Inte av just den, men snarlika.
Jag gillar personligen inte dessa helt manuella omkopplare, batteriväljare.
Dom har i allmänhet följande lägen; 0 (inget batteri inkopplat) batteri 1, batteri 2, samt båda batterierna.
I hamn väljer man att koppla in det som man använder som förbrukningsbatteri, under gång kopplar man om till båda batterierna så att båda laddas (beroende på var kabeln från generatorn är inkopplad).
MEN, den lille Alzheimer brukar finnas med som fripassagerare ombord och ser till att båtens maskinist eller driftstekniker glömmer att ställa om batteriväljaren när man kommit i hamn, så att läge "båda" är inkopplat. Sedan laddas det telefoner och datorer, kylskåpet går hela dygnet och tv-tittande på kvällen, det kanske blir blåsigt eller dåligt väder så man stannar i hamn längre än man tänkt sig, och när man skall därifrån finns det inte någon ström kvar till startmotorn.
Den väljaren jag en gång hade i en båt, och den min dotter hade i sin båt var av urusel kvalitet, någon billig kopparlegering i kontakterna som ärjade och anslutningsskruvar som inte riktigt satt fast i plasten, måhända är Julas kanske bättre, i alla fall när den är ny... Men jag vill gärna varna för dessa som jag anser vara rätt så dåliga ur olika synvinklar.
Det är bättre med två vanliga "huvudströmbrytare" (som numera heter "batterifrånskiljare") en till varje batterigrupp och någon typ av automatisk laddningsfördelning, antingen relä eller dubbeldiod, så slipper man glömma ihåg att koppla in, koppla om eller sätta i land minnesförtärande fripassagerare.
Sedan kan man ju glömma bort sig och ladda ur startbatteriet ändå, men risken är mindre.