Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-27 på alla områden
-
6 poängVill bara slå ett slag för det enkla som inte behöver betyda dyrt. Gick ju på båtmässan och kikade på båtar och tillbehör som alla andra gör. På jolleavdelningen såg jag en intressant liten båt som heter Weta trimaran, denna betingar dock ett pris på 150,000:- vilket inte ligger i kategorin billigt i denna storleksklassen på båt som då är 4,5 meter lång/kort. Började därefter söka begagnat på Blocket och fann till slut ett intressant objekt för 10,500:- som tilltalade mig starkt. Båten heter Supernova och konstruerades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen. Han var tidigare pilot inom SAS och hade ett starkt seglingsintresse på sin fritid. Han konstruerade flera typer där den största var på 30 fot och hette Fleuret. Den var till nöds övernattningsbar och trailerbar med sin specialvagn för ändamålet. Tillbaka till min båt då som hade legat i en trädgård under en gran i över två år så den var grön av mossa och barr och såg väl mest ut som nåt som kunde förpassas till en container. Men köpet genomfördes på plats och den hämtades efter ett par dagar med en skåpbil. Väl hemma fick den ligga tills det blev något varmare i luften för att kunna göra någon kraftigare rengöring. Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig). Vid genomgång av alla delar såg det ut att fattas ett antal låsklips som då behövs för att låsa fast skroven mot den trampolin som sammanbinder skroven till att bli en farkost på 3,2 meters bredd. Vid en noggrannare kontroll kunde jag finna nio av tio låsbleck så endast ett fick tillverkas för att kunna sätta ihop jollen. Sedan har alla linor och fall bytts ut till modernare material, även de krängband som satt på trampolinen byttes ut och så även de block som var så slitna att de ändå skulle ställt till med problem eller haveri. Nu är då jollen färdig och den första testseglingen är avklarad med gott resultat. Vid en medelvind på runt 5,5 m/sek så toppade båten 8,7 knop vilket ändå får ses med gamla originalsegel från tidigt 80-tal som helt okej i sammanhanget. Nya segel har jag fått några olika offerter på så beslut om vem som får sy upp tas under hösten. Men prisskillnad mellan 9300:- och 15,500:- för samma dukkvalitet gör ju valet ganska enkelt. Och då pratar vi om enkla segel i Dacron och inga extrema dukar eller laminatsegel även om de kanske skulle kunna ge nån halv knop till. Sommarens utmaning kommer att bli lite äventyrliga utflykter med båten på en specialbyggd vagn som just nu är under ombyggnad från att ha varit en husvagn till att bli en vagn som passar denna jollen perfekt men ändå går att använda för andra transporter till nöds. Som motor när vinden dör ut och man behöver ta sig hemåt hamnen eller är ute på okända vatten och man inte kan eller vågar susa in i en gästhamn med fulla segel i tio knop så valde jag den handvevade något udda skapelsen som går under namnet ”Free Wheeling” som enkelt hängs över det fäste jag tillverkade just för detta ändamålet. Man ska under ganska lugna förhållanden kunna komma upp i farter runt 3-4 knop om man ser de filmer på Youtube som finns där om man söker. Lägger här upp några bilder på jollen så länge.
-
4 poängAha - jag har alltid haft dålig koll på elläran. Tycker det är svårt. Jag är förmodligen dyselektriker.
-
2 poängDet gäller tydligen att använda rätt skyddsutrustning. Synd bara att dom tog mått på en grand danois istället för en foxterrier.
-
2 poängÅh, flera utryckta citat utan att det framgår vad som diskuterats. Sakligt och förtroendegivande, eller inte. tio år gamla citat från GW, man tackar. Kan ju likagärna vara som tidningsartikeln du brukar kasta in i debatten, där du vill påvisa en sak men artikeln pekar på en annan sak. Svårt tro att det är sakligt. Offer, vilka då?
-
2 poängJag slog till 12.000. I havet på torsdag om allt går som det ska. Jag tror det blir en bra första båt som det ser ut nu. Fint skick, fin motor, reko segel, ordentligt släp, blir kanon. Tack för all rådgivning! IMG_2008.HEIC
-
1 poängOla, du måste stanna upp och utvärdera de metoder ni använder. Det är ju bitvis rena skojerierna, och du försvarar det med näbbar och klor. Det är extremt kontraproduktivt att göra som ni, ful-fakta, klipp och klistra med Marjasin. Han var ju blygsam jämfört med det ni håller på med. Men kan vara både för och emot lagen utan att vara osams eller träta, beroende på att man som individ tycker olika. Jag var förut emot, nu är jag för, om någon påvisar att den gör mera skada än nytta så ändrar jag mig igen. Jag är inte sämre än så. Du har däremot fått mig inse att den borde ändras så den omfattar flera typer av båtar. Det finns folk i denna tråd som är emot lagen utifrån deras perspektiv. Ingen som ifrågasätter det. För man får tycka som man vill. Men det vi ifrågasätter gemensamt är dina/era metoder som är väldigt oproffsiga, direkt felaktiga, klipper ut rubriker och texter ur sina sammanhang och använder dessa direkt felaktigt för att påvisa eran sanning, ni rycker ut delar av fakta och med ert påvisar fakta men som saknar grund, inte för att faktan behöver vara fel utan att ni tar den ur sitt samanhang och använder på ett sätt att den visar på annat än den egentligen visar, som gång på gång genomskådas. Och du ger dig aldrig, du svarar aldrig med fakta, du stirrar blint på din lilla tårtbit. Dessutom ger ni sken av att representera båtfolk generellt vilket också visat sig i undersökningar vara helt fel. Och detta i rikets högsta instanser. Ola. Inte bra. Tänk om vi genomskådar detta så lätt, vad tror du inte de beslutande gör. Men jag vill inte att de beslutande tror att jag står bakom erat arbete, oavsett vad jag tycker om lagen.
-
1 poängInstämmer med ovan att det är bättre med en livflotte på utsidan av båten. Kan även rekommendera att man installerar en HRU, en hydrostatisk frigörare, som frigör flotten om båten skulle sjunka.
-
1 poängVad väntar du på? Du får nog vara snabb om den inte ska försvinna (framförallt i år med efterfrågan på beg båtar). Yanmar åttan är en slithäst. Det finns en del gjutjärnsdelar som rostar men de går att ersätta. Fina segel är ett stort plus. Å spinnaker till dig som gillar att kappsegla.... Om båten inte är helrisig invändigt så är det bara att planera in hemseglingen. Nytt tyg på dynor o en ordentlig tvätt av insidan, ev ommålning är inget stort jobb.
-
1 poängDet är en DC med targa och bensin V8. Diesel skulle ha kommit med ett pris över vår budget... Men motorn är från 2016, så praktiskt taget ny och snålare än den ursprungliga. Tror/hoppas nog också att båten kommer att vara perfekt för oss i ganska många år!
-
1 poängFör den som vill läsa vad Leif GW skrev i helhet, och inte bara en Marjasin-snutt kan läsa den här artikeln, som egentligen handlar om kostnader för byråkrati som uppstår vid centralisering. https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-centraliserad-polis-ger-nya-byrakrater/ Minns att Ola förespråkade att Kustbevakningen med fördel kunde slås samman med militären och polisen, dvs centralisering, för att spara pengar... konstigt hur olika det kan vara när man klipper och klistrar snuttar ur texter så det passar ens egen världsbild 🙂
-
1 poäng
-
1 poängDet kan jag till 99% säga att mig veterligt har ingen i min bekantskapskrets som är mekaniker och skruvat industrimotorer inte sett något av under de år de skruvat och en del har skruvat i 40 år. Detta har inträffat vid läckande luftfilter på traktorer bla då sand sugit emellan, hade själv en valmet en gång i tiden som anslutningen glipade i. Den blev blankpolerat på ett par tusen timmar, vi honade om den och smällde i nya ringar, går bra än 25 år senare. Att föra fram en båt i 5-6 knop innebär att du belastar motorn. Tomgångskörning är inte att rekommendera under många timmar i sträck, då går motorn inte riktigt jämnt och sotinlagringar kan släppa och leda till skärning. Just detta var ett vanligt fenomen på volvo bm 700 med td 42 motorn, där hade volvo monterat fyra ringar i kolvarna och det blev för tätt så motorerna skar. Vi har på siljan en båt som heter ms Gustaf Wasa hon går dagligen i trafik sommartid de kör aldrig motorerna mer än 25-35 % effekt de har nu gått 25000 timmar och är inte renoverade än, vidare finns ett elverk som snurrar och går mest på tomgång går som hjälpkärra när mer kraft behövs den ford motorn är uppe i 17000 timmar går perfekt. Så åk du i lugn och ro i 5-8 knop och ibland drar du ur motorn i plan, det är lika som vi använder båten med. Sen kan allt hända naturligtvis, men ingen konstruerar en motor som måste gå på fullvarv för att undvika glazing, det är mer skadligt att hela tiden arbeta i uppförsbacke än att gå på lätten.
-
1 poängFelet många gör när man seglar undanvind, med eller utan spinnaker, är att man seglar för platt. Plattläns är usch. Jag brukar skära en 20-40 grader ungefär med förseglet spirat i lovart, det ger en stabil gång och bra fart - oavsett om man har spinnaker eller genua satt.
-
1 poängFörsta gången jag provade att segla med spinnaker skulle jag gå från Kuggören till Storljungfrun, det var svag vind och avtagande och med Genua och stor gjorde jag inte mycket fart. Det fanns en spinaker med i båten som jag köpt och höll på att segla hem. Hade aldrig seglat med spinnaker tidigare. Det tog en bra stund att rigga till och mycket kliande i huvudet. Till slut fick jag i alla fall den hissad och den fyllde, för att efter ett par minuter säcka ihop. Efter en ganska lång stund fick jag spinnakern att fylla igen för att nästan genast säcka ihop. Till slut gav jag upp - taskigt att jag inte visste om ditt knep. I stället slog jag under det verkliga lättvindsseglet - "gjutjärnsgenuan" och gick i 6 knop till Storljungfrun. 😏
-
1 poängDen är fixerad så man har en hand att hålla rodret med och veva med den andra men sen är det stopp. På en trimaran om man är ensam är det nästintill omöjligt att sitta på kanten och paddla och styra samtidigt.
-
1 poängJag tycker att "Free Wheeling" är en kul och bra idé, särskilt på segeljollar som har roder. Det jag inte gillade, var tanken att man skulle veva och styra samtidigt. Men kan man fixera handjagaren och styra med rodret, så funkar det säkert toppen, särskilt på en trimaran. Vill även lyfta fram Tornado katamaran som ett annat billigt och roligt alternativ.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet räcker gott det går turbåtar där
-
1 poängJag har värmaren så att den värmer vattnet i i motorn, varmvattenberedaren och duschvattnet. Kan starta motorn eller värmaren eller båda två för att värma vattnet, behöver inte mickla med några ventiler. För värme i boutrymmen så är det en egen krets som värms via värmeväxlare.
-
1 poängJag menade att en båtmotor inte är gjord för att frivarva. Utan växel i så ligger den på tomgång. Har man högt varvtal är växel alltid i och motorn är belastad. Jag gissar att en utombordare har liten roterande massa och därför snabbt ändrar varvtal. Men med växel i har man ju vattnets motstånd mot propellern som bromsar.
-
1 poängMed tanke på hur den ser ut nu har du gjort ett rejält lyckat hästjobb. På bilderna ser den flång ny ut! Skall bli intressant att höra hur handjagaren fungerar när du testat den.
-
1 poängFlexofolds propellrar är av NiBrAl, och behöver inte offeranod. Men de har plats för dem, och chefskonstruktören/ägaren uppger då jag talat med honom att "kunderna kräver offeranod även om den inte behövs". Den som vill förstärka skyddet mot havstulpaner kan förutom att inte ha offeranoder även måla propeller/nav/axel med antifoulingfärg. Men det funkar inte om man har offeranod, för den galvaniska process man STARTAR med offeranoden kastar av färgen. För propellrar av mässing så kan man skippa offeranoden ifall hela propellerna elektrolytförkoppras (SXK Västkustkretsens Tekniska Nämnd vet allt om detta med gott resultat och en förkoppring varar minst fem år) Kopparn är aningen mindre ädel än mässingen och då korroderar den inte, omgiven av koppar som den då är. Även bronspropellrar kan förkoppras förstås för förstärkt beväxningsskydd. Stävlagret är elektriskt isolerat från axel/propeller, och påverkas inte av offeranoder på propeller och/eller axel, och har inget fäste för sådana heller. Eftersom dessa stävlager finns på massor av båtar som varit i saltvatten i decennier kan man tryggt förutsätta att de också är gjorda av någon saltvattenbeständig bronsvariant. Däremot är det oklart vad alla delarna i en "rope cutter" är gjorda av för material, men det skall tillverkaren eller återförsäljaren kunna svara på. Det är dessvärre dåligt beställt med kunskaperna om material/galvanism/beväxning bland åtskilliga av återförsäljarna, men konkreta frågor och svar är lärorikt för alla inblandade. Man skall inte utan vidare jämföra med båtar som används där det är flera meter skillnad ebb/flod. Där lär ägarna ta tillfället i akt att emellanåt vid ebb putsa av sin propeller.
-
1 poängHur kineserna mäter vet jag inte, men... Solinstrålningen är som bäst runt 1000 W/m2. Verkningsgraden anges till 21 % vilket är rimligt. En 100 W solpanel måste alltså ha arean 100 / (1000 x 0,21) = 0,48 m2. Size of Panel: 540x280x2.5mm ger 0,54 x 0,28 x 1000 x 0,21 = 31,7 W
-
1 poängGanska enkelt Tanken fylls antingen med färskvatten genom däksförskruvning eller med sjö vatten med en pump Vattnet värms antingen med motorns gång värme eller med dieselvärmaren genom värme slinga i tanken. Duschvattnet pumpas ut till duschen. Vill man duscha i bara färskvatten så får man anpassa värmen i tanken till lagom temperatur. Problemet med färskvatten duschningen är att duschar man för länge tar vattnet slut i tanken.
-
1 poängMedan vi väntar på Wildsides svar så kan jag berätta hur jag gjort för att åstadkomma samma funktion. Kapade slangarna mellan motor o vv-beredare (en bit upp bredvid motorn så att luftbubblor går upp i motorn) och monterade ett par T-kopplingar. På kopplingen där vattnet kommer från motorn monterades en backventil så att värmaren inte kan pumpa sitt varma vatten baklänges till motorn. Jag fick borra ett pyttehål i backventilen (en millimeter) för att det inte skulle ställa sig en luftbubbla när systemet fylls. Det medför att lite värme går upp i motorn men det är försumbart för uppvärmningen av vv-beredaren. På T-kopplingarna ansluts slangar till värmaren som är Eberspächers minsta som jag hittade till rea-pris. Värmaren monterades längst bak o längst ner i motorrummet så att luft i systemet (vid påfyllning av glykolvatten) ska flöda uppåt mot motorn. Jag har bara ett expansionskärl för motorn i systemet. Vid värmaren sitter en backventil som hindrar motorn att köra sitt varmvatten bakvägen genom värmaren utan det tvingas in i vv-beredaren. Å så den obligatoriska vattenpumpen för värmaren som är ansluten på slangen från T-koppling o till värmaren (där vattnet svalnat lite). En avgasslang som går ut genom akterspegeln, en dieselanslutning till tanken och en on/off-knapp vid elcentralen. Sen var det bara att köra. Har solceller som räcker till för att ligga länge i naturhamn och numera även varmvatten utan att behöva köra motor i tid o otid. Har även stoppat in en temperatursensor i beredaren (fick plats i samma hål som temperatursensorn till elpatronen och presentationsintrumentet uppe i pentryt) så jag vet när vattnet behöver "värmas på". Jag har noterat denna vår med kallt vatten i havet att beredaren (Isotemp 40 liter) tappar cirka 10 grader under en natt, trots att jag virat ett extra lager med liggunderlagsisolering runt beredaren. När motorn går så cirkulerar vattnet ena vägen genom beredaren, när värmaren går så cirkulerar vattnet åt andra hållet genom beredaren. Var tvungen att installera så för att varmt vatten som ska till beredaren inte tar "fel väg" så att beredaren inte värms upp. Jag vet inte vad som skulle hända om jag körde motor o värmare samtidigt med tanke på att flödena då "krockar" men det finns ingen anledning att köra båda funktionerna samtidigt.
-
1 poängWatt har ju inte med volt att göra riktigt. Är det 100 watt så är det 100 watt, men med en 12 volt panel blir det ju svårt att ladda ett 12 volt batteri. P = U x I så kinapanelen verkar vara på 10 - 15 watt enligt spec. Jag får intryck att det ingår en regulatorn också. Skicka länken till produkten så vi kan se vad det är så får du ett bättre svar.
-
1 poäng
-
1 poängNya durkar på plats för första gången. Tack för tipset @jmwa, jag kommer att göra på samma sätt. Men jag sågade till trianglar av ett plastskärbräde som jag skruvar fast under durkskivorna. Endast en klar ännu, men det verkar fungera perfekt.
-
1 poängJo det är det, men som jag upplever det varierar det en del mellan olika exemplar men visst när det är kallt ryker det en del i början.
-
1 poängFlagga M har jag koll på också, den som alla Maxi 77-ägare har hissade när de sätter seglen. Den betyder nämligen ”Jag står stilla” 😂
-
1 poängVi ligger inte heller i gästhamn, men det är mest för att vi trivs i naturhamn. Mat och bränsle är dyrare, men... Säsongen är väldigt kort. Transporterna är dyrare. Jag vill gärna ha tillgång till mat och bränsle utan att behöva lägga tid och pengar på att ta mig till butiker och mackar på fastlandet. Om man väljer bort de dyraste mackarna så blir detförhoppningsvis en viss påverkan som kanske resulterar i mera lika (inte så höga) bränslepriser. Sedan förstår jag om man vill spara några kronor eller använda någon särskild sorts bränsle. Det är ju naturligtvis upp till var och en hur man gör med detta. HVO är lite konstigt att det inte är godkänt för nästan alla motorer. tycker jag. Det är ju i stort sett tillverkat på samma vis som fossilbaserad diesel. Jag skulle haft mera förståelse för om andra dieseltyper som Preem Evolution tex. inte var godkänt.
-
1 poängEn sak att tänka på tycker jag... Om väldigt många låter bli att handla bränsle, och även mat, lokalt ute på öarna så blir servicen sämre eller upphör helt.
-
1 poängJag tror du skulle tjäna på att gå upp en storlek på propellrar. Om motorn varvar 4000rpm är den ganska nära avregleringsvarvet som är ca 4150rpm. Kanske har pumpen börjat avreglera redan vid 4000.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00