Håller med Rollen ovan, varför gängad stång istället för originalbult?
(Originalbulten är delvis ogängad - i dess längsgående parti - just där den skall styra upp för att minimera varje form av slitage-glapp. Skulle ersatt med ny originalbult eller kanske nån M-gängad variant med samma egenskap.)
Angående att eventuellt byta ut generatorn, tänk på detta med 1, 1,5 respektive 2-pol!
Detta med "polantalet" är i grunden bara ett extraskydd för att undvika batteridriven korrosion på dyrbara drev. Grundprincipen för detta extra korrosionsskydd är att batt-minus isoleras från motorns chassie, detta alltså redan hos motorn. (För om batt-minus är avskiljd redan hos motorn kan omöjligen sådan `batteridriven snabb/dyr korrosion´ uppstå, inte ens om olyckan är framme genom att batt-plus hamnat i vattnet. Ifall batt-minus garanterat inte har kontakt med sjövattnet så spelar det ingen roll ifall batt-plus gör det. Ett sorts extraskydd som sagt, typ hängslen och livrem.)
Förklaring: 1-pol = Här är batt-minus stadigt "jordad" i motorchassiet som var brukligt förr. 1,5-pol = Här kopplas `jorden´ till motorchassiet - men bara då motorn startas. (Funktionen styrs av nåt ganska litet relä, orsaken är startmotorns höga strömstyrka och förmodligen nån kostnadsfråga. Vagt beskrivet, vagt begrippet - jag är som alla märker osäker kring just 1,5-pol. Kanske kan någon förtydliga? 2-pol = Här är alla komponenter monterade på motorn elektriskt isolerade från dess chassie.
(Gäller då startmotor, generator, temp-kännare, oljetrycksgivare, rubbet. Eftermonterar man en enda felaktig komponent så är därmed chassie-isoleringen sabbad.)
Vill med detta inlägg bara uppmärksamma fabrikantens (Volvos) system med "pol-uppdelning".
Dumt att sabba den elektriska isoleringen p.g.a. ogenomtänkta inköp, alltså att inte ha koll på korrosionsrisk etc.
Bara min fundering.