Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    TBT-frågan borde vara lika död som det TBT tagit död på och fortfarande tar död på! Fortfarande finns TBT i bottensediment i hamnar och populära naturhamnar liksom på båtbottnar. Att 2020 försöka påskina att TBT inte är såvärst farligt måste man nog se som någon sorts trollande. Ta bort gammal TBT-färg är inget särskilt nytt påfund, tror man började prata om detta under andra hälften av 00-talet. På Bullandö marina har man jobbat med detta sedan 2008 om jag inte minns fel. 2013 bestämde vi oss för att blästra bort all giftig färg, men det blev gjort först 2014.
  2. 2 poäng
    Kom på något jag gjorde för några år sedan. Testa att ta en bit butylband och rulla till en liten boll. Dutta sedan på kladdet på rutan. För mig har det funkat att få bort smårester av butyl. Resterna har då fastnat i bollen, iofs har det varit "färska" rester och inget som runnit, men det kan vara värt ett försök.
  3. 1 poäng
    Om båtklubben inte tillåter ägaren att frakta bort sin egen båt från området, så är det utan tvekan egenmäktigt förfarande. Men att enbart vägra att sjösätta är det inte.
  4. 1 poäng
    Kolla så du verkligen har 12 volt vid reläboxen.när du trycker på ner, dvs belastar tiltmotorn. Kan vara oxid som ger spänningsfall.
  5. 1 poäng
    ”Sedan 2008 gäller totalförbud mot förekomst av bottenfärger som innehåller TBT på alla svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Förbudet gäller alla fartyg, det vill säga även fritidsbåtar. Det är inte bara förbjudet att applicera bottenfärger som innehåller TBT, utan det får inte alls förekomma på skroven. Även om färgen som innehöll TBT målades på innan förbudet kom, finns det krav sedan 2008 på att den måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage.” https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/
  6. 1 poäng
    Kom på en sak nu.. Har haft lite elproblem, och när jag kör så visar mätarna ca 12v vilket är i lägsta laget för laddningen. Kan det påverka? Om jag har lite för låg laddning i mina batterier?
  7. 1 poäng
    Ja den metoden fungerar i allmänhet bra med kontaktlim och liknande lim om det inte härdat/torkat för mycket.
  8. 1 poäng
    TBT är ett fruktansvärt giftigt ämne. På den tiden det användes i bottenfärg så var i princip ALLT runt några båtar i hamnen stendött. En följd av detta var bl.a. att man heller inte fick havstulpaner och annat på propellrar mm. även om de hade zinkanoder. Så var det i den marina jag låg i då i flera år. Sen kom förbudet mot TBT (tack för det) och koppar användes i stället. På bara några år började det växa allehanda växter och tulpaner i hamnarna så till den grad att man nästan inte kunde komma till båtplatsen utan att få propellern totalt insnärjd. Koppar som beväxningsskydd har en räckvidd från det målade på några hundradels millimeter, därefter har kopparjonerna reagerat med s.k. liganer, och bildat "essentiella spårämnen". Se IVL-rapporten: https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf (Det var när man började använda koppar som beväxningsskydd och man använde offeranoder på propellrar av gulmetall som beväxningseländet med havstulpaner började. Offeranoderna blockerar bildandet av skyddande kopparjoner.) SXK har gjort mätningar av de halter av både koppar och TBT som faktiskt finns i det fria vattnet i våra marinor och funnit att värdena ligger under gränsvärdet. Det som finns i sedimenten och i övermålade båtbottnar kommer inte ut till vattnet runt båtarna i mätbar omfattning. Däremot medför de hysteriska saneringsaktiviteterna som pådyvlas båtklubbar och båtägare att man frigör TBT till vattnet, och man skadar miljön mycket mer än om man låter bli. Kopparn är inget problem, det omvandlas till nyttiga spårämnen. Vattnar ni blommorna hemma, och borstar tänderna och kanske t.o.m. dricker vattnet från era kopparledningar?
  9. 1 poäng
    Om nu TBT bryts ner så fort i naturen som du påstår, och om det förbjöds i bottenfärg för över 30 år sedan - hur kommer det sig att det fortfarande finns mätbara mängder på båtbottnar och i farligt höga halter bottensediment i båtklubbar år 2020?
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Hursomhelst vad man än gör, hur man än gör, gäller det väl att göra som personen bakom båten gör. Alltså att hålla huvudet ovanför ytan och inte ta sig vatten över huvudet i onödan. Jag kom att tänka på sådana där isskrapor man brukar få på bensinstationen där just utanför industriområdet, ja den som inte är obemannad då... Är det möjligen Statoil numera eller Q8? Ja alltså en sådan där plastskrapa som egentligen är avsedd att skrapa is från bilrutor med, en sådan kan du ju försöka skrapa bort kladdet med. Vad händer förresten när/om du värmer på litet försiktigt med en varmluftspistol? Blir butylgummit så visköst att du kan lyfta litet i det och på så vis få bort det från plasten? Men ta det försiktigt så du inte får tråkiga brännmärken i dessa plastrutor. Såg förresten att bilbesiktningsbolaget Besikta hade jättefina sådana där isskrapor, tandade på en kant och med en sådan där klocka att vrida på för ärliga parkeringar med gratis parkering i max x timmar.
  12. 1 poäng
    En del sånt där gammalt klet som kontaktlim t.ex. brukar man kunna rulla ihop genom att dra tummen över det
  13. 1 poäng
    Rödsprit ska man inte förakta, först försöka försiktigt med en skrapa enligt ovanstående förslag därefter med rödsprit, lacknafta eller avfettningsmedel. Kan funka?
  14. 1 poäng
    Målar hela skrovet var 3.e/4.e år. Mellanår räcker det att bättra på. Blir lite kamouflagemönstrat😀 efter ett par års lappande. Snyggt säger fisken.
  15. 1 poäng
    Om det är den elastiska sorten du menar skulle jag välja något stumt i stället, som inte fjädrar och rör på sig. Typ ett rep 😀. Ett dubbelt halvslag på rorkulten och ändarna fast i något lämpligt på var sida. Halvslaget gör att kulten inte glider på repet, lack och så småningom trät kan bli ganska skavt med tiden.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...