Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-09 på alla områden

  1. 3 poäng
    Glad påsk från Rensholmen! Åkte ut igår, kalasväder idag.
  2. 2 poäng
    Annars har jag sett att det suttit en varningstext på sådana batteriomkopplare att dom inte får manövreras under gång då man kan skada generatorn. Kanske man skall koppla generatorns fältlindning hit? Men koppla inte något som du har koll på. Man kan ju ignorera dessa anslutningar också. Med den synnerligen bristfälliga bruksanvisningen hade jag aldrig köpt den produkten. Sannolikt finns det väl heller ingen butikspersonal på Jula som kan förklara hur det skall kopplas heller. Ring till Julas hk i Skara och fråga hur det skall vara (västgötsk ordvits) eller hellre använd deras chatt. Om dom inte kan ge en bra förklaring så lämna tillbaka skit... förlåt, ”produkten” och köp ordentliga batterifrånskiljare istället. Och köp då inte sådana av plast på Jula eller Biltema utan mer ordentliga grejer, därmed inte sagt att det skall köpa de dyraste du kan finna. Detta är grejer som tillhör båtens viktigaste elektriska komponenter, se till att du har ordentliga och välfungerande grejer här, om du inte har det orsakar det en massa irritation och kanske allvarligare saker längre fram. Strömlöshet och elhaverier slår ju sällan till i hamn under vackert väder nära till verkstäder och tillbehörsbutiker. Mr. Murphy ser till att sådant inträffar under sämst tänkbara förhållanden och tidpunkter. Oväder söndag förmiddag på Tjurpannan eller annat mindre trevligt blåshål.
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Hittade svaret själv. Det går kalibrera
  5. 1 poäng
    Säkring är ett måste, den bryter när det blir ett allvarligt fel.
  6. 1 poäng
    Optimisten i mig talar kanske något mycket! Blir och köra på som det är 1 säsong till sen uppgradera till en 40-50 hästare!
  7. 1 poäng
    Håller med. Hade valt typ denna, Blue Sea
  8. 1 poäng
    Ett tecken på tillförlitlighet/kvalitet på en batterifrånskiljare är att titta på anslutningsmuttrarna. Med klena muttrar så blir det en rätt liten anliggningsyta för de batterikablar (såklart med polskor) du ska spänna fast i frånskiljaren. Man kan misstänka att den invändiga dimensioneringen är av samma karaktär..... Det är av denna anledning de blir överhettade o smälter samman vid höga strömmar - just då de behövs som bäst för att bryta strömmen.
  9. 1 poäng
    Det är normalt. Det går lättare i sjön. Känn på axeln efter sjösättning.
  10. 1 poäng
    Har nu haft en liknande, kanske likadan i tio år utan problem. Kunde lika gärna haft en enklare eftersom jag alltid har båda batterierna inkopplade, vet att jag kan veva igång motorn om det kniper. Tidigare hade jag en snarlik, men när det blev en häftig kortslutning pga att startmotorn ramlade av (ja faktiskt) så smälte omkopplaren och det gick inte att bryta strömmen med den. Har nu en 200 A säkring direkt på batteriet. Flera lärdomar av den resan. Kanske något att beakta?
  11. 1 poäng
    Det står "FIELD" vid de små skruvarna, kan det vara avsett att koppla magnetiseringen av generatorn dit?
  12. 1 poäng
    Jag kan inte svara direkt på hur det ska kopplas, men med de anslutningarna ska du kunna bryta magnetiseringen på generatorn innan du bryter bort generatorn från batteriet. Därmed räddas generatorns dioder (eller annan ombordelektronik) från att förstöras av att spänningen stiger när generatorn inte har belastning från batteriet. Generellt gäller annars att man inte ska slå om huvudbrytaren när motorn går av just det skälet, och denna typ av brytare är då lite farlig eftersom någon okunnig kan lockas slå om den när man startat motorn. Bättre att ha ett skiljerelä, t ex Biltemas, eller som jag ha en enda bank och skydda batterierna från urladdning med ett underspänningsskydd. Hittade motsvarande kopplingspunkter på en huvudströmbrytare från Biltema, kan misstänka att det är samma leverantör. Funktionen är dock inte omnämnd på Biltemas hemsida och jag hittar inte heller manualen där.
  13. 1 poäng
    Inte av just den, men snarlika. Jag gillar personligen inte dessa helt manuella omkopplare, batteriväljare. Dom har i allmänhet följande lägen; 0 (inget batteri inkopplat) batteri 1, batteri 2, samt båda batterierna. I hamn väljer man att koppla in det som man använder som förbrukningsbatteri, under gång kopplar man om till båda batterierna så att båda laddas (beroende på var kabeln från generatorn är inkopplad). MEN, den lille Alzheimer brukar finnas med som fripassagerare ombord och ser till att båtens maskinist eller driftstekniker glömmer att ställa om batteriväljaren när man kommit i hamn, så att läge "båda" är inkopplat. Sedan laddas det telefoner och datorer, kylskåpet går hela dygnet och tv-tittande på kvällen, det kanske blir blåsigt eller dåligt väder så man stannar i hamn längre än man tänkt sig, och när man skall därifrån finns det inte någon ström kvar till startmotorn. Den väljaren jag en gång hade i en båt, och den min dotter hade i sin båt var av urusel kvalitet, någon billig kopparlegering i kontakterna som ärjade och anslutningsskruvar som inte riktigt satt fast i plasten, måhända är Julas kanske bättre, i alla fall när den är ny... Men jag vill gärna varna för dessa som jag anser vara rätt så dåliga ur olika synvinklar. Det är bättre med två vanliga "huvudströmbrytare" (som numera heter "batterifrånskiljare") en till varje batterigrupp och någon typ av automatisk laddningsfördelning, antingen relä eller dubbeldiod, så slipper man glömma ihåg att koppla in, koppla om eller sätta i land minnesförtärande fripassagerare. Sedan kan man ju glömma bort sig och ladda ur startbatteriet ändå, men risken är mindre.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...