Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-02 på alla områden

  1. 1 poäng
    Klart Peter K kan! Jag har kört med den här, funkar bra. https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/tejp-stripes/spinnakertejp Angående den tejpen som släppte för Raol, det kan ha varit samma tejp, men det är olika duk i vanliga segel och spinnakerduk. Den här hugger av helvete i spinnakerduken, så man får se till att vara noggrann när man tejpar så man inte får veck.
  2. 1 poäng
    Se bara till att få tag i tejp av bra kvalitet. Jag köpte en rulle segeltejp för att fästa garnbitar som telltales på storseglet, och tejpen började släppa redan efter halva sommaren. Nu är ju garnbitar billiga och tejp fanns det mycket av, så bara att fästa nya bitar, men just den tejpen var i alla fall inte bra. Peter K kanske kan rekommendera en bra sort?
  3. 1 poäng
    Jag har en tejpad spinnaker; använder man rätt tejp så håller det bra om du gör som jag skrev. Du behöver inte sy.
  4. 1 poäng
    Med spinnakertejp på både fram- och baksidan av spinnakern.
  5. 1 poäng
    Kan det vara så att den är monterad på det sättet - lite offset? En grundstötning sker oftast framifrån. Hur skall du kunna smälla i sidledes så hårt att kölen flyttar sig? Bara en stilla undran. Jag har i mitt liv lagat mycket som inte varit trasigt - hälften av gångerna till ett slutresultat som krävde enormt med arbete och inte syntes eller i vissa fall skapade jag mig problem. Inget av dom är ju speciellt kul. Om det inte är trasigt - försök inte laga det. Gå vidare i livet och njut.
  6. 1 poäng
    Igår kollade jag på en liten skärm på en Ipad, idag kollar jag från dator med en väldigt stor bildskärm, det ser nu inte lika illavarslande ut nu när jag ser bättre. Stävskenan av aluminium har ju gjort det den skall göra, tagit större delen av smällen. Du har väl träffat bryggan litet snett då skenan skjuvats åt sidan. Stävskenor brukar ju fortsätta ned under vattenlinjen en bit, så det kanske inte är så lätt att demontera den i hela sin längd. kanske kan du skruva loss den en bit uppifrån och en bit under skadan och kolla hur det ser ut under och kanske rikta den litet. Fyll sedan igen skruvhålen och borra nya. Maskera med maskeringstape runt skadan. Lägg i gelcoatspackel, istället för att slipa stryker du ut det hårt med en isskrapa av plast, eller en rakbladsskrapa, låt härda, kolla hur det blev och efterjustera. Den metoden funkar när båten ligger i sjön, det blir inte särskilt snyggt, men inte heller anskrämligt. Och då nästa vår fixar du skadan permanent. De där stävskydden av gummi eller liknande material är ju inte snygga, men ser dem på yrkesbåtar och targor och liknande. Det finns någon "Keel protect" (eller vad dom heter) som är vit också man klistrar på. Ja det blir litet som kofångarna på Volvo 240 på 70-talet, fult men funktionellt... Men en klassisk stävskena av rostfritt, syrafast stål passar din båt bra!
  7. 1 poäng
    Ställbara blad har ju funnits länge på de gamla Sabbarna, har tyvärr fast själv men min morfar hade ställbara. Perfekt att smyga in i hamnen med lite högre varv är tomgång men nedvinklade blad. snabbt vinklade man om de hydraliskt för att få backverkan utan att joxa med backslag eller liknande, lika smidigt om man vill ligga stilla och vänta kompensera för ström eller vind en stund. Eller för att finjustera farten om man ränndörjar. Finns säkert en anledning till att det aldrig (vad jag vet) slog på propellrar för snabbare båtar. Det är ju en helt annan typ av propeller
  8. 1 poäng
    Hej kan ge er info , felet är nu löst. jag tog och synkade förgasarna de va lite fel. men va inte riktigt nöjd ändå. så jag plockade isär dom helt och ultraljudstvätta dom, enda rätta menar ja om man ska göra rent. då det för rent där man inte kommer åt. synkade om förgasarna på nytt och motorn gick väldigt fint. tog en provtur idag med båten och den svara direkt och gick som en dröm.
  9. 1 poäng
    Kan det vara så att det är rykvatten från bogen som liksom hänger en stund i luften för att sedan sugas in I undertrycket som bildas av fartvinden akter om midskepps eller vid akterspegeln? Jag ser och känner av detta fenomen när jag går mot vinden med min något större båt i hastigheter över femton knop. Det är flera saker som påverkar detta, framförallt är det väl hur väl bogen är utsvängd och om det finns stabiliserande steg eller stringens under vattenlinjen som blottas vid planing, där det kan bli en stimma vatten som höjer sg och viker sig ut från båten. Det blir ju sällan snyggt med stänkskärmar eller ”stänklappar” på båtar. Eller så säger man som ”Roy” i ”Macken” -Du vet det beror ju på hur du kör, vet du.
  10. 1 poäng
    Citaten i den artikeln argumenterar i princip för att utöka lagen till att omfatta alla fartyg, oavsett längd och fartresurser. Jag antar därför att det även är det som du nu arbetar för.
  11. 1 poäng
    Min åsikt har stöd i fakta.
  12. 1 poäng
    Kan det vara såhär att ljungbergarn egentligen har i uppdrag att befästa lagen hos båtmänniskor, kanske rent av få den utökad och att det är ett extremt omständligt med slugt sätt att skapanopinion för lagen? För han lyckas nog bättre med det det än bilda opinion mot lagen. Bara det att vi inte insett det tidigare....
  13. 0 poäng
    Upprepar mig som vanligt, vi som kritiserar lagen kritiserar. Vi är inga lagstiftare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...