Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-22 på alla områden

  1. 1 poäng
    Tyvärr vet jag inte men kolla garmin hemsida. Där finns support och möjlighet att ladda nya mjukvaror till plotter. Du kan där se om du har senaste versionen. Kanske påverkar. Garmin support brukar vara hjälpsam om du ringer. Ligger ju neråt billdal om de inte flyttat. Det kan bli meck med olika versioner av sjökort. Har själv problemet att min plotter inte läser senaste versionen av sjökort så jag kan inte skaffa nyare. Behövs uppdatering av plotter och den är för gammal för att nya uppdateringar ska släppas säger garmin.
  2. 1 poäng
    Nä och inte på snuset heller. Om du googlar SeaSea ettan så dyker det upp.
  3. 1 poäng
    Jag väntar fortfarande med spänning vad orsaken är till att man borde få köra båt berusad... Läser ju bara massa tjöt om vem som har vilken fakta. Inte varför man borde få köra berusad.
  4. 1 poäng
    Inte fel att ifrågasätta etablerade fakta, ny information kan ju tillkomma.Tänk Galileo, och Columbus som vågade riskera att segla över kanten. Fast nu verkar diskussionen mest handla om diskussionen.
  5. 1 poäng
    Hej igen Mellgard, blev visst heligt förbannad i mitt inlägg ovan. Ber härmed om ursäkt, men i sak så tycks båtägare bli ett alltmer gnälligt släkte? Blev visst bara super-övertrött på olika tillfälliga agenda-sättare i forumet , för i corona-krisens spår så har nog vi här på forumet mer än övernog med bemöta de gamla vanliga forumtrollens standardattacker ? Men om forum- läsare på MG eventuellt i förlängningen även börjar gnälla på tidigare förbjudna gifter, typ tributyltenn i bottenfärg, typ amalgam i tänderna, typ blytillsats i bensin, ja då tvingas jag nästan dra min imaginära pistol? Blir trött, börjar tänka "varför attackera forumet återigen med gammal skåpmat" och inte sikta framåt istället? Vilken rätt har vi människor egentligen tagit oss makten till, att `maximera våra egna levnads-betingelser´, obetänksamt kortsiktigt och alltmer troligt på kommande generationers bekostnad´? Utrota det levande i vår egen livsmiljö i kortsiktigt kvartals-intresse?? (Vet inte svaret, men visst har väl vi alla människor ett ansvar för kommande generationer, alltså bortom ekonomiska kvartalsrapporter, bortom flåshurtiga ekonomers/ politikers penga-räknande, bortom dagens corona-situation? Sorgligt ifall detta angelägna budskap och klokskaper från äldre generationen går förlorat??)
  6. 1 poäng
    Är det inlagorna från 2009 typ..? (Ljungbergarn, du fattar inte detta själv, men du är nog den som just nu arbetar mest för att man behåller lagen som den ser ut, eftersom du med din taskiga attityd snarare får personer att vända sig emot dig och dina frågor)
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/tat-for-tra/ettan-tatningsmedel-200g
  9. 1 poäng
    Det är ju faktiskt du som kommer med ett påstående (dvs många lager bottenfärg funkar som spärr mot TBT), då är det ju bra att man kan backa upp det med bevis också. Så jo. Annars kan jag ju påstå att om jag välsignar båten och begjuter den med vigvatten under fullmånens mest intensiva timmar så funkar det som böldspärr, men jag behöver inte bevisa det. Problemet löst.
  10. 1 poäng
    OK, fattar. Nej - det är inte samma sak alls. Beställ det då hellre från Hjertmans Som skickar, eller be någon ”köpa ut” och gör det ordentligt istället för att mecka dit något som kan förvärra snarare än att hjälpa.
  11. 1 poäng
    Ja, mittmotorn är alltid av när jag kör långsamt, vilket är det vanligaste. Men kan inte stänga av dom yttre för då har jag inget styrservo.
  12. 1 poäng
    Varför fundera överhuvudet taget, så länge du tänker framföra något slags fordon flytande, väggående eller i luften så är det nolltolerans till du är färdig. När det är färdigkört då kan du ta din öl, vin, grogg eller vad f-n du är så törstig över och bara måste ha enkelt. Jag tar gärna EN öl, eller vin till god mat eller en rom & cola men aldrig om det finns en misstanke om att jag måste ut och köra något fordon då finns det bättre alternativ ex.Vatten som även passar bra till just båtar. (Lite allvar och lite ironi) //Janne
  13. 1 poäng
    Hade samma problem själv förra helgen vid sjösättningen, drevet gick bara upp men inte ner, inte ens ett klick, o frun väntade på avfärd till skärgården, så jag polvände kablarna till motorn det är 2 st har varit 4 såg jag.Så efter polvändningen tryckter jag knappen upp för att lyfta dervet och drevet åkte ner och låste vid backhakarna.
  14. 1 poäng
    Det finns alldeles för mycket tyckande utan vetenskaplig grund angående bottenfärger, deras innehåll, och deras påverkan på vattnet. De som i stället för att bara gapa och svälja vad tyckande miljöfanatiker inom offentliga sektorn och vissa båtklubbar säger vill få veta hur fakta ser ut, verifierat av mätresultat, kan läsa om sådant här. https://www.sxk.se/miljo/dokument Att mäta är att veta.
  15. 1 poäng
    Vad behöver du för ”information”..? Jag googlade och hittade en instruktionsbok på Volvo Pentas hemsida, räcker det..? https://pubs.volvopenta.com/publications/7722600
  16. 1 poäng
    Det är väldigt märkligt, denna typ av diskussion borde vara död. Det är inte längre accepterat att vara berusad på sjön längre, det kan man till stor del tacka lagen för. Det har skett en förändring av värderingar. jag själv är en del av den. När lagen kom tyckte jag den var nonsens. Några öl skulle jag självklart få dricka tyckte jag. Lika så många i bekantskapen. Ta båten till någon fest, grilla, bada och dricka öl. Idag finns det inte på kartan att köra båt berusad eller ha med folk ombord som är berusade. Förr var det starköl som gällde, nu ser man allt oftare både alkoholfria och folköl i gästhamnar. Lika så i naturhamnar. Man vill ju kunna flytta båten utifall att... och köra dagen efter. På köpet slipper man ev bakfylla. Mindre bråk. idag irriterar jag mig mest över att det finns snipor och segelbåtar som inte omfattas. Lika för alla borde det vara. sitta och njuta av skärgården över en kall folköl funkar för mig. Avnjuta en rökig whisky gör jag bara när det inte finns tveksamheter med väder och jag ligger bra förtöjd eller i en gästhamn. Och då stannar det vid en eller möjligen två whisky. jag ställer frågan som någon tidigare. Varför i hela världen skulle man köra berusad? Och varför skulle man försöka dricka alkohol och försöka ligga precis under en fastställd gräns oavsett om den är 0,2 eller 0,8? Jag skulle inte få för mig att vare sig med bil eller båt ta ett järn uträknat efter lagen, köra ett tag och ta ett järn till för att ha alkohol i kroppen men hålla mig under gränsen. Det är väl bara avstå tills man är förtöjd. Behöver man alkohol även under gång är kanske problemet någonstans, ett beroende eller så behöver man jobba med sina värderingar och vara lite i sin tid. Så tycker jag.
  17. 1 poäng
    Vad som gått ner..? Jo - antalet dödsolyckor! Punkt. Fakta: Sedan promillelagen infördes HAR antalet dödsolyckor gått ner. Allt annat är dimridåer, svepskäl. Det visar att promillelagen fyller sitt syfte. Orsaken är såklart inte att det är farligare att framföra en motorbåt på en fjärd med 0,21 promille i kroppen än det är med 0,19 promille i kroppen - den skickar en signal om att man kör båten nykter. Punkt. Och sedan fler har börjat köra sin båt nykter, har antalet döda på sjön gått ner. Och därför funkar lagen. Trist för de som har svårt att hålla sig nyktra och känner att de inte längre vill vara på sjön av den anledningen (du har ingen båt längre va, Ljungbergarn..?), bra för alla andra.
  18. 1 poäng
    Montering av koaxialkontakter är lite vetenskap.... Det finns många olika dimensioner på koaxialkabel (ytterdiameter, diameter på skärmen, diameter på innerledaren). Det finns lika många varianter på kontakterna för att passa de olika kabeltyperna. Så det kan bli lite krångligt. Försökte själv klämma fast en antennkabel i fjor där innerledaren var för grov och det gick såklart inte.... När jag väl fick tag på rätt kontakt (SMA som skruvades till en VHF-kontakt) så gick det "lätt som en plätt". En väg att få ihop det är att få tag på en SMA-kontakt som passar till din koaxialkabel och crimpa fast den. Det är troligen lättare att hitta en SMA-kontakt som passar än att hitta en BNC som passar. Sen finns det BNC-kontakter som passar till SMA-adaptern. Ta med din kabel till ELFA och försök hitta en passande SMA-kontakt. De har även BNC som passar till SMA (men är nog billigare hos Kjell&Co t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/kontakter/sma-kontakter/adapter-sma-hona-till-bnc-hane-p37489 ) Koaxialkabelskalare tycker jag är besvärliga. Jag använder hellre en vass kniv (skalpell eller brytbladskniv) för att skala både koaxhölje och isoleringen på innerledaren. En crimptång är nästan ett måste för att få till en bra klämning. Den här från Kjell&Co är helt OK. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/verktyg/pressverktyg-for-koaxialkontakter-p38270 Sen ska anslutningen förseglas med limmande krympslang så det blir tätt och en bra dragavlastning. ELFA har rätt dyr sådan, Biltema är klart billigare.
  19. 1 poäng
    ...och det är den attityden som gör att du och dina polare efter tio år inte kommit en millimeter närmare att lagen avskaffas, och inte heller kommer att lyckas. Men det har du fortfarande inte fattat. Istället slåss du fortfarande mot dina väderkvarnar, utan att vilja acceptera att världen har ändrats, att över 90% av båtägarna tycker att man skall köra båt nykter. Men man måste beundra din ihärdighet - tänk bara om du kunnat använda den energin till något vettigt, som gjorde samhället bättre istället 🙂
  20. 1 poäng
    Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad. Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.
  21. 0 poäng
    Så jag eller tillverkaren av båtbottenfärg har något slags bevisbörda här? Tror inte det.
  22. 0 poäng
    Berusad vid 0,2 p? 😂 Sätt dig in i fakta, finns massor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...