldigt stor "rörlighet" så det är inga problem att ha den helt uppe ur vattnet. Vi låter båten (Anytec 747Cab) ligga i vattnet hela vintern eftersom vi kör en hel del även sen höst och tidig vår, och i vintras fanns det ingen is alls i Stockholmsområdet så då blev det mycket körning också. När båten ligger i spat då det finns risk för frost låter vi alltid motorn ligga nere för att inte riskera att den fryser sönder.
  14. 1 poäng
    Den är ju inte heller kapslad direkt. Bara för att den har ett skal är den ju inte kapslad......😎 Köp den billigare i stället och stoppa den i en plastlåda.
  15. 1 poäng
    Det löste sig. Tändstiften som var bytta vid service, var det något fel på. Kastade i nya igen och motorn gick som den skulle.. Tack för svar dock!
  16. 1 poäng
    Nu går den. Orsaken var att det var fukt i förgasarna, När jag tiltat motorn så läcker oljan och droppar ned på luftfiltret. Lika så saknades locket till kåpan så vatten regnade in också. Tog bort luftfiltret och torkade rent så tuffa den igång. Även om den inte gick helt rent, men skall prova att byta tändstiften.
  17. 1 poäng
    Blocknyckel 17 mm så att du kan lossa anslutningarna vid spridarna om du behöver lufta dessa. En impeller är ju bra att ha i reserv också.
  18. 1 poäng
    Vad är det för båt? behövs dubbelmontage? Att däcket är spruckit på utsidan behöver inte innebära att det är odugligt. En "normal" segelbåt klarar ett enkelmontage utan vidare, då har du ett reservhjul plus ett däck. 200 meters transport om året, du bör ha hjul och däck ganska många år framåt.
  19. 1 poäng
    Från Vaxholm måste det väl vara närmare att gå ut genom Stegesund och ner mellan Värmdölandet och Vindö? Sedan är det en jättefin tur in mot Stockholm och ner genom Skurusundet, ut till Baggensfjärden och vidare enligt din plan. Dessvärre ofta begränsade möjligheter till segling.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...