Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-16 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 2 poäng
    Det går säkert att kapa ner ramen lite på mitten så att den får samma välvda form som där den ska sitta. Nackdelen är att du tappar kylning från baksidan, men det kan man säkert leva med. De som limmar flexibla paneler direkt mot däcket har ju inte heller någon kylning på baksidan. Några hål i ramen runt om kan ju vara en lösning, men då får du in smuts där istället...
  3. 1 poäng
    Jag har inte heller någon sådan men några vänner hade en. Den hade en diesel på tror det var 115 hk eller där omkring. Det var i underkant. Rätt seg upp i planing . Båten i övrigt var väldigt trevlig som sol, bad och fiskebåt. Trygg och säker. Tycker den gick fint i sjön. Två pers färdas suveränt, speciellt stående. I övrigt rätt enkel komfort. Som en vanlig styrpulpet. Tveksam komfort för övriga om det nu är viktig punkt. Ska man åka ut till badö eller fiska/bada lysande bra. Hänga i i gästhamn eller längre utflykter med fler än två så fins det bättre. Ruffen är extremt begränsad. Vännerna sov över ibland men bara i bra väder. Fungerade oftast som stuvutrymme. Har man stora kapellet så kan man säkert sova över även i sämre väder. Tycker du ska åka och kolla på en. Testa ruffen, testa simulera fika osv.
  4. 1 poäng
    Jag såg inte ifall någon redan tagit upp det men det ser ut som att nåten läcker. man kan se det genom att det inte torkat upp runt nåten. Om du har tid kan det vara en god idé att ta hand om det också. Gällande olja kan jag rekommendera att blanda din egen, jag har en tråd gällande det på vårt teakdäck, vi oljar en gång på våren och en gång under sensommaren.
  5. 1 poäng
    Skeppsvraken kan de ju fixa enkelt genom att dra ur pluggen. Plast är de väl redan av?
  6. 1 poäng
    Kapa skruvskallen vid röda strecket. Lägg snittet i den sexkantiga skallen, strax intill fästet. Skjuv generatorn helt åt vänster, blå pil i bilden. Om det inte går helt ut, så kapa den nu synliga bulten en gång till. SIMSALABIM Så mycket lättare att jobba med en lös generator. - Men ta en bild av den elektriska inkopplingen först.
  7. 1 poäng
    Ett multiverktyg kanske fungerar, typ Fein?
  8. 1 poäng
    Glöm inte foderautomat, pump och ett skeppsvrak av plast! Men undvik fiskar som stör. (obs dålig ordvits).
  9. 1 poäng
    Ja vi förstår förvirringen du kör båt ju med käpp. Då är det inte mycket som är lätt. 😉😀
  10. 1 poäng
    Ja, naturligtvis! Skrev fel.
  11. 1 poäng
    Bra riktlinje, men värdena är som sagt just riktlinjer. Det förstår man t ex om man ser på kontinuerlig ström för 2,5mm² som är 15A medan 4mm² endast är 1A mer (16A). Hur mycket man kan köra i en viss kabelarea beror på många faktorer såsom inte minst hur kabeln är förlagd, hur mycket värme som kan avledas o.s.v. Det är därför en sladdvinda kan vara godkänd för 16A kontinuerligt men bara om den är utrullad, för annars kanske den bara för belastas med 4-5A. Sedan är acceptabelt spänningsfall också en begränsande faktor för hur klen kabel man kan köra. Särskilt vid låga spänningar som 12V. Inte sällan t.o.m. mer begränsande/styrande än strömmen om kabeln blir lång. (OT: Det finns också något som heter "utlösningsvillkor" som enkelt förklarat innebär att säkringen måste lösa innan kabeln brinner om det blir kortslutning i andra änden. Det blir extra aktuellt i 230V-installationer där några volts spänningsfall inte är hela världen men där en mycket lång kabel antingen måste säkras ner eller ökas i dimension för att en kortslutning skall orsaka så mycket ström att en säkring på valt antal ampere löser ut tillräckligt snabbt. Var inte för så längesedan ute för en sådan installation med en trädgårdsbelysningsslinga som visserligen var dragen med "rätt" kabeldimension men var så lång att den av just detta skäl fick säkras ner från 10 till 6A). Tar man 10mm² och 30A (tabellen säger 28A) ger det en uppvärmning av bara c:a 1,5W per meter kabel, dvs som en kontrollglödlampa - utspritt på en hel meter kabel. Ligger kabeln inte helt inbyggd kommer den klara väldigt mycket mer än så, men då börjar det som sagt ställas lite krav på att man tänker till. En intermittent belastning som bogis eller start kan alltså klara sig med mycket klenare än vad en tabell enligt ovan antyder, men det krävs alltså att den verkligen går intermittent, att den inte är för lång (spänningsfallet) och att kabeln är förlagd så den kan avge i alla fall lite av sin uppvärmning. Vad jag vill säga är att tabeller som ovan är riktlinjer. Inte facit.
  12. 1 poäng
    Nu har jag läst på om Raptor och är fortfarande tveksam till vad det är som skulle lösa upp oxiderad gelcoat av dessa ingredienser. Tensider (dvs. ytspänningsminskande medel) Konserveringemedel Avfettning Parafin Butyldiglykol, ett filmbildande medel som även används i färg och lack. Raptor är säkert ett bra medel, men... Om det fanns något medel som var oxidlösande så skulle man ju inte behöva gnida alls. Då skulle man ju bara behöva smeta på detta undermedel, vänta och sedan torka bort.
  13. 1 poäng
    Exakt, att jag alls satte dit en säkring var för att efter en kortslutning med kabelbrand ville jag gardera mig mot att det skulle kunna hända igen.
  14. 1 poäng
    I mitt system med Smartpass120 och S250SA så laddas startbatteriet och servicebatterierna samtidigt. Det har jag mätt. Jag har kopplat nätladdaren till enbart startbatteriet. Då sköter Smartpass och S250SA laddningen av mina två servicebatterier. Det borde bli samma när de laddas från generatorn. Jag valde att kopplade så för att vara säker på att startbatteriet blir fulladdat. Jag fick en känsla för att om man kopplade nätladdaren på servicebatterierna, som rekommenderas, prioriteras dessa före startbatteriet. Jag får också en tempsensor på varje batteri då nätladdaren har en sensor och SM och S250 har var sin sensor. Känns alltid bra.
  15. 1 poäng
    Vill man ha en platt solcell så bör man köpa en som är tillverkad som platt - gåbar. En hård skall ha sin ram kvar dels för styrka i konstruktionen dels för kylning som tidigare påtalats. Kylningen är viktig för att få ut maximal effekt från panelen. Vill man att solcellen skall haverera så är det absolut vettigt att ta bort ramen... Jag är för att modifiera saker så de skall passa "mig" men i fallet hårda solceller så hade jag inte kapat i ramen - då hade jag tittat på en annan typ.
  16. 1 poäng
    Har plottern NMEA0183 bör det gå. Du kopplar då NMEA0183 ut till in på autopiloten. Eventuellt kan det vara bra med en extra jord (signaljord) mellan dem också, om de inte har jordmatningen alldeles intill varandra. NMEA0183 är ganska långsam seriekommunikation (RS232) som COM-porten på en PC. Normalt 4800 bit/s, men andra hastigheter förekommer (t ex AIS:er brukar köra 38400). Du kan behöva gå in i menyerna på plottern för att slå på vilka 0183-meddelanden som skall skickas ut, kolla i din AP-manual vilka den lyssnar på och försök slå på samma i plottern (heter XTE, VTG o.s.v.). Se också till att de har samma baudrate - om den är inställbar. Är den inte det är den nästan garanterat 4800 på den enheten. Kanske du kan hitta lite tips i den här tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/82279-koppla-ihop-autopilot-med-plotter-nmea-0183/
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Lagerbocken bestod från början endast av den vertikala delen, med två löst nedstoppade vinkeljärn i uppifrån, med max två lager glasfibermatta utanpå. Nu förstärkte vi med två ordentliga plattor av mässing som hårdlöddes fast (i den vertikala delen). Plattorna vilar mot botten, inuti båten. Och pladtades fast ordentligt i uppruggad botten. Kommer aldrig mer att lossna. Då bllr det ett mycket stort hål i stället
  19. 1 poäng
    Eftersom du inte får något annat svar hoppar jag in. Har ingen egen direkt erfarenhet av båten men känner några som har en och de brukar vara ute flera personer. Vet att de dessutom sovit någon natt två personer i "hytten". Som jag ser det så är det en båt som klarar sjö och väder bra. Går bra i sjön (har jag sett men inte åkt med). Varför inte ta en liten provkörning med familjen i aktern? Välkommen till MG!
  20. 1 poäng
    Mastervolt omsätter 110 miljoner $ o är en del av Brunnswickkoncernen. CTEK omsätter 480 milj kronor ( ökar raskt nästan fördubblat på 3 år ) Så någonting rätt måste väl ändå CTEK göra ?
  21. 1 poäng
    Då har denna tingest anlänt,ingen lättviktare direkt men kommer sitta bra på silvern. Blir montering lite senare i vår då Uttern kommer användas vår-höst
  22. 1 poäng
    "Jag är en lugn person med takt och ton måttfull och balanserad" Bra dagar till sjöss i båten, under bra väder, god natts sömn, promenad i land med hunden, bad, god mat med god dryck till antingen egenlagat eller intagen på liten inte allt för dyr restaurang. En tillfredställelse när allt man gjort under torrsättningsäsonen fungerar som man tänkt sig. Sedan har jag ju ett specialintresse och blir lycklig de få gånger som kustens sugtömningsanläggnigar kan hittas och fungerar som dom skall.... Jag blir även lycklig av att andra båtägare respekterar skrivna såsom oskrivna sjöregler och idkar gott sjömanskap och visar hänsyn och hjälpsamhet. Lycka är att ha kommit in i gästhamn på en bra plats innan kulingen eller ovädret bryter ut, att under knepiga förhållanden med ström eller vind från fel håll få hjälp av båtgrannar eller från bryggan. I somras, Ekenäs, Syd-Koster. Ostlig vind nånstans runt 8-10 m/s, det såg ut att vara fullsatt i hamnen, förväntansfulla barnbarn och pinkenödig och badsugen ylande hund ombord. Gick in i hamnen, fullt, vände och gick ut igen, fru och dotter tjatade om andra hamnar, om Naturrums öppettider, om utlovade bad etc, etc, då ropas det från en brygga och det står folk i olika båtar som vinkar och pekar på en 30 cm bred (smal) plats. Det var svårt att komma in mellan bryggorna, trångt och båten blåste iväg som en friglitbit in mot land, bogpropellern fick jobba hårt. Man ropade till oss att vi skulle knö oss in, det hade legat en stor bred segelbåt där innan och när den gick trycktes de andra båtarna ihop. Det blev en febril aktivitet, klena fendertar hängdes ut, linor flyttades och en mottagningskommitté anordnades spontant, och efter två försök låg vi på plats, förvisso med den ena grannens akterförtöjning under min båt (men inte i propellern). Några ungdomar rodde ut och flyttade akterlinor andra flyttade hanfötter (heter det så i pluralis?) på bryggan. Väl på plats rätade hela båtraden ut sig, båtarna låg nu vinkelrätt mot bryggan igen, då infann sig lyckan, att ha kunnat manövrera in båten från ett knivigt läge, med "QRM" alltså inre störningar ombord, med vinden från fel håll, delvis ovan besättning/passagerare men med god sjömansmässig hjälp från land och från intilliggande båtar. Sedan bjöds det på kaffe och gammeldansk från en av båtarna, det var väl jag som skulle stått för det? men jag återgäldade på kvällen. Sedan kan det ju vara trevligt att se båtar i hamn med diverse stämningsfulla belysningar, men liksom i land kan det lätt bli för mycket. Kanske en kulturell fråga, men omåttligheten med alltför mycket kulört belysning, med fast eller ännu värre blinkande sken ser brackigt ut. Nä, den gången i Grebbestad med flera båtar med undervattensbelysning såväl akterut som efter bordläggningen blev bara för mycket, såg mer ut som ett kringresande tivoli. Att sedan hamnens vatten var "rent ut sagt" skitigt i överkant gjorde ju inte saken bättre på något vis. Gånga julen i stan, måhända har man tagit Adolfsson och Falk på fullaste allvar, med "Mer Jul". Det var på en del ställen alldeles för många neonrenar och LED-granar, blinkande "merry X-mas" och uppblåsbara jultomtar, dock ingen Arne Weise i rutan. Hoppas vi slipper den blinkande hysterin till sjöss! Jo jag försöker ibland shoppa mig lycklig på verktyg, senast en bit- och borrsats i snyggt och praktiskt plastfodral att ha i båten. Men det lyckades inte, blev inte gladare för det. Måhända gläds jag den gången till sjöss då en nödreparation skall ske och jag har rätt borr och rätt sorts bits till hands.
  23. 1 poäng
    Det blir lätt en lite svartvit debatt när man diskuterar eldrift. Som te-x äpplen- och pärondebatten om utsläppen vid tillverkning av elbilens batterier versus en snåldiesels utsläpp: Ingen dieselbil (eller bensinbil) som körs av vanliga dödliga förare når någonsin ned till de bränsleförbrukningar och koldioxidutsläpp som uppges vid marknadsföringen. Ett gott exempel är den dieselmerca jag kör i jobbet, den skall enligt marknadsföringen dra 0,47 l/mil vid landsvägskörning. Den drar 0,58 l/mil vid min normalkörning, som är till 95 % landsvägskörning i ca 80 km/h på österbottniska plattlandet. Koldioxidutsläppen är i proportion med bränsleförbrukningen så de är lika mycket högre än vad marknadsföringen anger. Jämförelsen med tillverkningen av elbilens batterier missar också en annan detalj. Alla material som sätts in i lithiumbatterierna finns kvar i batteriet när det är slutanvänt och går därmed att återvinna. Dieselbränslet som en dieselbil förbrukat är ute i atmosfären i form av koldioxid, kväve, sotpartiklar och diverse andra föroreningar och går aldrig mer att omvandla till någonting som är användbart för människorna eller naturen. När man debatterar över eleffekten som behövs vid laddning av elbilar slår det också ofta över i ett tankefel. Man räknar av någon anledning med scenariot där alla elbilar kommer laddas samtidigt från tomt batteri till fullt. Den tanken är lika absurd som att påstå att alla bensinbilar skall tankas från tomt till fullt varje dag, i samma ögonblick. Skulle bli lite fullt på macken om det skedde. Över till båtar. Alla använder inte sina båtar på samma sätt. De som faktiskt åker tiotals sjömil om dagen hela semestern skall naturligtvis fortsätta med sin dieselmotor. Likaså de som verkligen gör dagsturer på tiotals sjömil. Vår tidigare sommarstuga låg ute på en holme två sjömil från hamnen, vi använde en gammal Glastron med en 50 hästars Evinrude som gjorde resan på få några minuter. Det hade fungerat utmärkt med en lite långsammare eldriven båt med räckvidd på ett tiotal sjömil. Energin hade man lätt fått ihopsamlad med en hyggligt stor samling solpaneler som laddade batterierna under all den där tiden vi inte åkte med båten. Båten jag nu använder för kvällsturer på ett par timmar kunde också vara eldriven, fast där kommer problemet som även Nimbus elbåt har. Båten är inte från början utformad för eldrift. Den är utformad för stor ett omåttligt antal hästkrafter. Skall man göra elbåtar så måste skroven vara utformade för det. Själv drömmer jag om att hitta en överbliven (läs billig) gammal lättdriven segelkatamaran som kan ha några kilowatt solpaneler på taket, katamaraner har ju mycket yta i förhållande till skrovlängden. Därtill en rejäl batteribank och en elmotor i vardera skrovet. Masten och textilerna får lämna på landbacken :-)
  24. 0 poäng
    Garmin.se support Mail eller phone
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...