Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-20 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Suck, herr nybörjare Mellgard, denna debatt avklarades för typ 15 år sedan! Många inlägg gjordes innan alla båtägare (utom du) insåg varför TBT med rätta förbjöds! Läs på i forumets historik!! Snälla, lägg ner genast! (Alla sorts forumtroll drabbar oss numera, det är inte läge att dra upp gamla sedan länge redan utredda saker längre.) 😉 Har du inget matnyttigare argument än hastigt hopgooglade "fakta" ur nån okänd färgburks pliktskyldiga "miljödeklaration" så lämna oss ifred! Om än hämtad ur "transportsstyrelsens" sidolänkar så är TBT rejält giftigt, lääänge! @stavhammar Gör ditt städjobb!
  2. 2 poäng
    Hörde i helgen att marinorna i Strömstad är nedringda av sura norrmän som inte har möjlighet att göra ordning sina båtar. Och vill du att marinan skall lösa detta. För min egen del så får gärna gränsen vara stängd hela sommaren med att vi ev skall segla upp till Nordkoster.
  3. 2 poäng
    Det har inte blivit något belastningsprov med mätutrustning/batteritestare, men det är inga problem attstarta en 900 cm3 dieselmotor på 25 hk med batteriet. Verkar funka lika bra som innan det var heldött (0 volt) i minst tre månader. Jag kan bara konstatera att det går att få liv i ett heldött agm-batteri.
  4. 1 poäng
    Sannolikt så fungerar även Garmin BlueChart G2 och BlueChart G2 Vision om du letar efter begagnade sjökort. Plottermodellen är äldre än Garmins nya G3-sjökort, så vad skulle tidigare ägare annars använt?
  5. 1 poäng
    Det där är ett fenomen man ser ofta inom det kommunala även här i Finland. Jag jobbar inom byggnad och fastighetsbranschen och har ofta kommuner som kunder. Man ser ofta att politikerna stolt smäller med hängslena när en nybyggd idrottshall eller skola står färdig. "Se vad vi har åstadkommit!" Däremot är det ingen status i att vara den som kämpade i åratal för att få fixat dräneringen runt den gamla skolan för att den inte skall mögla bort. Påfallande ofta är just den där nya skolan följden av att man inte underhöll den gamla...
  6. 1 poäng
    Antingen fyller du med gelcoatfiller i några omgångar och sen polerar till det eller fyller du med glasfiberspackel och toppar med gelcoatfiller. De här medikamenterna kanske du kan tigga till dig några slattar av bland båtkompisarna. Det är ju inget hållfastighets arbete du skall göra så några mer krävande övningar kan du bortse ifrån. Och båten kommer inte att sjunka oavsett hur du fyller och med vad.
  7. 1 poäng
    Ja gör gärna det! Inte kul att inte kunna starta motorn för att man lyssnat på "Ring så spelar vi" och "Melodikrysset" en lördag förmiddag, dom traditionella radioprogrammen suger!😆 Men P3 är värre!
  8. 1 poäng
    Däremot matas t ex stereon mm som ligger över tändningslåset från startbatterierna även fortsättningsvis om du inte flyttar över deras matning från tändningslåset till förbrukningsbatteriet och dess säkrings/brytarpanel.
  9. 1 poäng
    Ja, du tänker fel. Med skiljerelä laddar generatorn både start- och förbrukarbatterierna när motorerna går. Eftersom du har ett skiljerelä sedan så kommer inte startbatterierna förbrukas över huvudtaget när motorerna är frånslagna, därför behöver inte solcellerna ladda de.
  10. 1 poäng
    Rätt och mer specifikt när det batteri man satt avkännarkabeln på (startbatteriet) har en spänning som överstiger 13,3 V. Då kopplas bankerna ihop och även förbrukarbanken får laddning. När spänningen går under 12,8 V så slår relät från.
  11. 1 poäng
    Hej - Biltemas skiljerelä är bra. Det är enkelt att koppla in, och det aktiveras när motorn börjar ladda (=efter att motorn startar) Men du skall inte koppla förbrukarna till skiljerelät, då blir det knasigt. De skall kopplas till förbrukningsbatteriet. Vill du ha solpaneler kan de kopplas till förbrukningsbatterierna.
  12. 1 poäng
    De flesta trailrar har flyttbara torn.
  13. 1 poäng
    Nu gör det! Jag har felsökt hela startkretsen och kontinuitet är uppmätt i samtliga kopplingspunkter. Fortsatte hela vägen fram till ECU:n och tänkte en stilla tanke "Vad händer om jag trycker på resetknapparna på de tre huvudsäkringarna (120A, 80A och 25A)?". Sagt och gjort så gjorde jag detta och vips fick jag + till den bruna kabeln när jag tryckte på startknappen!
  14. 1 poäng
    Ja, de båtarna är 7,6 meter. 2,2 meter från tornet (det är det du menar med v-stödet?) till axeln innebär då att 3 meter av båten är bakom axeln. Glöm det. Klarar din trailer det ens viktmässigt?
  15. 1 poäng
    Man behöver veta vart kablarna i schemat tar vägen. Skickar med en tabell som borde kunna hjälpa dig. + i din scemabild gissar jag går till batteriet för laddning eftersom den är grövre än de andra två. L och Ch blir svårare. Märkningen på fotot löser du med tabellen.
  16. 1 poäng
    Det kanske är mitt test du tänker på och det visar att det kan gå bra att få liv i ett heldött agm-batteri.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Tycker herr stadsminister ska sänka skatten på båtlivet. Då har man råd att sätta sig i karantän, isolerad i båten en månad x-tra i sommar. 👍😁
  19. 1 poäng
    Själv fick jag också höra under krisen 2008 att jag var kräsen och lat när jag lät mig sägas upp från det arbete jag hade och vägrade att ta emot de arbeten som erbjöds. Uppsägningsorsakerna var enligt arbetsgivaren att jag citat "inte betalade avgifterna" det vill säga en betydande del av lönen som skulle betalas tillbaka åt honom kontant utan kvitto och att jag inte utförde arbetsuppifter som han gav order om det vill säga inte rev asbest utan skydd och att jag citat "hörde till en kriminell organisation" och vägrade gå ur den. Organisationen i fråga var facket och A-kassan. Arbetena som erbjöds var av samma slag eller rentav värre. Nåja...... jag bodde hemma hos mamma och pappa medan jag övervintrade krisen och så fort det gick att få en seriös anställning började jag arbeta på ett bygge. Enligt många borde jag själv också vara deprimerad missbrukare men vem har tid med sådana dumheter. Ju fler motgångar man har haft destu mer tid har ju gått åt till att sätta livet på fötter gång på gång. Någonting är grundligt fel om folk växer upp med en så enkelspårig livssyn att när allt inte går exakt enligt planerna ger de upp och blir sittande...... eller börjar missbruka. I grunden är det ju föräldrarnas fel om en generation växer upp med en sådan förvriden världsbild. Jag hade ju vuxit upp med vetskapen om att sånt där brukar hända oss i släkten och att då är det bara att försöka så gott man kan så brukar det ordna sig till slut.
  20. 1 poäng
    Hmmm....det talas så mycket om förlorade generationer och hopplöshet men jag undrar...... Min farfarsfar borde rimligtvis ha varit ett sådant fall. Hans pappa dog i hungertyfusen under hungersnöden 1867-68. Farfarsfar var barn mitt i det eländet. Växte upp i en backstuga. For till Kronstadt och arbetade på ryska flottans skeppsvarv och sparade ihop pengar. For hem igen. Gifte sig. Fick en son. Frun dog. Lämnade sonen hos släktingar och for till Amerika. Arbetade i skogen och sparade ihop pengar till en nystart. Flyttade hem igen. Köpte en bondgård. Gifte om sig...... men då kom allting ifatt så han söp antagligen ned sig och förlorade gården. Frun tog kommandot och fick honom torrlagd. De blev torpare. Fick en hel drös barn. Friköpte torpet. Dikade och nyodlade och arbetade upp det till ett riktigt skapligt småbruk på 9 hektar åker och en del skog som sedan dess går i arv i släkten. Min morfar borde rimligtvis ha varit ett sådant fall. Förlorade 5 år av sin ungdom i kriget. Kom hem med vad man i dag skulle kalla posttraumatisk stress och fötterna fördärvade av en dåligt skött förfrysning. Då kriget var slut var hela landet bankrutt så det var bara att försöka hitta på någonting att leva av och sedan arbeta allt man kunde och litet till. Han startade eget företag. Gifte sig. Fick barn. Klarade sig skapligt i livet och blev en bra familjefar. Visst.... han satt och grät på nätterna och hade hemska mardrömmar och fötterna blev aldrig bra men han levde endå. Vid 58 års ålder fick han veta att hjärtat var kaputt och han hade ungefär ett år kvar att leva. Kämpade på och höll sig vid liv på ren tjurskallighet tills han var 80. Han tyckte livet var värt att leva. Jag hävdar bestämt att hopplöshet föds när människor får lära sig att de är B-klass medborgare som saknar värde och är tvingade att offra sig för att andra skall få vara vinnare. Lyckas man däremot skapa en miljö där alla som vill vara med och arbeta får dela på vinsten och känna att man har ett människovärde fastän man inte är född vinnare då klarar människan av nästan vad som helst. Ett världskrig eller en hungersnöd går bra...... så vad är då en liten lågkonjunktur. Småpotatis. Nu gäller det bara att börja tänka hur vi kan skapa goda och intressanta liv på litet pengar med knappa resurser. Den delen som gäller lågbudgetbåtliv borde ju angå det här forumet!
  21. 1 poäng
    Hej! Här kanske du kan hitta mer info: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/541436-yamaha-code-29-causes.html
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...