Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-17 i Forum Inlägg
-
5 poängJo, jo... Jag skriver som en kratta, utgår dessutom från min egen situation. Huset nyss värderat till 1.3 Fördelaktigt bolån på 0.2 till 1.73 % ränta och viss minimal amortering. Utöver detta amorteringsfritt lån till 1.73 %. Att leva loppan för som pensionär. Givetvis så är det bröstarvingar som ärver minst 50 % av dödsboets tillgångar i första hand. Tanken är att om 10 år, så säljer jag huset och betalar alla lån. Blir s a S inte mycket till barnen av det jag själv slitit ihop under hela mitt verksamma arbetsliv. I samband med detta växlar jag ned. Gör mig av med båt, slutar jaga, kör inte bil eller snöskoter. Säljer av det mesta och drar mig tillbaks i en lägenhet. Men har nu utrymme att spendera pengar på en nyare segelbåt. Får mycket för pengarna i dessa tider. Dock inte segelbåt med bastu o annat lull-lull. Bilar kör jag lågbudget. En ny bil är i de flesta fall en mycket dålig investering, anser jag. Senaste åket gav jag inget för. Ska renoveras med nya slidelar för 5 000 kr. Besiktas och så får den rulla minst 3 år till. SAAB Sportsedan T AGM, helt klart ett bekvämt och fint åkdon. Ja, allt beror väl vad man tycker om att satsa på. Många goda råd jag fick, när jag bytte bank. Typ, ha det riktigt gott nu, som pensionär. BT
-
4 poängHej. det är lugnt, men att jag skulle vara den som lånat mig i på bostadsmarknaden där har du så mycket fel du bara kan ha. här följer en kortfattad historia om mitt liv. Öppen och ärlig. Jag började min bana på absoluta botten av samhället om man får kalla det så. Min familj gick väldigt tidigt (början av 80-tal igenom en större tragedi) där min far dog i en arbetsolycka, inga skyddsnät eller försäkringar som livförsäkringar osv fanns. Min mor 24 år gammal med tre barn fick sälja rubbet och cykla 3 mil varje dag för att ge oss mat på bordet. Jag fick se mina kompisar få både det ena och det andra jag själv bara kunde drömma om. Jag fick begagnade trasiga fotbollsskor och övrig utrustning för att ens kunna vara med. Istället för höst träning fick jag hugga ved för att kunna ha varmvatten och värme som 8 åring. Lärde mig tända pannan som 7 åring då mamma var på jobbet när vi vaknade. Min tävlingsinstinkt blev så stark att jag tog mig upp på elit nivå i både fotboll och hockey (14 år gick jag in i juniorlaget) yngst någonsin på orten för att vara med och kliva in i Elit som 17 åring. Jag hade redan som liten en stor dröm om att få äga en båt. Jag travade iväg till närmsta bonde och gjorde upp ett muntligt kontrakt om 50kr per tillfälle för att kasta ut all koskit från ladugården. 3 år senare hade jag lyckats få ihop 28 000kr (med gräsklippning och trädgårdsarbete i husen i socken) Jag köpte min båt en uttern 4502 med en mercury 40hk motor. åren gick och jag fick dipens på fabriken som 13 åring och jag stod och packade wellpapp till kl 22:00 på kvällarna i travar. När jag gick ut gymnasiet hade jag investerat hälften i fonder som växt ca 120% och resterande på kontot. Jag lyckades köpa en splitt ny båt, med försäljningen av uttern. Det blev en Ryds med en 50hk suzuki bak. Under dessa år lyckades jag fixa bra betyg samtidigt som jag jobbade efter träningarna. Jag blev antagen som lärling som resande kraftmontör med hela 12 000kr i grund lön där man jobbade ca 12h om dagen och sov på en luftmadrass i nästan 5 år i lunch baracken då jag inte hade råd med en husvagn. Resterande väg till idag är för lång för att dra här, men hårt jobb och möten med människor och en gnutta tur har det blivit. Men idag lever jag "min" dröm där jag reser i hela världen och jobbar med det jag brinner för. Jag och min fru fick köpa det billigaste huset i trakterna från 30- talet där jag under ca 8 år, kvällar, nätter, mornar innan jobbet slet röven av mig för att kunna sälja med en bra vinst och förverkliga dröm nr 2 ett nytt hus (kan tilläggas att jag handgrävde upp hela huset för att kunna dränera det) Då vi inte hade råd med en grävmaskin eller hyra en. Min väg till idag har inte varit spikrak med föräldrar som kan gå in och täcka upp med ekonomisk hjälp osv. Varenda krona jag idag har har jag jobbat mig till. Jag har mer än jag behöver i mina mått sett därför köper jag julklappar till mindre lyckligt lottade familjer på julen, jag skänker pengar till familjer i afrika och div övriga saker för just barn. Jag anser mig därför kunna unna mig att låna till min och min familjs sommar nöje med gott samvete. Nu fick nu en ocensurerad snabb inblick i mitt privata bagage och lite om att man aldrig ska döma någon pga materiella ting. Jag är otroligt tacksam för att jag fått göra min resa då jag lärt mig så otroligt mycket påvägen och träffat så sjukt mycket roliga människor oavsett bakgrund. Jag önskar alla försöker nå sina drömmar oavsett om man skulle behöva låna en slant eller två. Vi lever bara en gång och pengarna har inget värde förens du använder dem, som min mamma alltid sagt till mig. 😄👍🏻 Trevlig kväll /M
-
2 poäng
-
2 poängAngående tanken att inte belåna huset för att köpa båt. Har man nyss köpt hus och har utrymme för ytterligare belåning har man troligtvis gått in med en del kontant (som i TS fall). Alternativ 1. För att slippa utgifter för räntor lägger man en högre kontantinsats när huset köps. Sparpengarna ligger i huset. För att kunna köpa båt behöver man frigöra sitt sparade kapital genom att ta ut ytterligare lån på huset. Alternativ 2. Man lånar mer från början och behåller sina sparpengar på bankkontot. Nu kan man köpa båt utan att behöva låna på huset. Lånar man egentligen till en båt från början i alternativ 2 genom att inte lägga sina sparade slantar i huset? Då har man betalt ränta på sitt båtlån utan att man ens haft någon båt. I slutändan sitter man på lika mycket huslån. Lite draget till sin spets, men ändå en tanke.
-
2 poängEn tanke i sammanhanget. Barnen har det lika bra ombord på en liten billig 80-talsbåt tillsammans med sina föräldrar som på en nyare och större båt för 800 000:- kronor. Det är nog din fru och du som ev. "behöver" en större båt och det är okej, men barnen behöver bara sina föräldrar oavsett båtstorlek. Det kan nog vara bra att fundera på att lägga mindre pengar på båten och mera tid med barnen. En vacker dag är det för sent att göra det man inte gjort när tiden var den rätta. Tillägg: Det verkar ju som att du väljer bort en del flash, så du har nog snappat detta redan.
-
2 poängSkall man låna är huslån oslagbart för den som har möjlighet, och inte meckigt. Kan ju bli en extra kostnad för pantbrev, men den lär man tjäna in många gånger om på räntan. Men... det finns en stor fälla här. Huslån ger möjlighet till långa amorteringstider eller tom amorteringsfritt. Utnyttjar man det kan båten bli hur dyr som helst. Tänker man sig för med restvärde etc är det bästa lösningen på lån
-
1 poäng
-
1 poängFör mig låter önskemålen ganska svåra att uppfylla. Låga fribord och rymlig är en svår kombo! Lite segel och snabb är också svårt eftersom du samtidigt vill ha en båt som upplevs stabil och trygg! Liten segelyta och snabb måste ju vara en lätt båt vilket ger en ganska livlig båt. Eller en smal båt.... men då var det ju det där med rymlig som faller! Jag tycker att de flesta välbyggda båtar funkar bra i hårdare vind. Seglar själv Omega 28 som har ganska rejält tilltagen segelyta. Framförallt ett högt segelplan men den funkar bra i hård vind bara man anpassar segelytan. Jag och min gamla skipper testade den i 20 m/s... det gick bra men var mer adrenalin än njutning ska jag erkänna 🙂
-
1 poängJapp det är reläet, förövrigt att gammalt biltjuvknep att starta så, vem har lärt dig det?😎 Bara att byta relät, kolla vad det står på etiketten, står det någonting om hur många ampere det tål? Kolla med någon startmotorfirma, bilelektriker eller liknande. Dessa relän är rätt vanliga på en del motorer, amerikanska exempelvis, europeiska startmotorer har en delvis annan konstruktion. Men jag hade börjat att kolla om det kommer manöverspänning fram, jag hade kopplat en voltmeter eller en testlampa till de klena anslutningarna på detta startrelä och sett om instrumenten gjorde utslag, eller lampan tänds när du vrider på startnyckeln, om inte har du en dålig anslutning eller trasigt tändningslås/startknapp. Så det kan ju vara värt att kolla innan du köper ett nytt startrelä.
-
1 poängLinjetterna är generellt oerhört välbyggda. Sen verkar tidens tand slitit på lacken, det är rätt enkelt att åtgärda. Utrustningsmässigt behövs nog en del uppgraderingar men om grejorna fungerar så kan det tas efterhand. Hyfsat fräscha segel är en stor plusfaktor. Åk till Halmstad o titta på den!
-
1 poängNu går motorn igen. vet inte vad felet var men jag gjorde ren filtret i tanken. (Såg inte skitigt ut) bytte bränslefiltret och tändstiften. jag tror bränslefiltret var igensatt. Inte bytt på 3 år.
-
1 poängHej! Jag misstänker att det är trasigt men är väldigt okunnig på el. Det finns två motorer i båten. Den ena startar ”nästan” varje gång man vrider på nyckeln. Den andra startar sällan när man vrider på nyckeln. Om jag däremot sätter en skruvmejsel mellan dom två polerna på reläet så startar motorn direkt. Kan det vara något annat som är trasigt? Jag är öppen för förslag 😊 Problemet uppstod nu efter vinterförvaringen. //Mvh Johan
-
1 poängI mina ögon så har Compis 97 några svagheter som gör den mindre lämplig för oceansegling. Båten har en kort och djup köl, vilket kan leda till båten lättare skär upp, och därefter slås omkull i större vågor (särskilt snett bakifrån). Rodret är också djupt och kort vilket gör det sårbart vid högre belastningar (man bör ha ett nödroder med sig). Sedan så har båten en lång negativ akter som kan bli nedtyngd av överbrytande vågor (vilket kan påverka långskepps stabiliteten negativt). Sedan så har den "bananformade" överbyggnaden liten förmåga att förhindra vatten över däck, från att nå sittbrunnen (gäller både från för och akter). Trotts ovanstående så med rätt besättning och väderdata är det mesta genomförbart. Är man beredd att ompröva beslut, göra kursändringar, och alltid ha vakt som styr vid farligt väder. Är medveten om båtens svagheter och inte har otur, så flyter det mesta.
-
1 poängTack Olleman. Jag kan kan rakryggad stå i en gästhamn och berätta till vem som helst att JA jag har lånat till hälften av min båt. Det är sådan jag är. Jag skäms inte eller känner mig som en sämre människa för det. Skönt att få höra att inte alla är drabbade av jante i Svea rike. Tack Olleman. /M
-
1 poängDet var ett bra tips! Egentligen är det inte aktuellt denna säsong, utan tanken är att sondera alternativen nu och i så fall sälja Solingen efter sommaren seglingar. Men det är klart att om det dyker upp ett riktigt bra erbjudande. Så som den Linjetten V26
-
1 poängHej - min första post i detta forum Jag ville gärna ha en tyst motor att använda till min gummijolle, en eka, samt en liten finsk plastjolle. Dessutom ville jag att motorn skulle vara stark nog att fungera även om det blåser lite. Jag tittade på torqeedo och ePropulsion - men båda var dyra och baktunga (batteriet monteras på motorn). Så jag köpte en en Haswing Osapian D101 från drev.se (3000 kr). Det är en 36 v motor med 101 lbs dragkraft. (ca 1500 w effekt dvs ca 2 hk) För att inte få ryggskott så svetsade jag ihop ett li-io batteripaket på 36v och 34 ah med 100 st 18650 samsung li-ion celler. Ett 60 A BMS och en 60A automat säkring - jag stoppade allt i en svart (vattentät) väska från Claes Ohlsson. Batteriet är på ca 1.2 kwh och väger ca 6 kg. Batteriet flyter. total budget ca 9000 kr inklusive hyra av batterisvets. Jag körde med den motorn under sommaren 2019 och den fungerar faktiskt mycket bra. Längsta färd: 7 nm (med en eka) Högsta fart 5 knop. Propellerns stigning blir 5 knop så tyvärr så går det inte fortare även om båten är lätt. Testad på flytetyg: Gummibåt, eka, finsk plastjolle, surfingbräda, 32 fots motorbåt 6 ton. Den orkar köra min 32 fotsbåt i ca 2 knop i (mkt) måttlig vind 🙂 Det blev lite krångligt att få till en vettig laddning av 36v batteriet på min motorbåt så jag satte in en inverter - så jag kan ladda med en vanlig 240 v laddare. Om intresse finns så kan jag ladda upp lite bilder.
-
1 poäng
-
1 poängVäldigt intressant att höra hur andra resonnerar. Den här typen av öppenhet är inte så vanlig här men den ger verkligen ett intressant perspektiv på hur folk resonnerar olika. Kudos till dig både för öppenheten och välskött ekonomi:)!
-
1 poängSorry TS, nu blir det OT:) Sån har alltid min inställning varit, och är fortfarande, men det stör mig något enormt att under de senste 20 åren har det varit fel strategi. Hävstång är ett fint ord och med de enorma värdestegringarna vi sett på hus under samma period har den som lånat så mycket den orkat gått vinnande ur detta. Och eftersom '"alla" gjort det så har samhället tagit risken istället för individen. Detta blir tydligt nu när amorteringslättnader introduceras, för självklart ska ingen behöva kalkylera med att bli av med jobbet eller bli sjukskriven en lång period. Det var ju ingen som kunde förutspå att oväntade saker kan inträffa. Kvar bakom är vi som köpte billiga hus med låg belåning och kunde känna oss "fria". Men nu står den högbelånade med 3msek på banken att lägga in i ett nytt hus. Ja, det låter ju lite som @Mr_m men det var bara ett exempel och absolut ingen pik!:) Den senaste tiden har man kunnat bevittna ett ökande pris på båtar, så snart lönar det sig även att låna till den dyra båten. Kanske en forbina 9000 för 750k som var senaste exemplet på hysterin (ny kostade den 500k). Viss nivå av syrlighet i det jag skriver, jag är bara sur för att jag inte hittar rätt båt:)
-
1 poängDetta kan möjligen förtjäna en egen tråd men vi kan väl göra ett kort instick i denna. Förutom sjöräddning bedriver SSRS assistansverksamhet (som bogseringar) men även bärgningar och annat som annars skulle utföras av småföretagare i skärgården. Sin assistansverksamhet kallar SSRS för förebyggande sjöräddning men oavsett benämning är det en kommersiell verksamhet – du betalar medlemskap och får tjänsten tillbaka – och torde således inte uppfylla kraven för en ideell verksamhet (eller 90-konto som SSRS har). Utöver detta har Sweden Rescue för vana att skicka båtägare till SSRS trots att de inte är medlemmar och trots att det inte handlar om sjöräddning. Detta har jag själv hört flera gånger på 74 men oftast sker det via Rakel så vi vanliga dödliga inte kan höra (ytterligare en tydlig konkurrensfördel som de inte betalar för). Jag har alltså själv hört Sweden Rescue säga att en båtägare inte är medlem men att de "väl kan teckna medlemsskap på plats". Vidare administrerade SOS Alarm (som ägs/finansieras av det allmänna) fram till och med 2017 alla samtal till SSRS (inklusive rena medlemssamtal om "förebyggande sjöräddning"). Hur det ser ut nu har jag inte koll på men på SSRS hemsida finns en luddig text om att man tillsammans med SOS Alarm kommit fram till att man ska avvakta myndighetsbeslut. Sjöräddningsdelen som SSRS bedriver är jättebra. Att de gör annat och konkurrerar ut skärgårdens småföretagare är det inte (en utmärkt jämförelse är om ambulans och brandkår skulle börja bogsera bilar framför näsan på bilbärgningsföretagen). Jag har flera vänner som tidigare varit aktiva i SSRS men som hoppat av just för att de, när de är i SSRS-tjänst, förväntas konkurrera med sig själva. Det där med bestickning och mutor får du stå för själv, det är enbart dina ord och inte mina. Men om du vill och kan så kan du ju roa dig med att kolla gamla AIS-spår och fundera över vilka båtar SSRS bogserat som allra längst. Det är åtminstone en teoretisk möjlighet att vissa båtägare skulle kunna åtnjuta en högre nivå av förebyggande sjöräddning än andra (och man kan ju samtidigt fundera på hur tillgänglig en SSRS-resurs är vid ett skarpt läge om den är upptagen med en tiotimmarsbogsering).
-
1 poängJag tycker du är lite osaklig och det är på sin plats att vara lite mer konkret från din sida. Varifrån det offentliga flyter det in pengar till SSRS? Hur mycket talar vi om? (SSRS öppna intäkter ligger på 200 miljoner kronor per år.) Hur funkar den dubbelbokföring du antyder, dvs. att pengar från det offentliga går in i SSRS utan att redovisas. Sedan håller jag med om att SSRS har klara konkurrensfördelar efter 100 år i branschen och när de baserar sin verksamhet på frivilliginsatser. Jag tycker det är bra med ideella insatser (gratisarbete) i samhället och jag jobbar själv ideellt, men jag förstår att det är jobbigt att ta sig in i samma bransch som SSRS om man vill det, men... Det är ju ändå ett val man gör... Ingen tvingas heller att arbeta gratis på SSRS, så det må vara låg ersättning men det är inget som överraskar någon. Det är lät att tycka att ideellt arbete utgör en konkurrensfördel, men om man börjar avveckla ideella arbeten kommer man att tvingas ändra väldigt mycket i samhället. Båtklubbar får inte ha egen bryggvakt utan det ska läggas ut på vaktbolag. Idrottsföreningar måste anställa tränare, materialare mm. även inom ungdomsidrotten. Majblommor får inte säljas av barn, de ska säljas av betalda försäljare. Bostadsrättsföreningar måste ha professionella trädgårdsmästare, inget ideellt arbete. Hur ska vi göra med hjälporganisationer, civilförsvar, ett 20-tal frivilliga försvarsorganisationer, mm, mm. Vist har de även anställd personal med en VD i toppen. Totalt är lönekostnaderna, sociala avgifter, mm. cirka 30 miljoner kronor med cirka en miljon till VD. Sedan förekommer tydligen även något som liknar mutor/bestickning, men den delen måste du redovisa för oss.
-
1 poängHur lång behöver den vara..? Här finns metallomspunnen anslutningsslang upp till 1,5 meter. https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-15rx200-mm/
-
1 poängHej. Så är det ju, tanken som sagt va att få tips från andra båtägare hur de gått tillväga. Har svårt att tro att alla pyntar 100% av eget kapital av de båtar som ligger i våra svenska hamnar eller husbil/husvagnar som står uppställda på campingarna lika med alla fritidshus i vårt land. Måste ju finnas hyfsat fördelaktiga lån för fritids produkter, ser ju många handlare som erbjuder från 1,5%. Dock tycker jag handlarna i dessa tider tar alldeles för mycket betalt om man jämför samma modell emot förra årets priser. Nej givetvis va det ironi/skämt. 😄👍🏻
-
1 poängDet glädjer mig att höra Hybro. Skönt att höra att en del njuter av livet som det bör göras. Har man torrt på fötterna när men ger sig in i en affär osv så kan man med lugn ägna sig åt sitt intresse. Önskar dig en fin båtsommar och pension 😄👍🏻
-
1 poängBra att det löser sig någorlunda hyfsat. Kommer du framöver montera av och låsa in motorn på en bra plats? Annars kommer de ju tillbaka nästa år och gör om det....
-
1 poängOm folk drar in pekfinger hur andra ska agera, hur arv ser ut osv, anser jag mig ha rätten till att förklarar min situation i livet. Min fråga handlade om hur andra här inne löser det med att finansiera sin dröm. Inte råd om hur man bör agera utifrån sitt eget tyckande. Du får gärna tycka att man inte ska köpa saker dyrare än vad du har pengar till på kontot. Det är din rätt, men jag anser inte mig själv ha rätt till att lägga över mitt tyckande på min granne, kollega eller dyl om inte de frågar efter det. Vilket jag inte gjorde. Inget vidare konstruktivt i det svaret till frågan av tråden överhuvudtaget. Så för vidare diskussion så vill jag ha konstruktiva råd för hur man köper en båt för lånade pengar. Inte vad gemene man tycker är rätt. Du får gärna tro på gröna gubbar på mars för mig också. Ps: ja jag köpte en ultra high special delux flytväst till frugan på avbetalning så det är lugnt 😂
-
1 poängVänder mig mot detta påstående då inget är gratis och det finns en hel del pengar som flyter från det offentliga till frivilligorganisationen som dels inte redovisas öht samt gör det möjligt för denna organisation att konkurrera med näringsidkare på väldigt olika villkor (det är ju inte bara sjöräddning de sysslar med). De frivilligas ersättning är på pinsamt låg nivå vilket ytterligare snedvrider konkurrensen (i och med låga kostnader) samtidigt som de i ledande positioner inom organisationen erhåller tämligen frikostiga ersättningar.
-
1 poängBallad. Tål oväder mer än alla liknande. Enda minuset i tuffare väder är att den tar en del vatten över förstäven som hamnar i lovarts sittbrunn. Men seglar ändå OK i lättare vindar. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=diM46wXiN4Q
-
1 poängÄr din lista i prioritetsordning? Det ante mig. Du får nog kompromissa lite då alla saker är svåra att uppfylla i en och samma båt. I alla fall vad jag vet. Termen är helt fantastisk! Jag har tidigare varit helt inne på att underriggat är bättre, att man klarar hårdare väder osv. Numera tror jag på att kunna skicka upp "så mycket segel det bara går", när vädret tillåter. Det blir mycket roligare då, om man är på det humöret. När det börjar tuta i skall man i stället lätt, snabbt och enkelt kunna minska segelytan. Snabb är en punkt på din lista och jag antar att den gäller i alla väder. Underriggade båtar brukar inte direkt vara några vildhästar när det blåser mindre. De gör sig inte speciellt bra på tävlingar i lättare till måttliga vindar heller. Punkt 4 begränsad segelyta antar jag är för att kunna hantera seglen med liten seglande besättning (typ familjen är ute med båten men det är bara en vuxen i taget som seglar, alt barnen blir större och skall också kunna segla). Om det går att fördela kvadratmetrarna på fler segel kan man ha större yta men fortfarande hanterbara segel. Kutterrigg, ketch, skonare...fast du vill kappsegla och då kanske de inte är ett direkt alternativ. Rullsegel är också en lösning till att kunna ha större men fortfarande hanterbara segel. Stora vinschar osv. Fast det här har du ju redan koll på.
-
1 poängH-Båt? Lite kortare än nio meter och kanske inte direkt rymlig (fenns plats för fyra att sova), men i övrigt rolig och stämmer in på dina önskemål. Alla segelbåtar med köl är mer eller mindre trygga, det gäller bara att acceptera det när vågorna är två meter höga...
-
1 poängJust det, 35 var den ja. Den har lite likheter med min gamla skorv, kanske därför jag gillar den. Hans filmer är grymma.
-
1 poäng
-
1 poängDu söker alltså en lätt båt med litet djupgående som är stabil. Den skall ha låga fribord och vara bekväm och rymlig. Den skall ha lite segel och vara snabb och trygg. Undra varför du har svårt att hitta något... 😉 Rent spontant låter det långsmalt. Tänk RJ85, W30 Kompromiss, IF, Wasa 30 eller Spaeckhuggare.
-
1 poängHej Du behöver en sådan här slang, jag köpte också en varmvattenslang från båtbutik som inte fungerade, måste klara minst 100 grader och vara av gummi, denna köpte jag sedan. Varmvattenslang Hälsningar ove
-
1 poängPrisolrör, alu-pex eller pex används på land och funkar säkert även till havs. Jag förstår inte varför man är så fixerad vid slang i fritidsbåtvärlden. Om slang hade haft några egenskaper som var bättre än rör så skulle slang användas inom byggbranschen, men prisolrör, alu-pex och pex (är som styv slang) är det närmaste man kommer slang. Hållbart, beständigt och beprövat!
-
1 poängMed fartyg deltar de i runt 15% av insatserna, med flyg 28%. Men de driver också JRCC, vilket ger att de är inblandade i nära 100% av alla insatser.
-
1 poängHar samma problem som du med de jag köpte på lågprisbutiken. Bytte nu till slang från båttillbehörsbutiken som jag hoppas är bättre. De från lågpris var två lager, de jag köpte nu hade ytterligare ett vitt lager i mitten, får se om det blir någon skillnad. Annars såg de väldigt lika ut, röda och blå. Det lär märkas, sist gick det väldigt fort innan de började läcka.
-
1 poängDå jag jobbade med reservdelar till bussar köpte vi härifrån, https://www.eigenbrodt.se/produkter/industriochfordonskomponenter-100000/dorr-luckhallare De har olika material och storlekar på fästena. Vet dock inte vilka återförsäljare de har. Men om du ska ha lika som du har och som passar i gamla hålen känns de från Erlandssons väldigt lika. Vi använde de för att vika upp skolskyltarna fram och bak på bussen när det inte användes.
-
1 poängJag tänkte på de som krävde myndighetsutövning. Om vi tar bort KBV så måste vi kraftigt utöka sjöpolisen, utrusta tullen med fler båtar, hitta någon som tar hand om delar av beredskapen för sjöräddning och miljöräddning. Ser ingen anledning till att samla alla fartyg i en myndighet, men ser samtidigt fördelar med att samla mycket av myndighetsutövningen till sjöss på ett ställe, speciellt i ett land med så lång kust. Men min huvudpoäng här är att det är mycket naivt att tro att om vi tog bort sjöfyllerilagen så skulle den huvudsakliga arbetsuppgiften för KBV försvinna, och de uppgifter som fanns kvar skulle vara så få att vi lika bra kunde lägga ner dem.
-
1 poängDom heter ”Dörrhållare, plast” och kostar 46 kr hos Erlandssons brygga. Dörrhållare, plast. Seasea har en modell med magneter istället, kanske bättre? Dörrhållare med magneter, Sesea
-
1 poängPå Blur-bloggen finns det en ordlista med roliga ord och uttryck. Särskilt gillar jag "fabriksrevad". Alltså underriggad. Och det är en bra egenskap i hård vind. Bästa sättet att ta hård vind och höga vågor bättre är en större, tyngre båt.
-
1 poängDet är inte utan risk att köra en bensinmotor som går mager i 15 min på fullskaft. Jag skulle hellre regelbundet byta filter.
-
1 poängTätt bränslefilter? Diskuterade med en" Dieselproffesor" hur ofta behöver man byta bränsle filter? Gör så här: Kör båten på full belastning i en kvart, går den rent så är filtret ok. Varvar den inte ut byt filter. Gjorde så, efter 8 år var det dags att byta filter.
-
1 poängKan ha med VRO:n att göra. Finns gott om skrönor kring pålitligheten hos denna. Varför är den urkopplad?
-
1 poäng
-
1 poängEller så såpar man två gånger per år. Jag har oljat och haft mig, det släpper eller möglar på badbryggan efter en tid och ser lite lattjo ut. Efter att ha testat alla olika oljor och medel så kör jag numer bara med såpa och en mjuk borste.
-
1 poängFrågan är vad din motor är värd som den är nu?, men tanke på vad lösa delar kostar borde du kanske kunna få en fin slant för den och köpa en komplett motor. Hade det varit jag hade jag övervägt följande; 1.) Försöka sälja den du har samt ta försäkringspengarna och sedan köpa en ny motor på kampanjpris (130-140 tusen för en ny 150-hästare?) 2). Försöka hitta en likadan beg. motor och sedan behålla den du har för reservdelar, dessa kostar ju som sagt löjligt mkt att köpa nya..
-
1 poängDå skulle du veta vad de kostar till Pentorna 🤨
-
1 poäng50 tusen för en enkel dator? låter ju helt galet...
-
1 poängMan kan antingen ha ett billigt batteri när man åker till puben, å laddar sina batterier, eller så tar man skalet av ett gammalt billigt batteri och bygger in det dyra i det. Eller så köper man sin bira på bolaget eller av annan leverantör. Bjuckar en som vaktar det dyra batteriet påden biran medan man laddar... Eller så tar man det dyra, väldigt lätta, batteriet med som sällskap.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00