Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Sprayhooden sjöng på sista versen och förlängdes genom att jag polerade de mjuka rutorna med ett medel som heter "Acrylglas Kratzer Entferner" tillverkat av Yachticon (Acrylic Glass Scratch Remover). SVB24 säljer det och tror att jag även sett det i svensk båtbutik men minns inte vilken. Plötsligt kunde vi se genom rutorna igen på sprayhooden. Nu i samband med bytet av akrylglas i takluckorna sålde Hadlow Marine ett putsmedel Greygate Plastic Polish som sägs användas till rutor på flygplan. Går att köpa på nätet tex Amazon. Har inte använt det ännu men jag köpte det för att uppnå långt liv på de nya glasen, rekommendationen är att putsa 2-3 ggr per år.
  2. 2 poäng
    Blev en viss skillnad...
  3. 2 poäng
    Vi börjar (igen) med frågan om var du ligger i denna fantastiska skärgård. Därefter ska jag rekommendera hur jag tycker du går vidare. Och, som @Peter_K skriver, målat eller omålat med bottenfärg påverkar inte risken för blåsor.
  4. 2 poäng
    Jag tog mod till mej, hämtade brandsläckaren och kopplade in den antika Garmin antennen. Efter ca 20 min fick jag rätt position. Hurra det gick.
  5. 2 poäng
    För att hålla isär saker... Gelcoat är inte helt vattentätt. Speciellt på äldre båtar kan detta vara ett problem; vissa av båtarna byggdes i ouppvärmda lokaler med tveksam kvalitet på plastningen. Det gör att man kan få problem med vatteninträngning i skrovet, vilket kan orsaka bölder. Din båt är rätt ny, och det är därför en väldigt liten risk att sådant uppstår - men skulle du få för dig att ta bort ALL bottenfärg av någon anledning kan du passa på att epoxybehandla båten, eftersom det inte är speciellt svårt och det stora arbetet är att ta bort ALL bottenfärg. Bottenfärgens uppgift är att förhindra beväxning. Beroende på VAR i Stockholms skärgård du har din hemmahamn så växer det olika mycket. Jag har båten långt ut i södra skärgården - här har vi rätt ordentligt med beväxning. Man kan då antingen tvätta botten några gånger per år (från runt midsommar är första tvätt, sedan under semestern, i början av augusti när snäckorna brukar sätta sig, och en gång på hösten) om man vill ha ren botten, eller så målar man med bottenfärg som hindrar beväxningen. Längre in i skärgården växer det inte lika mycket, och man har mindre behov av tvättar eller beväxningsskydd i form av bottenfärg. Då kanske det räcker med att köra din båt till en strand i början av augusti och gå över botten med en svamp. Så - skall du måla..? Vet ej. Du avgör själv 🙂
  6. 1 poäng
    Då var den första sugtömningen för säsongen avklarad i hemmahamnen efter lite bryggsegling för att göra båten semesterklar. Pumpen i Hönö Klåva gjorde sitt jobb som vanligt Fyll gärna på tråden med hur funktionen är på anläggningarna längs kusten.
  7. 1 poäng
    Boxen med skruven på är en äldre säkringsdosa med porslinssäkringar i. Låt den sitta i nuläget, på sikt byter du ut den mot en modernare med flatstiftsäkringar, sådana är bättre och numera lättare att få tag på. Den lilla svarta grejen därinunder är en minusplint. På din skiss; låg pluskabeln från solcellsregulatorn ansluta direkt till batteriplus, sätt en hängsäkring omedelbart efter pluspolen. Då laddar solcellen även då huvudströmbrytaren är avstängd, då har fulladdat batteri när du kommer till båten för en ny tur.
  8. 1 poäng
    Du har tre kablar. En är ström in. En är tändningen. Den sista är till startmotorn. Köp en multimeter på Biltema, Clas Ohlson eller Kjell eller liknande för en hundralapp eller två, så kan du mäta batteriets spänning och vilka kablar som är vilka på tändningslåset.
  9. 1 poäng
    Det går trögt med arbete på båten men lite har jag fått gjort och ni kan även se att jag lyssnar och tar till mig av era goda råd och tips! Ctek-grejorna är sålda och har ersatts med en Sterling. CAV-filter är utbytt mot Racor 500. Jag har fräschat upp kablaget kring motorn och gjort klart manöverpanelen, med tändningslåset kvar. Dessutom har jag fått på plats dieseltanken med sina slangar. Fråga: Var på motorn ansluter man lämpligen gemensam jord?
  10. 1 poäng
    Låter som om du har oxid någonstans. Kolla alla anslutningar, lossa, gör rent dem och dra åt.
  11. 1 poäng
    Lördag och här kommer ert avsnitt av Boat McRill. Lite träarbeten, förberedelser inför kommande glasfiberarbeten, fuktskyddande av trädetaljer med Lignu Impregneringsepoxy mm.
  12. 1 poäng
    Nej, du har batteritändning och har därför inget behov av jord i tändningslåset. Du bör undvika att dra fram jord till tändningslåset.
  13. 1 poäng
    Brukar använda våtdammsugare för att få torrt i skrymslen o vrår , slangen tar onte mycket plats.
  14. 1 poäng
    Efter 3 dagars jobb med spännband, sprängkilar och gummiklubba fick jag isär den🤘🎉
  15. 1 poäng
    Det hål som syns på den här bilden jag hittade på nätet kommer jag ihåg att det fanns på min båt också. Har tyvärr inget minne av något hål längre fram, men kan säkert ha funnits ett. Där jag har markerat med pil var det upptaget ett hål för länspump, hade två 20-liters trycktankar som passade precis så slangen gick upp mellan dem.
  16. 1 poäng
    Donsö, fungerar, det vill säga, den startar och det är sug i slangen, slangen ser ny ut. Flytbryggan intill finns kvar och utgör ett hinder om man besöker sugtömningsanläggningen från sjösidan, och det gör man ju.... Rörö fick ju ny pump förra våren, en sådan där Armstrong, eller vad den nu heter, namngiven efter någon högt flygande person iallafall.
  17. 1 poäng
    hon är byggd på ett varv i kalsborg i salttålig aluminium
  18. 1 poäng
    Ja det blir ett vitt mjöl kvar. Men det mesta fastnar i polerdynan på maskinen.
  19. 1 poäng
    Vanlig polish till plexiglas! Mjuka rutor på ett kapell kan man tvätta med fotogen för at få bort matthet, men det tar inte bort det gula. Frågan är om något gör det bättre än något annat. Även på mjuka rutor borde vanlig polish funka lika bra som någon specialpolish. Galenskaparna skämtar nog inte så mycket...
  20. 1 poäng
    Jag tycker man ska ge båten rätt fria tyglar att guppa omkring mellan bommarna. På så vis undviker man att det blir så mycket ryck i linorna. Splitsade öglor är praktiskt, men inte så bra om man ska flytta till ny plats. Ett alternativ är att göra en markering på varje lina (med tejp eller tagelgarn) som ska ligga i ett visst läge när man gör fast båten.
  21. 1 poäng
    Detta låter ganska ovanligt. Vattenståndet kan säkert variera någon meter under sommarhalvåret. Nog bäst att inhämta råd från andra båtägare i hamnen/se efter hur de förtöjer.
  22. 1 poäng
    Då sitter nya Jack Platen på plats,känner mig helnöjd.
  23. 1 poäng
    Tack för alla svar! Jag gör helt enkelt ingenting med botten. Får leva med det lilla estetiska gruset i ögat när jag ser den gamla spräckliga färgen ovanför vattenlinjen i fören. Men, det spelar ingen roll..
  24. 1 poäng
    Vad skönt att inte vara trådstartare varje år. Jag skall kolla pumpen på Donsö idag eller i morgon.
  25. 1 poäng
    Tror du är helt rätt ute om du med "målat botten" menar epoxi-målat. Hade en båt byggd -89 som hade många blåsor, en segeljolle byggd -71 med ganska många, en båt byggd -91 som hade någon enstaka men inte på några båtar byggda efter det. (Tror det är därför vi är flera som skrivit att TS förmodligen inte har det problemet.)
  26. 1 poäng
    Eller utvidga frågan till är det någon som med egna ögon sett någon skavank över huvud taget på en båt byggd efter 1990, orsakad av att man inte målat botten, utom beväxning?
  27. 1 poäng
    till batteriplus ska det väl vara?
  28. 1 poäng
    1. Onödigt jobb. Tveksam estetisk vinst. 2. Enklast. 3. Onödigt jobb. Förutom om du skall ligga i sjön året runt under många år. 4. Minskar kanske risken för beväxning beroende på färgtyp och hur mycket det växer i dina hemmavatten. Jag håller till på västkusten och har noll koll på förhållandena i stockholm.
  29. 1 poäng
    Fyra linor. Två till fören, med färdiga öglor. Två i aktern, med raka ändar som jag lägger åtta med halvslag runt förtöjningsknaparna. Detta för att kunna justera hur långt båten ligger från bryggan (fören mot bryggan, aktern ut i vårt fall). Inga ryckdämpare. Dels ligger båten skyddad, dels är y-bommarna i sig väldigt bra ryckdämpare genom att de böjer sig i ändarna.
  30. 1 poäng
    En fråga, finns det någon som har sett blåsor på en båt tillverkad efter säg 1990?
  31. 1 poäng
    Nu är det flera som skrivit att chansen att få blåsor är minimal för att du inte målar, så jag förstår inte riktigt varför du fortsätter att prata om det..? Läs en gång till vad vi har skrivit.
  32. 1 poäng
    Tack för tipset! Jag provade mild rubbing, ja nån kombo rubbing/polish på förluckan, blev rent men ingen direkt förbättring i övrigt. Vågar inte prova med Autosol. Jag har polerat strålkastarglas (eller strålkastarskydd) av akryl på halvgamla och gamla bilar, senast en Citroën DS från 1973, den har ju som alla vet ett ”plastglas” utanpå de infällda strålkastarna, hursomhelst köptes ett medel hos ”Claes i sjön” detta borde funka, kostar knappt 200 kr. Jag har sett att det finns andra medel också, i olika grovlek. Min lilla polermansin funkade bra. Borde funka även till båten.
  33. 1 poäng
    Jag hade använt insplejsad kaus och schackel. Lös ryckdämpare av "forsheda typ". Helst splejsad lgla mot båten men om du vill kunnaändra längden så hade jag bara lagt fast på knap i båten. Du undrar över vattenstånd. Har du y-bom på en fast brygga? Om det är en pontonbrygga är ju höjdförhållandet mellan brygga och båt konstant och då kan du ha ganska tighta förtöjningar.
  34. 1 poäng
    Schackel i y-bomsfäste till inspltsad kaus i ryckdämpad förtöjningstamp. Hur spänt det ska vara avgörs ju hur brett det är mellan bommarna kontra båten. Båten ska inte komma åt bommarna.
  35. 1 poäng
    När jag köpte ny motorbåt 1971 och inte visste att man behövde måla, såg botten ut som en heltäckningsmatta av tulpaner. Stockholms inre/mellan skärgård. Fick gå över botten med ogräshacka. I din situation idag skulle jag inte göra någonting nu, men i juli/augusti köra till ett grunt ställe och borsta av botten med en vanlig skurborste på långt skaft vid ett par tillfällen
  36. 1 poäng
    Jag hade önskat att jag slapp bottenmåla (västkusten). Det kräver arbete både med att ta bort färg som släpper som du redan noterat, slipa och måla. Dessutom kostar det pengar så måla inte av slentrian eller "just in case". Jag hade testat i år utan att måla för att se hur det går.
  37. 1 poäng
    Vill påpeka att denna vatteninträngning är minimal och kan inte ses som att båten läcker. Resultatet är, som sagt, bölder (borde kallas småblåsor) vilka i sig inte är något större problem. Men det lär du nog inte vara drabbad av. Mycket relevant påpekande. Jag har sett stora skillnader. Det verkar som: 1. Längre ut i skärgården ger mer tulpaner - längre in mindre 2. Längre söderut ger mer tulpaner - längre norrut mindre
  38. 1 poäng
    I gamla träskutor brukar det ju ligga en del sågspån och tveittar under garneringen. Sådant som har hamnat där vid olika reparationer genom åren. Det går ju att städa bort det mesta men en del lämnar alltid kvar...... och vi vet ju inte hur noggrant ägaren hade försökt städa i alla hålrum. Då vattnet steg flöt väl skiten loss och fastnade i pumparna. Lyfter man en träskuta med luftkuddar finns det väl en ganska stor risk att däcksbalkarna slits loss från balkvägarna. De hålls ju bara fast med en bult i var ända. Då lossnar hela däcket.
  39. 1 poäng
    Ja, det är svårt också att avgöra hur mycket data som ligger till grund för påståenden om exempelvis vatteninträngning och effekten av denna. Bra, du menar alltså att det inte behöver ligga något alls på gelcoaten? Om jag slipar bort färg, eller löser upp den och skrapar, så skadar inte det på nåt sätt heller? Jag tror att jag ska tänka på fiskarna genom att inte måla. Då mår de nog bäst
  40. 1 poäng
    Hej på er alla, Intressant frågeställning. Jag hade tagit bensinaren 1000%! Jag har en 28 fot singelmonterad KAD42 själv. Renoverat den i vinter (100-150 timmar). Jag är supernöjd med min diesel - jag älskar den! Men valet mellan 2 rev och två dieslar ELLER en bensinare och ett drev är enkelt på även på en 3,4 tons båt. Bensin! Mindre antal prylar innebär mindre jobb och kostnad (och vikt). Grannen har en Delfin 900 (4 ton) med 2 st ad32. Rent för mycket jobb och problem. En kompis hade en lika dan båt med enkelmontage bensin 270 hk - det fungerade lika bra. Bränslekostnaden är lägre med bensin enkel mot 2 dieslar på den vikten. Thomas
  41. 1 poäng
    Det finns ganska många "rostiga dieslar" som är 40 år gamla, som tuffar och går. Samtidigt som det inte finns 40 år gamla benisnmototrer som tuffar och går. En diesel är inte lika känslig för fukt som en bensinmotor - det gör att det blir mindre driftstök med en diesel. Jag hade kikat på en dieselmotor före en bensinare. Två motorer brukar sällan ge med förbrukning kontra en ensam motor i samma storlek på båt. Lite tyngre i aktern gör oftast att båten går lugnare och bättre i sjön när det blir lite vågor. Om en ventilkåpa ser lite rostig ut och man stör sig på det - ta loss den - slipa och lacka om den så är problemet ur världen..
  42. 1 poäng
    Hej, Hade en 570 för en massa år sen, på den hade tidigare ägare tagit upp ett hål i golvet vid utrymmet för bränsletankarna närmast akterspegeln och där stoppat ner en pump.
  43. 1 poäng
    Hej. Jag har precis sålt min 575:a, kan svara på hur det såg ut i den. Det fanns mycket riktigt ingen dränering i bensintanks-utrymmet, så där blev det ibland stående vatten (eller bensin i de fall man råkade slabba), men däremot fanns det ett hål ner till kölsvinet precis föröver om det utrymmet. Hålet var stort som ett Pringles-lock ungefär och såg ut som att det var original (dvs inte uppsågat i efterhand). Kan ju iofs vara så att detta hål var en förbättring just mellan 570 och 575.
  44. 1 poäng
    Släpp detta med dödsfall. Det är inte ett särskilt rimligt mått. Det är total "olycks"statistik som är relevant. Dödsolyckor är tack och lov få, men händelser som leder till materiella skador och/eller personskador utan dödsfall är långt fler, som i alla sammanhang.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...