Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-01 på alla områden
-
4 poängJag tycker inte att stämningen är så otrevlig att vi behöver vara mindre anonyma. Tycker egentligen inte att stämningen är så otrevlig alls - inte så att det är ett större problem än i den vanliga vardagen. Jämför jag med andra anonyma sammanhang jag ibland befinner mig i på internet så tycker jag att MG är bland de trevligaste! Trots allt - bra jobbat alla medlemmar! Vill inte bli av med det uns av anonymitet som vi har här (är någon intresserad av vem jag är får de lista ut det själv. Inte så svårt då jag är öppen med vilken båt som är min och svävande kring vilken hamn jag finns i)
-
2 poängJag har också ett unikt namn och känner inte att allt jag skriver här behöver dyka upp om någon kollega, chef eller kund söker på mitt namn.. vill någon ha kontakt med mig kan man skicka ett PM
-
2 poängJag ser ASU som en funktion som hade sin storhetstid och sitt berättigande när solceller var dyrt och exklusivt och 10 ggr dyrare än idag. Jag kör fattigmans-ASU (50:- kronor) mest för saken skull, dvs. ett relä som startar kompressorn till kylen när motorn är igång och generatorn ger laddning. Då kyls matvarorna lite extra när jag har tillgång till ström. Jag misstänker att besparingen är marginell och glömmer man bort "ASU:n" blir det problem om man går länge för motor. Ett 80 Ah batteri kostar 1000:- till 2000:- kronor och klarar kylen i två dygn extra. Våra våta batterier har hittills hållit i åtta år (AGM brukar håla längre) så en ASU-kompressor bör hålla i åtminstone 25 - 30 år för att den ska löna sig. Om man kompletterar med en extra 50 W solcell för 500:- till 700:- kronor så klarar man sitt kylbehov evigt länge under sommartid. En strömlös ASU-kyl ger ingen kyla.
-
2 poängEn expert som ger rådet : "När man byter bälgen på ett s-drev är det viktigt att befinna sig på land, annars sjunker båten." har seriösa problem att framstå som expert, verkar snarare vara försäljare av båtservicetjänster..... Ännu har INGEN någonsin publicerat ett verkligt fall av rämnad bälg oavsett bälgens ålder, annat än då lyftslinget hamnat under S-drevet och halva båtvikten tryckt upp drevet så aktra fäster gett sig. Jag har själv råkat ut för detta men aktra S-drevsfästet höll och ingen skada märktes på bälgen då jag bytte den för säkerhets skull. För de Forsheda förtöjningsfjädrar som funnits på marknaden så användes från början en gummikvalitet som var oehört tålig. Jag hade själv sådana köpta 1977 och låg ute i solen hela året fram till 2016 utan problem, inga som helst ytsprickor. Sen kom det nya miljöbestämmelser så gummikvalitetn blev sämre, och senare sådana gummifjädrar har rapporterats att spricka redan efter några år. Det har glunkats att Volvo också fick byta gummikvalitet vid den tidspunkten. Jag har alltså bytt S-drevsbälg från en från 1986 till en nyare 1997, då 11 år. Den gamla var absolut fri från varje forma av sprickbildning och var exakt lika smidig och mjuk som den nya. MItt tips är alltså att i första hand lyfta upp och inspektera bälgens undersida (mot havet) och undersöka om gummit är mjukt och smidigt utan snåsprickor, och inte byta om den är OK, den är då troligen av den gamla och bättre gummikvaliteten. Metodiken används inom den professionella underhållsbranchen för industrin och kallas "tillståndsbaserat underhåll". Tidigare i den branchen tillämpades "periodiskt underhåll" vilket ledde till massor av problem och kostnader, eftersom man hade frångått visdomsorden "If it´s not broken, don´t fix it" SKruvar man isär och sätter ihop saker i onödan är risken att något blir fel....
-
2 poängJag ser ju precis som alla andra att det är "samma människor" - Tror att vi skulle kunna hitta en pub och sitta ner och samtal om saker presis som vi gör på detta plattform och i det stora kunna ha en trevlig kväll. Ingen nämnd ingen glömd. Jag håller inte alltid med och jag vet att flera inte alltid håller med mig - vilket jag oftast tycker är intressant - upplysande kanske man kan kalla det ibland. Hur som så förstår jag inte varför man skall lämna detta forum och starta ett nytt. Har varit med om det på ett annat motorbåtsrelaterat forum, där folk kom i luven på varandra och startade nytt - det gjorde mest bara att det blev mindre folk på båda, vissa som orkade skrev sina inlägg på båda forumena - dom är nog ganska få. Rätt trist när det är en såpass begränsad skara människor som delar ett trevligt intresse! För min del så hoppas jag att dom som är kunniga faktiskt är kvar och delar med sig av sina kunskaper - jag är ju gammal som båtägare & forum nyttjare men ny som seglare - behöver lära mig massor! Som en parentes så har jag varit inne på märkesgruppen för min båt på FB (Hanse), men satans vad trist stämning det var, råkade posta ett humoristiskt inlägg i den gruppen av misstag och blev idiotförklarad för att jag ens skrev något som inte rörde Hanse båtar, tog bort mitt inlägg och klev ur gruppen samma dag jag såg kommentarerna. Faan - det är ju fritids sysselsättning - intressen - sånt som man ska bli glad av och tycka är roligt.. Om nu någon vill hoppa ur detta forum är det väl bara att sluta skriva - varför starta en tråd och argumentera för dessa nackdelar? Om något inte fungerar - ställ frågan till ägarna /moderatorerna om detta. Troligtvis är detta ingen vinstmaskin så det kanske är svårt att lägga enorma utvecklingskostnader - vad vet jag.
-
2 poängUtan att ha något att dölja avstår jag Facebook pga en oroskänsla för vart det kan leda. Om man vänder på frågan lite, skulle du gå in på kinesiska Wechat om det vore alternativ till MG?
-
1 poängDet får man - men det är nog bra om du säger till så vi vet när du var rolig. 😁
-
1 poängJag har ännu inte skridit till verket att sätta mig in i IFTTT, men googlade just på multipel actions IFTTT. Fann bland annat detta: https://medium.com/@pebneter/when-if-is-not-enough-55b6e57d8742 Vet inte om det är fullt ut applicerbart eller hur krångligt det är. Men kolla gärna.
-
1 poäng
-
1 poängOm man tror att ett identifierbart namn på oss användare skulle skapa en trevligare stämning här, tycker jag man skall besöka valfri Facebook-grupp som heter något som börjar med ”Stå upp för...” och sedan fundera en stund till.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängAnonymiteten blir ju också orättvis, vissa kommer att uppge rätt namn, andra inte. Och dessutom heter man Anders Svensson så är det fortfarande svårt att veta vem det är. Men har man ett mer unikt namn som John-Kenneth Bluddersopp så finns det inte så många att välja på...
-
1 poängFacebook vet vad du gjorde förra sommaren. Och betydligt mer än så. Att sociala medie-plattformen sitter på mycket information om oss vet nog de flesta, men frågan är om vi verkligen förstått vidden - och vad datan kan användas till. Läs vidare här. https://internetkunskap.se/article/5d5fc2475b421b65fa9ac979/jag-begarde-ut-min-data-fran-facebook-det-har-ar-vad-jag-fick-se Vågar du vilja veta vad Facebook vet om just dig? Gå till Inställningar Gå sedan till Din Facebook-information. Tryck på Ladda ned din information. Bli skrämd...🤡 Lycka till! Mackey
-
1 poängNu så blev det lite bättre. Maskade reflexer lite snabbt med eltejp men det behöver fixas bättre. Det går i alla fall att utlösa vad som står på displayen, med lite fantasi. Bilden är beskuren, dvs kameran står egentligen längre ifrån.
-
1 poängI en 39-fotare är det oftast mer plats att komma åt o jobba med drevet. En äldre båt mellan 27-32 fot är oftast betydligt bökigare att komma åt i. I min 32-fotare fick jag ligga dubbelkrökt nere i ett trångt stuvfack, inte en chans att få plats med två gubbar där... Men jag håller med dig om att jobbet inte är tekniskt komplicerat.
-
1 poängJag tycker att man borde registrera sig med sitt eget riktiga namn, då tror jag tonen blir bättre.
-
1 poängJag kan lova att en Svan 471 inte har lystal på 1,20. Ingen båt har haft LYS-tal på tolv år. Saker och ting förändras, även vad som anses vara en bra båt.
-
1 poängNej, nätverket drar ingen ström om inget är igång - och knappt något ens då grejerna är påslagna.
-
1 poängRöd och svart till 12V+ resp. 12V-. Den vita behöver du inte använda, den är för kabelns skärmning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00