Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-31 på alla områden

  1. 3 poäng
    Har ingen aning om hur kapellen på just en Nimbus-26:a ser ut, men ett allmänt tips kan även vara att försöka knäppa hålen i en annan ordning. Har själv ett hamnkapell som jag när jag köpt det inte lyckades knäppa hur jag än gjorde, det var ett par centimeter kvar på vissa hål, men sedan någon gång så råkade jag börja i andra änden och knäppa och då funkar det av någon outgrundlig anledning. Gällande krympning så har jag alltid hört motsatsen, att det är bra att ha ett kapell som är väldigt tight ifrån början för att de töjer sig efterhand. Så det kanske kan gå åt båda hållen 🙂
  2. 2 poäng
    Jag kör med samma slangar och råkade också ut för att slangen till varmvattnet kalvade av. Detta löstes med en blandare vid varmvattenberedaren där jag ställt ner varmvattentempen till 55-60 grader så nu funkar det bättre.
  3. 1 poäng
    I vintras köpte vi ett begagnat "nytt" kapell på Blocket till vår Nimbus 26 Epoca. Enligt säljaren var det från 2005 men aldrig använt. Vi slog till då priset var bra och mycket riktigt är det helt i nyskick. Men tyvärr visar det sig att det inte riktigt vill hamna på plats. Det är rätt modell (Nimbus original) och alla hål sitter där dom skall. Men det känns ändå för litet på sina håll. Framförallt sprayhooden. Jag har meckat och ändrat bågen men det vill sig ändå inte. De sista hålen når helt enkelt inte ner. Det är ett par centimeters diff. Till saken hör att kapellet känns väldigt torrt och "prassligt". Nästan som ett segel. Kan det ha krympt under alla år i förvaring samt går det att töja det. Blötlägga är ju en sak men hur gå till väga då. Vi bor i lägenhet och kan inte gärna sätta det i duschen. Att slänga på kapellet som det är och "vattna" från bryggan känns också risky eftersom det lär komma in vatten i båten. Några förslag? Att med all kraft i världen forcera ner den sista biten kanske går men då känns det som att bågarna skall gå sönder.
  4. 1 poäng
    Och på min båt funkar dessa PEX-slangar utomordentligt (som jag också tjatar om 😉) direkt på vvb. Pratade med en kompis som jobbat mycket med vatten och då jag nämnde PEX blev han alldeles lyrisk. Efter ett tag kom vi dock fram till att det finns olika PEX. Då kom jag ihåg när jag var på byggmarknaden hemma och frågade efter PEX-kopplingar och blev hänvisad till en helt annan sorts kopplingar. Så det finns flera olika sorters PEX!
  5. 1 poäng
    Jag hade problem med toaletten efter vinterns stillastående i vår förra båt där det satt en Dometic med impeller och kvarn. Symtomen var detsamma som du beskriver, det bara klickade. Det jag gjorde var att dra runt motorn manuellt via spåret i motorns axel som satt i änden på motorn med en skruvmejsel och då gick motorn runt en bit i taget och till slut så kom den igång. På en bekants båt med samma fel fast på tömningspumpen till septiktanken körde vi med en skruvdragare på pumpaxeln till vi fick snurr på motorn. Så kika om det finns ett spår där du kan dra runt med hjälp av nån mejsel eller spårbits och spärrskaft t.ex.
  6. 1 poäng
    Stort tack! Det fanns ett som verkade intressant, dock tillfälligt slut. Passade för grävare och entreprenadmaskiner, TMD40 sitter ju på en del entreprenadmaskiner!
  7. 1 poäng
    Det skulle förmodligen göra susen. De 42 tidigare var nog bara inte tillräckligt raljanta, men jag har en känsla av att nr 43 är det som förändrar allt!
  8. 1 poäng
    För båtar från 1998 så gäller att de måste vara CE-godkända. CE-godkännandet avser b l a bordsgenomföringar och ventiler. Dock fanns ingen sugtömningslag 1998 varför nästan ingen båt från 98 och fram till 20?? har något sugtömningsbeslag. Många båtar på kontinenten såldes dessutom helt utan septitank och saknar därför också avluftningsventil. Man kan ju fråga sig om montage av sugtömningsbeslag och avluftningsventil i förekommande fall därmed gör att båten inte är att anse som CE-godkänd. I Sverige är det ingen som bryr sig men i Tyskland, Holland mm så tar man detta på stort allvar. Undrar om CE-godkända luftningsventiler (finns har jag sett) eller sugtömningsbeslag (har jag inte sett några) skulle s a s rädda situationen i så fall? Annars har vi en sugtömningslag som tvingar båtägare (som har någon av de aktuella båtarna) att bryta mot bestämmelserna om CE-godkännande (alternativt aldrig kan använda toan mer på Svenskt vatten).
  9. 1 poäng
    När vi köpte vår båt för två år sedan så fanns det också toalukt nere i hela båten så jag bytte ut alla slangar både från toa, tömning och luftning till ny sanitetsslang (ja toaslang alltså) från Lundgrens som ska vara av hög kvalitet. Det satt även sanitetsslang innan men den var gammal och lukten hade trängt igenom. Efter slangbytet är all lukt helt borta även nu i början på säsong två. Jag hade funderingar på rör men det hade blivit en herrans massa krökar och skarvar i min installation så jag valde slanglösning.
  10. 1 poäng
    Stämmer gott! Kan även kolla med varvet (Gåshaga) men tror nästan som du - att kapellmakare är det enda. Jo, rutramen ja. Kapellet är ju sytt efter rätt rutram (Ertec - ej targa) och jag kollade upp mallnumret innan jag köpte så det är "rätt" kapell i den meningen. Men som du säger, det syddes ju efter mått som gällde runt 2005. Kan tänka mig att vår båt ändrat form under alla år. Den är helt enkelt inte lika "tight" längre. Har funderat på ståhöjd - onekligen bättre men gillar verkligen originalformen med lägre profil. Den framhäver Epocas tjusiga linjer på något sätt. Estetiska egenskaper går före praktiska I guess 🙂 . Säga vad man vill om det...
  11. 1 poäng
    Tack, Ja vi har ju haft dessa misstankar men tänkte att det ändå är original och åtminstone borde komma på plats, även om passformen kanske inte är 100 efter alla år. Men att det skulle vara så här svårt hade vi inte räknat med. Synd om det inte går. Vi kom undan rätt billigt så det vore surt att 17-18 lax eller vad det nu kan kosta att få ett måttbeställt. Kanske ännu mer... Möjligen kan kontakta en kapellmakare och fråga om dom kan modifiera kapellet + bågar så att det kommer passa. Kanske blir billigare än att göra allt nytt
  12. 1 poäng
    Jag har fått förklarat för mig av en kapellmakare då jag också tycker kapellet blivit svårare att montera, denne påstår att plasten krymper i takt med att det torkar. Om det stämmer eller inte, ja jag vet inte men som det förklarats. Om det stämmer med ett kapell som bara förvarats det vet i tusan.
  13. 1 poäng
    Du kommer aldrig att få det kapellet att sitta bra. Varje båt som byggs är en unik individ, det skiljer alltid lite beroende på hur man plastat och hur allt monterats. Jag gjorde som dig beställde ett kapell original av nimbus, one size fits all typ. Jag höll på i en vecka skruvade meckade köpte nya bågar, det gick helt enkelt inte att få skiten att passa. Det slutade med att vi lämnade tillbaka det,kontaktade en kapellmakare och fick ett kapell som sitter som en smäck. Dessutom blev det platsbyggda kapellet betydligt billigare än originalet, i min tråd finns detta beskrivet om du orkar läsa. Trevlig sommar // P
  14. 1 poäng
    Min erfarenhet av kapell är att de krymper, ffa när man tvättar dem. Hur det är med kapell som bara ligger vet jag inte. Jag föreslår att du monterar kapellet så gott det går och avvaktar ett litet regn. Visserligen låter ”ett par centimeters diff” ganska mycket men ”ingenting är omöjligt” 😉.
  15. 1 poäng
    Kolla Olssons i Ellös de har en del att välja mellan.
  16. 1 poäng
    Intressant. Vi har Svenska Sjö och som om en jämförelse betalar vi 1463:-/år för vår OC35 (segelbåt) försäkringsvärde 200000:-. 35 fot, byggd 1974, 50 Hk diesel (årtal 2002), drygt 8 ton och självrisk 5500 (sjöskada 10500). Visserligen rabatt för nautisk kompetens och medlemskap i klubb, men ändå. Detkänns som att någonting har blivit fel när de räknade ut premien för dig.
  17. 1 poäng
    Nej det tycker jag inte. Det jag sagt är att jag inte sympatiserar med de korkade kampanjer du och det sk. Båtfolket ägnar er åt. Jag sympatiserade med er inledningsvis, men insåg snart att jag inte kunde stå bakom de oseriösa smutskastningskampanjer med klippa och klistra fakta ni höll på med. Tyvärr måste du nog bita i det sura äpplet och ta in att du och det sk. Båtfolket tappat nästan alla sympatier med hjälp av den/de som varit ansvariga för hur ni drivit era respektive kampanjer.
  18. 1 poäng
    Det kan vara vettigt att fördela vikten ombord på en ”liten” båt med djup v-botten så att det krängande momentet från propellerverkan motverkas. Det kan göra att man låter båten ha en liten slagsida vid stillaliggande. Jag har det inte Tyvärr. Och närmare 1000 nm I maskin och fyrbladig singelpropp i kombination med 28 graders v-botten ger påtagliga effekter innan man kommer upp i fart ordentligt.
  19. 1 poäng
    Hej. Det är också viktigt att det inte finns någon CV-koppling eller annat trycklager på propelleraxeln. Ett RB fungerar inte om inte axeln kan röra sig fram och tillbaka. Ingemar
  20. 1 poäng
    Tack Mackey Det gjorde susen. Nu har jag också en värmare 👍🏻
  21. 1 poäng
    Vad bra att du fann den dolda spärren. Nu tycker jag du kan byta ut bilden i tavlan mot något bättre! Här är två förslag! 🤪
  22. 1 poäng
    Ajdå, då blir det svårt då MRCC är nedlagt sedan 10 år.......
  23. 1 poäng
    Så om vi skulle driva frågan så skulle det vara en höjning till ex 0,5 (fast då är man märkbart påverkad) och se till att alla mindre båtar omfattas. Det skulle kunna vara en vettig kompromiss. Jag tycker 0,2 är rimlig men kan tänka mig att kompromissa på den punkten om alla omfattas.
  24. 1 poäng
    Det är en spole typ... Det är väldigt små volymer som pumpas så minsta läckage som släpper in luft på sugsidan gör att pumpen inte fungerar. Se över att anslutningarna på sugsidan är helt täta. Jag tyckte att allt var tätt, men... Funkade ändå precis som du beskriver. Lyfte jag upp tanken så pumpade pumpen, men inte annars. Jag lindade vulktejp över alla anslutningar under pumpen (på sugsidan)och sedan funkade pumpen perfekt.
  25. 1 poäng
    Jag har frågat förut... VARFÖR ANVÄNDER NI SLANG???? Använd kopparrör, prisolrör eller alupex. Lukten går inte igenom aluminium eller koppar på 100 år och mera. Lämpligt till luftning https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-25x3-5mm-50m/ https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-10-x-25-m/
  26. 1 poäng
    Satte näsan mot slangen precis. Jag höll på att tuppa av. Det är ingen tvekan om var stanken kommer ifrån. Det blir slangbyte pronto. När jag hade näsan i slangen såg jag texten ”5 years”. Så jag antar att det är så länge den håller stanken invärtes, innan den börjar dela med sig till oss utanför. Avluftningen blir knepigare att köpa. Jag mätte den till att vara 22mm invändigt, och någon sanitetslang med det måttet hittar jag inte varken på Biltema eller Seasea. Det får väl bli någon vanlig slang som man får byta ofta istället. Ps. Ska premiärsova i båten strax p.g.a alla projekt jag har, inte lönt att åka hem. Jag ångrar att jag inte la lite mer tid på att sparka igång gamla fotogenvärmaren. Det börjar redan springa isbjörnar på däck.
  27. 1 poäng
    13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺 Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. Utloppet från botten av septiktanken, en kort rörstos av RF, dit slangen är ansluten. Så går slangen i en båge över tanktaket och ned till y-rör för tömning via pump ut i sjön eller sug. Dyngvatten blir alltså stående till samma nivå som i tanken, i första delen av slangen! Hela säsongen. Det klarar inte slangarna, även om de är gastäta. I alla fall inte de säkerligen fem fabrikat jag nyttjat genom åren. - Så irriterad. Har bytt samtliga slangar, toastol och ventiler flera gånger utan att komma över problemen. T o m satt in fläkt, som ett försök att ständigt ventilera ut eländet. Men då verkade det lika mer i hela båten. 8 - Slutliga lösningen blir inför nästa säsong. Då förlänger jag tankens rörstos med rostfria rör och böjar, för att få anslutningen för avloppsslang i nivå väl ovan tanktaket. - Fundera på detta gubbs, om det luktar illa. .
  28. 1 poäng
    Det verkar nu när jag surfat runt lite som HD-domen jag refererade till ovan trots allt blivit prejudicerande och att praxis senare har landat på 30 dagsböter för lägre promillenivåer. Man kan läsa domen här: https://lagen.nu/dom/nja/2012s369 I HD's domskäl står bl.a.: "Ett syfte med ändringen av sjöfylleribestämmelsen får anses ha varit att åstadkomma en skärpt syn på sjöfylleri. Uttalandena i propositionen tar emellertid framför allt sikte på kriminaliseringen som sådan och inte på straffmätningen. Det kan därför inte - mot bakgrund bl.a. av de särskilda och varierande förhållanden som gäller för sjötrafik, vilka också har uppmärksammats i propositionen - utan vidare sägas att lagstiftarens avsikt måste antas ha varit att en generell skärpning av straffen skulle åstadkommas för alla typer av gärningar som utgör sjöfylleribrott. Sjötrafikens villkor har ju också medfört att straffansvaret inte är detsamma för små fartyg och långsammare motorfartyg som för större fartyg eller snabbare motordrivna fartyg. Från trafiksäkerhetssynpunkt får det vidare typiskt sett anses föreligga en något mindre fara vid onykterhet i sjötrafik än i vägtrafik. Mot den bakgrunden kan den praxis som utvecklats beträffande rattfylleri inte omedelbart tjäna som vägledning vid bestämmande av straff för sjöfylleri vid samma promillehalter." I praktiken betraktas alltså sjöfylleri som mindre allvarligt än rattfylleri. Personligen tycker jag att en rättsstat bara skall ta till kriminalisering som en slutgiltig lösning där det verkligen är motiverat och jag tycker sjöfyllerilagen blivit orimligt hård i detta avseende med en kriminalisering redan vid 0,2. Det hade känts mer rimligt med en kriminalisering från ca 0,5. Däremot kan jag inte förstå varför inte Ljungbergarn och det s.k. Båtfolket resonerat mer kring detta och tillsammans med övriga båtorganisationer (t.ex. SXK, SBU, Sweboat) tagit fram rimliga och konstruktiva förslag till en justering av lagen. Tror det hade haft mycket större genomslag än t.ex. pubertala tramsfilmer om KBV... Nu är det dock sannolikt för sent eftersom frågan utvärderats politiskt i den utvärdering som lades fram i höstas. @Mackey - hoppas inlägget platsar, annars ber jag om ursäkt.
  29. 1 poäng
    Angående lukt. Vet ni om det finns något "bäst före" på de dyra luktfria toaslangarna? Jag tycker det luktar toalett i min båt, och det tycks komma från utrymmet där tanken/slangarna sitter. Avluftningsslangen ser ut att vara vanlig (och gammal) transparent huggormsslang, så den ska jag definitivt byta. Men de feta "riktiga" slangarna, kan de bli trötta med åren och släppa igenom lukt? Tidigare ägare sa att de aldrig hade haft problem med lukt. Jag frågade speciellt om det då jag har svårt för toastank där jag ska sova. Men nu luktar det innan vi ens har hunnit använda toaletten själva.... Jag råkade ha en bild i bakfickan, så jag slänger med den.
  30. 1 poäng
    En enorm skillnad i takhöjd. Fast Peka67 har en poäng. När man får en båt med riktig ruff kommer man att nyttja den och då blir en takhöjd på 1,55 påtaglig. Men, det verkar som en perfekt båt för er. När platsen blir för liten med alla kottarna är det bara att byta båt igen. Du kan ju alltid, inför din fru, skylla på medlemmarna på forumet som lade fram båten som ett perfekt alternativ till er och ert sätt att segla. Man kan starta en ny tråd med sådana inlägg för att backa upp din story... 😁😇
  31. 1 poäng
    Solcellstak är ett kommande projekt. Just nu städar jag båten, det finns fortfarande en hel del dieselkomponenter kvar.
  32. 1 poäng
    Så blir det och det är på ett vis lite konstigt, men... Det är ju också konstigt om man får dricka mera alkohol bara för att man är erfaren och/eller yrkesverksam. När det var en bedömningsfråga kunde ju två likvärdiga fall bedömas olika och det är ju inte heller bra. Någon form av kompetenskrav är väl lösningen på detta, eller hur tänker du?
  33. 1 poäng
    Jag har inget problem med gränsen, men tycker det är tokigt att inte alla båtar omfattas. Så en ändring så flera båtar omfattas tycker jag skulle vara vettigt. En alkomätare kan ju vara ett bra köp om man känner oro för att köra påverkad. Själv kan jag vänta med ölen tills båten är förtöjd. Och vara måttlig i konsumtionen så dagen av efter är körbar. Jag tycker det blivit en stor skillnad på attityden att köra båt alkoholpåverkad, och till det bättre. Men begreppet fyllesnipa hörs ibland och det finns ju folk i skärgården som har någon gammal snipa för att kunna köra berusade och sen har snabbare båtar för vardagen.
  34. 1 poäng
    Ja, allt kommer vara i ett system, av flera anledningar. 1) tankarna har olika kapacitet och vill inte behöva välja toalett pga fyllnadsgrad i tankarna 2) det är nog runt 5meter till tankarna från toaletterna och slang och koppar är dyrt samt tidskrävande dragning. 3) ett avloppssystem är ett problem mindre än två, om det funkar. 4) två separata tankar skilda, betyder 2st sugledningar. Enklare att suga ur ett hål. Även där enklare billigare dragning av sugrör och däcksgenomföring (finns redan 1st)
  35. 1 poäng
    Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör att dom blir toma samtidigt.. Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...