Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Så bra, då kan vi strunta i särintresset "att få köra båt berusad".
  2. 2 poäng
    Kan vi vara överens om att det är klart olämpligt att framföra och använda båt,bil,flyg,gräsklippare,motorsåg,gevär,skalpell osv om man är påverkad av alkohol oavsett vad lagen säger.
  3. 2 poäng
    Bara som tillägg till tidigare diskussioner om hur beroende ett kylskåp är av god ventilation kring skåpet. Jag köpte ett Isotherm CR65 till min Askeladden Beetle, för några år sedan. Då kylskåpet var monterat i en pullpit mitt i sittbrunnen så var jag orolig för det skulle bli varm när solen strålade i båten. Vid en undersökning hemma i vardagsrummet körde jag skåpet Fritt med fri konvektion, Med en stor papplåda över och bakom skåpet Papplåda med litet hål bakom Papplåda med en PC-fläkt i hålet som alltid stod på Papplåda med en PC-fläkt i hålet som bara gick när kompressorn gick. Jag körde skåpet under 12 timmar och mätte medelströmmen. Vid 1 så drog skåpet enligt datablad, 0.65 A Vid 2 drog den ca två gånger mycket, 1.2 A Fall 3 minskade inte särskilt mycket. Fall 4 drog den 0.9 A Det mest optimala var fall 5, där fläkten enbart gick när skåpet genererade värme.Då drog den 0.7 A Det är rätt logiskt. God ventilation kring skåpet får olika funktion beroende på om skåpet skapar värme eller är avstängt. När skåpet är avstängt så värms det upp av hög ventilation kring skåpet. Fallet blir lite annorlunda i en båt då man kan ventilera med kall luft från båten insida. Jag monterade den med PC-fläkten inlimmad i ventilationshålet som fanns bakom kylskåpet. Nackdelen med min lösning att det kunde ibland lukta lite motor i sittbrunnen då luften togs från samma utrymme. Det mest optimal vore att ha en temperaturstyrd fläkt som bara går om utrymmet kring kylskåpet kommer över en viss temperatur och att man hämtar luften från kölsvinet.
  4. 2 poäng
    Din argumentationsteknik (bl.a. den som är fetad ovan)har gjort att jag inte kan och vill stödja er kamp. 😟 Jag vill helt enkelt inte riskera att sammanblandas med er.
  5. 2 poäng
    Hur långt har du till Tyskland, om du lägger båten där istället..?
  6. 2 poäng
    Om du börjar propagera för att TBT kan vara kvar för att det bara är dubbelt så farligt som DDT kommer diket du gräver snabbt bli väldigt djupt.........😎
  7. 2 poäng
    Du menar att man skall tro på ditt ord och inte kolla de referenser du har? Du är ju helt nollad, med alla dina vansinniga påståenden som ingen utom du kan stå bakom och uppenbara lögner och annat beteende som liknar de mest verklighetsfrämmande politikerna. Dina motståndare kallar du faktaresistenta men kan inte leverera en enda rad fakta när folk frågan. Ola, du är ett troll och har ingenting att göra i en plattform med vuxna intelligenta människor. Du har ingen diskussionskänsla, ingen koll på vetenskapliga metoder, inte den blekaste aning om hur man formulerar sig till en bred massa. Men vi skall tro på ditt ord? Det ordet du i alla år har bevisat är värt noll och ingenting? Haha, det kommer ju aldrig att hända, det enda du uppnår här på forumet är att göra de flesta förbannade och skämmas över att du försöker utge dig för att vara representativ för båtfolket. Löjligt! Stäng av datorn och väx upp!
  8. 1 poäng
    Finns inget tyckande eller luckor fån min sida, Jag sitter på fakta, här är jag sakkunnig som väl bekant.
  9. 1 poäng
    Tycker? det är du som tycker. Jag lutar mig på fakta till skillnad mot dig
  10. 1 poäng
    Provar igen... Det finns ingen statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls. 50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser? Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...
  11. 1 poäng
    Fast om totala antalet involverade personer minskar och det totala antalet dödsfallen hos involverade personer minskar så kan man nog börja tala om kausalitet ändå.. Att dödsfallen minskat efter lagen instiftades är dock en korrelation.
  12. 1 poäng
    Lika solklart i denna fråga som i alla frågor som regleras. En lag, med tiden som den sätter sig så blir den norm. Det är väldigt få som tänker. Högertrafik är skit. Jag struntar i det och kör på vänster sida. Eller så är just det självbevarelsedrift ty det blir väldigt omständligt köra på vänster sida. Just det, ordet självbevarelsedrift har vi inte diskuterat här...
  13. 1 poäng
    Normen fungerar ju jättebra. Attityden till att köra båt berusad har förändrats.
  14. 1 poäng
    Undra varför jag tänker på don quijote?
  15. 1 poäng
    Nej, jag tror inte en person/organisation utan takt och ton kan få några sympatisörer ens på att driva frågan om sänkt drivmedelsskatt.
  16. 1 poäng
    Men lagen ändrar normen. Det ger positiva effekter även på materiella skador som du inte nämnt eller tagit upp alls. Inte heller att normen minskar körande därmed risken och att normen minskar det grova sjöfylleri heller. Så varför ska just du får köra berusad? Varför kan inte du vänta med att korka upp tills du förtöjt?
  17. 1 poäng
    Jag förstår fortfarande inte denna diskussion. varför ska vi tillåtas köra båt berusade? ingen har svarat på varför det är så viktigt att få köra berusad. det händer olyckor som även inte är med dödlig utgång samt olyckor med materiella skador för stora summor. Det kostar pengar. Antingen egna eller andras. Ex försäkringsbolag. samt kan förstöra semester för oskyldiga. Alla är nog helt överens om att omdömet försämras i takt med berusningsgraden. Varför kan man utifrån ovan inte hålla sig nykter när man kör och korka upp när man förtöjt? nu fungerar lagar som normbildande också. Som tidigare förklarat. Det gnälldes hejdlöst när lagen om rökförbud infördes på restaurang. Ytterst få skulle vilja att det röks inne idag. samma med hjälm på motorcykel osv. det fungerar så att det som verkar inskränkande på friheten i början blir sedan normen tack vare lagen. Samma ser man med den lag vi diskuterar här. Den har ändrat normen. Det är inte längre ok hos den stora massan att köra båt berusad. Med det har lagen fungerar. Men får ner de som kör berusade. Men det finns alltid de som gör så ändå precis som i biltrafiken. Det är några få som vägrar rätta sig efter lagar och normer. Och de finns några som är alkoholister som man aldrig får bukt med. Men om stora massan slutar köra berusade så minskar risken för olyckor. Och vipps har lagen fungerat. jag har ändrat mig från att tycka lagen var skit för jag inte kunde dricka öl och ta båten hem. Nu skulle det inte falla mig in att dricka öl och sen köra. Lagen fungerade uppenbarligen på mig, och så även på den stora massan. Med det minskar risken. Och i och med färre tycker det är ok så kommer färre att köra rejält berusade med, då minskar även den grövre fyllerikörningen. Så varför skulle vi återgå till det gamla? Dessvärre löser inte lagen de som struntar i lagar och de som är alkoholister men de är tack och lov rätt få. Däremot är jag helt överens med er att lagen är tokig på ett sätt. Det är att det finns rätt stora båtar som inte omfattas och därmed är en olycksrisk om de framförs av berusade. Även om det går långsamt ska den båten in i hamnar osv. Inte för inte snipor ibland kalla fyllesnipor. Så alla båtar borde omfattas
  18. 1 poäng
    Släpp detta med dödsfall. Det är inte ett särskilt rimligt mått. Det är total "olycks"statistik som är relevant. Dödsolyckor är tack och lov få, men händelser som leder till materiella skador och/eller personskador utan dödsfall är långt fler, som i alla sammanhang.
  19. 1 poäng
    Som jag skrivit: "Grafen är hämtad här, där man tydligt kan se ett ett minskande av antalet olyckor fram till c:a millennieskiftet, sedan konstant nivå i antalet olyckor fram till sjöfyllerilagen infördes 2010 när siffrorna började sjunka. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/olycksstatistik---fritidsbatar-2018/olyckstatistik---fritidbatar-2017/" "Som vi nu skrivit ganska många gånger var inte syftet med lagen att minska olyckorna i en viss promillezon - det var att minska olyckorna. Vilket den också gjort. Vilket jag visat." Vad spelar det för roll, egentligen..? Om dödsolyckorna går ner när färre framför sin båt berusad kanske man kan sträcka sig till och ana att det finns ett samband..? Som jag skrev: "Lagens syfte, och dess effekt är att minska sjöfylleriet och olyckor kopplade till det. Och det är väl ändå det vi diskuterar här hoppas jag..? För ja, det har de." Dvs - man är inte ute efter att minska en promillehalt inom ett spann, lagen är en markering att man inte skall vara alkoholpåverkad när man framför en båt. Det har också fungerat, olyckorna sjunker. Beteenden tar tid att förändra, och alla gör inte som de ska. Så därför ser du ingen större skillnad mellan 2009 och 2010; den kommer sakta när acceptansen för lagen har kommit hos de allra flesta. Helt rätt - anekdoter är helt ovidkommande för lagen, men eftersom jag brukar få höra här att jag är emot intagande av alkohol, och att promillelagen förstört båtlivet så tänkte jag visa på att det är fel x2. c:a 35 dödfall 2009 blev 12 dödsfall 2018. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8waP8E/antalet-doda-i-batolyckor-nara-halverad (...hittar ingen statistik för 2019...) Det är en ganska rejäl minskning tycker i alla fall jag, mer är -15%.
  20. 1 poäng
    Kapar tråden lite! Tänkte också skaffa båt för första gången. Tanken är att båten ska kunna användas som day cruiser för 3-6 personer (bad/fiske/utflykter). Jag har eventuellt möjlighet att få köpa en Uttern 5000 AC med en Yamaha 60 FETO här i närområdet. Båten har stått några år på land (kanske 2-3 år?) och jag har inte sett den ännu så vet inte skicket på den. Men vad skulle ett rimligt pris på en sån båt vara? Annars har jag kikat lite på andra Uttern modeller samt Flipper. Tar jättegärna emot förslag / tips! Budget är 30-70 tusen. Och jag är medveten om att 6 personer kanske inte åker bekvämt i dom här båtarna men att det i alla fall funkar!
  21. 1 poäng
    Jag har monterat undervattensbelysning på mina båtar, ungarna tycker det är roligt när de ska bada på kvällen. Är ju enda chansen att se något i Vänern. Jag brukar köpa billiga på ebay, i vanligt vitt, och monterar dem sen på trimplan en med ett rostfritt vinkeljärn. Att det sedan retar någon som inte har annat för sig än att störa sig på andra, är ju bara ett plus.
  22. 1 poäng
    DIN 75552 används mycket, främst inom bilvärlden, men många siffror på "tändningslåset" kan vara gemensamma. Du behöver inte hela listan, men jag lägger ut den ändå... 1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare 1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1 1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2 2 Kortslutningskontakt vid magnettändning 4 Högspänning, tändspole till tändfördelare 4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare 4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare 7 Transistortändning, brytare till styrdon 7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1 7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2 7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt 15 Tändning och dagsförbrukare 15a Förkopplingsmotstånd till tändspole 17 Kontrollmotstånd kortslutet 19 Kontrollmotstånd inkopplat 30 Batteri, plus 30a Batteriomkopplare, plus batteri 2 31 Batteri, minus 31a Batteriomkopplare, minus batteri 2 31b Minus över strömställare resp. relä till gods 31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1 32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling) 33 Elmotorer, huvudanslutning 33a Elmotorer, parkeringsläge 33b Elmotorer, kortslutningsfält 33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2 33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3 33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4 33L Elmotorer, vänstergående 33R Elmotorer, högergående 44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator 45 Huvudström, parallelldrift startmotorer 45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V) 45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V) 48 Styrning av startupprepningsrelä 49 Blinkdon, ingång 49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2) 49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3) 50 Startkontakt (direkt) 50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare) 50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer 50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1 50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2 50e Styrning av startspärrelä, ingång 50f Styrning av startspärrelä, utgång 50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor 51 Utgångslikriktare 52 Alarm för punktering 53 Vindrutetorkare, helfart 53a Vindrutetorkare, självparkering 53b Vindrutetorkare, halvfart 53c Vindrutetorkare, eldriven 53e Vindrutetorkare, bromsledning 53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal 54 Bromsljus 54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare 54g El-styrd broms 55 Dimstrålkastare 56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare) 56a Helljus 56b Halvljus 56c Separat helljusglödlampa 56d Ljustuta 57 Parkeringsljus, endast motorcyklar 57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus 57L Parkeringsljus, vänster 57R Parkeringsljus, höger 58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus 58b Bakljus, för enaxlad traktor 58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring) 58d Reglerbar instrumentbelysning 58L Baklykta, vänster 58R Baklykta, höger 59 Utgång, växelspänning 59a Utgång, växelspänning för laddningslindning 59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning 59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning 61 Laddningskontrollampa 63 Laddningsregulator, ändring av spänning 63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning 64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare 71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta". 71a Utgång, signalväxeldon låg ton 71b Utgång, signalväxeldon hög ton 72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink 75 Bilradio, cigarettändare. 76 Högtalare 77 El-styrning av dörrventil 81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar) 81a Utgång, omkopplare, öppnar 1 81b Utgång, omkopplare, öppnar 2 82 Ingång, omkopplare, stänger 82a Utgång, strömställare, stänger 1 82b Utgång, strömställare, stänger 2 82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 83 Ingång, stegströmställare 83a Utgång, stegströmställare, steg 1 83b Utgång, stegströmställare, steg 2 83L Utgång, stegströmställare, vänster steg 83R Utgång, stegströmställare, höger steg 84 Ingång, strömrelä 84a Styrning strömrelä 84b Utgång strömrelä 85 Relä, styrning utgång 85c Alarmkopplare till signalväxeldon 86 Relä, styrning, ingång 86a Relä, styrning, ingång, lindning 1 86b Relä, styrning, ingång, lindning 2 87 Relä, ingång, öppnar och växlar 87a Relä, utgång 1, öppnar 87b Relä, utgång 2, öppnar 87c Relä, utgång 3, öppnar 87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets) 88 Relä, ingång, stänger 88a Relä, utgång 1, stänger 88b Relä, utgång 2, stänger 88c Relä, utgång 3, stänger 88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets) 88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets) 88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets) B+ Batteri plus B- Batteri minus C Blinkdon, kontrollampa 1 C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare C2 Blinkdon, kontrollampa 2 C3 Blinkdon, kontrollampa 3 D+ Generator, plus (D= dynamo) D- Generator, minus DF Generator, fältlindning DF1 Generator, fältlindning 1 DF2 Generator, fältlindning 2 J växelströmsgenerator med skilda likriktare (fältlindning, plus) K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus) L Blinklyktor, vänster R Blinklyktor, höger S signal, ofta på hel-/halvljusrelän. Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning) U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator X kan ha flera betydelser, oftast "extra" kan återfinnas på tändningslås. Det är väl 58b som är litet speciell.... 😶
  23. 1 poäng
    Really? Är detta ett relevant exempel..? 🤣 Skillnaden är att det inte är en terrorist som varit inblandad och tagit sig in på ett båttillbehörsföretag och blandat i TBT i färgen som du ovetandes smetat på..? Och att det inte har hänt..? Japp - jag tror du agerar i personligt intresse. Jag föreslår att du motbevisar mig genom att du slipar bort all TBT-haltig färg på din båt så du kan sjösätta, och sedan fortsätter driva frågan om TBT i orättvisans namn, så att inte andra blir drabbade.
  24. 1 poäng
    Hej, tyvärr funkar inte länken. Troligtvis för att man har ett "ö" i URL-koden. Den här borde funka, https://www.batliv.se/2020/03/19/sweboat-mycket-kritiskt-till-utvardering-om-sjöfylleri/ https://www.batliv.se/2020/03/19/sweboat-mycket-kritiskt-till-utvardering-om-sjöfylleri/
  25. 1 poäng
    Den nya lagen är ju rejält inkonsekvent, jag kallar det en "feelgood"-lag, som t.ex terrängkörningslagen (ingen har vad jag vet dömts för brott mot den eftersom "väg" inte är definierat någonstans annat än att det ingår i begreppet "gångstig" i f.d vägverkets snöröjningsdokument), jag är relativt övertygad om att lagen inte tillför någonting för sjösäkerheten eller sänker kostnaderna för samhället utan lägger mest bara tll en massa paragrafer som låter bra, men som nog inte har någon effekt annat än att kostnaden ökar eftersom rättsväsendet åläggs att kontrollera att gränsen 0.2promille inte överskrids på vissa typer av fartyg. Lagen innehöll ju förr endast denna "sunt-förnuft"-delen, och den är ju kvar. Den medger ju att rättsväsendet ingriper och att du kan dömmas till uppemot 6månaders fängelse om du slappar på luftmaddrassen efter din lättöl om kbv eller polisen bedömmer att du inte kan hantera fartyget (luftmaddrassen) på ett säkert sätt, du behöver inte ens blåsa 0.2 promille för att bli dömd: Det som lagts till i den nya lagen är ju några konstiga hårda gränser som mest bara verkar vara där för att låta bra, ovanstående paragraf finns ju fortfarande kvar och är ju tämligen heltäckande. Hård gräns vid 0.2 promille alldeles oavsett om man kan framföra det motordrivna fartyget säkert eller ej. Indirekt tolkas den som att <0.2promille inte är sjöfylleri, varför det?, några hundra miljoner asiater kan bli extremt påverkade av en 33cl starköl, men fortfarande blåsa under 0.2promille. Det gäller bara motorbåtar som kan gå snabbare än 15 knop. Vad är egentligen poängen?, varför inte "båtar som kan gå snabbare än 15 knop"? Alternativ tolkning: framför man en 9.9meter lång och 12meter bred (bred så man kan ta rejält med sidvind) hydrofoil-katamaran i 30 knop kan man ha 0.99promille i blodet, det är inte förbjudet enligt lag så länge man kan antas framföra den på ett säkert sätt. Det gäller vid en ny godtycklig längdgräns om 10 meter, varför är nedanstående båtar undantagna?, det är väl på båtar som dessa som de flesta dödsfallen ändå inträffade eftersom folk åkte ut själva, söp till, sen föll över bord? Marieholm 24, närmare 2ton, 7.26meter med 120hk (typ 14knop halvplanande) Albin 25 , närmare 2 ton, 7.6meter, 7-10knop Godtycklig jolle, 5-7meters styrpulpetare med 20hk som gör 12-14knop De flesta som argumenterar för lagen verkar gå på magkänsla, argumenten är sällan verklighetsförankrade i statistik eller fakta. De flesta här förstår nog inte lagen utan antar bara att den är vettig och fyller någon funktion. Jag tycker att lagändringen var onödig och tror att den mest bara ökat belastningen på rättsväsendet utan att egentligen förändra beteenden nämnvärt. All form av påverkan täcktes ju redan in under den tidigare lagen, medans den nya lagen kommer med tydliga tolkningar från lagstiftaren som gör att folk som framför båtarna säkert blir straffade i onödan, (0.2promille på 34fots segelbåt == sjöfylleri == straff == kan förlora jobbet, körkortet o.s.v) medans fiskaren på styrpulpetare som gör 14knop och blåser 0.5promille släpps lös igen bara för att falla över bord och drunkna, små långsamma båtar är ju tydligt undantagna i lag..
  26. 1 poäng
    Du har nog en kontakt med anslutningar 1-5 som du kan lossa från startlåset och under har du anslutningarna enligt elschemat!
  27. 1 poäng
    Två regulatorer mot samma batteri funkar utmärkt. Om den ena regulatorn kan höja spänningen så mycket att den andra tror att batteriet är fullt så ÄR batteriet fullt.
  28. 1 poäng
    Något mer som var intressant är att en inverter med ett 230V kylskåp också är ett alternativ. Tack för att du lade till videon i ditt inlägg. Något jag funderar på är hur ett vanligt 230V-kylskåp/frys hanterar de lutningar, ca 0-30 grader, som förekommer på en segelbåt? Är 12V båtkylskåpen byggda för detta?
  29. 1 poäng
    NMEA0183 är ett protokoll för punkt-till-punkt-kommunikation. Det krävs en kabel till varje apparat du vill få att kommunicera. Med många apparater så blir det många kablar. Det är inte "plug and play" utan snarare "plug and pray" NMEA2000 (och deras alternativnamn hos olika tillverkare) låter data flyta mellan alla anslutna apparater. Men det är "plug and pay". Man får vad man betalar för och får betala för enkelheten...
  30. 1 poäng
    Hej, efter förra årets semester med enorm el-förbrukning på grund av kylskåpet ? under värsta värmeböljan så blev det dags att byta kylskåp. De andra orsakerna som lockade till byte var möjligheten att ta bort frysdelen och få ett större kylskåp till vår "långfärd" samt möjligheten att göra hela skåpet till ett tillfällig -7 C frys för att frakta varor till frysen på sommarstället. Så på båtmässan var det lätt att "fastna" för ett erbjudande :). Jag hade även tittat på Charles Sterlings video; där det som en bisak kom fram att ett nyare Domestic 65 l drog klart mindre ström än ett äldre och mindre 49 l Waeco kylskåp. I väntan på sommaren hade jag sedan 2 kylskåp i garaget och då var det bara att testa ström förbrukningen. Förhållandena var lika, 21 C i garaget, båda stog fritt brevid varandra och hade 2 x 1,5 l + 3 x 0,5 l vattenflaskor i sig. Testerna börjades först när kylskåpena var kalla. Förbrukningen mättes med en Turningy som jag tippsades om på detta forum. Gamla kylskåpet, Waeco CR 50 -08 ? med liten frysdel. Nya kylskåpet, Dometic Coolmatic CRX 50 som är en ny version av den gamla med samma yttermått etc. Kylskåp Innertemperatur C mförbrukning Ah A/24h kylskåp/frys Gamla ca. 3,5 C 1,4 30,2 Nya med frys ca. 4,2 C / kollade inte 0,6 14,4 Nya med frys, max kyla ca. 0,7 /- 13,5 C 1,0 24,0 Nya utan frys ca. 3,5 / frys borttagen 0,54 13 Nya utan frys ca. 7,2/ frys borttagen 0,52 12,5 Så det nya kylskåpets strömförbrukning är mindre än hälften av det gamla ! Nu är det instalerat i båten med Turningyn permanent inkopplad så att jag har koll på förbrukningen. Nu väntar jag på att det blir varmare ute än i ett kylskåp så att det lönar sig att starta det nya kylskåpet... Nästa steg är att borra ännu mera ventilationshål och eventuellt instalera en liten billig temperaturstyrd datorfläkt ( https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f9-pro-tc.html ). Trevlig vår !
  31. 1 poäng
    Jag väntar fortfarande med spänning vad orsaken är till att man borde få köra båt berusad... Läser ju bara massa tjöt om vem som har vilken fakta. Inte varför man borde få köra berusad.
  32. 1 poäng
    Ja så kan man också göra! Problemet är att drevlyften fastnar i sitt nedersta läge, alltså när drevet är upplyft, där finns ingen ändligesbrytare. Det kugghjulet med snäckväxel i periferin och som är gängad i centrum har en slags sliranordning som skall liksom frikoppla litet när det tar emot. Funkar säkerligen bra när grejerna är nya med fräscht fett. Med åren beckar det igen och man bör skruva isär grejerna och tvätta rent för att sedan lägga på nytt fett. Svårt att beskriva i text, men någon vänlig själ kanske kan lägga in en sprängskiss? Dom där drevlyftarna är jäkligt dyra, men det kostar inte så mycket att fixa till dem innan dom går sönder.
  33. 1 poäng
    Det är ju faktiskt du som kommer med ett påstående (dvs många lager bottenfärg funkar som spärr mot TBT), då är det ju bra att man kan backa upp det med bevis också. Så jo. Annars kan jag ju påstå att om jag välsignar båten och begjuter den med vigvatten under fullmånens mest intensiva timmar så funkar det som böldspärr, men jag behöver inte bevisa det. Problemet löst.
  34. 0 poäng
    Du måste ju antingen vara helt förvirrad o/e faktaresistent! "...av de omkomna sedan 2010 har 16 % haft låga promillehalter (upp till 0,5 promille)." Inget ifrågasättande där heller. Ju högre alkoholhalt i blodet, ju större risk är det att man förolyckas. Vid ingen alkoholhalt i blodet är risken minst." 50% av de omkomna är under 02 promille. De 16% 20st över åtta år, av de 20st är 13st under 0,2, dvs lagliga.7 kvar. Bland dessa 7st ingår ekor, kanot, förtöjda, segelbåtar. Fortfarande INGA som omfattas av lagen. Det går fortfarande inte in hos dig Peter_K - helt stört omöjligt - att noll är noll. Och allt detta vet du dessutom. Du spelar dum mot bättre vetande för du sitter fast i din prestige och moralistiska övertygelse. Finns absolut inget anledning att öht diskutera med någon sådan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...