Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-12 på alla områden
-
6 poäng
-
4 poängNärå, det är den nya företeelsen radiostyrda grund. Det marknadsförs som "Vill du vara ensam i din favoritnaturhamn i juli? Stäng inloppet med en Grund-O-Matic!". Lyxvarianten uppdaterar de elektroniska sjökorten automatiskt när man lagt det på plats.
-
2 poängNu har kapellmakeriet svarat att de kan skära bort fläcken och sy in ny duk. Så nu blir det transplantation istället för rengöring. Men jag ska be att få tyget med fläcken med mig hem för att testa några olika metoder. Kan vara bra att veta inför framtiden... Skriver i denna tråd om/när jag får något resultat!
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängTitta upp i masten strax under infästningen till förstaget om det sitter en falledare där eller om det ser ut som att det gjort det. Sitter en falledare så kolla att den är hel och att fallet går igenom den. Med en kikare ser man bra. Är genuan hissad ända upp till toppen på förstaget eller ser det ut som att det går att hissa den högre, om seglet inte satt fast i nederkant? Om det finns utrymme kvar kan man sätta ett rep eller vajer längst ner på seglet så att man kan hissa seglet högre upp på förstaget. Då ökar man vinkeln mellan fallet och förstaget när seglet är hissat. Det kan räcka för att det skall bli mer tillförlitligt.
-
1 poängSåhär ser det ut i ett S57 kort. Skulle inte gå nära den piren. Dessutom är ju hela området inom 3-meterskurvan = djup 0-3 meter. Så vad finns det att anmäla?
-
1 poängDet ser ut som om det sitter ett spinnakerfall som kommer ut ur boxen ovanför förstagsinfästningen. Den ligger fint emot ändavslutningen på förstagsprofilen för att fastna när du rullar in/ut ditt segel. Dra om spinnakerfallet bakom spridaren så den kommer bort från framsidan av masten. Nuvarande "viloläge" verkar mycket riskabelt.
-
1 poängNär kompressorn går så drar den 3,5A. Sen står den stilla o drar 0A. Snittförbrukningen under en dag (enligt något driftfall som endast tillverkaren känner till...) beräknas till 0,65A. För ett dygn går det då åt 0,65A gånger 24 timmar = 15,6 Ah. Medelförbrukningen för kylen kommer att variera mycket beroende på inställd temperatur i kylen, hur varmt det är där kylboxen står, hur ofta du plockar upp/ner varor i kylen o liknande (det är det jag avser med driftfallet, 0,65A i snitt är ingen absolut sanning). Ett båtbatteri brukar vara på minst 80-90Ah. Solcellen som ger 4-5A producerar bara dagtid när solen lyser starkt. Antag att du har 8 timmar sol så ger solpanelen 32-40Ah. Du bör gå på plus vad gäller solpanel och kyl. Sen går det såklart lite effekt även till andra elförbrukare men gör en motsvarande kalkyl för effekt o drifttid på samtliga förbrukare o lägg samman så ser du om batteriet kommer att räcka till. Sen återuppladdas batteriet av solpanelen även när båten ligger stilla vid bryggan så när du ska åka ut igen så är batteriet troligen fulladdat.
-
1 poäng
-
1 poängJag hade nog skickat upp seglet lite högre. Kan fallet ha släppt lite i blåsten så att det blev slakt? Tänkte om det slirat lite på en knapp eller vinsch.
-
1 poängUttern är klockren med bra pulpitar som gör att man känner sig säker.Min är bara 4,6 men det finns ju större
-
1 poängSedan fanns ju även Trifoil med bred front. Nyare och större är ju annars Seamaster. Eller Nimbus Max 1. Eller varför inte en Trimaran? https://www.blocket.se/annons/sodermanland/trimaran/89500454 https://www.blocket.se/annons/goteborg/seamaster_21___99/89349931 https://www.blocket.se/annons/skaraborg/nimbus_max_1/89466336
-
1 poängJag hade en gång en Lohi 435 där fördäcket liksom var bredare än skrovet... tja den båten hade ett katedralskrov, det var tre ”kölar” som en ihoptryckt trimrarna, om du förstår!? Väldigt stabil vid stillaliggande var den också. Planade lätt med en 35 tvåtakts trettiofemhästar, funkade bra inomskärs, men var inte så rolig då det gick litet sjö eftersom den sammanlagda V-bottnen blev ganska flack i vinklarna. Hajfena fanns också, dessutom fungerade förtoften som ett bekvämt trappsteg när man skulle kliva upp på fördäcket. Denna Lohi fanns i två storlekar, minns nu inte exakt, men den större var väl en fot längre, 465... ja dom är ju rätt gamla nu om det finns några kvar, byggda i slutet av 1970-talet. Vill minnas att Whaler och Flipper hade båtar med snarlik skrovkonsteuktion och då snarlikt fördäck.
-
1 poängFör att underlätta lastning/lossning och ombordstigande finns det tex arbetsbåtar med öppningsbar ramp i fören. Sök på arbetsbåtar på https://www.blocket.se Finns även båtar som är handikappanpassade så att en rullstol kan rulla ombord. Tex Fred 20 och Fred 25 på https://sverigesfff.se Pioner MULTI III är även ett alternativ, https://pionerboat.se/pioner-multi Ett alternativ är att i fören på den befintliga båten montera en rejäl stege, typ bryggstege med möjlighet att fälla ner steg framför fören. Viktigt är att ha stabila och höga räcken att hålla sig i på på bägge sidor om stegen. Finns det inte färdiga som passar så beställ från någon smed.
-
1 poängÄr det inte läge för en avmastning om så är fallet..? (OBS inte avsiktlig ordvits)
-
1 poängTyskland är rätt lugnt så länge man ska vara där kortare tid än ett år och båten är kortare än 15 meter. Jag hittar inte heller någon bra sida som visar det jag skriver... 😞 De är noga med alla regler, så försök inte korsa någon trafiksepareringszon tex. Tillägg: http://kanalfarare.se/blog/sammanfattning-av-bestämmelser-för-färder-inom-europa-1
-
1 poängEn modell med lite peke och rejäla pulpit att hålla i. Tänker typ uttern s52. Dessutom blir ju u-toften som ett trappsteg ner till durken. Idén med blocket är inte dum. Där kan man få många uppslag.
-
1 poängBorde räcka, blir nog ingen raket. Men provkör den och se. Det är ju med många ombord, om ni ska vara det som är utmaningen för små motorer, att komma över planingströskeln. Jag hade storleken större. Hade 60 hk. Gjorde 30 knop. Räckte gott och väl. Även med några personer ombord. Dock segt upp i planing om vi var tre på aktertoften och ingen framtill. Men en eller två i aktern och en eller två framtill var det inga problem så det borde 40 hk lösa på mindre båt tycker jag.
-
1 poängJag har en 4612 och den är det självläns på,har en 75hp samt en 50lit tank så de blir tung i rumpan.jag brukar ha ventilen stängd pga av detta
-
1 poängHäll en hink vatten i sittbrunnen så ser du om det rinner ut. Kanske räcker med ett glas. Ser du några utloppshål?
-
1 poängRYDS 480 med en extra "hajfena" borde funka. Annars, ju större båt, desto bredare och stabilare. Jag rekommenderar att du kollar på båtarna på Blocket, vilka av dessa har breda och bekväma för.
-
1 poängDet framgår ju med all önskvärd tydlighet i första inlägget att den bor på insidan, vars skrovlighet är svår att fästa mot, inte utsidan. Men du kanske bara tittade på bilden 😀
-
1 poängViktigt att växeln på reglaget är densamma vid isärtagningen som ihopsättningen, annars hamnar reglade och växelhus i osynk. I filmen föreslås neutral innan särtagning, jag föredrar personligen framväxel, men back skall aldrig läggas utan att motorn går. Det kan vara knepigt att få i vevaxelns splinse, men med framväxel i kan man vrida lite på propellern så att splinsen hoppar i.
-
1 poängSuzuki 90 hk TACK, filmen visar exakt hur man lossar växelföraren. Har bytt impeller förut på en 70 hk evinrude ock där fick man dra ut en sprint som sitter nära motorn. Ska byta när vädret blir lite bättre 🙏🙏🙏🙏🙏👍👍👍👍👍
-
1 poängSmältlim funkar också. Rengöring med aceton som får dunsta bort en stund före gör att det fäster bättre, gäller också om du väljer något av de redan nämnda alternativen.
-
1 poängFinns ingen låsning av växeln på denna den har splinsad växelaxel (clutch shaft) https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2007/df-90tlk7-beginning-vin-09001f-780001/clutch-shaft Om du inte får ner huset så har du kanske glömt den sjunde skruven under trimfenan. Kanske inte exakt samma men konstruktionen är liknande:
-
1 poängPirarmarna är ju byggda rätt ut i havet från stranden och har funnits där så länge jag minns (hade en faster som bodde i Skälderviken på 60-talet och det traskades ofta ner till hamnen när hon besöktes). Om det legat en sten på 1,2m djup i hamnkanalen sedan dess så är det märkligt att den inte plockats bort eller märkts ut under alla dessa år. Du ska kanske ta ett dopp till sommaren när det blivit lite varmare i vattnet o kolla vad det är som ligger där. (Försäkringsbedrägeri??) Markera och spara grundstötningsstället i GPSen medan spåret finns kvar, det brukar vara jättesvårt att hitta tillbaka annars. En anmälan till försäkringsbolaget påverkar inte ev beräkningar av skadefria år o liknande så länge du inte begär ut ersättning, så gör en skadeanmälan medan ärendet är aktuellt. Beskriv även att du inte kan se några skador invändigt och vill kunna återkomma efter höstupptagningen när du/varvet kan besiktiga eventuella skador lite bättre.
-
1 poängNu gissar jag lite utifrån hur jag själv upplevt det. På 60-talet började mängden fritidsbåtar öka och fortsatte att öka och då ökade olyckorna. Rätt få använde flytväst. Rätt många drack rätt mycket alkohol till sjöss. Flera började använda flytväst. Flera blev medvetna om riskerna med att kröka till sjöss. Sänkning från 0,5 till 0,2 promille vid bilkörning 1990. Attityden till alkohol och bilkörning påverkade nog även båtlivet.
-
1 poängTack för stöd Cetex. Det är dock meningslöst debattera med Peter_K och hans likasinnade. det blir som du skriver mestadels personangrepp osv. Det finns som jag skrivit så många gånger här inga olyckor sedan 1994 och framåt som kan faller under denna lag. Däremot ca 50% som är under 0,2 och resten faller i princip under gamla lagen. Att Peter_K & Co som har den nobla tanken att rädda liv så har jag friskt lyfta fram att det är då märkligt att Peter_K inte tar upp att lagen dels bör omfatta samtliga båtar samt dem som är under 0,2p för det är ju här som finns offren finns. detta i sig skulle inte lösa något ändå oavsett om så satte in allt vad man kan i resurser för att komma tillrätta med ett problem som knappt är mätbart. Allt frösvar av lagen blir därför bara patetiskt och mer av den drucknes enviset. Av den anledningen finns ingen anledning att fortsätta diskussionen med faktaresistenta utan som försvarar lagen utan sakliga belägg för - som sagt - alla fakta visar att den här lagen där finns inga offer. och med Peter_K får man vara övertydlig och upprepande - som har varit i trafik och lagen som bekant skrevs för att båttrafiken på sjön påminner så starkt om vissa förhållanden på land som nu är det hög tid införa samma gräns på sjön som för land. Och om vill man rädda liv - ja då bör detta uppenbarliga resursslöseri uppgöra. Det finns andra sektorer där dessa resurser verkligen skulle kunna rädda liv och det vet alla innerst inne som är mottagliga av fakta. Exvis SWEBOAT vilket vi ser i deras yttrande. När det så gäller Polen Peter_K (detta har vi gått igenom med) så att de har 0,2 är en rest från kommunisttiden. Deras lag är inte lika drakoniskt skriven som den svenska lagen vilket därmed (som sagt ) gör den svenska lagen världsunik och det är bland annat därför som Norge igen nyligen slog fast - ingen lag vi vill införa eller kommer att göra.
-
1 poängJag skulle påstå att det blir ett personligt påhopp när du skriver: Din tolkning av statistiken är ju på ungefär samma nivå. "inga dödsfall" i hans ögon blir "alla dödsfall" i dina ögon. Ni är motpoler i argumentationen. Om målet är att få ner dödsfallen så är det ju kanske bra att de dödsfall man vill försöka minska (majoriteten av dödsfallen på sjön) faktiskt omfattas av lagen? Nej, det är inte ett bevis. Statistiken borde tydligt visa att lagen fungerar, "elefanten i rummet" är ju frågan: Varför minskade dödsfallen från år 1971 till år 2000 och tog en paus i några få (8-10) år innan nedgången fortsatte? ("toppen" är ju dessutom 2008, 2år innan lagen trädde i kraft).. Det är en extremt godtycklig tolkning du gör då du försöker koppla samman minskningen i dödsfall de senaste 10 åren med lagen, när vi har haft en trend i närmare 50år med konstant minskande antal dödsfall. Ändå argumenterar både du och en del andra här från vinkeln att om något nu ändå kanske är fel med lagen så är det att den inte är strikt nog.. Ni verkar ju utgå från att det bara är lagen som är problemet, och att en striktare lag "löser" dödsfallen på något magiskt sätt eller är bättre (hurdå?, varför?, baserat på vad?). En lagskärpning skulle ju med stor sannolikhet vara relativt verkningslös då man ändå inte kan följa upp och fånga "brottslingarna" i inlandssjöar och älvar. Jag antar att det är för att reta trådstartaren lite extra, men det för ju inte diskussionen framåt.
-
1 poängJa känns det bra så kan du göra så, det är ju så det händer när axeln börjar rotera. Fettklicken sprids runt.
-
1 poängNu var det ju inte ursprungsinlägget jag pratade om, utan de första sidorna i tråden där du bland annat kommer med ett korrekt konstaterande: Direkt följt av en mental kullerbytta för att kunna göra det helt grundlösa påståendet: Sen ska du väl kanske ha en "guldstjärna" i högskoleboken för gott försök i personlig övertygelse då du är tämligen bestämd om att statistiken stöder ditt påstående.. Sen på sida tre anklagar du indirekt ljungbergarn för att ha ett problem med att inte få dricka och att det är bra för andra att han inte får köra (irrelevanta personpåhopp).. Du påstår även att du har koll på statistiken, men det har vi ju granskat i sömmarna nu och det stämmer ju inte riktigt. Det verkar ju vara du som tolkar statistiken godtyckligt för att försöka köra över ljungbergarn, oavsett om det är sant eller ej. Det medgav du förvisso här igår, på sida 11.. Trådstartaren har inte ens kommenterat det inlägget ännu så du verkar inte ha blivit idiotförklarad för det likt du påstår. (jag skummade igenom alla 11 sidor och tyckte mig inte heller se att du medgivit problematiken med gränserna tidigare) Det är ju en hel del av argumentet som lyftes i början av tråden som du medgav där, och en del av argumentet som skrivits om i tidningarna o.s.v vilket för oss tillbaka till grundargumentet mot lagen, båtarna där folk dör med alkohol i blodet verkar inte beröras av denna alkohollagen. Bra vore det ju om dom fick stanna folk som inte kan framföra en båt säkert, som lagen är utformad nu så ska dom ju stoppa "sjöfylleri", inte "farliga båtförare".. Så varför angriper du budbäraren i citaten ovan? Definitivt. Jag har antagit att detta påstående stämt tidigare gånger jag läst det.. Men när jag nu granskar det och kollar SBU 2015 (visst är det den senaste?) så framgår det inte hur frågan om "inställning till lagen" ställts. Första stycket i dit påstående (båtägare inte har några problem med lagen) stämmer säkert bra, men din slutsats från detta behöver inte alls stämma, där skulle man behöva analysera frågeställningen och kolla på sammanhanget för att se hur de som intervjuades kan ha tolkat frågan.. Visst kan det bli uttjatat, men om man läser tråden så verkar det ju finnas många felaktiga tolkningar av lagens effekt så det är väl bara bra om det lyfts och gås igenom öppet och sakligt. Men ett antal personer här borde kanske skippa personpåhoppen och ogrundade påståenden inom "känsliga" ämnen om man nu vill att trådarna ska bli kortare och dö ut av sig själva..
-
1 poängStämmer säkert men jag avser att hålla vattnet borta från insidan av drevet.
-
1 poäng
-
1 poängHej, Vi kör sedan flera år en Bavaria 35 Sport -06 med D4. Vi är mycket nöjda med båten och en av de egenskaper som jag gillar mest är storleken. Vår 35:a är både längre och bredare än kompisens Windy 37 Grand Mistral. Min uppfattning är att Bavarian är en bobåt med gott om utrymme medans Windyn är en riktig körmaskin som tar vilka vågor som helst. Det passar oss bra som ligger still vid bryggan betydligt mer än vi är ute och kör. Andra saker som jag uppskattar är riktigt breda skarndäck och lätt att komma ner till badbryggan/sittbrunnen. Ryggstödet på soffan i aktern går att vända så att man kan sitta och titta ut över vattnet eller fälla ner helt till solbädd. Motorrummet med mina D4:or är mycket väl tilltaget i storlek. Jag är 1,88 och går i princip raklång i dinetten/köket. Det finns lite olika träslag på olika årsmodeller och jag uppfattar att man runt 06 bytte till ett ljusare träslag och jag uppfattar inte att vår båt är mörk nere, det finns två fönster i taket. Vår båt med D4 225 toppar runt 30 knop och ligger fint i plan runt 23-24 knop. Mysigast är det dock runt 6-7 knop. Motorerna räcker till mer än väl även med full semesterpackning, fulla tankar och en RIB på badbryggan. Saker jag inte gillar är att det helt saknas motorrumsisolering. Det finns bara en vindrutetorkare. Förarsätet sitter för långt ner men det jag står helst upp och kör i alla fall. Originalspisen i köket är en märklig historia med blandning av el och sprit. Vi har bytt till en gasolspis. Det finns massor med stuvutrymmen som Bavaria låtit vara oanvänt, exempelvis under förarstolen där det finns ett outnyttjat utrymme på 80*80*50 där man satt in ett standard skåp som är 25 cm djupt. Den blå randen runt båten blir ful och är svår att polera upp, många folierar men vi har lackat om den. Min partiska bedömning är att man får mycket båt för pengarna. Bavaria.MP4
-
1 poängÖh, nae... jag kan lova dig att jag inte kom fram till ungefär samma som stod i ursprungsinlägget, då har du missat något. Jag har t ex tidigare påtalat att jag tycker 10 m/15 knop är en märklig gräns, och att det hade varit vettigare att t ex lägga den vid en för marinlivet känd gräns, t ex 7 m/7 knop. Har då blivit totalt idiotförklarad av trådstartaren. Jag skrev också att jag inte ser några problem med 0,2 promillegränsen, och att det är bra med en tydlig gräns. Både Båtfolket och Ljungbergarn har stora problem med den gränsen, menar att den är rätts-osäker till skillnad mot den gamla lagen där det istället var arresterande enhet som bedömde om du var berusad eller inte om det var under 1,0 promille. Jag tycker dessutom att det är bra att man får göra sållningsprov - det kallar TS och Båtfolket för att ”plocka pinnar” och att det mest är för båtägarna, och att det inte räddar liv. Jag kan ge fler exempel på hur mina åsikter skiljer sig från TS och Båtfolkets då jag läst deras ”vitbok” samt besökt TS egensnickrade hemsida och sett flera av de fjantiga nidfilmer han gjort om Kustbevakningen - men jag ids inte. Orkar inte ta allt en gång till. Så nä - det är inte ”ungefär samma” och budbäraren det är fel på. Däremot är inte båtägare en homogen grupp. Det finns allt mellan alkoholliberaler och nykterister som har båt. Vad som är klarlagt är dock att en solklar majoritet av båtägarna inte har några som helst problem med sjöfyllerilagen om man får tro på senaste båtlivsundersökningen, och därmed är avskaffande av den att betrakta som ett särintresse, vilket SBU verkar ha fattat till slut.
-
1 poängBara för att vissa inte lyckas uttrycka sig på ett klanderlöst sätt så behöver man inte avvisa deras påståenden. "Ni" (jag tar med dig där) hakade ju de första sidorna i tråden upp er på hur det sades och av vem det sades, inte vad som sades. Personligen blir jag förbannad när folk angriper budbäraren och aktivt går in för att argumentera för lagens existens av rent ideologiska skäl och utan några rimliga bevis, samt försöker smutskasta personen som ifrågasätter genom att göra associationer till bl.a alkoholism när ni ändå i slutändan (efter flera hundra poster) kommer fram till ungefär samma saker som personen sa i början...
-
1 poängHåller helt med om nuläget. Båtmarknaden har en "bra" period just nu. Frågan är vad som händer när de ekonomiska konsekvenserna kommer ikapp - om de ens gör det? Jag tänker på alla som blir av med jobbet etc. Jag som gjorde misstaget att sälja förra året hoppas på att det kommer ut en del intressant på eftersäsongen när en del insett vad baksidan med båtägande är avseende service, vinterförvaring etc.
-
1 poängSitter i samma båt😎 som dig, dvs letar febrilt. Utbudet är dock så dåligt i år att jag börjat acceptera att det nog blir en sommar på land...mtp hur fort en del båtar säljs måste priserna på attraktiva objekt ökat med bortåt 10% just nu... Är ju ingen motormänniska men är det kad300 i dom så är det också speciella drev, dpg. Många reservdelar är samma som till dpe dreven men behöver du snabbt ett nytt, eller snarare begagnat drev är utbudet sämre. Dpg dreven har också en lite dyrare olja men är väl en liten sak på det stora hela. Kad300 har också "täta intervaller" vad gäller ventiljustering. En del folk avråder från just 300an som helt enkelt är alltför hårt pressad för ett 3,8l? Block. Övriga motortips lär nog följa inom kort.
-
1 poängJo så är det säkert, hemester i båt är inget dumt alternativ om det inte går att resa utomlands. De som inte har båt men kan tänka sig att skaffa en letar febrilt efter något som kan passa på Blocket. De som har båt behåller den, semestern räddad oavsett reseförbud eller ej. Det känns litet som båtmarknaden repat sig efter ett antal års nedgång, som den var för 10 år sedan, säljarens marknad.
-
1 poängNågot i den här stilen bör det se ut. Om du inte har styrning på fallet enligt ovan (ungefär) så kan det ju vara så att olika spänning i fallet påverkar om det går att rulla eller inte.
-
1 poängNä, och att gå upp till 6mm2 är inte heller fel. Med tiden ärgar kontakter med påföljande spänningsfall och då är det bra att ha lite marginal. Jag brukar ta vad jag har hemma. Minns en dieselspis jag hade en gång. Gick bara igång om man startade motorn. Konstaterade att det var alldeles för tunna kablar till spisen och med tiden hade kontakterna ärgat lite och spisen fick inte tillräckligt med kräm för att starta. Hjälpte inte att göra rent kontakterna. Bytte till 6mm2 och hade aldrig mer problem med den spisen.
-
1 poängOm fallets vinkel från toppsvirveln är för liten kan fallet lindas upp på profilen och inser man inte det utan tar i ... så kan fallet gå av. Selden beskriver rätt vinkel I installationsmanual till sina Furlexar. Ett förslag att checka, finns säkert fler möjliga orsaker.
-
1 poängOch tre kolumner, som en matris. En heter "För våghalsen", en "För den genomsnittlige båtägaren" och den sista "För prylgalningen"
-
1 poäng
-
1 poängVi lever som sagt med rätt olika förutsättningar. Bor i en kommun med totalt en laddstolpe. Nedlagda sjukhus polistationer mm . Normalfallet är två bilar per hushåll för att få tillvaron att gå ihop eftersom vi kan glömma kollektivtrafiken. Följaktligen får folk i glesbygd köpa betydligt mer bensin/ diesel med tillhörande skatter. Alltså bidrar vi mer till statskassan men får mindre o mindre service för ” slanten ”. Ni som vurmar så mycket för detta system hur bidrar ni ? Betalar ni in extra till skatteverket eller köper ni extra mycket alkohol o tobak. Tycker det verkar bli mer o mer av ” att någon annan” ska alltid betala ” inte jag ”. Men glesbygden är ju ingen stor väljarkår så det är väl där det sitter.
-
1 poängSlutar vi att konsumera stannar Sverige. Om skatten skulle gått till forskning för effektivare motorer och miljörening hade varit ok.
-
1 poängVille man göra något positivt för miljön kunde man ju börja med att bara sälja alkylatbensin och HVO eller någon annan miljövänligare dieselvariant till båtägarna istället för att byta ut tusentals motorer. Ett steg i taget..
-
1 poängSpakar brukar i 99 fall av 100, vara öppna, när vredet är längs med röret. Hur det sedan är möjligt att du inte klarar av att ta reda på det själv, är högst besynnerligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00