Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    oxiden ska lösas upp inte slipas bort. det som händer är att du polera oxiden men den försvinner inte utan sitter i porerna. är gelcoaten ren ifrån oxid så behöver den inte poleras varje år utan räcker vartannat eller var tredje år. Nej jag har inte testat detta. Anser mig ha så mycket erfarenhet av polering att jag kan svara för mitt påstående ändå.
  2. 2 poäng
    Neptun och Poseidon bryr väl sig inte nämnvärt. Men byt inte namn just idag, fredagen den trettonde! Krossa inga speglar på namnbytardagen och gå inte under någon stege. Svarta kattdjur, Felis domesticus eller vad dom kan ha för vetenskapligt namn bör undvikas i flera exemplar. Präster och diakoner liksom deras kontrahenter i den stora fjärrvärmecentralen bör även dom undvikas. Jag har en båttyp som heter Triton 29, efter inrådan på detta forum och med viss påverkan från en barnfilm från Disney, fick den namnet ”Ariel” (den lilla sjöjungfrun) det är fyndigt. Triton var Ariels farsa i den filmen. Bara du inte byter namn till ”Carpe Diem” det finns redan sjuhundafemtitvåtusen båtar med det namnet. På den tiden vi hade reg.nummer på våra båtar såg jag en båt som hette ”Second Wife” det var träffande, att den sedan hade det frivilliga reg.nummret FRU 02 gjorde inte saken sämre.
  3. 1 poäng
    Börjar med 2, funkar det bra sätter jag en i mitten nästa år 😉
  4. 1 poäng
    Jag gav 6000 för en Pfaff 145 i gott skick tror den betalat sig med tanke på hur mycket nytta jag haft av den. Walking foot betyder att pressarfoten går på tyget, kolla 1.50 in i denna youtubefilm en film säger mer än tusen ord
  5. 1 poäng
    OM du anser dig behöva tillverkningsåret för försäkringen så råder jag dig att prata med bolaget. Så pass gamla båtar har ingen uppgift stämplade på sig om tillverkningsår och det brukar bara vara de på den vanliga kundtjänsten som säger att de behöver veta. Pratar du med båt-avdelningen så förstår de - om inte byt bolag!
  6. 1 poäng
    Imponerande att du har tålamod att sy för hand. jag tröttnade och efter att provat diverse veka symaskiner är det är just en sån specialmaskin jag skaffade en övermatad walkingfoot industrisymaskin som som går fram som en tanks över tjocka sömmar och massor med lager av kapell
  7. 1 poäng
    Det är hur långt under vattenytan givaren sitter. Om du vill ha precision i dina mätningar så ska detta vara så riktigt som möjligt. Antag att det är 2 meter djupt där båten ligger. Om ekolodet sedan sitter monterat 0,5m under vattenytan kommer det att rapportera 1,5 meters djup vilket ju är avståndet från givaren till botten. Men matar du in 0,5 meter som kompensation, så kommer rapporterat djup att bli korrekt, dvs 1,5 + 0,5 = 2 meter. En del segelbåtsägare har valt att ha nollnivån satt som kölens djup för att alltid se hur mycket vatten man har kvar till botten. Jag har aldrig riktigt förstått det, jag vill veta aktuellt djup, inte minst för att man enkelt ska kunna ha koll på var man är och när man t.ex passerar 6- och 3-meterskurvorna i sjökortet utan att sitta och räkna. Det är lite som att försöka lura sig själv med att ställa klockan fem eller tio minuter före för att alltid vara i tid. Det fungerar inte för mig i alla fall...
  8. 1 poäng
    Håller med Rollen ovan, varför gängad stång istället för originalbult? (Originalbulten är delvis ogängad - i dess längsgående parti - just där den skall styra upp för att minimera varje form av slitage-glapp. Skulle ersatt med ny originalbult eller kanske nån M-gängad variant med samma egenskap.) Angående att eventuellt byta ut generatorn, tänk på detta med 1, 1,5 respektive 2-pol! Detta med "polantalet" är i grunden bara ett extraskydd för att undvika batteridriven korrosion på dyrbara drev. Grundprincipen för detta extra korrosionsskydd är att batt-minus isoleras från motorns chassie, detta alltså redan hos motorn. (För om batt-minus är avskiljd redan hos motorn kan omöjligen sådan `batteridriven snabb/dyr korrosion´ uppstå, inte ens om olyckan är framme genom att batt-plus hamnat i vattnet. Ifall batt-minus garanterat inte har kontakt med sjövattnet så spelar det ingen roll ifall batt-plus gör det. Ett sorts extraskydd som sagt, typ hängslen och livrem.) Förklaring: 1-pol = Här är batt-minus stadigt "jordad" i motorchassiet som var brukligt förr. 1,5-pol = Här kopplas `jorden´ till motorchassiet - men bara då motorn startas. (Funktionen styrs av nåt ganska litet relä, orsaken är startmotorns höga strömstyrka och förmodligen nån kostnadsfråga. Vagt beskrivet, vagt begrippet - jag är som alla märker osäker kring just 1,5-pol. Kanske kan någon förtydliga? 2-pol = Här är alla komponenter monterade på motorn elektriskt isolerade från dess chassie. (Gäller då startmotor, generator, temp-kännare, oljetrycksgivare, rubbet. Eftermonterar man en enda felaktig komponent så är därmed chassie-isoleringen sabbad.) Vill med detta inlägg bara uppmärksamma fabrikantens (Volvos) system med "pol-uppdelning". Dumt att sabba den elektriska isoleringen p.g.a. ogenomtänkta inköp, alltså att inte ha koll på korrosionsrisk etc. Bara min fundering.
  9. 1 poäng
    Har införskaffat dessa, får se hur det blir i verkligheten. Lägger upp bild när båten är i vattnet 😉
  10. 1 poäng
    Det beror nog på vem Du frågar... 😉
  11. 1 poäng
    Vad jag vet så har Mastervolt betydligt större "product range" med nästan allt som behövs till elsystem och övervakning i båtar mm. CTEK fokuserar (nåja lite spretigt är det allt) på laddning av bilar och båtar och gör detta bra. Deras laddare anser jag vara riktigt bra och vet att dessa används av några riktigt kända sportbilstillverkare (underhållsladdning ffa när bilarna står undanställda). Gillar dock personligen inte Smartpass etc och tror inte riktigt på deras värde där jag köper @bhemacs resonemang.
  12. 1 poäng
    Det är den lilla detaljen som är urkass med min metod. De små läckorna jag hittat är tack och lov inte in i sandwichen, med ett undantag. Som jag hellre upptäcker nu än i sjön. Men nej. Jag rekommenderar ingen att använda min metod. Även om jag föredrar den framför att vara rädd för att utsätta båten för fukt.
  13. 1 poäng
    Det var mest en och samma åsikt från flera personer - att det är en dålig idé att ge sig på ramen på en hård solpanel. Berätta gärna hur det gick, för jag älskar att ha fel. 🙂
  14. 1 poäng
    Testade en yta med abralon slip i går, först 2000 och sedan 4000 struktur, sen 3M gul, båten är väldigt matt och kritig och resultatet var ”nyskick” ska köra resten av båten efter avtäckning.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    ”Tror” vallen köper av Kuntze, min Kuntze duk ser ny ut efter 5 år 👌
  17. 1 poäng
    Eller - varför inte beskatta bryggans..?
  18. 1 poäng
    Nej det behövs inte mer pengar, snarare mindre utgifter...
  19. 1 poäng
    Borde vara hög skatt på idiotiska politiker med hjärndöda och verklighetsfrånvända förslag istället.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...